הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

פרוטוקול אינטרנט: פרוטוקול RZTP

(רחבעם זאבי טרנספר פרוטוקול)

09/11/2003 |   גיליון מספר 30

halemo

(על פי בדיחה של עידו לא-אמין)

 

 

פרוטוקול RZTP, או בשמו המלא Rechavam Zeevi Transfer Protocol, הוא פרוטוקול נוסף ממשפחת פרוטוקולי התקשורת של רשת האינטרנט המזרח תיכונית, היא ה TCP/IP , ובראשי התיבות The Communication Process/Israel Palestine.

 

הפרוטוקול נכתב לראשונה בשנת 1988 על ידי מייסד תנועת מולדת, רחבעם זאבי (גנדי), בעת הבחירות לכנסת ה 12. פרוטוקול התקשורת החדש שולב בתוך מצע המפלגה הצעירה, וקבע חוקים והוראות כיצד יש להעביר קבצים ערביים משטחי ארץ ישראל, לשרתים מרוחקים בירדן, בסוריה, במצרים ובלבנון.

 

גדולתו של פרוטוקול RZTP הוא שהוא פשוט להבנה, קל ללמידה ופופולרי מאוד בקרב מתנחלים. חסרונו הגדול של הפרוטוקול הוא בצורת המימוש המסובכת שלו, המצריכה עבודה עם מחשבים חזקים בעלי מערכת הפעלה מתקדמת המותקנת על משאיות ואוטובוסים רבים.

 

 

פקודות הפרוטוקול

 

הפרוטוקול מכיל מספר פקודות מצומצם ומובן. להלן הפקודות העיקריות של הפרוטוקול.

 

פקודת GET

קבלת קובץ נגוע משרת מחשב מרוחק בירדן, בסוריה, במצרים או בלבנון. בדרך כלל אין משתמשים בפקודה זו, אלא בפקודה PUT ששולחת קבצים נגועים מהשטחים בארץ ישראל לכיוון ארצות ערב.

 

דוגמה:

GET achmed.html

 

 

פקודת PUT

העמסת קובץ נגוע על משאית או אוטובוס ושליחתו לירדן, סוריה, מצרים או לבנון דרך גשרי מעברי נהר הירדן, הגבול בגולן, רפיח או ראש הנקרה בהתאמה. שרת המחשב בישראל השולח את הקבצים לכיוון השרתים המרוחקים במדינות ערב, מתעלם מהגינויים בעולם המחשבים, וזה חסרונו או גדולתו, תלוי את מי נשאל.

 

דוגמה:

PUT achmed.html

 

 

פקודת DELETE

מחיקת קובץ נגוע מקומי או מרוחק. לרוב, לאחר שהקובץ מתגלה כקובץ חבלני העלול לבצע פיגוע במחשב ישראלי. יחידות מובחרות של צה"ל משתמשות בפקודה זו על מנת לבצע סיכול ממוקד של קבצים בעייתיים ווירוסים שמסתובבים בשטח. לעיתים, גם מסוקים ומטוסים משתתפים בניקוי הקבצים הבעייתיים על הדיסק.

 

דוגמה:

DELETE achmed.html

 

 

פקודת QUERY

ביצוע שאילתא על קובץ ערבי חשוד. השאילתא על הקובץ החשוד מתקיימת בדרך כלל במתקני שירות הבטחון הכללי, ולרוב, השימוש בפקודה זו מתגלה על ידי משתמשים אחרים לאחר שהקובץ משוחרר מהמעצר כאשר הוא פגוע יותר וזקוק לכסא גלגלים.

 

דוגמה:

QUERY achmed.html

 

 

פקודות מורחבות של הפרוטוקול

 

בנוסף לפקודות, ניתן להשתמש בכותרות (headers) שיצורפו לפקודה כמידע על נוסף על הקובץ שנשלח מארץ ישראל השלמה לכיוון מדינה ערבית כלשהי. למשל, אם ברצוננו לציין האם צה"ל הרס את ביתו של הקובץ, אנו נצרף מידע זה לפקודה שתשלח לשרת מרוחק במזרח התיכון.

 

הנה דוגמת פקודה מורחבת:

 

PUT achmed.html  RZTP/1.0

House: destroyed/idf

Accept: application/makot, image/eye

Accept-Language: arabic, hebrew;q=0.5

User-Agent: Hizbulla/4.0 (compatible; MSIE 6.0;)

Host: www.jordan.com

Connection: Keep-Alive

Cookie: SESSION_ID=2

 

 

בדוגמה לעיל, המידע הנוסף בכותרות (headers) מצביע על כך שביתו של הקובץ בשם achmed.html נהרס כבר על ידי צה"ל, הוא קיבל מכות (Accept) ויש לו חבורה בעין, הוא דובר ערבית רהוטה אבל העברית שלו לא מושלמת (Accept-Language). כמו כן הוא משתמש בדפדפן חיזבאללה גירסה 4 (התואם לדפדפן של מיקרוסופט). שרת המחשב המארח החדש שלו ממוקם בממלכת ירדן (Host). הקובץ מגיע לשרת כשהוא עדיין חי למרות המכות שקיבל (Keep-Alive), ולפני צאתו לנסיעה על משאית לכיוון גשר הירדן, הוא קיבל שתי עוגיות (Cookie) על מנת לשרוד.

 

המקצוענים מביניכם יבחינו שמבנה הפרוטוקול דומה לפרוטוקול ידוע אחר בשם HTTP המשמש לגלישה ברשת האינטרנט, וזאת למרות שפרוטוקול RZTP קרוב יותר בפונקציונליות שלו לפרוטוקול FTP הוותיק יותר המשמש להעברת קבצים רגילים. הסיבה לכך היא שרחבעם, כותב הפרוטוקול, היה חסיד של הפשטות הטכנית, ולא רצה לסבך צעירים ישראלים (שתמכו בו) עם פרוטוקולים ישנים שנכתבו בתקופת הפלמ"ח.

 

 

בעיות ידועות במימוש הפרוטוקול

 

בשנות ה 90 נראה כי פרוטוקול RZTP עומד להצטרף לפח הזבל של פרוטוקולי האינטרנט שלא הצליחו להתרומם, לאחר שקבוצת מפתחים אחרת מהשמאל הצליחה להדהים את רשת האינטרנט עם יישום חדש הנקרא בשם "הסכם אוסלו".

 

הסכם אוסלו קבע במפרט הטכני שלו שקבצים השוכנים בשטחי יש"ע, יוכלו להישאר על השרת המקומי ולהקים לעצמם מערכת הפעלה חדשה שאותה יתחזקו מהנדסים רבים ומקומיים שצה"ל לא הצליח לשים עליהם יד.

 

גם לאחר רצח ראש החברה שאימצה את תקן אוסלו, יצחק רבין, שובו של פרוטוקול RZTP לא עמד על הפרק למרות מחאות הימין והתגברות הכשלים הטכניים בטיפול בקבצים הנגועים בטרור.

 

בשנת 1996, לאחר שמתכנת בשם בנימין נתניהו תפס את השלטון על מערכת ההפעלה בישראל, נראה כי רעיון מימוש פרוטוקול RZTP מתחיל לרקום עור וגידים.

 

אבל השמחה היתה מוקדמת מדיי. בשנת 2001, בעת ששהה בכנס של מיקרוסופט במלון בירושלים, נרצח מפתח הפרוטוקול רחבעם זאבי בידי קבצים פלסטינים נגועים בווירוס "יריחו", אותם קבצים שאם היה מצליח להעבירם לשרת בירדן בעזרת הפרוטוקול שפיתח, היה חי עמנו והיה מצליח להסביר לכולנו כיצד יש לממש את הפרוטוקול ולהביאו לידי ביצוע.

 

על הבעיה שנוצרה לאחר מותו של זאבי, אף מהנדס מבין יורשיו עדיין לא הצליח להתגבר. כיום נעשים מאמצים מרובים על ידי מהנדסים מן הימין להתקין מערכות הפעלה מתקדמות על משאיות ואוטובוסים, על מנת שהללו יוכלו לאמץ את פרוטוקול RZTP ובהמשך להעביר קבצים נגועים בטרור לשרתים מרוחקים בירדן, סוריה, מצרים ולבנון.

 

בימים אילו, כשמותקן בעלות כספית ניכרת, קיר אש, פיירוול (Fire Wall) המפריד בין שטח ישראל לבין שטח הגדה המערבית, נראה כי לא יהיה צורך בעתיד בפרוטוקול RZTP של רחבעם זאבי המנוח. הקבצים הנגועים בטרור יישארו בתיקיה נפרדת על הדיסק ולא יוכלו לצאת ממנה ללא אישורה של מערכת ההפעלה הישראלית.

 

 

 

אתר הבית של מפתח פרוטוקול RZTP

http://transfer.to/arabs