הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

דוור העורך: עקרונות אבודים של מחפש עבודה

10/01/2004 |   גיליון מספר 37

halemo

 

 

פעם היו לי עקרונות. לא עוד. המצב הכלכלי עושה את שלו. אין כסף, אין קמח. אין קמח, אין תורה. אין תורה, אין עקרונות.

 

 

(1)

מזה תקופה ארוכה, יותר משלוש שנים לסירוגין, אני מחפש עבודה. במקצועי אני מהנדס תוכנה, בוגר מדעי המחשב. אבל למרות זאת, אני לא מחפש בתחום הזה, כי זה תחום שמתפתח ומי שלא היה בתחום במשך שנתיים בחברת הייטק כלשהי, יתקשה להיכנס לתחום בחזרה. אני מחפש כל עבודה בכל תחום שאני חושב שיש לי כישורים בו. גם בסבלות. גם בפינוי זבל.

 

(2)

במשך מספר שנים אני קונה ומשיג עיתונים של סופשבוע. מעיין, קורא, מחפש מודעות דרושים. כשאני מוצא משהו, אני מסמן, גוזר, משפץ את קורות החיים כדי שיתאימו למשרה המוצעת ושולח באמצעות אימייל, פקס ולפעמים גם מכתב עם בול.

 

(3)

בשנתיים האחרונות המצב קשה. לא מתקבלות תשובות כמו פעם. בעצם לא מתקבלות כלל תשובות. הצד השני שמקבל את קורות החיים, מקבל על כל משרה מוצעת, מאות דפי קורות חיים. גם עבור משרות שאינן מוצעות כלל וכלל, מתקבלים קורות חיים רבים.

 

(4)

כמפעיל של אתר אינטרנט, גם אני מקבל מדיי פעם קורות חיים של אנשים אחרים (מבלי שביקשתי). אנשים מציעים את עצמם לכל מיני משרות שיכולות לעלות על הדעת: מעצבים, מתכנתים, עורכים, כותבים וכדומה.

 

(5)

אני מתייק את קורות החיים בתיקיה כלשהי. פעם טרחתי לענות לכולם. היום כבר לא. בשלב כלשהו הגעתי להכרה ולמסקנה שכל שולחי קורות החיים ואני ביניהם, הם בעצם ספאמרים, שולחי דואר זבל לאנשים אחרים שלא ביקשו זאת. מאז אני לא שולח קורות חיים לחברות שלא הציעו לי משרה כלשהי בעיתון. אני לא מתכוון להיות ספאמר בעצמי. יש עוד אלפים כמוני. כולם ספאמרים בפוטנציה. מחפשי עבודה ששולחים קורות חיים למישהו מבלי שהתבקשו, הם ספאמרים.

 

(6)

כשכבר מקבלים תשובה ממקום עבודה כלשהו, בעיקר ממקום עבודה מסודר, מחפש העבודה נדרש להוצאות כבדות יחסית לכיסו ולהכנסתו האפסית. הגעה לראיון ראשוני (בזבוז כסף על נסיעה), הגעה למבחן במכון אבחון כלשהו (בזבוז כסף על נסיעה) ועשיית מבחן פסיכומטרי במשך 7 שעות, רק כדי לקבוע האם אתה מתאים למשרה או לא. האם יש לך כישורי מנהיגות והאם אתה יודע לבנות גשרים אמידים באבנים של לגו. האם אתה יודע לספר מדוע הילד עם הכינור בוכה והאם אתה יודע לצייר עץ עם ענפים שיוציאו אותך מה זה גבר פתוח עם חוש הומור.

 

(7)

בשלב מסוים, הבנתי שהמבחנים האלו הם די דבילים ונועדו לרדת לך לנשמה ולבדוק האם אתה מספיק בשל כדי להצטרף לחברה מסודרת שתזיין לך בשכל על TQM ועל עוד שיטות עבודה מיובאות מאמריקה. מכוני האבחון הללו מרוויחים המון כסף עליך, מחפש העבודה, ואתה, בלי לקבל אגורה שחוקה אחת על בזבוז הזמן שלך (יותר מ 7 שעות של מבחן), משמש כלי ומריונטה על טופס אצל מקבלי ההחלטות. די לאבחונים. יש גבול להתעללות הנפשית.

 

(8)

עד אתמול היה לי עיקרון: אני לא לוקח מהמדינה כסף. לאחר שפוטרתי, קיבלתי וניצלתי את דמי ביטוח האבטלה שמגיעים לי למשך 100 יום. שילמתי על זה ביטוח לאומי כשעבדתי. כשנגמרו דמי ביטוח האבטלה, לא לקחתי יותר כסף מהמדינה.

 

(9)

לכן, עד היום לא הלכתי לביטוח לאומי כדי לקבל קצבת אבטחת הכנסה מהמדינה. הצלחתי לשרוד שנתיים בלי הקצבה הזו. קצת עזרה מההורים. תקציב של 300 ש"ח לחודש. לפעמים פחות. האוברדרפט בבנק צמח, המשכנתא חזרה, ואני התחלתי לבלות בבתי משפט. למזלי, הצלחתי לעצור את המפלה האישית בצורה חלקית, בגלל ידע קודם שלי בנושאי חוק ומשפט. קניתי לעצמי זמן יקר.

 

(10)

העובדה שלא לקחתי קצבה אבטחת הכנסה כלשהי מהמדינה, איפשרה לי לחיות עם מצפון נקי בויכוחים ובכתיבה מול עמדתו הדורסנית של משרד האוצר, פקידיו ושריו, כלפי עניים, מקבלי הבטחת הכנסה, מובטלים ושאר אנשים קשיי יום.

 

(11)

העיקרון הזה עומד להישבר. כשעומדים לטבוע, אי אפשר לנהל ויכוחים מול אנשים חזקים ואי אפשר לכתוב במצפון נקי. יש סכנה שהמים ייכנסו לך לריאות ויטביעו אותך לפני שתוציא מילה כנגד שר האוצר וכנגד אוהדיו הקפיטליסטים שלא ידעו מימיהם עוני ומחסור מהו.

 

(12)

שנה חדשה נכנסה, שנת 2004, ואין באופק שום עבודה חדשה, שום צמיחה כלכלית שתעשה טוב לאזרחים הקטנים ושום בשורה אחרת שתתן תקווה לאזרח הקטן. לכן, אין ברירה אלא לתייק את המצפון והעקרונות בבוידם הקרוב, וללכת ולנסות לקחת את הקצבה הדלה שהמדינה נותנת לך החלש.

 

(13)

זאת הרגשה חרא. זאת הרגשה מגעילה. בצירוף שנתיים של אבטלה ואי מציאת עבודה, זאת הרגשה הכי מסריחה שיש בעולם.

 

(14)

לא בטוח שאני אצליח לקבל את הקצבה. אין לי כבר חשבון בנק. כל הבנקים קיבלו את מספר תעודת הזהות שלי מאגף הגבייה של רשות השידור. לכן, כל כסף שיגיע לחשבון בנק חדש, יעוקל לטובת המדינה, ואני לא אראה אגורה שחוקה אחת. מקבל הקצבה חייב להחזיק חשבון בנק אישי, וזה בגלל החוק למניעת הלבנת הון. מקבל הקצבה חייב להפקיד צ'ק אישי בביטוח הלאומי. אני לא מחלק צ'קים. אין לי כיסוי. אין חשבון בנק, אין צ'ק. אין צ'ק, אין כסף.

 

(15)

אין כסף, אין קמח.

אין קמח, אין תורה.

אין תורה, אין דואר חשמלי.

 

(16)

דואר חשמלי יוצא לחופשת מחאה עצבנית של שבוע.

דואר חשמלי יחזור, אינשאללה, בעוד שבועיים, במצב יותר רגוע (או יותר גרוע).