הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






המחשב המעוקל

05/06/2003 |   גיליון מספר 14

halemo

 

 

לאיציק (שם בדוי) החרימו את המחשב. לא המשטרה חלילה. קבלן ביצוע של מערכת ההוצאה לפועל הישראלית לקח לו אותו. לא החרים. עיקל. איציק כמו רבים במדינת ישראל, התקשה בתשלום חובותיו לבנק, לעירייה, לאגף הגביה של רשות השידור ולגופים נוספים.

 

איציק, כמו רבים במדינה שאינם עורכי דין ואף פעם לא למדו משפטים, לא היה מודע לזכויותיו. איציק פיגר בתשלומי המשכנתא שלו, לאחר שפוטר מעבודתו. מדמי האבטלה שקיבל במשך ארבעה חודשים, הוא בקושי קיים את עצמו ואת משפחתו. רוב הכסף הלך להחזרי המשכנתא, לחשבונות החשמל והטלפון, למסי הארנונה ולתשלומים נוספים.

 

במשך תקופה של כחצי שנה, פיגר איציק בתשלומי המשכנתא שלו. איציק לקח משכנתא לפני כארבע שנים, לאחר שהתחתן, הוליד ילד אחד ובנה בית בישראל לשמחתו ולשמחת הוריו ובני משפחתו.

 

איציק סיים את לימודיו בפקולטה למדעי המחשב באחת האוניבסיטאות בארץ הקודש, והחל לעבוד כמהנדס תוכנה באחת מחברות ההייטק בישראל. אותה חברת הייטק, כמו רבות מחברות ההייטק, שילמה לו משכורת סבירה, לא גבוהה מדיי, גם לא נמוכה, אבל כזו שאפשרה לאיציק לקחת הלוואת משכנתא בפריסה ל 20 שנה, ולשלם כל חודש כ 2,000 ש"ח לבנק שנורא שמח שאנשים כמו איציק נמנים על לקוחותיו והוא הבנק יכול לכסח אותם בריביות חודשיות, ואפילו להחתים אותו שאם יפגר בתשלומי המשכנתא, הוא ישלם קנס של 50 אחוזים מהסכום החודשי.

 

הפיגורים בתשלומי המשכנתא שנבעו מהמצב הכלכלי הגרוע במשק ובחוסר האפשרות למצוא אפילו עבודות פשוטות כמו פינוי זבל, שמירה, סבלות ואפילו בחקלאות שלא מיהרה לקבל ישראלים, במיוחד לא כאלו שאין להם ניסיון ועבדו פעם בהייטק, לא הטיבו עם איציק ומשפחתו.

 

בשלב מסוים גם לבנק כבר נמאס, ולאחר כחצי שנה הוא הגיש ללשכת ההוצאה לפועל שטר חוב שאיציק חתם עליו כשביקש משכנתא. שטר חוב הנקוב על סכום המשכנתא אינו מצריך הליכים משפטיים רגילים בבית המשפט, אלא ניתן לממש את שטר החוב ע"י כל אחד מלשכות ההוצאה לפעול ברחבי הארץ.

 

איציק קיבל לידיו אזהרה בדואר רשום, והתבקש לשלם מיידית סכום של כ 30,000 ש"ח. איציק, כמו רבים מאזרחי ישראל שאינם בקיעים בהליכי ההוצאה לפועל לא הגיש התנגדות לביצוע השטר, אלא ניגש להוצאה לפועל וברר מה לעשות.

 

בהוצאה לפועל הציעו לאיציק לבקש צו לתשלומים, כך שכל חודש הוא ישלם סכום קבוע שיקבע ע"י רשם ההוצאה לפועל, אדם בדרגת שופט.

 

בינתיים, הבנק ביקש לבצע הליך של עיקול מיטלטלין בדירתו של איציק, על מנת להבטיח חלק מחובו של איציק לבנק.

 

בשעה 22:00 בערבו של יום חול, נשמעה דפיקה בדלת הבית הממושכן של איציק. איציק פתח את הדלת, ובפתח עמדו שלושה אנשים בריונים, פקיד אחד מהוצאה לפועל ושוטר שצורף על מנת לוודא שלא תהיה התנגדות לביצוע העיקול.

 

שלושת הבריונים, קבלני עבודה חיצוניים של הוצאה לפועל, החלו לפרק שידות, לשים בארגזים את תחולתם של הארונות. את הטלוויזיה הם לקחו. את מכשיר הווידאו וה DVD הם גם לקחו. את חלקי המזנון והספות בסלון הם גם העמיסו למשאית שחנתה בפתח הבית.

 

וגם את המחשב של איציק הם לקחו. את הכל. את המסך. את המקלדת. את המארז שבו נמצא הדיסק הקשיח והצורב.

 

מחאותיו של איציק לא הועילו. איציק ביקש לא לקחת את המחשב כי כל חייו נמצאו על הדיסק הקשיח. איציק ביקש לשמור את המידע על הדיסק, אבל את המעקלים זה לא עניין. השוטר ביקש מאיציק לא להתנגד, אחרת ייאלץ לעצור אותו.

 

בדמעות ובחוסר אונים ראה איציק כיצד הקופסה שהכילה את קורות חייו, את עבודותיו האקדמיות, את יצירותיו הגרפיות, את התכתבויותיו עם חברים בארץ ובעולם, את תיקיו הרפואיים, את קוד התוכנה שכתב, את מכתבי האהבה שכתב לאשתו טרום חתונתם, את רשימת חבריו ואת המידע הרב שהיה קיים על הדיסק, נלקח ממנו באכזריות, ללא מתן הסבר וללא אפשרות להתנגד.

 

לאחר שהמעקלים עזבו את הבית, איציק החל מחפש את הגיבויים שעשה עד לאחרונה לחומר הרב שהיה במחשב שלו. אבל איציק נזכר: הדיסקים עם הגיבויים היו במגירה של המזנון שלקחו המעקלים.

 

למחרת הגיע איציק ללשכת ההוצאה לפועל וביקש לקבל את הדיסקים עם הגיבויים. איציק ביקש לברר היכן נמצא המחשב. פקידה אחת, לא סבלנית במיוחד ביקשה שיבוא בעוד מספר ימים, לאחר שהיא תקבל את רשימת החפצים המעוקלים מהמעקלים.

 

לאחר מספר ימים, שוב הגיע איציק ללשכת ההוצאה לפועל וביקש לברר היכן מצוי המחשב המעוקל שלו והיכן המזנון שבמגירה אחת שלו נמצאים הדיסקים עם הגיבויים. איציק הופנה למחסן כלשהו בסביבה. אבל המחסן היה סגור, ולא היתה נפש חיה לדבר אתה.

 

איציק חזר לביתו. בתיבת הדואר שלו המתינה מכתב ובו הודעה כי חפציו המעוקלים עומדים להימכר במכירה פומבית שתיערך בעוד כשבוע במקום כלשהו. כשבועיים לאחר העיקול, וללא המחשב האהוב שלו שעוקל ואיננו, הרגיש איציק שהוא עומד לאבד את עולמו.

 

לאיציק כבר לא היה אפילו כסף לנסוע למקום שבו נערכה המכירה הפומבית. איציק החליט שאת מעט הכסף שברשותו הוא ינצל כדי לקנות לבנו הקטן אוכל.

 

המחשב של איציק נמכר במכירה הפומבית. הזוכה, קיבל את המחשב של איציק לאחר ששילם את ערכו בכסף מזומן. את הדיסק הוא מחק, התקין עליו מחדש את מערכת ההפעלה, וזכה במחשב משומש יד שניה במחיר מציאה.

 

הדיסקים עם הגיבויים של איציק שהיו במגרת המזנון, נזרקו לפח האשפה לאחר שלא נמצא להם דורש. איציק לא ידע מכך. אף אחד לא טורח ליידע אותו. המזנון נמכר לקונה אחר. הכספים שהתקבלו מהמכירה כיסו חלק מהחוב של איציק לבנק, אבל היו בטלים בשישים לאור המחיר הנמוך שהושג עליהם במכירה הפומבית של המעוקלים.

 

עולמו של איציק חרב עליו בגלל שלא הכיר את החוק.

 

איציק לא יכול היה להרשות לעצמו עורך דין שיטפל בענייניו ויעמוד על זכויותיו. איציק לא הבין שגם אם הוא חייב כסף לבנק, עדיין יש לו זכויות הכתובות בספר החוקים של מדינת ישראל.

 

 

חוק המחשבים

 

בשנת 1995, עת חוקק חוק המחשבים, עודכנו מספר חוקים ומספר תקנות הנוגעות למכשיר הזה שנקרא מחשב. המחוקק (חבר הכנסת ועוזריו) הכירו במחשב ככלי מיוחד במינו, שאינו רק חפץ דומם כמו טלוויזיה או וידאו, אלא כלי שאוגר בתוכו את קורות חייו של האדם, את יצירותיו, את מעשיו ואת מחשבותיו.

 

בהליכים פליליים ההליך הוא כזה: בתפיסת מחשב על ידי משטרת ישראל בהתאם לצו תפיסה וחיפוש מבית המשפט, למשטרה מותר לתפוס מחשב למשך 48 שעות בלבד. לאחר מכן היא חייבת להחזיר את המחשב לבעליו או למוסד ממנו נלקח, ולשאיר ברשותה גיבוי של הדיסק נשוא העבירה.

 

בשנת 1995 תוקן סעיף 32 בפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש), והתייחס לראשונה למחשב כחפץ שנתפס ע"י המשטרה. התיקון הכיר במחשב ובחומר מחשב שנתפס וכיצד יש להתייחס אליו ומתי יש להחזירו לחשוד.

 

פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (נוסח חדש) תשכ"ט 1969

32. סמכות לתפוס חפצים (תיקון: תש"ל, תשנ"ה)

(א) רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה.

(ב) על אף הוראות פרק זה, לא ייתפס מחשב או דבר המגלם חומר מחשב, אם הוא נמצא בשימושו של מוסד כהגדרתו בסעיף 35 לפקודת הראיות (נוסח חדש), התשל"א 1971, אלא על-פי צו של בית משפט; צו שניתן שלא במעמד המחזיק במחשב או בדבר המגלם חומר מחשב, יינתן לתקופה שאינה עולה על 48 שעות; לענין זה לא יובאו שבתות ומועדים במנין השעות; בית משפט רשאי להאריך את הצו לאחר שניתנה למחזיק הזדמנות להשמיע טענותיו.

(ג) שר המשפטים רשאי להתקין תקנות לענין סעיף זה.

 

 

עיקול מחשב

 

הליך עיקול מיטלטלין שהוא הליך אזרחי במהותו, התייחס גם כך החל משנת 1995 למחשב כחפץ מיוחד שאינו בר עיקול מיידי כמו חפץ אחר כמו טלוויזיה.

 

תקנות ההוצאה לפועל המסבירות כיצד מיישמים את חוק ההוצאה לפועל, הכילו גם הסבר לגבי עיקולו של מחשב. על פי סעיף 41א בתקנות ההוצאה לפועל, חייב המעקל לתת לאדם המחזיק מחשב הודעה מראש כי מחשבו יעוקל בתום 10 יום, ויש לו די זמן כדי לבצע גיבויים לחומר המצוי על הדיסק. רק לאחר 10 יום, רשאי המוציא לפועל לעקל את מחשבו של החייב.

 

תקנות ההוצאה לפועל תש"ם 1979

41א. עיקול מחשב (תיקון: תשנ"ה)

(א) במעמד עיקול מחשב יתן המוציא לפועל לחייב או למחזיק במחשב הודעה בכתב כי עליו למחוק, תוך 10 ימים, כל מידע המצוי במחשב; לא נכח החייב או המחזיק במחשב במעמד העיקול, ישאיר המוציא לפועל הודעה בכתב, כאמור, בחצרים שבהם בוצע העיקול.

(ב) לא יוציא המוציא לפועל את המחשב מחצרי החייב או מחצרי הצד השלישי המחזיק בו, אלא לאחר שחלפו 10 ימים מיום הטלת העיקול על המחשב.

(ג) האמור בתקנות משנה (א) ו (ב) לא יחול על מחשב שהוא חלק ממלאי עסקי המצוי ברשות מי שעיסוקו מכירה או השכרה של מחשבים.

(ד) בתקנה זו, "מחשב" - מכשיר הפועל באמצעות תוכנה לביצוע עיבוד אריתמטי או לוגי של נתונים, ציודו ההיקפי ומערכות התקשורת המחוברות אליו ולרבות מערכת מחשבים, אך למעט מחשב עזר.

 

המחוקק גם הכיר בכך שאדם המחזיק כלי, חפץ או מכונה שנועדו לקיום פרנסתו והם בלתי נפרדים ממשלח ידו, אינם יכולים להיות מעוקלים, מכיוון שרק בשימוש בהם, יש סיכוי החייב יוכל ליצור הכנסה ולשלם את חובותיו.

 

את ההכרה הזו הכניס המחוקק לסעיף 22 בחוק ההוצאה לפועל תחת רשימת חפצים שלא ניתנים לעיקול מביתו של החייב:

 

חוק ההוצאה לפועל תשכ"ז 1967

22. מיטלטלין שאינם ניתנים לעיקול (תיקון: תשל"ה, תשנ"ד, תשנ"ט)

(א) ואלה מיטלטלין שאין מעקלים אותם:

(1) צרכי אוכל כדי מחיית החייב ובני משפחתו הגרים עמו, לתקופה של שלושים יום;

(2) מערכות בגדים, מיטות, כלי מיטה, כלי אוכל, כלי מטבח וכלי בית אחרים שהם צרכים חיוניים לחייב ולבני משפחתו הגרים עמו;

(3) דברים הדרושים כתשמישי קדושה לחייב ולבני משפחתו הגרים עמו;

(4) כלים, מכשירים, מכונות ומיטלטלין אחרים וכן בעלי חיים, שבלעדיהם אין החייב יכול לקיים מקצועו, מלאכתו, משלח ידו או עבודתו שהם מקור פרנסתו ופרנסת בני משפחתו ובלבד ששוויים אינו עולה על סכום שנקבע בתקנות, ואם היו מכונות - בתנאי שהחייב עובד בהן בעצמו או בעזרת שני עובדים לכל היותר;

(5) כלים, מכשירים, מכונות, מיטלטלין אחרים ובעל חיים השייכים לנכה והנחוצים לו לשימושו האישי בגלל נכותו.

(6) חיות מחמד; לענין זה, "חיית מחמד" - בעל חיים המוחזק בביתו או בחצריו של החייב ואינו משמש לעיסוק בעל אופי מסחרי.

(ב) הפטור מעיקול לפי סעיף קטן (א)(4) ו-(5) לא יחול לגבי חוב שנתחייב בו החייב ברכישת המיטלטלין שעיקולם נדרש.

(ג) האמור בסעיף קטן (א)(2()1) ו-(3) יחול גם כאשר החייב הוא קיבוץ לענין מיטלטלין כאמור בפסקאות אלה, הנמצאים ברשות חבר הקיבוץ או בני משפחתו התלויים בו; ראש ההוצאה לפועל רשאי להורות לבקשת חייב שהוא קיבוץ, כי מיטלטלין כאמור בפסקה (4) לא יעוקלו, כולם או מקצתם, הכל כפי שיורה, אם שוכנע כי הם משמשים מקור פרנסה מהותי לחברי הקיבוץ ולבני משפחתם התלויים בהם, ובלבד ששוויים אינו עולה על מכפלת הסכום הקבוע בתקנות במספר החברים והתלויים בהם כאמור, והכל בכפוף לאמור בסעיף קטן (ב).

 

 

משחקי איציק

 

איציק, כמו רבים מאזרחי ישראל הנמצאים בשעה כלכלית קשה, וידם אינה משגת לשכור את שירותיו של עורך דין על מנת להגן על זכויותיהם, נרמסים על ידי נציגי החוק שגם הם לא תמיד מודעים לחקיקה בנושא שבו הם עוסקים.

 

איציק הפסיד את המחשב שלו. איציק הפסיד את חייו שהיו כתובים על דיסק קשיח. אם איציק היה יודע שיש לו זכויות על המחשב שלו, איציק היה יכול להתנגד טוב יותר. איציק, שמשלח ידו הוא בתחום המחשבים, גם היה זוכה לכך שהמכונה הממוחשבת היתה נשארת ברשותו ואולי היתה בשלב כלשהו מאשפרת לו ליצור פרנסה או למצוא אותה אצל מישהו אחר.

 

איציק חזר לתקופת האבן. הוא חי כעת בלי טלוויזיה, בלי כלים חשמליים, בלי סלון ובלי תקווה.

 

אבל איציק הוא בחור חזק. הילד הרך שלו ואישתו היקרה עדיין מחזיקים אותו בחיים. הם המזור היחיד שלו במדינה שכבר מזמן איבדה את בתוליה, חוקיה, ורחמיה.

 

מדיי יום אנשים כמו איציק שאף פעם לא למדו את חוקי המשחק, נאלצים להתמודד מול שחקני שחמט אכזריים שכן מכירים את חוקי המשחק. את שופטי המשחק זה לא כל כך מעניין שאיציק לא מכיר את כללי המשחק. כדי לפנות אליהם, צריך ממון רב, ואם היה כזה, לא היה צורך בכלל לפנות אליהם.

 

אזרח יקר:

נולדת? למדת בבית ספר? עשית צבא? התחתנת? לקחת משכנתא? עשית ילדים? טחנת מילואים? שילמת מסים? פיטרו אותך מהעבודה? אתה לא מוצא עבודה חדשה? המצב הכלכלי קשה? אתה חייב כסף לבנק? עיקלו לך את המחשב?

 

יש עוד שלוש מאות אלף כמוך.

שח מט!