הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






רישום פלילי? רישום שלילי!

26/06/2003 |   גיליון מספר 17

halemo

 

 

זהו סיפור בדוי על איש אחד שקם בוקר אחד עם החלטה להילחם ברישום הפלילי שמנהלת המשטרה כנגד אזרחים חפים מפשע שכל חטאם היה בכך שמישהו התלונן עליהם, הם הוזמנו לחקירה במשטרה, תיק החקירה נסגר ללא כתב אישום וללא עונש, אבל הרישום הפלילי נגדם נשאר לעולמי עולמים במחשבי המשטרה, ומשמש את כוחות הביטחון וגופים נוספים במדינת ישראל להתייחסותם אל האזרח הקטן. איציק (שם בדוי) נלחם בשיטה והצליח.

 

 

איציק אזרח שומר חוק

 

איציק (שם בדוי) הוא אזרח ישראלי רגיל. איציק הוא שומר חוק. אף פעם בחייו לא ביצע פשע כלשהו. איציק מקפיד על ציות לתמרורים בכביש ושומר על חוקי התעבורה המחייבים אותו לעצור לפני מעבר חצייה כדי לתת להולך רגל לעבור בבטחה. כל חייו עבר את הכביש במעבר החצייה כמו שדובי דוברמן כלב חברמן לימד אותו. איציק לא גונב, לא עושק, עוזר לזולת. אף פעם בחייו לא הרים יד על איש, אישה או בעל חי.

 

איציק הוא אדם העובד קשה למחייתו לפרנסתו ולפרנסת משפחתו. איציק בטוח שהוא חי כאזרח למופת במדינה למופת, דמוקרטיה במיטבה השומרת על כבוד אזרחיה. במדינה הדמיונית של איציק שנקראת מדינת ישראל, כל אזרח הוא אזרח חופשי, המנהל אורח חיים חופשי, עובד למחייתו, משלם מסים, טוחן מילואים 30 יום בשנה עם אפוד ונשק בחורף הקר ובקיץ החם.

 

במדינה הדמיונית של איציק כל הפושעים נשלחים לכלא, ואזרחים שומרי חוק יכולים להסתובב חופשי וליהנות מזכות הקניין וחופש ביטוי. במדינה הדמיונית של איציק יש את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת חוק יסוד חופש העיסוק.

 

 

מי התלונן על איציק במשטרה

 

יום אחד הוזמן איציק לתחנת המשטרה הקרובה לביתו. השכנה שגרה מתחת לדירתו של איציק, התלוננה על איציק במשטרה, כי איים עליה. לא מזמן היה לאיציק ריב קטן עם השכנה שביקשה ממנו לא לתלות כביסה רטובה כשיש לה כביסה תלויה על החבל. איציק, שעובד קשה מהבוקר עד הערב, מכבס פעם בשבוע את הבגדים שלו, מוציא מהמכונה ותלה על החבל בלי לחשוב הרבה.

 

את השכנה של איציק זה הרגיז, היא צעקה, הוא צעק בחזרה, היא צווחה שהיא תתלונן במשטרה ואיציק צווח לה בחזרה שתלך גם לקיבינימט.

 

השוטר רקסי החוקר את איציק מסביר לו שהוא נחקר באזהרה. חקירה באזהרה היא חקירה שבה הנחקר חשוד בעבירה כלשהי, וכל מה שיאמר ויגיד בחקירה עלול לשמש כנגדו.

 

איציק נשאל האם איים אי פעם הגברת גניה זליקוביץ', שכנתו המרגיזה, ואיציק השיב שלא, והחל מספר את פרטי המקרה. לשוטר רקסי זה הספיק ואיציק שוחרר לביתו מהחקירה שארכה כרבע שעה.

 

בינתיים, עברו שנתיים .המקרה ההוא עם השכנה והמשטרה נשכח. איציק "חזר" להיות אזרח למופת.

 

 

איציק מחפש עבודה

 

לאחר כשלוש שנים מהמקרה, איציק מפוטר מעבודתו כמהנדס בשל המצב הכלכלי.

 

איציק, אזרח למופת, לא מוכן לשבת בבית ולקבל דמי אבטלה, ומחליט לחפש עבודה וגם למצוא אותה ויהי מה. איציק אפילו מתפשר ומוכן לעבוד בכל עבודה שתזדמן.

 

הפיגועים בארץ הלא דמיונית של איציק די רבים, וחברות אבטחה רבות מבקשות להעסיק שומרים עם עבר קרבי. איציק עם עבר קרבי בסדיר ועם הווה קרבי יותר במילואים, פונה לאחת החברות, שולח קורות חיים, ומקבל פגישה עם מנהל חברת האבטחה.

 

איציק מתבקש על ידי המנהל להביא לפגישה הבאה דף תדפיס הנקרא "תעודת יושר" ממטה המשטרה הקרוב. "תעודת יושר" היא פלט של המחשב המשטרתי המופק עבור האזרח המבקש, תמורת 28 ש"ח המשולמים בבולי הכנסה אותם קונים בסניף הדואר הקרוב.

 

איציק מגיע לתחנת המשטרה הקרובה. השוטרת בקבלה מפנה אותו למשרדו של השוטר מוקי, השוטר שאחראי על נושא המרשם הפלילי באותה תחנה.

 

איציק מתבקש על ידי השוטר מוקי למלא טופס בקשה. השוטר מוקי בוחן את תעודת הזהות של איציק, מדביק את הבולים של איציק על טופס הבקשה ונותן לאיציק תדפיס שכותרתו "תדפיס מידע פלילי". בתרשים זה מופיע בשורה כלשהי מספר תיק ולצדו ראשי התיבות ר"פ.

 

איציק לוקח את דף הפלט, וחוזר אל משרדו של מנהל חברת האבטחה שמח וטוב לב. מנהל חברת האבטחה מביט בדף, פניו מתכרכמות, גבותיו מתחברות בזווית של ישרה של 90 מעלות, והוא מבשר לאיציק שהוא לא יוכל להעסיקו בגלל הרישום הפלילי שלו.

 

איציק בתחילה לא מבין במה המדובר, ומבקש הבהרה. מנהל חברת האבטחה מסביר לאיציק שיש לו רישום פלילי המצוין בתדפיס על ידי הסימון ר"פ, ורישום זה מונע מאיציק לקבל נשק מחברת האבטחה מכיוון שמשרד הפנים של המדינה הדמיונית של איציק, אינו מנפיק רשיונות נשק לאנשים עם ר"פ.

 

איציק נזכר במקרה שבו נחקר במשטרה בגלל ששכנתו גברת זליקוביץ' התלוננה עליו פעם, ושואל את המנהל על כך. המנהל מאשר שזה יכול להיות. "כל מי שהוזמן פעם למשטרה לחקירה באזהרה, יש כנגדו רישום פלילי, גם אם החקירה נסגרה ולא הוגש כתב אישום בסופו של דבר" מבהיר המנהל.

 

איציק חוזר לביתו מבואס. איציק, אזרח למופת שעושה מילואים 30 יום בשנה, מקבל לידיו רובה סער קטלני M16 ושומר על הבית ועל המדינה, אינו יכול לקבל אישור לאקדח ולא יכול לעבוד בחברת שמירה ששומרת על הקניון, על מנת לפרנס את משפחתו.

 

 

איציק מחפש עבודה אחרת

 

איציק מחליט שבשמירה הוא לא יעבוד, וכעת איציק מחליט לחפש עבודה פחות ביטחונית. איציק פונה לרשת סופרמרקטים המחפשת עובדים, ומפרסמת מודעה בעיתון.

 

איציק מחליט לפנות, שולח קורות חיים ומוזמן לראיון עבודה עם מנהל הסופר.

 

מנהל הסופר מבקש מאיציק להביא מהמשטרה תדפיס "תעודת יושר". מנהל הסופר מסביר לאיציק שזו חובה, מכיוון שהרשת אינה מעונינת להעסיק אנשים בעלי עבר פלילי מחשש שאלו יגנבו סחורה מהמדפים בזמן עבודתם.

 

איציק, עדיין אזרח תמים, מסביר למנהל שיש ברשותו תדפיס שכזה, אבל למרות שקיים שם רישום פלילי, זה רק בגלל ששכנה נרגזת אחת התלוננה עליו שלכלך לה את הכביסה.

 

את המנהל של הסופר זה לא משכנע. הוא מסביר לאיציק שאילו הנהלים של הרשת, ולצערו הוא אינו יכול להעסיק את איציק כמסדר סחורה על המדפים.

 

איציק נשבר לאחר שדלתות תעסוקה נוספות במדינה נסגרו בפניו. מתברר שגופים רבים במדינה דורשים מעובדיהם העתידיים "תעודת יושר", שהיא למעשה דף של פלט מחשב המציין עבירות והרשעות קודמות הרשומות במחשב המשטרה.

 

כיום קיימים שני סוגי תדפיסים כאלו:

1. תדפיס מרשם פלילי הכולל מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות אחרות הנוגעות לאדם (לא כולל מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות אחרות שעברה לגביהם תקופת המחיקה).

2. תדפיס מידע פלילי הכולל מידע מן המרשם הפלילי ומהרישומים המשטרתיים. תדפיס זה כולל את סוגי המידע הבאים: מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות אחרות (כולל מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות אחרות שנמחקו), מידע על תיקי חקירה ומשפטים התלויים ועומדים, ומידע על תיקי חקירה סגורים.

 

 

איציק מחליט לעשות מעשה

 

המדינה הדמיונית של איציק מתחילה להתפוגג במוחו. איציק מתחיל להבין שזה לא מספיק להיות אזרח שומר חוק כדי לחיות טוב במדינת ישראל, אלא חשוב גם לשמור על פרופיל נמוך, כדי שאפילו השכנים לא ידעו שאתה חי במדינה הזו, ולא יתלוננו עליך בטעות למשטרה.

 

אם השכנים ידעו שאתה חי כאן והרטבת להם את הכביסה, הם עלולים להתלונן עליך במשטרה, אתה תוזמן, והמחשב של המשטרה ירשום אותך אצלו לעולמי עולמים.

 

החיים בפרופיל נמוך כבר לא יהיו מנת חלקך כאזרח, ומרגע שנרשמת, כולם יידעו שאתה "עבריין" שצריך להיזהר ממנו.

 

איציק ניסה לברר כיצד אפשר להיפטר מן הדבר הזה, ועורך דין אחד הסביר לאיציק שרישום כזה קיים במערכת על פי החוק כ 7 שנים בלבד, ואם נגד איציק נפתח רישום כזה לפני 3 שנים, אז נשאר לו עוד 4 שנים למאנאייק.

 

את איציק ההסבר הזה לא מניח את הדעת והוא מחליט לעשות מעשה. אם לאזרח כמוהו יש רישום שנרשם על ידי עובד מדינה, מדוע לעובדי מדינה לא יהיה רישום כזה שנפתח על ידי אזרח?

 

 

איציק ופרוייקט הרישום השלילי

 

איציק, פעם אזרח למופת במדינה דמיונית, והיום אזרח רשום פלילית במדינה אמיתית, החליט לפתוח אתר אינטרנט ובו יירשמו כל עובדי המדינה שאזרחים אי פעם התלוננו עליהם אצל איציק.

 

איציק מחליט לקרוא לאתר האינטרנט שלו "רישום שלילי" ומזמין באמצעות האתר את כל האזרחים במדינה להתלונן על שוטרים שעשו להם רע, על פקידים שהרגיזו אותם, ועל כל עובדי המדינה שהתעמרו בהם אי פעם.

 

לאחר תקופה של מספר חודשים, בידי איציק אוסף גדול של שמות שוטרים ועובדי מדינה שלגביהם הגיעו תלונות מאזרחים זועמים. תלונות רבות הגיעו על שוטרים שהכו, הרביצו, קיללו, לא התייחסו יפה, עצרו לשווא אזרחים ושיקרו בבית המשפט.

 

איציק הוסיף לאתר שלו גם מנוע חיפוש, ויצר קשר עם מעסיקים פוטנציאלים אותם הפנה לקבל מידע על מחפשי עבודה שפעם עבדו במשטרה או במוסד ממשלתי. איציק החל לשכנע מעסיקים שהשירות שהוא נותן הוא בחינם, וכדאי להשתמש בו. "כדאי שתדעו מה היה העבר של אנשים שמחפשים אצלכם עבודה ופעם היו עובדי מדינה", שכנע איציק. "הרי לא הייתם רוצים לקבל עובד שקרן או אלים שהתעלל פעם באזרחים", המשיך איציק.

 

הפרוייקט של איציק "רישום שלילי" הצליח. שוטרים רבים שפרשו מהמשטרה וחיפשו עבודה במגזר הפרטי, נדחו על הסף בגלל שפעם אזרח כלשהו התלונן עליהם באתר האינטרנט של איציק. מעסיקים שפנו וניגשו לאתר "רישום שלילי" על מנת לקבל מידע, מצאו את אותו מידע על השוטר הפורש באתר של איציק.

 

עובדי מדינה רבים גם הם לא הבינו מה נפל עליהם. למרות ההמלצות החמות שקיבלו מהמדינה, לחלקם היו המלצות קרות מאוד באתר של איציק מאזרחים שפעם קיבלו מהם שירות.

 

בשלב מסוים, האתר של איציק החל להדאיג את מפכ"ל המשטרה ואת קברניטי המדינה. מכתבים מאיימים נשלחו לכתובתו הבדויה של איציק והזהירו אותו שהוא מחזיק במאגר מידע לא חוקי ולא רשום כדין.

 

את איציק זה לא הרשים במיוחד. איציק הוא שם בדוי וכך גם כתובתו. איציק דאג לאכסן את השרת ואת בסיס הנתונים מחוץ למדינת ישראל. למרות שהמאגר היה בעברית, המאגר לא היה על מחשב ישראלי.

 

מדינת ישראל כבר הספיקה להזדעזע מכך שמדינה אירופית כמו בלגיה מנהלת רישום כנגד חיילי צה"ל על פשעי מלחמה שביצעו לכאורה כנגד אזרחים חפים מפשע.

 

ה"רישום השלילי" של איציק זעזע יותר את המדינה ואת המערכת. פתאום כל שוטר נשכן ועובד מדינה סורר יכול למצוא את עצמו ברשימת האנשים שיש ספק לגבי העסקתם לאחר פרישתם משירות המדינה.

 

 

רוצים גם אתם לעזור לאיציק?

 

איציק (שם בדוי) יכול להיות כל אחד מכם. כל אחד מכם יכול לקום מחר בבוקר ולפתוח אתר אינטרנט עם מסד נתונים המכיל שמות של שוטרים ועובדי מדינה שפגעו באזרחים במסגרת תפקידם.

 

אם גם נגדכם פעל שוטר כלשהו שלא על פי החוק, התעמר בכם, קילל, הרביץ, עצר לשווא, חיפש שלא כדין ושיקר בבית משפט, אתם מוזמנים להיות ה"איציק" שמנהל את מסד הנתונים של הרישום השלילי.

 

 

גם אם אותו שוטר עשה בסך הכל מה שבעצם המדינה מצפה ממנו לעשות על פי החוק וזה לפתוח כנגדכם רישום פלילי, זה מספיק.

 

חוק זה לא דבר קדוש כשהוא מתנגש עם חוק יסוד.

 

רישום פלילי שנרשם כך סתם על ידי שוטרים, מונע מאזרחים שומרי חוק את זכויות היסוד הבסיסיות ביותר של המדינה בה הם חיים כמו "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו" ואת "חוק יסוד חופש העיסוק".

 

שוטרים ועובדי מדינה עדיין לא מבינים את זה. רישום שלילי כנגדם, יבהיר להם את זה בצורה טובה יותר.