הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

פסק דין ראשון נגד ספאמר ישראלי שקצר כתובות

21/09/2003 |   גיליון מספר  24

halemo

 

 

פסק דין ראשון מסוגו בישראל כנגד אדם שאסף כתובות דואר בצורה אוטומטית בעזרת תוכנה מיוחדת מאתר פורומים שהחזיק בשרתיו כתובות אילו. פסק הדין שהתקבל בבית משפט השלום בתל אביב בשבתו כבית דין לתביעות קטנות צריך להרתיע כל ספאמר שמתכוון לעשות את זה לאחרים. הנתבע חויב בפיצוי של 13,000 ש"ח לתובע.

 

 

התובע, אורי אבן חן, הוא בעליו ומנהלו של אתר האינטרנט ספידי נט, המספק שירותי היכרויות, דואר אלקטרוני ופורומים לציבור הגולשים הישראלי. האתר הוקם בשנת 1998 ומאז צבר כ 80,000 משתמשים רשומים לפי דברי בעל האתר.

 

אתר ספידי נט

http://www.speedy.co.il

 

 

ביום 3 אפריל 2003, כך על פי התובע ניר אבן חן, הושבת האתר למשך שלוש שעות וזאת לאחר שהנתבע, ניר סויסה, מפעיל אתר פורנוגרפי בשם "האתר של סוזי", הפעיל תוכנה מיוחדת שסרקה את האתר וחיפשה אחר כתובות דואר אלקטרוני. בשעת הסריקה התוכנה המיוחדת, תוכנת המשמת לקציר כתובות אימייל יצרה כ 5,000 פניות לשעה, דבר שגרם לקריסת אתר ספידי נט.

 

התובע, אבן חן, הגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב ותבע סכום של 15,000 ש"ח על פגיעה באתר שהושבת.

 

הנתבע, ניר סויסה, הגיש כתב הגנה קצר והודה כי הוא שלף מאתר האינטרנט ספידי נט כתובות דואר אלקטרוני של משתמשים פוטנציאלים לאתר שלו, "האתר של סוזי".

 

הנתבע סויסה אישר כי נכנס לאתר ועשה בו שימוש שאינו שימוש רגיל אלא פנה לאתר מטעמים מסחריים כדי לאתר לקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את רשימת התפוצה שלו. סויסה שלף מהאתר של אבן חן כתובות דואר אלקטרוני, ועשה בהם שימוש לצרכים שלו. כל זאת ללא רשותו של התובע וללא תשלום תמלוגים או כספים כלשהם עבור המידע שהיה מצוי באתר של אבן חן וללא רשותם של אלה שהיו רשומים באתר ספידי נט המופעל על ידי אבן חן.

 

כבוד השופט ארנסט דניאל שדן בתביעה קבע כי סויסה עשה עוולת נזיקין של הסגת גבול במיטלטלין לפי סעיף 32 בפקודת הנזיקין. למרבית ההפתעה, מדובר בעוולת נזיקין מיושנת שהיתה נהוגה בזמן שבני ישראל רעו את המרעה והמרעה פלש לשדותיו של השכן.

 

השימוש המחודש בעוולת הנזיקין מתאפשר הודות לפסק דין שניתן בארה"ב בערכאה נמוכה בין עובד חברת אינטל לשעבר, קורוש חמידי, שנהג לאחר פיטוריו לשלוח אימייל לחבריו הישנים בחברה. בינתיים הפסיקה בארה"ב התהפכה, אבל כבוד השופט ארנסט דניאל מצא בה שימוש למקרה.

 

השופט דניאל מצא את סויסה אשם גם בהפרת סעיפים בחוק הגנת הפרטיות תשמ"א 1981. כבוד השופט קבע כי מעשיו של סויסה מהווים הפרה של סעיפים 1 ו 7 בחוק הגנת הפרטיות. סעיף 1 קובע כי לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו. סעיף 7 בחוק מתייחס למאגרי מידע.

 

לטובת התובע אורי אבן חן, פסק כבוד השופט סכום פיצוי של 10,000 ש"ח. סויסה נאלץ לשלם גם הוצאות משפט בסך 3,000 ש"ח.

 

זוהי פסיקה ראשונה מסוגה בישראל בנושא של חדירה למאגר מידע ואיסוף כתובות דואר אלקטרוני של משתמשים לצורך הטרדת בדואר זבל (ספאם) בשלב מאוחר יותר.

 

פסק הדין ניתן ביום 15 ספטמבר 2003.

 

 

בית משפט השלום בתל אביב (בשבתו כבית משפט לתביעות קטנות)

תיק תק 6000/03

אורי אבן חן נגד ניר סויסה

 

פסק הדין - כאן