הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 


 




מהפיכת הניהול בבתי המשפט יצאה לדרך
16/04/2003 |   גיליון מספר 8

halemo

 

 

מהפיכת הניהול של בתי המשפט, הנקראת גם תוכנית המנ"ת הארצית (מנ"ת - מחלקה לניתוב תיקים), פורסמה אתמול באתר בתי המשפט. במסמך שגודלו כ 63 דפים, מפורטת השיטה לצמצום העומס בבתי המשפט, להתייעלותו והפיכתו למקצועי, ברור ויעיל כלפי בעלי הדין.

 

תוכנית המנ"ת קובעת סדרי דין חדשים, ביניהם הפניות בעלי דין להליכי גישור, מחיקת תיקים תוך 90 יום מחוסר מעש, בחינת התיק בכל שלב, החל משלב ההגשה לבית המשפט, דרך כתבי ההגנה, התצהירים, צו גילוי המסמכים, קיום קדם משפט, שמיעת הראיות וההוכחות ועד מתן פסק הדין, כאש ר בכל שלב יתבקשו בעלי הדין להגיע לפשרה בסכסוך.

 

העומס הרב כיום על בתי המשפט והתיקים הרבים שעליו לטפל בהם, יצרו מצב שתוכנית ניהולית חדשה נופקה והולכת להיות מיושמת בבתי המשפט בישראל. תוכנית המנ"ת הארצית תפעיל מזכירים משפטיים ורשמים בטיפול בתיקים בתחילת הדרך, במקום שופטים מקצועיים. כמו כן, כל תיק יטופל ע"י מספר שופטים ולא ע"י שופט בודד. כך למעשה, שלב הקדם משפט ישמע בפני שופט פלוני, בזמן שהדיון בעניין הראיות יערך בפני שופט אחר. דבר זה ינסה להבטיח יעילות בעבודתם של שופטים שנתקעים עם תיקים רבים, וכך הם ישוחררו מהצורך לעסוק באותו תיק שתקוע בבית המשפט.

 

המהפכה הניהולית החדשה של בתי המשפט תקבע מספר נושאים בטיפול בתיקים בבתי משפט. חלוקה אחת של נושאים יהיה אופי התיק. כך למשל, ינותבו כל התיקים בעניין נזקי גוף לטיפול אצל שופט מומחה לכך, בעוד תיקים בענייני מקרקעין או לשון הרע, ינותבו לשופט אחר.

 

סיווג אחר של תיקים יהיה על פי סכומי כסף. כך למשל, ינותבו תיקי תביעה בסכומים של עד 50,000 ש"ח לטיפול בהליך מהיר או מקוצר. הטיפול בתיקים ינותב לערכאות הנמוכות ביותר לפני שיגיעו לערכאות גבוהות.

 

בכל עת, החל מיום הגשה התביעה, יעריכו המזכירים המשפטיים שייבחרו לעבוד במנ"ת, את סיכויי הצלחתה של התביעה, את מורכבותה, את ייחודה ואת נכונותה על פי סדרי דין ותקנות בתי המשפט. כתבי דין שלא יעמדו בסדרי הדין האזרחיים, סיכוי גדול שיפסלו כבר מראש, על מנת לא להעמיס על בית המשפט.

 

נושא אחר שעובר מהפיכה ניהולית הוא בגישתו החדשה של בית המשפט כלפי בעלי דין שלא מיוצגים ע"י עורך דין. אלו ינותבו לשופטים שיעברו התמחות מיוחדת לטיפול בתובעים או בנתבעים שאינם מיוצגים ע"י עורכי דין, ואינם מכירים את סדרי הדין בבית המשפט דבר המקשה על ניהול ההליך ומסרבל אותו.

 

במסמך שנכתב ומופץ ע"י דן ארבל, מנהל בתי המשפט בישראל, נכנס המונח "אקטיביזם ניהולי" בנוסף למונח "אקטיביזם שיפוטי" שגם הוא מופיע במסמך בן 63 העמודים.

 

המהפכה של בתי המשפט מתרחשת לאחר שזו כבר נוסתה על מספר תיקים בבתי המשפט, ביניהם תיקים כמו יואב יצחק נגד רוטר ואחרים, בתביעת לשון הרע שהוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

מצורף קישור למסמך מאתר בתי המשפט (480 קילובייט)

http://62.90.71.124/heb/laws/manat.pdf