הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

טוקבקים תחת פיקוח משפטי
10/04/2003
|   גיליון מספר  7

halemo

 

 

ביום 10 אפריל 2001 הגיש העיתונאי יואב יצחק תביעת לשון הרע כנגד ישעיהו ונעם רוטר וכן כנגדי. למעלה מארבעה חודשים של השמצות הדדיות בין העיתונאי יואב יצחק באמצעות כתבות משמיצות באתר האינטרנט שלו, חדשות מחלקה ראשונה שהוקם בחודש דצמבר 2000 (קישור), לבין גולשי רוטר נט (קישור).

 

התביעה הוגשה כחודש לאחר שנעצרתי ע"י משטרת ישראל לאחר תלונה שהגיש העיתונאי יואב יצחק כנגדי במשטרת ישראל בגין "העלבת עובדת ציבור", בשל פרסום סאטירי שפרסמתי כנגדו, בתגובה לפרסומים פוגעים מצדו כנגד גולשי רוטר נט (סהרורים, עבריינים, ימניים קיצוניים, פורעי חוק, כהניסטים).

 

ביום 8 מאי 2001, התקיימה ישיבה חשובה של וועדת המדע והאינטרנט של הכנסת, שדנה באמצעי האכיפה שמפעילה משטרת ישראל מול חופש הביטוי של הגולשים ברשת. הדיון התקיים בשל העובדה שמשטרת ישראל החרימה לי את המחשבים ליותר מיומיים כפי שמתיר לה החוק. המחשבים הוחזקו אצלה לשמונה ימים, ולאחר מכן הוחזרו אליי בחקירה שנייה לאחר איום לנקיטת צעדים משפטיים להחזרתם.

 

בדיון בוועדת הכנסת, התרעמו יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי איתן ואחרים, כנגד החרמתם של מחשבים של גולשים ברשת האינטרנט רק בגלל שכתבו דבר מה בפורום (פרוטוקול).

 

בישיבה זו לא השתתפתי למרות שהוזמנתי, אבל העיתונאי יואב יצחק ופרקליטו עו"ד אמיר טיטונוביץ' כן השתתפו, ודרשו במפגיע מכל בעל אתר ופורומים להפעיל פיקוח הדוק על הדברים הנכתבים ע"י גולשים המבקרים באתר ומגיבים לכתבות ולמאמרים. לדעתם, חוסר פיקוח הוא הפקרות לשמה, הפקרות שמאפשרת חופש ביזוי ולא חופש ביטוי.

 

יואב יצחק ופרקליטו שללו בדבריהם חופש ביטוי של אחרים, למרות שהם נהנים מחופש העיתונות הנגזר מחופש הביטוי. דבריהם הדהימו את יו"ר הוועדה ח"כ מיקי איתן, וזה האחרון אמר לפרוטוקול: "כל אחד נלחם נגד חופש הביטוי בפרט שזה מגיע לו. אני שומע כאן עיתונאי שנלחם נגד חופש הביטוי".

 

בחודש נובמבר 2002 הגיעו יואב יצחק ומשפחת רוטר לפשרה שהתקיימה באמצעות הליך גישור. יואב יצחק קיבל התנצלות וכיסוי הוצאות. אני, שלא שהשתתפתי בהליך הגישור, המתנתי להמשך ההליך המשפטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

ביום 7 ינואר 2003 התקבלה החלטה של כבוד השופטת רות לבהר שרון המורה לבצע צו תוך 60 יום של גילוי מסמכים הדדי של שני הצדדים, התובע יואב יצחק, ואנוכי הנתבע. משמעות ההחלטה היא שכל צד חייב להצהיר על המסמכים שברשותו וישמשו אותו בהליך המשפטי.

 

את תצהיר המסמכים שלי הגשתי לבית המשפט לפני תום 60 הימים, כאשר יואב יצחק אינו עושה זאת עד תום הזמן שהוקצב לו, ואף אינו מצהיר על כך שאין לו מסמכים נוספים להציג מלבד הנספחים בכתב התביעה.

 

פרקליטו של יואב יצחק, עו"ד אמיר טיטונוביץ' ביקש העתקים של חלק מן המסמכים שהצהרתי עליהם. על פי החוק, אני חייב לתת לו העתקים וכך עשיתי. אבל, בתצהיר המסמכים כתבתי כי כל כתבה וכל פרסום באתר של יואב יצחק, חדשות מחלקה ראשונה, ישמשו אותי בהגנתי. אני מתכוון לטעון בהגנתי שקיימות השמצות באתר של התובע כנגד שופטים.

 

במשך שנת 2002 נוספה מערכת תגובות גולשים לכתבות ולמאמרים באתר חדשות מחלקה ראשונה. כך למשל, בכתבה על השר אברהם פורז שסגר תחנות רדיו פירטיות של ש"ס ועל כל שר ממפלגת שינוי, היה ניתן למצוא התלהמות וקריאות לרצח ראש תנועת שינוי טומי לפיד, מצד גולשים מתוסכלים.

 

במאמר אחר על קורות חייה של כבוד השופטת דורית בייניש, שופטת בית המשפט העליון והנשיאה לעתיד (קישור), ניתן היה לכתוב מכתב אישי אל גברת בייניש מצד כל גולש, מתחת לקורות החיים שלה. המכתב כמובן לא נשלח, אבל זה נשמר מתחת לכיתוב והוצג בפני כל. מה שקרה בפועל הוא שגולשים ניצלו את חוסר הפיקוח באתר וכתבו דברים קשים כנגד השופטת: "אישה נקמנית ומושחתת", "יאללה בייניש לכי הביתה" ודברים קשים נוספים (תמונה למטה).

 

בתהליך גילוי המסמכים, ביום 3 אפריל 2003, גיליתי לעו"ד אמיר טיטונוביץ' כי זה אחד המסמכים שאני הולך להציג בהגנתי. התגובות החריפות של הגולשים כנגד השופטת בייניש, נכתבות ללא פיקוח והשגחה מצד עורך האתר, יואב יצחק, כאשר זה האחרון, בגיבוי של פרקליטו הנאמן, דרש זאת במפגיע מאתרים אחרים כמו רוטר נט, ודברים אילו מתועדים בפרוטוקול וועדת המדע והאינטרנט של הכנסת. הוא, שדורש זאת, אינו מיישם זאת אצלו בבית.

 

מה שקרה החל מהשבוע שאחרי, הוא שכל התגובות לכתבות באתר חדשות מחלקה ראשונה נעלמו כלא היו. התגובות המרשיעות של הגולשים וגם התגובות הרציניות נעלמו. מישהו השמיד מסמכים וראיות. במקום מערכת תגובות בלתי מפוקחת, הוכנסה לשימוש מערכת תגובות בפיקוח הדוק מצד אנשי האתר. כל מגיב לכתבה, לא יראה את התגובה לכתבה מייד לאחר שכתב אותה, אלא זו תוצג לאחר שתעבור את וועדת הפיקוח של אתר מחלקה ראשונה של יואב יצחק.

 

כך, ניתן לראות את בכותרת אזור התגובות את מספר התגובות שנשלחו ובצמוד לה באותה שורה את מספר התגובות שפורסמו בסופו של דבר, דבר שלא היה מקודם. למרות כל זאת, עדיין שמורים אצלי עותקים של הכפשות וביזיונות של גולשים כלפי אנשי ציבור.

 

תהליך גילוי המסמכים מצידי גרם להפעלת פיקוח הדוק של תגובות גולשים באתרו של התובע יואב יצחק. נשאר רק להמתין ולבדוק עד מתי יחזיק מעמד הסדר חדש זה.

 

 

 

 

 

 


טוקבקים ללא פיקוח (לפני גילוי מסמכים)



טוקבקים עם פיקוח (אחרי גילוי מסמכים)



טוקבקים ללא פיקוח: קריאות לרצח ושאר מיני חולירות