הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 


ספר סודות ההצפנה



סימון סינג



מכונת האניגמה



אלן טיורינג



פיל צימרמן

סודות ההצפנה, ספר חדש
03/04/2003 |   גיליון מספר 6

halemo

 

 

לפני כשבוע, סיימתי לקרוא את ספרו החדש והמתורגם לעברית של סיימון סינג: סודות ההצפנה. הספר ראה אור רק לאחר שלוש שנות תרגום לעברית ע"י הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות בשיתוף הוצאת ספרי עליית הגג והוצאת ספרי חמד. הסיבה לעיכוב יציאתו לאור של הספר היתה על פי עילאי מלצר מהוצאת ספרי עליית הגג כי הספר שנכתב במקורו באנגלית, הכיל מונחים ונושאים מורכבים, והוצאת הספרים נזקקה למומחים שונים למטרות עריכה מדעית. בין המומחים, אנשים שמומחיותם מתמטיקה, פיסיקה, מדעי מחשב, היסטוריה, ארכיאולוגיה והצפנה.

 

הסופר סיימון סינג נולד באנגליה להורים יוצאי הודו. הוא למד פיזיקה בלונדון ואת הדוקטורט שלו בתיאוריה של החלקיקים השלים באוניברסיטת קיימברידג'. לאחר מספר שנות מחקר עבר לעבוד במחלקת התוכניות של רשת הטלוויזיה ה BBC, ושם כתב וביים את הסרט על המשפט האחרון של פרמה, סרט שבעקבותיו פרסם את רב המכר בעולם "המשפט האחרון של פרמה". הספר תורגם לעברית והיה גם בישראל לרב מכר. הספר "המשפט האחרון של פרמה" ראה אור גם כן ע"י הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות בשיתוף ספרי עליית הגג והוצאת ספרי חמד.

 

ספר "סודות ההצפנה" ראה אור לראשונה בשפה האנגלית בשנת 2000, אבל כאמור, רק לאחר שלוש שנים, הוא תורגם לעברית. למרות שבספר הקודם שלו בעברית "המשפט האחרון של פרמה" נכתב שספר זה עתיד להתפרסם, הוא לא ראה אור. אצלי אישית עלה החשש כי מערכת הביטחון הישראלית מונעת את הוצאתו של הספר בעברית מכיוון שהספר אמור לתאר ולספר על אמצעי הצפנה.

 

בישראל קיים חוק האוסר על אזרחים ועל גופים וחברות להתעסק בנושאי הצפנה ולייצא ללא אישור מתאים. משרד הביטחון מפרסם מדיי כשנה רשימת מוצרים וחברות שעוסקות בהצפנה כחוק. כך למשל, דפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט שקיבל את ברכתה של מערכת הביטחון לייצא נתונים מוצפנים אל שרתי מחשבים בצד השני של הרשת.

 

בספר "סודות ההצפנה", מתאר סיימון סינג את ההיסטוריה של ההצפנה, החל מהתקופה של שנת 1585, בה עמדת מרי מלכת הסקוטים לתת את ראשה בעקבות מסר מוצפן ששלחה ועמד להיות מפוצח. במסר זה ששלחה, התעורר החשד שקשרה קשר נגד המלכה אליזבת, מלכת אנגליה.

 

הספר ממשיך ומתאר תקופות שונות בפיתוח צפנים ובפיתוח אמצעים לפיצוחם. כך למשל, מתואר כיצד החלפה של אותיות אלף בית לצורך הצפנה ניתן לפתח על פי מספר הפעמים שמופיעה כל אות במסר כתוב אנגלית. למשל, ידוע למפצחי הצפנים שהאות E באנגלית, היא האות הנפוצה ביותר בשפה האנגלית. כך למשל, אם זו תוחלף ע"י האות Z, נוכל לגלות זאת, אם האות Z במסר המוצפן תופיע מספר רב של פעמים.

 

בהמשך, מתוארים שיטות הצפנה מתקדמות יותר שהתגברו על צורות הפענוח שהתבססו על שיטות ידועות של פענוח. סימון סינג מתאר בשפה מובנת לכל קורא, גם כזה שאינו בקיא במתימטיקה ובהצפנה, כיצד פותחו צפנים חדשים וכיצד ומי פענח אותם.

 

הספר ממשיך לתאר את הפיתוחים הטכנולוגיים שאפשרו תקשורת בין קצווי עולם. כך למשל המצאת הטלגרף. סינג מתאר כיצד נבחרו צפנים חדשים שהצפינו הודעות שנשלחו בטלגרף, וכיצד אילו פוענחו בסופו של דבר ע"י אמצעים טכנולוגיים אחרים.

 

במלחמת העולם הראשונה, עמלו מדינות אירופה כמו בריטניה, צרפת ופולין בפיתוח תורת ההצפנה ובשיטות פענוח שונות, כאשר המטרה העיקרית היא יירוט הודעות גרמניות ע"י בעלות הברית.

 

סינג ממשיך לספר ולתאר כיצד פוצחה במלחמת העולם השנייה מכונת ההצפנה הגרמנית, "האניגמה", שהיתה ידועה בהצפנה החזקה שהפיקה. הצופן פוענח בסופו של דבר ע"י הצבא הבריטי שעמל רבות כדי לפענח את הצופן, ולשם כך העסיק מתימטיקאים רבים, ביניהם אבות המחשוב המודרני, כמו אלן טיורינג ואחרים.

 

סיפור מדהים אחד הוא סיפורם של שבט אינדיאני שהתגייס לצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ועסק בהעברת הודעות של הצבא האמריקאי בשפת השבט הייחודית, כך ששפה זו היתה חסינה מציתות של הגרמנים ובני בריתם היפנים.

 

הספר ממשיך לתאר את התקופה המודרנית של שנות השבעים והשמונים של המאה העשרים, בה עלה הרעיון של הצפנה בעזרת שני מפתחות: מפתח פרטי ומפתח ציבורי. בהקשר זה נכתב על הצפנת DES והצפנת RSA שאחד ממפתחיה הוא ישראלי בשם עדי שמיר (האות S בהצפנת RSA היא קידומת שמו).

 

הספר מקנח בסיפורו המדהים של פיל צימרמן, אזרח ארה"ב מודאג מהאח הגדול, שפיתח תוכנה קטנה ופשוטה שמאפשרת להצפין תכתובות דואר אלקטרוני שנשלחות בין שני אנשים. פיתוח התוכנה של צימרמן הידועה בשם PGP, גרמה לממשל האמריקאי דאגה גדולה, וכתגובה הוא רדף את צימרמן והאשים אותו בהאשמות שונות. את הסוף שלך סיפור זה תוכלו לקרוא בספר.

 

הספר, על פי ידיעה אישית שלי, אינו מתאר את אמצעי ההצפנה המודרניים הקיימים בצבאות שונים בעולם ובישראל. חלק זה עדיין עלום לסופר ולהרבה אזרחים בעולם ובישראל, וככל הנראה, דברים אילו יסופרו רק בעוד כ 50 שנה, לאחר שאמצעי הצפנה אילו ייעלמו מן העולם, ואת מקומם יתפסו שוב אמצעי הצפנה מודרניים יותר וחזקים הרבה יותר.

 

למרות זאת, מתוארת בספר הצפנה מודרנית שבבסיסה היא תיאורטית בלבד, ויסודה היא תורת הקוונטים המתוארת בקצרה בספר בצורה קריאה וברורה לכל קורא.

 

הספר מתובל גם בכתובות של אתרי אינטרנט המתארים חלק מן ההצפנות והמוצרים הקיימים בשטח ההצפנה.

 

הסופר, סימון סינג, מחזיק אתר אינטרנט בו ניתן להתרשם מקורות חייו, מפרוייקטים שעשה ומפרסומים שכתב.

 

הספר מומלץ לכל חובב מדע, קונספירציות ופרוזה מדעית. 525 עמודים. מחיר קטלוגי 88 ש"ח.

 

 

קישורים

האתר של סימון סינג

הוצאת ידיעות אחרונות

פרק ראשון לקריאה חופשית אתר הוצאת ידיעות אחרונות

הספר המקורי באנגלית בחנות אמאזון

אתר תוכנת ההצפנה PGP

האתר של פיל צימרמן

האתר של אלן טיורינג, מאבות מדעי המחשב