הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

בלעדי: ראיון עם יוצר כרזת החזיר של חשין

 

13/12/2003 | גיליון מספר 33 | halemo

 

 

איציק (שם בדוי) ראה בטלוויזיה כיצד חה"כ מאיר פרוש מכנה את שופט בית המשפט העליון בכינוי "חזיר" ולקח את זה לכיוון הסטיקרים המופצים ברשת האינטרנט. בכרזה משעשעת מחד, ואולי מבהילה מצד שני, הוא לקח את תמונתו של כבוד השופט והוסיף אלמנטים חזיריים לתמונה. חופש הביטוי? לא אצל הבולשביקים מתנועת שינוי.

 

 

בית המשפט העליון דן במכירת בשר חזיר

 

הכל החל בעתירה שהוגשה לבית המשפט העליון על ידי חברת הכנסת מישראל בעליה, כיום בליכוד, מרינה סולודקין בתחילת שנת 2001.

 

בעתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, תיק בג"צ 953/01, עתרה חברת הכנסת לבית המשפט העליון על מנת שזה יורה לשר הפנים ולמספר רשויות מקומיות, מדוע לא יבטלו חוקי עזר עירוניים המונעים מכירת בשר חזיר במרכז העיר.

 

העתירה הראשונה הוגשה כנגד עירית בית שמש וכנגד שר הפנים דאז חיים רמון. בהמשך הוגשה עתירה נוספת (בג"צ 7406/01) כנגד עירית כרמיאל אשר גם היא חוקקה חוק עזר עירוני המונע מכירת בשר חזיר בתחומי העיר.

 

באותה שנה הגישה תנועת שינוי עתירה נוספת (בג"צ 1355/01) כנגד עירית בית שמש בנוגע לחוק העזר העירוני המונע מכירתו של בשר חזיר במרכז העיירה.

 

העתירה האחרונה בנושא האיסור של מכירת בשר חזיר במרכז העיר (בג"צ 2283/02), הוגשה על ידי חברת מעדני מניה תעשיות מוצרי בשר ונקניקים בע"מ, וכוונה כנגד ראש עירית טבריה והיועץ המשפטי לממשלה.

 

כך, כנגד שלוש רשויות עירוניות - בית שמש, כרמיאל וטבריה - הוגשו עתירות לביטול חוקי העזר העירוניים המונעים מכירתו של בשר חזיר בתחומי העיר.

 

בית המשפט העליון אינו מנהל פרוטוקול, אך השופט מישאל חשין, אב בית הדין, צוטט כמי ששאל בדיון "איפה ימכרו בשר חזיר? בשדות?".

 

ביום 19 יוני 2002 נתן בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ החלטה על הגשת תצהירים מצד הנתבעים על מנת שיסבירו היכן כן מותר למכור בשר חזיר. בתצהירים התבקשו לפרט הנתבעים את הרכב האוכלוסיה בעיר (עולים חדשים, יהודים, פריסה של החנויות הקיימות בעיר ועוד). את ההחלטה נתן הרכב של שלושה שופטים בראשות השופט מישאל חשין.

 

ההחלטה המלאה, כאן

http://62.90.71.124/files/01/530/009/g10/01009530.g10.HTM

 

 

ישיבת מליאת הכנסת לזכרו של בנימין זאב הרצל

 

ביום 9 דצמבר 2003 התקיימה ישיבת כנסת למלאות מאה שנים למותו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל. כל חבר כנסת שביקש, נשא דברים לכבודו של הרצל.

 

גם חבר הכנסת מאיר פרוש מתנועת יהדות התורה ביקש לשאת דברים. בדברים שנשא במליאה אמר פרוש: "אני מבקש לומר פה, תיאודור הרצל, תדע לך, אהוד אולמרט ויתר על שמונים אחוזים מהארץ. החזון המדיני ללכת לאוגנדה מתחיל להתגשם, חכה קצת. עוד משפט אני רוצה להגיד לך, הרצל. השבוע, בבית המשפט העליון, במדינה שאתה רצית, השופט החזיר, מישאל חשין…"

 

דבריו של חה"כ פרוש נקטעו על ידי יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין. היו"ר ריבלין ביקש מחה"כ פרש לחזור בו מדבריו, אך פרוש סירב. בתגובה איים ריבלין כי יפנה לוועדת האתיקה של הכנסת בתלונה.

 

לשאלות של עיתונאים, השיב פרוש כי הוא מסרב לחזור בו מדבריו וכי הוא עומד מאחורי דבריו כי השופט חשין הוא חזיר. את דבריו הסביר שאם השופט חשין חושב שחזיר הוא כשר, אז לדעתו השופט הוא חזיר.

 

דבריו של חה"כ פרוש נהנים מחסינות הקיימת לכל חבר כנסת ולא ניתן להעמידו לדין באף תירוץ של הסתה כפי שהיו מעמידים אזרח רגיל לדין. למרות זאת, ח"כ אילן ליבוביץ', ח"כ צעיר מתנועת שינוי, פנה ליועץ המשפטי לממשה וביקש לבדוק אפשרות להעמיד את חבר הכנסת לדין. ח"כ ליבוביץ', בולשביק צעיר בהתהוות, עדיין לא נענה.

 

 

תגובות של גולשים

 

כמו בכל נושא חדשותי חם שעומד על הפרק, גם אמירתו של חה"כ פרוש זכתה להדים. בתגובות לכתבות בעניין, היו שצידדו באמירה של ח"כ פרוש על כך שהשופט הוא חזיר. היו שקבעו כי חזיר הוא חיה נחמדה והיהדות רק עושה לה טובה שהיא אוסרת לאכול אותו, בדיוק כמו האיסור לאכול כלבים וחתולים.

 

הגולשים שלא צידדו בדבריו הקשים של חה"כ מאיר פרוש כנגד השופט, הסבירו כי ביהדות החזיר נחשב לחיה טמאה, והשוואתו של שופט בית משפט עליון לחזיר, היא זילות בית המשפט והשוואה שאינה במקומה.

 

גולשים בעלי זיכרון ארוך, שעדיין זכרו לבית המשפט העליון את פסיקתו האחרונה בעד הקרנת הסרט ג'נין ג'נין של מוחמד בכרי בשם שמירה על חופש הביטוי, קבעו כי הנה חופש הביטוי מוטח בפרצופו של בית המשפט העליון.

 

 

הסאטיריקנים מתעוררים

 

לאיציק (שם בדוי) ששמע את דבריו של חה"כ מאיר פרוש על שופט בית המשפט העליון מישאל חשין, עלה רעיון. איציק החליט ליצור כרזה בה נראים סממנים חזיריים בתמונה בה נראה שופט בית המשפט העליון כותב החלטה.

 

איציק יצר כרזה מעוררת מחלוקת בה נראה כבוד השופט חשין בתמונה משנת 1992 שנלקחה מאתר התצלומים הלאומי והוסיף לתמונה אלמנט של קופה בצורת חזיר, קופה הנפוצה בארה"ב. על הקיר הוא הוסיף את תמונתה של מיס פיגי מהמופע של החבובות.

 

בנוסף, הוא שתל אף של חזיר ואוזניים של חזיר בפרצופו של כבוד השופט.

 

את התמונה שלח איציק לפי טענתו למספר מנהלי פורומים ואתרים על מנת שיפרסמו אותם אצלם.

 

השבוע הצלחתי לאתר את איציק וביקשתי ממנו לשאול אותו מספר שאלות.

 

 

ראיון עם איציק

 

שאלה: איציק, מדוע אתה מפחד להזדהות? בסה"כ מדובר בכרזה משעשעת.

איציק: המצב במדינה הוא כזה שלכאורה יש חופש ביטוי, אבל כדי לזכות בפסיקה לטובתך בנושא חופש הביטוי, יש לעבור מדורי גיהינום כמו חקירה משטרתית ותלונות של חברי כנסת ואנשים אחרים אשר נפגעים בשם השופט.

 

שאלה: מה חשבת לעצמך כשראית את מעריב מפרסם באתרו את התמונה שלך?

איציק: מעריב חשב שהוא עלה על איזה סקופ גדול. מעריב פרסם בנוסף לכתבה, גם את הכרזה, אמנם קצת חתוכה, אבל הוא תרם להפצתה אם במתכוון ואם שלא במתכוון. הפרסום במעריב יצר איזשהו הד, אבל לא הד מספיק גדול כמו שפרסומים בידיעות אחרונות למשל, עושים. אתמול ראיתי שהם מחקו את הידיעה. כנראה מישהו העיר להם על כך.

 

שאלה: מה דעתך על חה"כ הכנסת משינוי אילן ליבוביץ' שפנה ליועץ הממשלתי לממשלה על מנת שיחקור את יוצרי הכרזה שיצרת?

איציק: כמוך, גם אני חושב שח"כ אילן ליבוביץ' הוא בולשביק צעיר שמחפש תשומת לב. הבחור פנה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שיחקור מי יצר והפיץ את הכרזה. מדובר בצביעות ממדרגה ראשונה. תנועת שינוי החילונית מחשיבה את עצמה כליברלית גדולה, אבל למעשה שנאתה התהומית ליהודים חרדים משבשת לחבריה את הלך המחשבה, וגורמת לחברי כנסת טירונים כמו אילן ליבוביץ' להתנהג כאחרוני הבולשביקים ברוסיה האדומה.

 

שאלה: אתה חרדי? אתה שומר כשרות?

איציק: אני לא חרדי. אני לא מקפיד על כשרות. לפעמים יוצר לי לאכול אוכל חלבי פחות מארבע שעות לאחר אכילת בשר. בשר חזיר אף פעם לא אכלתי, גם לא כשהציעו לי. בבית הוריי מקפידים לקנות מוצרים עם חותמת כשרות.

 

שאלה: ומה זה הכיתוב בתמונה כאילו מדובר בעמותה למניעת מכירת בשר חזיר ופיגולים בישראל?

איציק: זה חלק מהבדיחה. אין עמותה רשומה כזו.

 

שאלה: אז איך הגעת למצב של יצירת כרזה שמצדדת בדבריו של חה"כ פרוש?

איציק: מדובר בסאטירה שנוצרה עקב דבריו של חה"כ פרוש על השופט. אני לא מצדד, לא תומך ולא מתנגד. אני אדיש. אני מקשיב לחדשות. אני מייצר קריקטורה בהתאם לחדשות. אם השופט חשין היה מכנה את ח"כ פרוש "חזיר", אז אולי חה"כ פרוש היה זוכה לקריקטורה בה הוא נראה כחזיר.

 

שאלה: ואז היו מאשימים אותך שזו קריקטורה שדומה לקריקטורות שציירו בתקופת הנאציזם בעיתון "דר שטירמר".

איציק: נו, אתה רואה… כל קריקטורה במדינה וכל פליטת פה תמיד זוכות לפרשנויות שונות כמו הסתה.

 

שאלה: בכל זאת, יש חשש שעברת על סעיף 288 בחוק העונשין - העלבת עובד ציבור. אולי אפילו ביזית את בית המשפט, מה שאסור במדינת היהודים.

איציק: אל תיתן רעיונות לבולשביקים. מדובר בחופש ביטוי ותו לא.

 

שאלה: לא היתה התייחסות רצינית בתקשורת האלקטרונית לכרזה שיצרת.

איציק: דווקא היו שתי תוכניות שכן הציגו חלקים מהכרזה. ב 10 דצמבר 2003 בשעה 17:15 חלק מהכרזה הוצג בתוכנית ערב חדש עם דן מרגלית. למחרת הוצגה הכרזה על ידי אברי גלעד בתוכנית הבוקר שלו בערוץ 10.

 

שאלה: איך הגעת בכלל ליצירת סטיקרים?

איציק: ראיתי מה שאתה הלמו עושה, ורציתי להיות כמוך. אין לי אתר אישי וכל מה שאני יוצר, נשאר אצלי במחשב או עובר לחברים דרך האימייל. תוכל לשים אצלך באתר את הכרזה?

 

שאלה: אצלי באתר יש רק כרזות מקוריות שאני יצרתי, אבל אני אשקול את בקשתך. בסדר?

תשובה: עשר. ואך תשכח לתת לי קרדיט.

 

שאלה: ושאלה אחרונה לסיום: נחקרת פעם במשטרה על דברים שעשית ברשת האינטרנט?

איציק: אין תגובה.

 

 

סיכום

 

איציק (שם בדוי) יושב בבית ומחכה שמישהו יזמין אותו לחקיקה בגין ניצול ייתר של חופש הביטוי. תלונתו של חה"כ אילן ליבוביץ' מתנועת שינוי, עדיין מדירה שינה מעיניו למרות שעל פי הדיווחים בחדשות, אף אחד לא שם על חה"כ ליבוביץ', כולל היועץ המשפטי לממשלה שעסוק מעל הראש בעניינים בוערים אחרים.

 

גם משטרת ישראל הפסיקה את הטיפול בעבירות קלות, ומרכזת את מאמציה בימים האחרונים במלחמה כנגד העולם התחתון שמפוצץ כאן אזרחים חפים מפשע, בידיעה ברורה שלמשטרה אין זמן לתפוס אותם כי הם עסוקים בחקירות כנגד חופש הביטוי.

 

על פי דעתי האישית, כבוד השופט חשין הידוע בחוש ההומור הבריא שלו המתבטא בפסיקותיו הרבות, דווקא משועשע מכל העניין.

 

כבוד השופט חשין מנסה אולי לעזור לאנשים רבים שרוצים לצרוך בשר חזיר, אבל כשזה קורה במדינת היהודים, היה צריך לצפות את הריקושטים של יהודים אחרים שבשבילם מכירת בשר חזיר במרכז העיר הוא סופה של מדינת היהודים כפי שחזה בנימין זאב הרצל לפני יותר ממאה שנה.

 

"אם היה מדובר במוסלמים, זה בכלל לא היה עולה על הפרק", טוענים המתנגדים למכירת בשר חזיר. "במדינת היהודים מכבדים את המוסלמים שמתנגדים למכירת בשר חזיר בשטחם ובכפריהם. מדוע שלא יכבדו גם את היהודים?", הם מוסיפים.

 

"אל תצפצפו על בני אדם", אמר פעם מישאל חשין לשופטי בית המשפט העליון וצדק…

http://www.quimka.com/rh/cheschin.htm

 

 

קריאה נוספת

 

הפרסום הראשוני של התמונה בפורום העניין שלנו בהייד פארק

http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=718226

 

הפרסום הראשוני של התמונה באתר פרש

http://www.fresh.co.il/dcforum/Scoops/86981.html

 

הפרסום הראשוני של התמונה באתר רוטר נט

http://rotter.net/forum/scoop/7591.shtml

 

אתר מעריב מפרסם את התמונה

http://images.maariv.co.il/channels/1/ART/604/563.html

 

אתר חדשות מחלקה ראשונה מדווח על התמונה

http://www.nfc.co.il/archive/001-D-35858-00.html?tag=16-28-04

 

אתה וואלה מדווח על התמונה

http://news.walla.co.il/?w=//477013

 

חדשות נענע מדווח על התמונה

http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=90963&sid=16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



כרזת החזיר
של השופט מישאל חשין
(לחץ על התמונה להגדלה)



חה"כ מרינה סולודקין

ישראל בעליה (ליכוד)



שופט העליון מישאל חשין



חה"כ מאיר פרוש
(יהדות התורה)



חה"כ אילן ליבוביץ'
(תנועת שינוי)



 

 

 


 

תגובות הקוראים