הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

מספר מנויים

גיליון מספר 32 של דואר חשמלי נשלח ל 628 מנויים.

 

 

דוור העורך: כמה מילים על בתי משפט בישראל

06/12/2003 |   גיליון מספר 32

halemo

 

 

(1)

גיליון דואר חשמלי יוצא לאחר כשבועיים מאז הגיליון הקודם. הסיבה היא שהייתי עסוק בכמה תביעות שהוגשו כנגדי בבתי המשפט השונים.

 

אחת התביעות היא תביעתו של העיתונאי יואב יצחק שנדונה בבית המשפט השלום בתל אביב ביום 2 דצמבר 2003. על מהלך הדיון תוכלו לקרוא בכתבה מספר 2.

 

 

(2)

השבוע ביקרתי בבניין בית המשפט החדש בעיר התחתית בחיפה. הבניין החדש מכיל את אולמות בתי המשפט המחוזיים של חיפה, את אולמות המשפט של בית משפט השלום ואת משרדי הוצאה לפועל.

 

אחת הדברים החדשניים באולמות בית משפט השלום בחיפה הוא דוכן העדים המעוצב באופן שונה ממה שדוכני העדים הקיימים בבתי המשפט בישראל מעוצבים.

 

לאחר 2000 שנות גלות ו 55 שנות עצמאות למדינת ישראל, דוכן העדים עוצב סופסוף בצורה של שולחן עם כיסא לשבת עליו. המדהים בבתי המשפט בישראל הוא שדוכן העדים בכל אולם בית משפט שלום הוא דוכן שנועד לעמידה של העד מאחוריו. העד אינו יכול לשבת, והוא חייב לעמוד במשך כל זמן עדותו, גם אם עדותו נמשכת מספר שעות. המדהים יותר הוא שזה דבר מקובל ואף אחד בהנהלת בתי המשפט לא חושב לשנות אותו. בבתי המשפט החדשים בחיפה זה שונה. העד יכול לשבת על כיסא נוח, לשים את מסמכיו על השולחן ולתת את עדותו בנוחיות גם שעה ארוכה.

 

 

(3)

לפני שאדם מגיע לבית משפט, הוא חושב שהוא כל יכול. אדם התובע את צדקתו בבית משפט בפעם הראשונה בחייו, אינו תמיד מודע לכך שהוא עומד להיות מושפל ועלול להפוך ממאשים לנאשם.

 

בתי המשפט בישראל עמוסים לעייפה בתיקים אזרחיים. בנקים כנגד אזרחים, חברות כנגד אזרחים, אזרחים כנגד אזרחים.

 

הדיונים המתקיימים באולמות אינם תמיד ממצים את טענות הצדדים. הפרוטוקולים שנרשמים על ידי הקלדניות, אינם תמיד משקפים את הנאמר בדיון. הצדדים אינם תמיד מודעים לכך, אלא בסופו של הדיון כאשר ניתן להם פרוטוקול הדיון.

 

השופטים שעובדים קשה עקב עומס התיקים בבית המשפט מחוייבים לסגור תיקים על מנת שלא יצטבר פיגור בתיקים. שופטים שלא עומדים בכך, מוזמנים לשיחת נזיפה אצל נשיא בית המשפט העליון. לא נעים.

 

את זעמם מכלים השופטים בפסיקת הוצאות גבוהות כנגד הצד המפסיד. לפעמים צד שתבע, מאבד בפסק דין אחד את כל עולמו. אם לא הבין בזמן הדיון את הרמז של השופט למשוך את התיק, הוא יבין זאת לאחר שפסק הדין ימצא את דרכו למשרדי ההוצאה לפועל לשם גבייה.

 

 

(4)

במדינת ישראל שכל דבר בה נחשב לשפיט על פי דבריו של נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק, אל לנו להתפלא שבמציאות, באמת כל דבר שפיט. מדו"ח תנועה אוטומטי של ממל"ז ועד לכתב תביעה אזרחי כנגד אדם שאמר משהו על אדם אחר.

 

כשכל דבר נחשב לשפיט, בתי המשפט עמוסים לעייפה בתיקים.

 

אולי לא כל דבר חייב להיות שפיט. אולי אם דברים לא יהיו תמיד שפיטים, זה יקל במשהו על העומס בבתי המשפט.

 

 

(5)

כל שנותר עכשיו הוא לשכנע את האזרחים הנחשבים לתובעים הסדרתיים שלא כל דבר הוא שפיט. הבה נתחיל מההוא שמוזכר בסעיף (1)...