הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הצנזורה הישראלית עושה נו נו נו לרשת
20/03/2003 |   גיליון מספר 4

halemo

 

 

אתמול, 19 מרץ 2003, נשלחה בפעם הראשונה בתולדות הרשת הישראלית, הנחיית צנזורה מטעם מדינת ישראל באמצעות "הצנזורה לעיתונות ולתקשורת" אל מנהלי אתר רוטר נט ולמנהלי אתר הפורומים של פרש. ככל הנראה, אתרי האינטרנט מבהילים מאוד את האחראים במדינה על צנזור המידע בזמן המלחמה.

 

זו לשון ההודעה שנשלחה מהצנזור הראשי הראשית:

 

מדינת ישראל

הצנזורה לעיתונות ולתקשורת

לשכת צנזור ראשי

ת"ד 7003 תל אביב 61070

 

טלפון: 03.6962538

פקס:  03.5693472

 

 

לכבוד:

אתרי האינטרנט בישראל (על פי רשימה קיימת)

רשימות תפוצה בדואר אלקטרוני

 

 

הנדון: הנחיות הצנזורה - מתקפה אמריקאית בעיראק

 

נוכח המצב הבטחוני, מוזכר בזאת, שיש להגיש כל חומר העשוי לפגוע בבטחון מדינת ישראל ותושביה, בהתאם לרשימת הנושאים המצויה ברשותכם.

 

במיוחד, אין לפרסם ללא אישור מוקדם של הצנזורה את הפרטים הבאים:

 

1. מקום מדוייק של נפילות טילים. ניתן לציין בשידור חי כמקום נפילה את איזור ת"א, איזור חיפה ואיזור ירושלים בלבד. בעבר לכך נדרש אישור הצנזורה, או הוצאת הודעה מוסמכת של פיקוד העורף. בכל מקרה, אין לפרסם נפילת טיל בים ובאזרוים המוגדרים כאסטרטגים.

 

2. אין לפרסם את סוג הטיל עד לפירסום הודעה מוסמכת של דו"צ / פקע"ר, ולעניין זה אין לפרסם אף הערכות כתבים, נוכח הסיכון לחיי אדם, במקרה של מתן הערכה לא מוסמכת.

 

3. הערכות מבצעית של צה"ל בכל גיזרה שהיא, תוכניות מבצעיות, גיוס מילואים.

 

4. שת"פ עם גורמים זרים.

 

5. דיוני קבינט.

 

 

בימים אלה נדרשת מכם רגישות יתר בקיום הנחיות הצנזורה. הנני סבורה כי נוכח השעה, אזכה למלא שיתוף הפעולה כמתחייב.

 

בסיסי הצנזורה:

בסיס צנזורה ת"א

טלפון: 03.6080227,  03.6966207

פקס:  03.5693494

 

בסיס צנזורה ירושלים

טלפון: 02.6253974,  03.6242988

פקס: 02.6245199

 

בנוסף יפעלו צנזורים 24 שעות ביממה - בשני מרכזי התקשורת - במשרד החוץ בירושלים, ובדיוויד איטרקונטיננטל - בת"א, וניתן לפנות אף אליהם.

 

אבקשכם להנחות את הכתבים בכלל וכתבי השטח המשדרים שידורים חיים, וכן את אתרי האינטרנט הרלוונטיים בפרט, בהנחיות האמורות.

 

בברכה,

רחל דולב, תא"ל

הצנזור הראשי

 

 

 

לאחר קבלת הפקס עם הודעת הצנזורה, פרסמו מנהלי אתר פרש ואתר רוטר נט את נוסח ההודעה לציבור הגולשים. להבדיל מערוצי הטלוויזיה הרדיו והעיתונים, גולשי האינטרנט אינם עובדים בשביל מישהו, אינם מקבלים תשלום על ידיעות, ובעצם שיחותיהם נחשבות על פי החוק הקיים כשיחות סלון ולא כדיווח בכלי תקשורת.

 

גולשים אחדים קראו להתעלם מבקשת הצנזור הראשי. חלקם של האחרים הביעו הבנה לבקשה, מכיוון שאולי מדובר בחיי אדם, כמו למשל דיווח בשידור חי על מקום נפילתו המדויק של טיל.

 

גם אם הגולשים יחליטו להתעלם מבקשת הצנזור הראשי, הם עלולים להסתכן בכך שמישהו במדינת ישראל ישלח אליהם שוטרים הביתה ויחרים להם את המחשב. הצנזור, בכל הפרה כזו של כלי תקשורת ממוסד, נוקט בהליכים משפטיים כמו סגירת כלי התקשורת (למשל סגירת עיתון "חדשות" בשנות השמונים לשלושה ימים בגלל פרסום אסור בפרשת קו 300), וכן בהגשת תביעות פליליות כנגד עורכים.

 

בישראל כבר קיימים הגבלות על פרסומים: צווי איסור פרסום שלפעמים מיושמים ברשת האינטרנט, כמו האיסור לפרסם שמה של קורבן אונס, מכוח צו בית משפט. כמו כן, קיים איסור פרסום שמו של קטין שנחשד בעבירות ונמצא בהליכים פליליים. איסור זה הוא מכוח סעיף 70 לחוק בתי המשפט.

 

עיתון וכלי תקשורת שאינו אינטרנט פעול מכוח חוקים ורשיונות. עיתונים פועלים מתוקף פקודת העיתונות. כלי תקשורת כמו הערוץ הראשון פועל מכוח חוק רשות השידור. הערוץ השני וערוץ 10 פועלים מתוקף חוק הרשות השניה ולטלוויזיה ולרדיו.

 

 

המקרה הראשון שבו גולש נעצר בגלל אי צנזורה

 

זכור מקרה אחד של צנזור אתר אינטרנט: האתר של אלוף משנה מייק אלדר, איש חיל הים לשעבר ועיתונאי בהווה, שכתב ספר על הצוללת דקר ופרסם אותו בספטמבר 1997. ספר זה לא הותר לפרסום ע"י הצנזור הראשי. אלדר ניסה לעקוף את האיסור ופרסם חלקים מהספר שכתב באתר אינטרנט שפתח לשם כך. בעקבות פרסומיו הבלתי מצונזרים, נעצר אלדר ע"י משטרת ישראל ביום 21 יולי 1998, ומחשבו הוחרם. הוא הואשם בבגידה ובריגול ע"י המדינה.

 

לאחר מאמץ רב, אתר האינטרנט שלו הורד מהרשת בסופו של דבר. מחשביו, כאמור,  נתפסו בצו בית משפט. בסופו של דבר, בתחילת שנת 2000, יצא לחנויות ספרו של מייק אלדר, תוך הפעלת צנזורה על חלק מהתכנים בספר.

 

כתובת אתר האינטרנט של מייק אלדר שצונזר (לא קיים יותר)

http://come.to/mike.eldar.com

 

דוגמאות לחלקים שצונזרו בספר של מייק אלדר

http://www.tip.co.il/newtip/news.asp?which=israel&id=53

 

 

אז מה ? יעצרו אותנו ?

 

האם יעצרו גולשים באינטרנט בגלל שלא צינזרו את מה שהם כותבים ? הרי פרסומים אסורים יכולים להתקיים על שרתי מחשבים בחו"ל. כך למשל, קיימות קבוצות דיון בפורטל יאהו. האם הצנזורה תשלח את ידה הארוכה לשם ? או שהיא עדיין לומדת את סוגיית האינטרנט ?

 

האם הצנזורה תופעל על רשימות דיוור שמופצות בדואר אלקטרוני ? האם הצנזורה מודעת לכך שגם בפורום "חרדה ופחדים" יכולה לצוץ הודעה של גולשת שמדווחת על טיל שנפל ליד ביתה ?

 

המפתיע הוא שצנזור הותיק לשעבר, תא"ל יצחק שני, אמר בראיון שקיים עמו עיתון מעריב, כי ביום שנגיע לכך שאתרי אינטרנט יצונזרו, אנחנו נהפך למדינה כמו כל מדינה לא דמוקרטית. האם דבריו נאמרו מתוך זלזול ברשת האינטרנט שהיה קיים אז, או שבאמת הוא חשב כך ?

 

תא"ל שני נשאל "מה הטעם בצנזורה בעידן האינטרנט?", וכך ענה:

 

"פעם אמרו לצנזור מה תעשה אם מישהו יסע לקפריסין וישדר משם הכל? אז כמה עשו זאת? אחר כך אמרו יש חיוג ישיר לחו"ל ואפשר את כל סודות המדינה לטלפן לחו"ל. אני לא אומר שלא היו כמה שעשו זאת. אני לא יודע מי הם ואם הייתי יודע הייתי מגיש נגדם תלונה במשטרה. אחרי זה אמרו יש לווינים אפשר לשדר הכל. כעת, האינטרנט לא נולד היום. הוא קיים כבר כ10- שנים ובטחון המדינה לא התמוטט אלא שהוא הפך פופולרי בתקופה האחרונה. יש בו חומר ממוחזר שקיים בספרות המקצועית העולמית. המשמעות מכך היא שיש שוני במדיום, לא במהות. אבל אני לא רוצה להתעלם מהעובדה שכל מי שיושב בבית יכול להקליד לאינטרנט מה שהוא רוצה. אם זה יגיע לממדים שהמדינה תחשוב שזה מתחיל להבי א נזק בטחוני, יימצא לענין פתרון. ישנן מדינות לא דמוקרטיות שכבר עושות את זה ואני לא מאחל למדינת ישראל להגיע למצב הזה".

 

הראיון עם הצנזור הראשי לשעבר

http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/31052000/ART50640.html