הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






פרופסור אסא כשר ינסח כללי אתיקה לטוקבקים ולפורומים כלכליים

16/07/2003 |   גיליון מספר 19

halemo

 

 

פרופסור אסא כשר מונה על ידי הרשות לניירות ערך לעמוד בראש וועדה שתנסח כללי אתיקה לפרסום ידיעות כלכליות בפורומים ובטוקבקים באינטרנט.

 

משנתו החדשה של פרופסור אסא כשר שתחובר ביחד עם עוד מספר מומחים כלכליים וסייבר חברתיים, ינסחו כללים לגולשים שמפרסמים מידע כלכלי שהגיע לידיהם.

 

ההחלטה להקים וועדה בראשות פרופסור אסא כשר התקבלה על ידי יו"ר הרשות לניירות ערך, משה טרי, לאחר שבשנים האחרונות התפרסם לא אחת ברשת האינטרנט מידע כלכלי לא אמין שגולשים משקיעים התבססו עליו וביצעו עסקאות כלכליות בבורסה (קניית מניות, מכירת מניות).

 

 

להלן ההודעה כפי שהופצה על ידי דובר הרשות לניירות ערך:

http://www.isa.gov.il/news/news.asp?ID=186&inPage=2&active=pirsum

 

 

 

 

15/07/2003
 
יו"ר הרשות, משה טרי, מינה ועדה ציבורית בראשות פרופ' אסא כשר לגיבוש כללי אתיקה בהפצת מידע כלכלי באמצעות רשת האינטרנט
 
המנדט של הוועדה: "לגבש כללי התנהגות ראויים ולקבוע קווי תיחום נורמטיביים להפצת מידע באתרים בעלי זיקה לשוק ההון שבהם קיימת אפשרות הפצת מסרים מיידית"
 
יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, מינה לאחרונה ועדה ציבורית שתפקידה לגבש כללים אתיים להפצת מידע באתרי אינטרנט בעלי זיקה לשוק ההון. מדובר באתרים בהם קיימת אפשרות להפצת מסרים מיידית כגון פורומים ומנגנוני talk-back''" שונים. בראש הוועדה עומד פרופ' אסא כשר (אוניברסיטת תל-אביב) והחברים בה הם איתן אבריאל (Themarker.com), עו"ד אביב אילון, פרופ' שפרה ברוכסון-ארביב (אוניברסיטת בר-אילן), ד"ר אביבה גבע (האוניברסיטה הפתוחה), מנחם דולינסקי (אוניברסיטת בר-אילן), ברוך הינוך (עמותת אשנ"ב), ד"ר נעמה כרמי (המרכז הבינלאומי לאתיקה וערכי אדם במשכנות שאננים), ד"ר יותם לוריא (אוניברסיטת בן-גוריון), זיו סגל (גלובס) ועו"ד חיים רביה. הוועדה תשמע סקירות מפי אנשי מקצוע העוסקים בתחומים כמו אכיפה פלילית, ניהול ידע, תקשורת, אתיקה ועוד.
 
בכתב המינוי לחברי הוועדה הסביר משה טרי את הרקע להקמתה ואת מטרותיה. "בשנים האחרונות, בד בבד עם הזינוק הטכנולוגי , אנו עדים למקרים בהם פירסמו גולשים ברשת מידע מטעה (מיטע) באתרי אינטרנט שעניינם שוק ההון. במרבית המקרים מדובר במידע שהופץ במטרה להניע גולשים אחרים לפעול בניירות ערך באופן הרצוי למפיצי המידע. השקעה מעין זו על בסיס מידע מטעה, עלולה לגרום מחד, לנזקים כספיים כבדים למשקיעים ומאידך, לערער את אמון המשקיעים ולפגוע באמינות שוק ההון. לאור מקרים אלו נוצר צורך בגיבושה של מערכת כללי התנהגות בכל הנוגע לפרסום עתידי של מידע שמקורו בגולשי הרשת. מרחב הפתרונות להתמודדות עם מצבים מעין אלה כולל, בין היתר, חקיקה, אכיפה ופיקוח עצמי תוך אימוץ נורמות ראויות וכללי אתיקה."
 
"רשות ניירות ערך שבחנה את העניין, הגיעה למסקנה שאיזון נכון בין עלות לתועלת, מצדיק נקיטה של הסדרה עצמית. זרימת מידע חופשי חיונית לגיבוש עמדה ולפעולה נכונה, אך פרסום מדויק ואמין הוא תנאי ראשוני לכך שהאינטרנט יוכל לשמש כמקור מידע למשתמשים. יש להדגיש כי מטרת גיבוש התפיסה האתית וההסדרה העצמית אינה לפגוע בזרימה החופשית של מידע באמצעות האינטרנט. נהפוך הוא: חופש הביטוי הוא זכות יסוד הכרחית לקיומו של משטר דמוקרטי. יחד עם זאת, חופש הביטוי אינו כולל את הזכות להטעות, להונות ולהפיץ מידע כוזב; לפיכך, אין להשתמש בו לצרכים אלו אף ברשת האינטרנט.
 
"בהתאם לכך, החליטה רשות ניירות ערך ליזום הקמת מסגרת שתקבע כללי אתיקה בהפצת מידע ברשת האינטרנט באתרי המידע הכלכליים. יש להדגיש, כי ההצעה המובאת כאן כוללת בעיקרה את המטרות שאמור קוד אתי להשיג בטווח הארוך, אך אינה כוללת, בשלב זה, את פרטי הקוד האתי עצמם. פרטים אלו יגובשו במשותף עם ועדה המורכבת מנוגעים בדבר, שבין חבריה נציגים מהאקדמיה, מעולם המשפט וכן מתחום התקשורת, העוסקים, רובם ככולם, בהיבטים שונים של תחום המידע."
 
במכתבו הגדיר טרי את מטרותיה המרכזיות של התפיסה האתית שאותו התבקשה ועדת כשר לגבש. "הקוד האתי נועד לגבש כללי התנהגות ראויים ולקבוע קווי תיחום נורמטיביים להפצת מידע באתרים בהם קיימת אפשרות הפצת מסרים מיידית. בין אלה, ניתן למנות פורומים, מנגנוני טוק-בק , צ'אטים וכן כל אתר נוסף שבאמצעותו ניתן להפיץ בקלות יחסית מידע העשוי להשפיע על שוק ההון. המטרות המרכזיות של גיבוש הקוד האתי הן לצמצם הפצת מידע מטעה, חלקי, לא-עדכני, המתיימר להיות אמיתי ושלם המגלה לעתים טפח ומכסה טפחיים (דיסאינפורמציה); לעודד פיקוח עצמי וולונטרי, בעיקר של אתרים בעלי אופי כלכלי או כאלה המספקים מידע כלכלי; ליצור אפקט מרתיע כלפי גולשים המעבירים מסרים מידיים באתרים אלה, במטרה להשפיע על התנהגות צרכני המידע; לחנך את קהילת הגולשים להפנים כללי ערנות וזהירות מפני הסכנות הגלומות בצריכת מידע בפלטפורמות המידע הללו; לקדם פעילות של אתרים מסוג זה שיפעלו בהתאם לנורמות של אמינות, דיוק, יושרה מהימנות ושקיפות; ולהשתלב במגמה כלל-עולמית המבקשת ליצור סייגים ונורמות להתנהגות ראויה ברשת."
 
יו"ר הוועדה, פרופ' אסא כשר, ביטא את עמדתו בהקשר זה בדיון הראשון שקיימה הוועדה. "אי אפשר לגרום לזה שכולם יתנהגו בסדר רק באמצעות רדיפת העבריינים", אמר, "צריך להנהיג סטנדרטים ולגרום לאנשים להזדהות איתם, להתפאר בהם, להתחנך עליהם. ההנחה שלי היא שרבים מאוד מאלה שהתחנכו על ברכי הערכים הללו, מזדהים איתם ומבינים את חשיבותם - אכן יפעלו לפיהם. הרי גם בחיים האזרחיים השוטפים רוב האנשים במרבית הזמן לא עוברים על שום חוק - ולא בשל חששם מהמשטרה, אלא מפני שחינכו אותם באופן נורמלי להיות אזרחים שומרי חוק והם מזדהים עם התפיסה הזאת ומבטאים אותה בחייהם. לכן צריך ליצור סטנדרטים להתנהגות נאותה באופן שאפשר להצדיק אותם, להזדהות איתם, להסביר אותם - כולל לילדים - ולנקוט בפעולות שיוצרות את הבסיס להטמעה אפקטיבית שלהם".
 
המעונינים להביע את דעתם בפני הוועדה מוזמנים לכתוב לה לכתובת הבאה:
 
הוועדה לאתיקה בהפצת מידע באמצעות האינטרנט
רשות ניירות ערך
רח' מונטיפיורי 35
תל אביב 65201
 
כמו כן, ניתן להעביר אליה הודעות באמצעות פקס מס' 03-5601041 או באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני [email protected] .
 
לפרטים:
 
אורי קציר, דובר הרשות
טל. 050.772525
 

 

 

אילוסטרציה: פרופסור אסא כשר משגיח על פורום שוק ההון באתר רוטר נט