הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






מסרבים לפרסומות

15/05/2003 |   גיליון מספר 12

halemo

 

 

ביום חמישי האחרון (08/05/2003), פורסם באנר של תנועת הסרבנים (נגד שירות מילואים בשטחים), בפורומים השונים בקהילות של אתר החדשות והתוכן של ynet. הפרסומת לא פסחה גם על פורום "צו קריאה", הפועל למען חיילי מילואים הנמצאים במצוקה ונלחמים על זכויותיהם גם כאשר הם עושים מילואים.

 

 

 

 

פורום "צו קריאה"

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-870-5418,00.html

 

פורום "צו קריאה" ב ynet הוא פורום המנוהל ע"י ד"ר דניאל לובין, וע"י מספר נוסף של חיילי מילואים, שבחרו להקדיש חלק מחייהם המציאותיים וגם ברשת, במלחמה בלתי מתפשרת בבזבוז בצה"ל, בדאגה לבעיות חיילי המילואים, בהתראה על מחסור בציוד ובנוהלים, ובעוד נושאים כואבים של אנשי מילואים, שמקפידים ללכת כל שנה ולשרת את המדינה.

 

פורום "צו קריאה" אותו הם מנהלים, הידוע גם בשם פורום החפ"שים (החיילים הפשוטים), אינו מזוהה פוליטית עם אף מפלגה. מנהלי הפורום מקפידים על כך, והודעות הקוראות לסרבנות פוליטית למשל, נמחקות כדבר שבשגרה, כמו בכל פורום בו קיימים נוהלים ותקנון, עליהם המשתתפים חייבים להקפיד.

 

 

אתר הסרבנים

http://www.seruv.org.il

 

אתר הסרבנים אשר נפתח בשנת 2002 ע"י קבוצת חיילי מילואים שחלק מהשירות שלהם ביצעו בשטחים, יהודה שומרון ועזה, החליטו לקרוא לחיילי המילואים לסרב ולשרת מעבר לקו הירוק, ולסרב לשמור על מאחזים בודדים, התנחלויות ושטחים בשליטת צה"ל מעבר לקו הירוק.

 

במשך תקופה מסוימת הם נחשבו א-פוליטיים, ומאבקם לא יצא אל מחוץ לגבולות מדינת ישראל. לאחר תקופה מסוימת, הם התראיינו לכלי תקשורת זרים, ובהם רשת CBS האמריקנית, בתוכנית "60 דקות", ובה שטחו את טיעוניהם.

 

במשך הזמן, הם זכו לתמיכה מצד תנועות שמאל שראו במאבקם תקווה ותמיכה לגיטימית ברעיונות התנועה, ביניהם תנועת גוש שלום של אורי אבנרי ואחרים.

 

 

פרסומת פולשנית

 

ביום חמישי האחרון, 8 מאי 2003, הופיע באנר פרסומי בפורום "צו קריאה", בדיוק מעל ההודעות של הכותבים בפורום. הבאנר, בגודל 548 על 50 פיקסלים, הוצב מעל רשימת הודעות של חיילי מילואים בפורום שבו יש התנגדות לסרבנות הפוליטית.

 

מנהל הפורום ד"ר דניאל לובין, שלח מכתב להנהלת הקהילות של ynet וביקש להוריד את הבאנר. הנהלת הפורומים בתגובה, הודיעה כי לא היא האחראית להצבתו של הבאנר, אלא המחלקה המסחרית של ynet, שהציבה אותו בכל הפורומים באתר.

 

תשובתה של הנהלת הקהילות של ynet, לא סיפקה את החברים ואת מנהל הפורום. מבחינתם היתה זו הסגת גבול ופרסומת אגרסיבית הנכפית על חברי פורום שאינם שותפים למסר בבאנר.

 

חלק מחברי הפורום השווה את הצבתו של באנר הסרבנים בפורום של חיילי המילואים המתנגדים לכך, כמעשה מיותר, בדיוק כשם שיציבו באנר הקורא לקנות מעילי פרווה בפורום של "תנו לחיות לחיות" או באנר עם פרסומת לבשר בפורום של אנשים צמחוניים וטבעוניים. חוסר טאקט משמעו כפשוטו.

 

 

האם ניתן להוריד את הפרסומת בצורה עצמית ?

 

ביום שבת האחרון, 10 מאי 2003, הפרסומת של הסרבנים עדיין תפסה את מקומה מעל ההודעות בפורום "צו קריאה" ב ynet. למרות מחאות נוספות של חברי הפורום ומנהל הפורום כלפי הנהלת הפורומים, הבאנר עדיין התנוסס.

 

כגולש בפורום "צו קריאה" תקופה די ארוכה, החלטתי לעשות מעשה. לי אישית אין בעיה עם באנר שנקנה בכסף מלא ומממן את אחד מאתרי התוכן הטובים ביותר בישראל. מבחינתי, לכל אחד יש חופש ביטוי.

 

מכיוון שהפרסומות באתרי התוכן מגיעות משרתי מחשב אחרים מהשרתים של ynet, הפרסומת יושבת תחת כתובת URL שונה מאשר הכתובת של ynet.

 

בבדיקה עם תוכנת "סניפר" (sniffer) היכולה לצפות זמן אמת בפרוטוקול התקשורת בין אתרי האינטרנט למחשבו של הגולש, ניתן לקלוט מאיזה שרת הפרסומות מגיעות, וניתן לחסום אותו אישית במחשבו של הגולש ללא שום תוכנה שצריך להוריד. ניתן גם להסתכל בקוד הדף של אתר התוכן ולעקוב בקוד מהיכן מגיעות הפרסומות לאתר התוכן, אבל זה גוזל חמש דקות נוספות.

 

התברר, שהפרסומות באתר ynet מגיעות מאתר "פרומרקט" שהוא שרת פרסומות ידוע בישראל.

 

 

אתר פרומרקט

http://www.pro-market.net

 

אתר פרומרקט מנהל עבור אתרי תוכן את מאגר הפרסומות, וכך הניהול נפרד מניהול התוכן באתר החדשות, הפרסומאי יכול לקבוע את השעות ואת התדירות של הופעת הפרסומת. שרת הפרסומות יכול לשתול עוגיה נפרדת במחשבו של הגולש שאינה שייכת לאתר התוכן, וכך לעקוב אחרי הכניסות שלו לאתר, לעקוב אחרי הקליקים בעכבר של הגולש על הפרסומת ולקבל נתונים נוספים כמו כתובת האייפי (IP ) של הגולש, סוג הדפדפן שלו וכדומה.

 

אתר פרומרקט מנהל את הפרסומת תחת תת דומיינים המיועדים לכך. תתי הדומיינים של אתר פרומרקט הם:

 

ads.pro-market.net

pbid.pro-market.net

 

 

מורידים את הפרסומות

 

בשעה 18:33 ביום שבת, 10/05/2003, אני מפרסם את ההודעה הבאה, שתוכנה המילולי נלקח מהודעה של גולש בשם נדב אשכול שפרסם את הטכניקה הידועה למעט, לראשונה בפומבי ברשימת התפוצה "דואר זבל" של גדי שמשון, ביום 7 אפריל 2003:

 

 

נושא : רוצים להיפטר מהפרסומת של הסרבנים? ההוראות בפנים

תאריך : 10/05/03 18:33

מחבר/ת : halemo

דואר אלקטרוני : [email protected]

 

אפשר להיפטר מהפרסומות של הסרבנים אחת ולתמיד, בחינם, וללא כל הורדת תוכנה נוספת:

 

מאתרים את הקובץ שנקרא hosts בספריית הווינדוס

בחלונות XP הוא ב: c:\windows\system32\drivers\ect

 

פותחים אותו בנוט-פאד, ומוסיפים בסופו את השורה הבאה:

127.0.0.1

רווח

ads.pro-market.net

 

יורדים שורה ומוסיפים עוד שורה:

127.0.0.1

רווח

pro-market.net

 

יורדים שורה ומוסיפים עוד שורה:

127.0.0.1

רווח

pbid.pro-market.net

 

כלומר (משמאל לימין) המספר, רווח, הכתובת של שרת הפרסומות

שומרים, סוגרים - וזהו!

 

הסבר: הקובץ הנדון הוא מעין שרת DNS מקומי, והשורה שהוספנו מורה למחשב שלך לחפש את שרת הפרסומות אצלך המחשב.

 

127.0.0.1 הוא ה IP העצמי של המחשב.

 

רצוי לסגור את כל חלונות הדפדפן, ולהיכנס מחדש עם הדפדפן לאתר ynet ולפורום "צו קריאה" כדי להיווכח שזה עובד. מה שעשיתם הוא שלא רק גרמתם שמישהו ידחוף לכם את הפרסום של הסרבנים, אלא אף פרסומת של ynet שעובדת עם חברת פרו מרקט, לא תוצג אצלכם במחשב.

 

 

 

כך נראה קובץ hosts לדוגמה לאחר ביצוע ההודעה כלשונה:

 

 

# Copyright (c) 1998 Microsoft Corp.

#

# This is a sample HOSTS file used by

# Microsoft TCP/IP stack for Windows98

#

# This file contains the mappings of IP

# addresses to host names. Each

# entry should be kept on an individual line.

# The IP address should

# be placed in the first column followed by the

# corresponding host name.

# The IP address and the host name should be

# separated by at least one space.

#

# Additionally, comments (such as these) may

# be inserted on individual

# lines or following the machine name

# denoted by a '#' symbol.

#

# For example:

#

# 102.54.94.97     rhino.acme.com    # source server

# 38.25.63.10     x.acme.com         # x client host

 

127.0.0.1 localhost

127.0.0.1 ads.pro-market.net

127.0.0.1 pro-market.net

127.0.0.1 pbid.pro-market.net

 

 

 

 

קובץ hosts הקיים במחשבו של גולש אינטרנט המשתמש במערכת הפעלה של מיקרוסופט "חלונות" (windows), הוא קובץ תרגום כתובות מקומי (DNS), המתרגם כתובות טקסטואליות לכתובות מספריות (כתובת אייפי), ללא צורך בעזרה של שרת מחשב חיצוני הנמצא במקום כלשהו באינטרנט או אצל ספק האינטרנט שלכם.

 

למעשה, ביצוע פעולת השינוי יגרום לכך שדפדפן שלכם לא יציג פרסומות שאת כתובת השרת שלהם שיניתם בצורה מקומית במחשב שלכם.

 

 

הנהלת הקהילות של ynet מסיקה מסקנות

 

חלק מהגולשים ביצע את ההוראות, ואכן נדהם לגלות שהדבר עובד, והם יכולים להיכנס לפורום "צו קריאה" שהוא ביתם השני ברשת, ללא היתקלות בפרסומת שאותם מרגיזה אישית.

 

אבל את הנהלת הקהילות זה לא כל כך שימח.

 

ביצוע ההוראות וחסימת הפרסומות בצורה עצמאית במחשבו של הגולש, כורת את הענף של אתרי התוכן המתקיימים מפרסומות בעיקר, ולא מכך שגולשים משלמים עבור שימוש באתר ובכתיבה בפורומים.

 

לראשונה, עומד גרזן הגולשים על אתרי התוכן ועל מספר הקליקים והרייטינג של אתרי התוכן התלויים בכמות הכניסות לאתר וכמות הכניסות לבאנרים המוצגים. אם כל הגולשים יבצעו את ההוראות לחסימת הפרסומת במחשבם האישי, אתר התוכן עלול להפסיד כסף רב.

 

בהנהלת הקהילות החליטו ללכת לקראת אנשי המילואים בפורום "צו קריאה" וביטלו את הפרסומת המרחפת מעל הודעות הגולשים. בנוסף, את הח"מ שנתן את הוראות כיצד לחסום פרסומות, הם חסמו וכעת הח"מ לא יכול לכתוב הודעות בפורום תחת הכינוי שלו ותחת כתובת הדוא"ל הידועה שלו (חסימה ביום 11 מאי 2003).

 




 

 

משלמי הפרסומת ותנועת הסרבנים מתנגדים

 

את תנועת הסרבנים ששילמו ממיטב כספם על הפרסומת, זה לא כל כך שימח. הם, ששילמו כסף רב על הפרסומת, ואף רצו שזו תוצג דווקא בפורום בו מתרכזים חיילי מילואים, לא כל כך שימחה העובדה שהבאנר הפרסומי ירד.

 

ככל הנראה, אילו האחרונים התלוננו על כך למחלקה המסחרית האחראית על הפרסומות באתר התוכן של ynet, והפרסומת הוחזרה שוב למקומה מעל ההודעות בפורום "צו קריאה".

 

המחאות של מנהל הפורום כבר לא עזרו, וחיילי המילואים שגולשים קבוע בפורום וחלקם רואים בסרבנות הפוליטית קו אדום, נאלצים שוב להיכנס לפורום כשעננת הבאנר מעליהם.

 

ההודעה שבה פרסם הח"מ כיצד להיפטר מהפרסומת נעלמה. בפניותיו של הח"מ להנהלת הקהילות להסרת החסימה, לא התקבלה עד כה תשובה.

 

 

פרסומות מזיקות

 

באתרי התוכן הישראלים כבר מזמן עברו את הגבול בהצגת הפרסומות. פרסומות קופצות כך פתאום, ללא כל התראה, חלקן מלווה במוסיקה ובקול בעוצמה גבוהה (בכוונה תחלה), לחלקן אין את סימן האיקס X על מנת לסגור את הפרסומת, חלקם לא יורד גם לאחר שלוחצים על הפרסומת וחלקן כבר יותר חשובות מהתוכן וממלאות דף שלם המסתיר את כל אתר התוכן, גם כאשר הגולש נמצא באמצע קריאה.

 

 

 

האם פרסומות יכולות לגרום לנזק ?

 

ככל הידוע לי, פרסומות קופצות ומטרידות באתרי אינטרנט עדיין לא עמדו במבחן משפטי בישראל. אבל, כמו כל דבר ברשת האינטרנט, כל דבר שלא נחשב שפיט, הופך במשך הזמן לשפיט, ונשפט על פי חוקים שחוקקו לפני עידן האינטרנט.

 

בעבר, משלוח דואר זבל לא נחשב כהפרת חוק כלשהו. גם כתיבה בקבוצות דיון ובפורומים כבר מזמן עברה ונדונה תחת שופט ועורכי דין מלומדים, ובחלקם של הדיונים, נקבעו פסיקות כמעט מחייבות.

 

גולש יכול לטעון שפרסומת היא מזיקה וגורמת לו נזק וחוסר נוחות. גולש אשר נכנס לאתר תוכן כלשהו, אינו מצטווה לקרוא את תקנון האתר ואינו חייב לחתום ולהצהיר שהוא מסכים למדיניות אתר התוכן.

 

יהיו שיטענו כי זכותו של אתר לעשות מה שהוא רוצה ולהציג פרסומות כפי שהוא רואה לנכון, וכל עוד הגולש אינו משלם, הוא אינו יכול לבוא בטענות לאתר האינטרנט.

 

האמנם?

 

האם אתם בביתכם הייתם מציבים מכשול או בור וכל אדם המוזמן לביתכם אשר ימעד בו, לא יוכל לטעון לנזק מצדכם? בתי המשפט בישראל כבר הכירו ברשלנות ובנזיקין של מקומות פרטיים שעשו לעצמם דין ושמו מכשולים בשטח הפרטי שלהם.

 

בקרוב, אם וכאשר אופי הפרסום האגרסיבי באתרי האינטרנט יעלה כיתה, ויגרום לגולשים נזק במחשב האישי שלהם ע"י עוצמת קול לא סבירה, הבהוב צבעים לא סביר על המסך (היכול לגרום למסך להישרף) והשתלטות על העכבר והמקלדת של חלון פתוח אחר, עלול להיווצר מצב שגולשים יתבעו אתרי תוכן על נזקים שגרמה להם פרסומת כזו שהוצבה באתר, ללא כל הודעה מראש של מה שהיא עלולה לגרום.

 

 

המלחמה בפרסומות ברשת ?

 

הטכניקה של חסימת פרסומות במחשב האישי ע"י הגולשים וניהול רשימה שחורה של שרתי מפרסמים, יכולה לכרות את הענף עליו יושבים אתרי התוכן. ככל שמספר גולשים רב יותר יחסום את הפרסומות, פחות הכנסות ישולמו לאתר התוכן, מכיוון שלא ירשמו כניסות וקליקים.

 

הפרסום האגרסיבי בחלק מאתרי התוכן הישראלים, בעיקר אלה הממוסדים וזוללי הההוצאות כמו Ynet, וואלה, נענע, תפוז, דה מרקר וגלובס, יכול לחזור כבומרנג לראשם.

 

לטעמי, אם אכן זה יקרה, לא תהיה ברירה לאתרי התוכן והם יצטרכו לעבור למודל תשלומים אחר, כמו למשל חיוב הגולשים בצפייה בפרסומות בדרך כלשהי או בגביית תשלום מהגולשים המעונינים לקרוא תכנים.

 

ניהול הפרסומות בשרתי מחשב אחרים מאפשר ניהול פרסומות יעיל ע"י המפרסם ולא ע"י אתר התוכן שעלול להיות לא אובייקטיבי בדיווח על מספר הכניסות לאתר. כמו כן, ניהול הפרסומות בשרת מחשב אחר, אינו גוזל רוחב פס מאתר התוכן, שאם היה שם את הפרסומות הללו בשרת המחשב שלו, היה מבזבז רוחב פס על חשבון התוכן.

 

מצד שני, ניתן לנהל רשימה שחורה של מפרסמים שאינם בוחלים בהפרעה לגולשים ומפרסמים באנרים ופרסומות בצורה מפריעה, אגריסיבית ומעצבנת.

 

 

דוגמה לקובץ hosts המכיל רשימה שחורה של מפרסמים ישראלים

 

 

127.0.0.1  localhost

127.0.0.1  www.oak-i.co.il

127.0.0.1  www.jumpad.co.il

127.0.0.1  jumpad.co.il

127.0.0.1  realmedia.nana.co.il

127.0.0.1  ads.pro-market.net

127.0.0.1  pbid.pro-market.net     #ynet

127.0.0.1  grm.i.walla.co.il       #walla

127.0.0.1  akamai.net

127.0.0.1  g.akamai.net

127.0.0.1  a752.g.akamai.net       #nana

127.0.0.1  toplayerserver.com

127.0.0.1  ad4ever.com