הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

האינטרנט הרג את סוכנות הידיעות הוותיקה

13/11/2003 |   גיליון מספר  30

halemo

 

 

השבוע הוכרז באופן רשמי על מותה של סוכנות הידיעות הישראלית הוותיקה, סוכנות עתי"ם. בעידן של ריבוי ערוצים ואינטרנט ישראלי המקדים לפעמים בידיעות המתפרסמות בו את העיתונות הממוסדת, אין מקום לסוכנות ידיעות שהוקמה לפני יותר מ 50 שנה וגוררת הוצאות כבדות על פרסום ידיעות לא חשובות.

 

 

היסטוריה

 

סוכנות עתי"ם, ראשי תיבות של עיתונות ישראלית מאוחדת, הוקמה בשנת 1950 על ידי העיתונים הגדולים באותה תקופה, בהם "ידיעות אחרונות", "מעריב", "הארץ", "על המשמר", "דבר" "הצופה", "ג`רוזלם פוסט", "המודיע", "הבוקר" ו"למרחב". גם קול ישראל היה שותף להקמתה של הסוכנות.

 

עצם ייסודה של סוכנות הידיעות על ידי כלי התקשורת שאמורים היו להתחרות בה, וגם המצב שבו המייסדים מתחרים אחד בשני, יצרה מצב של ניגודי עניינים. תפקודה כסוכנות ידיעות עצמאית, החלישה אותה מול העיתונים הגדולים.

 

 

שנות ה 90: כניסתו של האינטרנט לעולם התקשורת

 

החל מאמצע שנות ה 90, נכנס האינטרנט בצורה מסחרית לחיי העם בישראל. בהמשך הוקמו אתרי האינטרנט של עיתון הארץ, עיתון מעריב ואתר ynet מבית ידיעות אחרונות, שפעם כמערכת חדשות עצמאית לכל דבר.

 

כבר לפני כניסתם של העיתונים הגדולים לרשת, שלט פורטל וואלה והעלה ידיעות חדשותיות לרשת, לפעמים ידיעות בלעדיות ותמונות עיתונות שלא פורסמו קודם בעיתונות הכתובה.

 

אתר החדשות של הפורטל הבינלאומי יאהו (yahoo), אף הוא צירף לשורותיו את סוכנויות הידיעות הזרות רוייטרס ואיי פי (AP), מה שגרם לכך שידיעות ותמונות עיתונות של סוכנויות זרות, היו זמינות לכל גולש וצרכן חדשות ברשת.

 

אתר החדשות של יאהו

http://dailynews.yahoo.com

 

אתר האינטרנט של סוכנות הידיעות עתי"ם הקים אתר אינטרנט שמכריז שהוא קיים, אבל לא השכיל לשלב באתר שלו מערכת להפצת חדשות, ולמכירת שטחי פרסום כפי שעשו זאת אתרי אינטרנט אחרים.

 

אתר סוכנות עתי"ם

http://www.itim.co.il

 

 

2003: סגירת סוכנות הידיעות

 

ביום 12 נובמבר 2003, מצאו עובדי הסוכנות דלת סגורה במשרדים, וזאת לאחר שסוכנות הידיעות הוותיקה שקעה בחובות ולא היה באפשרותה לשלם את חובותיה לחייבים, שהפעילו עיקול על נכסיה.

 

בתי המשפט הוציאו צווי עיקול נכסים לבקשות התובעים, ביניהם סוכנות הידיעות הצרפתית שגם כן תבעה את עתי"ם. סכום החובות לעובדים שתבעו את הסוכנות, נאמד ב 550,000 ש"ח.

 

המצב הכלכלי הרע בתקופה זו, גם כן לא הטיב עם מצבה של סוכנות הידיעות.

 

 

האינטרנט שולת!!1!  (*)

 

באינטרנט קיימים פורומים וקבוצות דיון שמלבד ציטוט של ידיעות וחדשות שמקורן בעיתונות הממוסדת, מפרסמים גם סיפורים ומידע בלעדי שעדיין לא הגיע לידיה של העיתונות הממוסדת. בין האתרים הללו, אתר פרש, אתר רוטר נט ואתר הייד פארק.

 

אתר הפורומים פרש

http://www.fresh.co.il

 

אתר רוטר נט

http://rotter.net

 

אתר הייד פארק

http://www.hydepark.co.il

 

 

כאשר לכל גוף רשמי במדינת ישראל קיים אתר אינטרנט עם בוקסה של הודעות הדובר, המידע נגיש לכל, ואין צורך לקנות אותו בסוכנות עתי"ם.

 

אתרים כאלו הם אתר משטרת ישראל המפרסם את הודעות הדובר, אתר משטרת מחוז תל אביב, אתר בית המשפט המפרסם פסקי דין רבים, אתרי משרדי הממשלה ביניהם אתר משרד האוצר, משרד התעשייה והמסחר ומשרד המשפטים.

 

אתרי החדשות ברשת גם הם תרמו לסגירתה של הסוכנות. כאשר המידע זמין פחות משעה לאחר נוצר באירוע חדשותי כלשהו, העיתונים של מחר מפרסמים את הידיעות של אתמול, וכל מה שנשאר לקרוא בעיתון הם בעצם המאמרים והטורים של הפרשנים הקבועים.

 

מידע נוסף ניתן למצוא בקבוצות הדיון של יוזנט (usenet) בהן ניתן למצוא מידע חדשותי שרוב הגולשים אינו מודע לו. ניתן לקרוא קבוצות כאלו דרך תוכנה שתומכת בכך (למשל אאוטלוק אקספרס), או להיכנס לגירסה הוובית (web) של קבוצות הדיון, דרך אתר גוגל שקנה אותן לפני כשנתיים.

 

קבוצות דיון של גוגל

http://groups.google.com

 

 

 

(*) סלנג של מגיבים באינטרנט שכותבים את המילה "שולט" בצורה "שולת!!1!" עם שגיאות כתיב והרבה סימני קריאה, כשלחיצה אחת על מקש ה SHIFT מתפספסת, ובמקום סימן קריאה (!) מופיע המספר אחד (1)…