הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

אסור לצטט אימייל בלי רשות של רגע ודודלי

07/08/2003 |   גיליון מספר 21

halemo

 

 

אני נתקל לעיתים בתופעה הבאה ברשת האינטרנט, במיוחד בפורומים: אדם אשר נשלחה אליו הודעת אימייל מאדם אחר, מוצא את ההודעה ששלח באופן פרטי, מתפרסמת בפורום בבלוג או באתר של האדם אליו שלח את המכתב. רגע לפני שאתם מצטטים אימייל שנשלח אליכם, תחשבו על הנזק התדמיתי שאתם מביאים על עצמכם.

 

 

השבוע נתקלתי בתופעה של ציטוט מכתב ללא רשות באתר האישי של אחד מכותבי "רשימות". מכתב פרטי שנשלח אל הכותב ברשימות, התפרסם על ידו ללא רשות של שולח המכתב. שולח המכתב, שקרא כמו כולם את המכתב ששלח באופן פרטי לכותב באתר רשימות, רגז על כך והעיר לכותב באתר רשימות שפרסם את המכתב.

 

התופעה של ציטוט מכתב פרטי קיימת ברשת כבר הרבה זמן. גולשים שאליהם נשלח מסר פרטי כלשהו, מרשים לעצמם לצטט אותו בפורום אחר ומשתפים את המסר שקיבלו עם אחרים.

 

כך מצוטטים להם מסרים פרטיים שנשלחו בתוכנות מסרים מיידיים כמו ICQ ותוכנות אחרות ומועברים לאחרים לקריאה כאילו היו נחלת הכלל. מסרים פרטיים שנשלחים בדואר אלקטרוני מתפרסמים על ידי הנמענים בפורום כלשהו, על מנת להציג לכולם מסר כלשהו שקיבלו מאדם אחר.

 

לפעמים אותם אנשים שמרשים לעצמם לצוטט את אותו מסר פרטי, עושים זאת במחשבה כאילו יש הצדקה כלשהי למעשה הזה. כך למשל, גולש קבוע בפורום מקבל מסר מאדם אחר המזמין אותו לנהל פורום חדש שהקים. הגולש הקבוע, כדי להראות כמה הוא נאמן דווקא לפורום הישן, משתף את כולם באותו מסר, במחשבה שאולי גם אחרים קיבלו מסר שכזה.

 

רוב המסרים הפרטיים שמצוטטים ללא מחשבה באופן פומבי הם לרוב מסרים שהתקבלו לראשונה מאותו אדם ששלח את המסר. חוסר ההכרות הראשונית של הנמען עם שולח המסר, יוצרת אצל הנמען מחשבה מטעה שמסר זה ניתן לציטוט ברבים.

 

אין אף חוק בישראל השולל מאדם כלשהו לצטט מסר פרטי שקיבל (שלא במסגרת תפקיד רשמי או מקצועי). ישנם מספר חוקי אתיקה של בעלי מקצוע שונים המונעים מהם לצטט מסרים ותכתובות פרטיות באופן פומבי.

 

כך למשל, עורך דין חייב לשמור על סודיות הלקוח, גם אם הוא אינו עדיין רשמית הלקוח. רופא חייב לשמור על סודיות רפואית של אדם אחר שממנו קיבל מסר פרטי כלשהו. לעיתונאי קיימים כללי אתיקה מקצועיים המסבירים לו שעליו להבחין בין מידע שנאמר "אוף רקורד" (לא לציטוט) לבין מידע שהתקבל "און רקורד" (לציטוט).

 

לגולש הפשוט אין חוקים וכללים המחייבים אותו.

 

אבל, כאשר אדם בוחר לצטט מסר שקיבל באופן פרטי, וללא רשותו של האדם ששלח לו את המסר, רצוי שיזכור שהוא מסתכן באיבוד יוקרה או תדמית. מסר שהתקבל באופן פרטי לתיבת האימייל שלו, אל לו לצוטט מסר זה ולפרסם אותו ברבים ללא רשות שולח המסר.

 

כאמור, אין אף כלל מחייב, אבל כללי ההגינות הלא כתובים מחייבים לא לצטט מכתבים פרטיים ללא אישור השולח או כותב המכתב. התעלמות מכללים לא כתובים אלו, יפגע לפעמים במפרסם ובאמינותו, ולאו דווקא בכותב המכתב.

 

ציטוט לא מורשה של מסרים פרטיים על ידכם תציב אתכם בלי שתרצו בתוך רשימות לא רשמיות של אנשים שאסור לספר להם דבר, כי אינם אמינים ואינם יודעים לשמור סוד.

 

בפעם הבאה שמישהו מכם בוחר לצטט מסר או מכתב פרטי, ראוי שיחשוב פעמיים לפני שהוא עושה את זה. לאחר הפרסום, קשה מאוד לתקן את הרושם שנוצר.