הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

תעלומת השטרודל הנעלם

20/02/2003 | גיליון מספר 1

halemo

 

זהו סיפור על רשת סופרמרקטים של קלאבמרקט מיסודה של רשת קואופ צפון החיפאית, שרצתה להיות מודרנית וידידותית. זהו סיפור על רשת סופרמרקטים שרצתה שלקוחותיה ישלחו לה משוב בדואר אלקטרוני, בנוסף על הטלפון ועל הפקס.

 

כמו כל רשת סופרמרקטים טובה, החליטה הנהלת הרשת לפתוח חשבון דואר אלקטרוני ולצרף את כתובתו לספחי החשבון המודפסים בקופה הרושמת. על הספח היה ניתן למצוא עד כה את הלוגו של הרשת, את שם הסניף, את כתובתו, את מספר העוסק המורשה שלו, את מספר הטלפון כמובן. שמה של מנהלת הסניף המקומי, גם הוא לא נפקד.

 

בנוסף, הודפסו על כל ספח שקיבל הלקוח הקונה, גם פרטיו של מוקד שרות לקוחות שאליו יכולים הלקוחות לפנות. בנוסף למספר הטלפון ולמספר הפקס המתבקשים, נעשה ניסיון לציין את  גםן את כתובת הדואר האלקטרוני של מוקד הלקוחות:

[email protected]

 

 

למי שלא יודע, הנתונים בספח בכל קופה רושמת הקיימת בסופרמרקט, נמצאים במחשב מרכזי, שנמצא במשרד או בקופה הראשית. במחשב זה נמצאים קודי הפריט של כל מוצר, שם המוצר, מחירו ונתונים נוספים כמו אחוז מע"מ. בנוסף, נמצאים במחשב זה גם נתוני החנות המודפסים על כל ספח שכל קופה רושמת מפיקה: שם החנות, כתובתה, שם מנהל הסניף, כתובת הסניף ועוד מידע, לפעמים פרסומי, שרוצים להציג ללקוחות.

 

למרות הניסיון לצרף את כתובת הדואר האלקטרוני שנרשמה במחשב המרכזי במשרד או בקופה הראשית, ולמרות הקלות שבה זה היה אמור להתבצע, התגלו עד מהרה קשיים טכניים בהדפסת כתובת הדואר האלקטרוני בקופה.

 

כתובת הדואר האלקטרוני שהיתה אמורה להיות מודפסת, עמדה בתקנים המחמירים של כל אוניברסיטה מתחילה: שם המשתמש היה עד 8 תווים: HIPERPHN. כמו כן, כתובת הדומיין היתה קלה לזכרון: COOPMETRO תחת דומיין COM. 

 

בהדפסה בקופה הרושמת, שהיא בעצמה מחשב די מוגבל ובעל מדפסת ספחים די מוגבלת, סמל השטרודל, החשוב כל כך לציון כתובת דואר אלקטרוני, נפקד ממקומו. הסמל, המציין שזו כתובת של דואר אלקטרוני,  פשוט לא הודפס! במקומו הודפסה האות אלף ("א") העברית.

 

בניסיון נואש, הוזמנו הטכנאים שקבעו ופסקו שמה שהמדפסת מדפיסה על הספח הוא רק את סט האותיות הצרוב בתוכה. מכיוון שזו מדפסת המיובאת ישירות ע"י החברה המפתחת והמתחזקת את הקופות, ועברו די הרבה שנים מאז שפותח סט אותיות חדש ועברי ושלם לקופה, ובכלל לא היה קיים אף פעם סימן השטרודל בזיכרון המדפסת.

 

סט האותיות הקיים במדפסת הישנה, הוא סט של 26 אותיות גדולות באנגלית, וכן סט של 27 אותיות בעברית, התופסות את מקומן של 26 האותיות הקטנות באנגלית ועוד מקום אחד. המקום הנוסף, הוא מקומו של סימן השטרודל.

 

ומדוע האות "א" תופסת את מקומות של סימן השטרודל ? ובכן, הסיפור הוא כזה: הטבלה במדפסת שומרת על תאימות עם התקן הבינלאומי  ASCII , הקובע את מיקומן הסידורי של האותיות והסימנים. כך נקבע, כי האות הראשונה באלף בית הלטיני, האות A, תשב במיקום מספר 65. האות שלאחריה, האות B, תשב במיקום 66 וכך, עד האות ה 26 הלטינית, האות Z שיושבת במיקום מספר 90. 

 

טבלת הסימנים אסקי ( ASCII ), היא טבלה בעלת 256 מקומות. ממקום 0 ועד מקום 255. בעבר הלא רחוק, כאשר התקני זיכרון היו יקרים, הסתפקו בטבלה של 128 מקומות, וזה הספיק לכל האלף בית הלטיני כולל סימני פיסוק וסימנים אחרים, ואפילו אותות וסימני בקרה שישבו במיקומים 0  עד 31. האותיות הקטנות באלף בית הלטיני, ישבו במקומות 97 עד 122. סך הכל 26 מקומות ל 26 סימנים.

 

כאשר הקופות הרושמות הממוחשבות הראשונות הותקנו לראשונה ברשתות בישראל, היה צורך לצרוב את האלף בית העברי על חשבונם של סימנים קיימים. כיום, העברית בכל המערכות משובצות המחשב נמצאת במיקומים בין 128 ל 255 בטבלת האסקי. בדרך כלל האות "א" נמצאת במיקום 128, במערכות עם תאימות למערכת ההפעלה דוס. בחלקן של המערכות עם תאימות לעברית של מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט, נמצאת האות "א" במיקום 224.

 

כך, נעשה ויתור על סט של האלף בית הלטיני. בחלק מהמדפסות והקופות הרושמות, ויתרו על האותיות הגדולות או הקטנות, על מנת לצרוב במקום 26 אותיות לטיניות, את 27 אותיות האלף בית העברי, כאשר האות "א" הראשונה ישבה על הסימן שלפני האות A.

 

בקופה המדוברת של רשת קלאבמרקט, הסימנים העבריים צרובים כך שהאות "א" נמצאת על חשבון סימן השטרודל ( @ ) המצא במיקום 64, האות "ב" נמצאת במיקום 65, על חשבון  האות A וכך עד האות "ת" שצרובה על חשבון האות Z במיקום 90.

 

הסימון שטרודל, שהיה בעבר סימן לא כל כך חשוב ושמיש, הועלם ללא זכר על חשבון העברית. מאוחר יותר, גילו המהנדסים שאותיות גדולות של אנגלית דווקא כן צריכים, ולכן צרבו את האותיות הגדולות באנגלית על חשבון האותיות הקטנות באנגלית, ממיקום 97 עד למיקום 122 בטבלת האסקי.

 

כיום, כאשר נעשה ניסיון לכתוב כתובת דואר אלקטרוני הגיונית המורכבת מאותיות לטיניות קטנות ומסימן השטרודל, מדפסת הקופה מדפיסה את כתובת הדואר האלקטרוני באותיות גדולות, וסימן השטרודל מוחלף ע"י האות אלף ("א") העברית.

 

ברשת קלאבמרקט לא אמרו נואש. כפתרון אחרון, הם החליטו לרתום את האות Q שיחליף את סימן השטרודל, אבל משום מה שכחו למחוק את האות "א", כי במחשב של המשרד הוא בעצם השטרודל. כך בעצם ניסו ליצור את הכתובת:  hiperphnQcoopmetro.com

 

למרות זאת, כדי שיבינו שסימן ה Q הוא בעצם השטרודל הנעלם, לא שכחו להוסיף את האות "א", שבמחשב המשרד היא בעצם הסימן שטרודל @.

 

כך, עד לעצם היום הזה, במספר סופרמרקטים של רשת קלאבמרקט, מודפס ספח קופה ללקוח עם כתובת דואר אלקטרונית הזויה, כאשר על הלקוח המסכן מוטל לפענח ולמצוא את הכתובת הנכונה, תחת כתובת הדומיין הנכונה, ולשלוח מכתב תלונה בהתאם.

 

הסיבה היחידה כרגע שהתקלה הזו לא מתוקנת היא בגלל שזה עולה הרבה כסף. להכין עדכון תוכנה למאות קופות רושמות הפזורות בעשרות סניפים, היא דבר די יקר עבור רשת שמנסה לשרוד.