הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






ספאם הוא טעים. היסטוריה קולינרית
08/05/2003
|   גיליון מספר 11

halemo

 

 

סיפור מאכל הספאם מתחיל במספר אלפי קילוגרמים של בשר כתף חזיר במפעל הורמל (Hormel) לאריזת בשר, כאשר לא הרבה ידעו מה לעשות בכל הבשר מבלי שיתקלקל אם לא יצרך.

 

בשנת 1927, אחד ממנהלי מפעל הורמל הגה רעיון מבריק לחתוך את הכתפיים של בשר החזיר (pork), להוסיף לזה ירך חזיר (ham) מתובל ולארוז את זה ביחד עם ג'לטין על מנת לשמר את זה לזמן ארוך.

 

בשר הספאם מורכב מבשר כתף חזיר טחון וירך חזיר טחון עם מלח, מים סוכר וסודיום ניטריט (מלח נתרן), ארוז בתוך קופסת פח אטומה, מבושל, מיובש, מיושן, ונשלח עם תווית אל העולם שנהנה מהמאכל.

 

את הספאם, שהוא כמו בשר הלוף הצבאי הישראלי הארוז בתוך קופסאות פח, אפשר לחתוך לפרוסות או לריבועים, לבשל, לטגן, לאפות, לשים על גריל או לצלות ולצרף אותו לשלל תוספות מזון.

 

היתרון בהחזקת ספאם על פני בשר (חזיר) אחר הוא שהוא לא צריך קירור על מנת לשמור עליו לפני שפותחים אותו. הספאם מתאים מאוד לעתות חירום ואפילו ליום שבו פצצה אטומית תיפול ואנשים יאלצו לאכול ולהתקיים במקלטים תת קרקעיים.

 

בשר הספאם הוצג לראשונה לעולם ע"י חברת הורמל בשנת 1937 כ"בשר הפלא". באותה תקופה, בשר החזיר נחשב למאכל בריא.

 

מוצר הספאם נקרא לראשונה "בשר החזיר המתובל של הורמל", אבל מפעלים אחרים שהתחרו במפעל הורמל, חיקו את המוצר המקורי. חברת הורמל הציעה בתגובה פרס של 100 דולר למי שימציא שם מקורי למוצר, שיגרום לו שיהיה ייחודי.

 

השם ספאם (SPAM) נוצר לראשונה ע"י אח של אחד המנהלים בחברת הורמל. ההסבר לשם ניתן כך: האותיות SP ייצגו את המילה SPICED (מתובל) והאותיות AM ייצגו את המילה HAM (בשר ירך חזיר). ראשי תיבות נוספים שיוחסו מאוחר יותר לשם SPAM, היו בביטוי Spiced Pork And Ham.

 

מוצר הספאם היה בסיסי ובטעם יחיד. מוצרי הספאם נוספים יוצרו בטעמים נוספים בשנת 1970. כך למשל ספאם בטעם מעושן, ספאם עם פחות מלח, ספאם לייט, ספאם חריף וספאם בשר הודו צלוי.

 

בתחילת מלחמת העולם השניה מכרה חברת הורמל עשרים אלף טון של בשר ספאם. במהלך המלחמה, הפכו קופסות הספאם למצרך מבוקש ומזין .קופסאות שימורים של ספאם סופקו לחיילי מעצמות הברית, ואפילו לחיילים הרוסים שגוועו ברעב. ניקיטה כרוצ'שוב, לימים מנהיג ברית המועצות לאחר מות סטאלין, סיפר שקופסאות הספאם הצילו את חיילי ברית המועצות מרעב, ועזר להם לשרוד בקרב.

 

באנגליה, כשבשר סופק לאזרחים בהקצבה בגלל המחסור, בבשר הספאם לא היה מחסור ומשפחות שלמות חיו על קופסאות שימורים של בשר ספאם במשך שבועות עד לסיום המלחמה. באי הוואי, ששימש את צבא ארה"ב כבסיס לתקיפה, התאהבו כל כך בבשר הספאם, עד שכיום צריכת קופסות הספאם באי הוואי נחשבת לגדולה ביחס לאוכלוסייה על האי.

 

גם בארה"ב בזמן מלחמת העולם השניה, נהגו לאכול קופסאות ספאם לאחר שהוטל קיצוב על אספקת הבשר.

 

לאחר מלחמת העולם השנייה, אזרחים ברחבי העולם שנהגו לאכול ספאם בזמן המלחמה, לא ויתרו עליו והמשיכו לצרוך אותו בכמויות גדולות.

 

עד לשנת 1959, מיליארד קופסאות שימורים של ספאם נמכרו. בשנת 1987, חגג מפעל הורמל, ייצרן הספאם, יובל 50 שנה לייצורה של קופסת הספאם הראשונה. חברת הורמל פרסמה נתון שבארה"ב בלבד, 4.6 קופסאות ספאם נצרכות בכל שנייה.

 

פרסומת ראשונה לספאם במגזין הראתה אדם קם בבוקר השואל את אישתו מה מתבשל במטבח ועושה רעש, ואז אישתו משיבה לו "קום! זה ספאם עם ביצה, יקירי".

 

ספאם נחשב למאכל של ארוחת בוקר (ביחד עם ביצה), למאכל של צהרים (ביחד עם פרוסות גבינה) ולמאכל ערב בכריך שנקרא SMAPWICH (נשמע כמו סנדוויץ').

 

בשנת 1970, כיכב הספאם במערכון סאטירי של חבורת מונטי פייטון והקרקס המעופף, בו נראה זוג מנסה להזמין ארוחת בוקר במסעדה שבה יושבים ויקינגים שאוהבים ספאם ושרים על זה.

 

המערכון של מונטי פייטון הועלה בשנת 1994 בהקשר של משלוח דואר זבל לקבוצות דיון של רשת יוזנט ע"י שני עורכי דין אמריקאים ששלחו הודעות על הגרלות של גרין קארד ליותר מ 6000 קבוצות דיון בו זמנית.

 

בעולם קיימים חובבי מאכל ספאם. מוצר הספאם הפך למותג ידוע וחשוב, כד כדי כך שמוצרים כמו כובעים, ספלים, צלחות וחולצות נמכרים עם המילה SPAM מעוצבת עליהם .

 

בחודש ספטמבר 2001, הקימה חברת הורמל את מוזיאון הספאם הראשון בעיר אוסטין במדינת מינסוטה בארה"ב.

 

המוזיאון גם מחזיק אתר אינטרנט

http://www.spam.com

 

האתר של חברת הורמל, יצרנית קופסאות הספאם

http://www.hormel.com

 

 

 




ספאם שמעורר תיאבון