הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






הצעת חוק: לאסור הורדת יצירות מוגנות ממחשב אל מחשב

13/09/2003 |   גיליון מספר 23

halemo

 

 

חבר הכנסת אברהם הירשזון, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית שתאסור על הורדת יצירות למחשב מרשת מחשבים, להציגה ללא רשות או לבצע אותה ללא רשות. הצעת החוק החדשה היא תיקון לחוק זכות יוצרים 1911.  הורדת קבצים בישראל תהפוך לפלילית.

 

 

מטרת הצעת חוק של חה"כ הירשזון מהליכוד היא למנוע שימוש ביצירות מוגנות ברשת האינטרנט, ללא הסכמת בעל זכויות היוצרים ומבלי שיקבל תמורה עבור השימוש ביצירתו.

 

בסעיף 3ח לחוק זכות יוצרים מוצע על ידי חה"כ הירשזון לקבוע מתן אפשרות "להוריד" יצירה מן המחשב כמוהו כהצעה למכירה של אותה יצירה. כשם שההצעה למכירה של עותק מפר של יצירה, בידיעה כי העותק הוא מפר, מהווה הפרה של זכות היוצרים, כך יהיה גם לגבי מתן אפשרות להוריד את היצירה מן המחשב.

 

בסעיף 3ט לחוק מוצע לקבוע כי הצגתה של יצירה או חלק ניכר ממנה על גבי מספר בלתי מסוים של מסכי מחשב כמוה כביצוע פומבי של היצירה. לפיכך הצגתה של היצירה ברשת האינטרנט אסורה ללא הסכמתו של בעל זכות היוצרים באותה יצירה.

 

בסעיף 3י מוצע להטיל על שרת של האינטרנט, או מי שמספק גישה לאתרי האינטרנט, אותה אחריות מוטלת בחוק כיום על מי שמחזיק באולם תיאטרון או במקום שעשועים אחר. לפיכך כשם שהמחזיק באולם אחראי שלא תבוצע בו יצירה מוגנת בלא הסכמת בעל זכות היוצרים, כך תהיה גם אחריותו של שרת באינטרנט לגבי אתרי האינטרנט שאותם הוא משרת. בשני המקרים לא תוטל אחריות אם יוכיח בעל האולם או השרת כי לא ידע ולא היה לו יסוד סביר לחשוד שמבוצעת הפרה של זכות יוצרים.

 

בסעיף 3יא מוצע לקבוע כי אם ניתן לראות או לשמוע את היצירה בתחומי המדינה וכן אם ניתן להורידה מן המחשב כאן, כאילו ביצוע היצירה, הצגתה או מכירתה נעשו בתחומי המדינה. הצעה זו באה לפתור את הקושי שבסמכות השיפוט המקומית במקרה של הפרת זכויות באינטרנט, מכוח החזקה הקבועה בסעיף 3 יא' תהיה לבית-המשפט המוסמך בישראל סמכות מקומית לדון בכל הפרה של זכות יוצרים המתבצעת באמצעות מסכי מחשב בישראל.

 

משמעותה של הצעת החוק החדשה היא שפעולה פשוטה וטריוויאלית של הורדת שירים וסרטים באמצעות מחשב ביתי מרשת האינטרנט, תהפוך לעבירה פלילית, וניתן יהיה להעמיד לדין אנשים שביקשו לשמוע שיר ובסה"כ הורידו קובץ ממחשב אחר.

 

 

הצעת החוק המלאה - כאן