הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

קאפו וירטואלי: המשמר האזרחי יתפוס בשבילנו עברייני מחשב

 

10/01/2004 | גיליון מספר 37 |  halemo

 

 

השבוע פורסמו ידיעות כי משטרת ישראל בוחנת הקמתו של משמר אזרחי שיטפל בעבירות מחשב ואינטרנט. גולשים רבים הביעו את רצונם להתנדב לאותה יחידה שתעסקו בפיתוח תוכנות בחינם, מתן ייעוץ בחינם ובשאר מטלות שהמשטרה תטיל עליהם. האם יש מקום בכלל להקמת יחידת מתנדבים שכזו? אני חושב שלא.

 

 

השבוע פרסמה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת על בראשות חברת הכנסת מלי פולישוק בלוך הודעה לפיה משטרת ישראל עומדת להקים משמר אזרחי שיטפל בעבירות מחשב ועבירות מידע בנושאי הייטק. המשמר האזרחי החדש יטפל בפיתוח תוכנות ייחודיות הדרושות למשטרה, בייעוץ מקצועי בנושאים שונים ובעוד מטלות נדרשות.

 

 

ההודעה לעיתונות של וועדת המדע של הכנסת

 

זאת לשון ההודעה מיום 6 ינואר 2004:

http://www.knesset.gov.il/spokesman/heb/template.asp?ComId=13

 

6/1/2004

הודעה לעיתונות מטעם ועדת המדע והטכנולוגיה

 

מישהו מטפל בפושעי המחשב

התפרסם בתאריך: 06/01/2004

 

בעקבות ישיבה של ועדת מדע, הוחלט כי על ספק האינטרנט תוטל חובה להזהיר את הצרכן מפני תכנים שאינם מתאימים לילדים ולבני נוער ומשטרת ישראל אימצה את הצעתה של ח"כ פולישוק, לפיה יוקם משמר אזרחי שיטפל בעבירות מידע בנושא היי-טק

 

בעקבות ישיבה שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא פשעים באינטרנט ב-1 ביולי 2003, ועל פי הצעות שהועלו בה, הוחלט על ידי משרד התקשורת לאמץ את הצעת חוק הגנת הצרכן, לפיה תוטל חובה על הספק של שירותי אינטרנט להזהיר צרכן אשר התקשר עמו מפני תכנים ברשת האינטרנט, אשר אינם מתאימים לילדים ולבני נוער.

 

כמו כן אימצה משטרת ישראל את הצעתה של ח"כ פולישוק, לפיה יוקם משמר אזרחי שיטפל בעבירות מידע בנושא היי-טק.

 

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, תומך במטרת הצעת החוק ובפגישה שהתקיימה ביום שלישי בין ח"כ פולישוק-בלוך לבין משרד התקשורת הוחלט כי השר יפעל לקידום ההצעה, אם כי לא בחקיקה אלא באמצעות קביעת הוראות מתאימות ברשיונותיהם של ספקי האינטרנט. חשיפתם של ילדים ובני נוער לתכנים לא חינוכיים, לא מוסריים ובלתי חוקיים באינטרנט - כגון הימורים, פורנוגרפיה, סחר בסמים - תצומצם ע"י חלוקת עלון לכל משתמש חדש, ובמיוחד להורים אשר אינם מודעים בדרך כלל לסכנות הטמונות ברשת, ובו אזהרה על קיומם של תכנים ודרכי חסימת גישתם של הגולשים לאותם אתרים.

 

השר הנחה את הגורמים המתאימים במשרד לפעול לתיקון הרשיונות המסדירים את פעילותם של ספקי הגישה לאינטרנט.

 

בהתייחס למשמר האזרחי אשר יטפל בעבירות מידע באינטרנט, נמסר מן המשטרה, כי "הוחלט לפעול להקמת מערך מצומצם של מומחי מחשב אשר יסייעו ליחידה הארצית ליחידות הונאה במתן ייעוץ מקצועי, פיתוח תוכנות ייחודיות וכיו"ב", כתב עוזר המפכ"ל נצ"ם דניאל חדד. "על פי המצב המשפטי הקיים, אכן ישנה אפשרות חוקית להעסיק מתנדבי משא"ז בסיוע למשטרה בתחום המחשבים, וזאת על פי אישור מפכ"ל וללא צורך בשינוי התקנות. אנו מודים לך על הצעתך והיוזמה הברוכה", הוסיף עוזר המפכ"ל.

 

ח"כ פולישוק-בלוך: "הדברים מוכיחים כי ועדת המדע אכן מוציאה דברים אל הפועל, ואינה כלי ריק, כפי שגורמים מסוימים בכנסת מנסים להציגה".

 

הרקע להצעה להקים משמר אזרחי לעבירות מחשב

 

ההצעה להקים משמר אזרחי לעבירות מחשב, החלה בהצעה של גולש בעת דיון (שהתקיים גם בצורה מקוונת) בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הדיון התקיים ביום 8 מאי 2001 בעת דיון בעניין המעצר ואמצעי האכיפה המשטרתיים שמופעלים כנגד גולשים שפרסמו דבר מה ברשת האינטרנט (זה החל בגלל מעצרו התמוה של הח"מ).

 

גולש בצ'אט המקוון שפתחה וועדת המדע של הכנסת דאז, בראשותו של חה"כ מיכאל איתן, שאל מדוע המשטרה אינה מפעילה משמר אזרחי ברשת האינטרנט. השאלה הפתיעה את המשתתפים ובעיקר את נציגי המשטרה (אנשי מפלג עבירות מחשב) שנכחו בדיון.

 

לאחר יותר משנתיים, ביום 1 יולי 2003, קיימה וועדת המדע והטכנולוגיה בראשותה של חה"כ מלי פולישוק בלוך, דיון בנושא "עבירות מידע בעידן ההיי טק". בדיון נכחו נציגי המשטרה, נציגי משרדים ממשלתיים, נציגי חברות הייטק וטכנולוגיה ומשפטנים מומחים בתחום המחשבים.

 

פרוטוקול הדיון המלא, כאן

http://www.knesset.gov.il/protocols/data/html/mada/2003-07-01.html

 

 

בדיון הועלו הבעיות הקיימות היום ברשת האינטרנט. נסקרו הפשעים המרכזיים ברשת כמו עבירות פדופיליה, הימורים, תקיפת אתרי מידע מצד האקרים, שליחת וירוסים ודואר זבל, מניפולציות על מאגרי מידע ברשת וניצולם לרעה ועבירות של חופש ביטוי (לשון הרע, הסתה, סכסוכים מילוליים בין אזרחים).

 

סגן ניצב מאיר זוהר, ראש מפלג עבירות מחשב במשטרה, סקר את מצבה של משטרת ישראל בתחום עבירות המחשב. סנ"צ זוהר ידע לספר על 9 חוקרים בלבד הקיימים ביחידה ומתמודדים עם מגוון של עבירות מחשב. נצ"מ זוהר הוסיף כי המפלג מטפל בציוד מחשבים שנתפס אצל עבריינים בעולם האמיתי שחשודים בעבירות רגילות כמו רצח למשל. הטיפול הוא במסגרת מז"פ (מדור זיהוי פלילי) שנכפה על היחידה.

 

נציג המשטרה סיפר עוד כי ההאקרים, אותם "פושעי מחשב", משיגים את המשטרה בידע שברשותם, ומקדימים את המשטרה ביכולות המקצועיות שלהם.

 

בהמשך הדיון עלה נושא המשמר האזרחי באינטרנט. חה"כ פולישוק פלטה לעבר נצ"מ מאיר זוהר כי את "האנלייזר" אהוד טננבאום (שיושב כרגע בכלא על עבירות מחשב), יש לגייס למשטרה. נצ"מ לא השיב לה על כך ולא סיפר לה עד כמה המשטרה מזלזלת בבחור הצעיר וכיצד עבדה על התקשורת ועל הציבור והאדירה את שמו של האנלייזר, כדי לנסות ולגרום לבית המשפט לשלוח אותו לכלא לשנים ארוכות (בפועל - לשנה וחצי של מאסר), וגם להאדיר את שמה של היחידה.

 

בדיון עודכנו הנוכחים כי כרגע קצין המודיעין של המפלג לעבירות מחשב נמצא בקורס, ואין מי שימלא את מקומו ויסרוק את רשת האינטרנט בחיפוש אחר עבריינים חדשים.

 

אורח אחר שהוזמן לוועדה, יקי אלמוזנינו, מנהל הטכנולוגיות במשטרה, סיפר לנוכחים כי המשטרה עברה קיצוץ כמו כל גוף ממשלתי אחר במדינה, ולכן המצוקה בטיפול בעבירות מחשב.

 

 

מקימים משמר אזרחי?

 

כאמור, ביום 6 ינואר 2004, יצאה הודעה לעיתונות מטעם וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת על הקמתו של משמר אזרחי. כמו כן, הוזכרה בקשתו של שר התמ"ת (תעשייה, מסחר, תקשורת) אהוד אולמרט לחייב את ספקי האינטרנט להזהיר את הגולשים ואולי אף לחסום להם את הגישה לאתרי הימורים, פורנוגרפיה וסמים.

 

דבר הקמתו של המשמר האזרחי פורסם ברבים באתרי החדשות (קישורים למטה), ואזרחים תמימים רבים בעלי קישורים ביקשו להצטרף ולהתנדב ליחידה החדשה.

 

אני עדיין מחזיק בדעה שהקמתו של משמר אזרחי לטיפול בעבירות מחשב, תהיה אסון לדמוקרטיה, לחופש ולכלכלה האישית של רבים. כל עוד קיימים בעיות רבות בחוקים הקיימים, אין הצדקה להקים גוף מתנדבים שכזה שיעזור למשטרה בהצקה לאזרחים תמימים רק בפני שנחשדו בעבירות מחשב.

 

 

נגד הקמת יחידת מתנדבים מלשינים

 

להלן מספר נימוקים ענייניים מדוע אסור לאפשר למשטרת ישראל ולמפלג עבירות מחשב להשתמש בחינם באזרחים כדי לתפוס "עברייני מחשב".

 

(1)

חקיקת מחשבים לקויה ולא מעודכנת

 

חוק המחשבים התשנ"ה 1995

http://www.law.co.il/showarticles.php?d=h&article=203

 

 

חוק המחשבים הישראלי נחקק בשנת 1995. חוק המחשבים נחקק בישראל כאשר המחוקק לא הכיר את רשת האינטרנט. המילה "אינטרנט" והמילה "רשת", אינם מופיעות בחוק זה.

 

חוק המחשבים נחקק כדי לתת מענה לעבירות מחשב שהיו קיימות. העבירה הנפוצה ביותר כלפי משתמשים פרטיים בשנת 1995 היתה הפצת וירוסים ("נגיפי מחשב" בלשון החוק).

 

סעיף 2 בחוק המחשבים מתייחס לשיבוש חומר מחשב (מחיקה או שינוי), להפרעה לפעולתו של מחשב.

 

סעיף 3 בחוק המחשבים מתייחס להפקת מידע כוזב באמצעות מחשב.

 

כך, כאשר חוק המחשבים התכוון למנוע ביצוען של עבירות כלכליות באמצעות מחשב, על ידי זיוף דו"חות מע"מ ומס הכנסה למשל, הוא הפך לאיום ממשי ופלילי על הגולשים ברשת באינטרנט.

 

מאז חקיקת החוק, אם יקלידו הגולשים בדיחה או שקר בפורום כלשהו ברשת האינטרנט, הם עלולים להיעצר על ידי המשטרה ולהיחקר בגין הפקת מידע כוזב באמצעות מחשב . כתב אישום עלול להיות מוגש כנגדם. חופש הביטוי שאיפשר להם בחיים האמיתיים לשקר בשיחה חופשית עם חברים, אינו קיים על פי חוק המחשבים ברשת האינטרנט, מכיוון שאדם המנסח שקר וכותב אותו במקלדת, מייצר בעצם מסמך כוזב באמצעות מחשב, שמוצג על מסך המחשב של משתמש אחר ברשת.

 

לא לכך התכוון המחוקק. יש לתקן את חוק המחשבים, לפני שמקימים כנופיות של משמר אזרחי שיחפשו ויעזרו לעצור גולשים ש"הפיקו" פלט כוזב בניגוד לסעיף 3 בחוק המחשבים.

 

 

 

(2)

זמן וידע של מקצוענים שווים כסף

 

בשבועות האחרונים החליט משרד האוצר שלא לעבוד יותר עם תוכנות יקרות של חברת מיקרוסופט, ובמקומן הוא הורה למשרדי הממשלה לעבור לתוכנות קוד פתוח כמו "אופן אופיס" (open office) שתחליף את חבילת "האופיס" (Microsoft Office) של חברת מיקרוסופט. השיקול הכלכלי היווה גורם מרכזי בהחלטה.

 

המשמר האזרחי הקיים כיום על טוהרת המתנדבים, עוסק בעבודה סיזיפית של סיורים עם רכב פרטי לפעמים, בעזרה למשטרת התנועה לעצור נהגים שנוסעים במהירות מופרזת, ובעזרה ביטחונית בחיפוש אחרי מחבלים.

 

כל אילו הן מטלות שאפשר להחשיבן כ"פיקוח נפש".

 

אבל מה לגבי משמר אזרחי של מפלג עבירות מחשב? האם כפי שנכתב בהודעה לעיתונות, המשטרה רוצה להפעיל מתנדבים אשר יתנו ייעוץ מקצועי ויפתחו תוכנות ייחודיות עבור המשטרה?

 

האם מדובר בפיקוח נפש?

 

האם למדינה יש זכות מוסרית לקבל ייעוץ מקצועי בחינם בנושאי מחשב או קבלת תוכנות ייחודיות בחינם, כאשר ההייטק קרס, אלפי מובטלי הייטק עדיין לא מצאו עבודה, ואלפי מומחי מחשב מחכים לרגע שבו ימצאו תעסוקה במקצועם כדי להביא קצת לחם ופרנסה הביתה?

 

מדוע שהמדינה תקבל את זה חינם? אפילו על מילואים המדינה משלמת! מדוע המדינה בכלל זכאית לקבל את זה בחינם?

 

אבל לא חסרים גם אנשים שיקפצו על ה"מציאה" ויעסיקו את עצמם בפיתוח תוכנות בחינם למשטרה או ייתנו ייעוץ מקצועי בחינם. אילו יהיו דווקא אנשים שעובדים, בעלי משכורת בטוחה, בעלי משרה מכובדת, שירצו להוסיף עוד סעיף לקורות החיים שלהם כאילו משמשים כיועצים חיצוניים של משטרת ישראל. זה סעיף שייתן להם כבוד ויקפיץ אותם למשרה הבאה, על חשבון המובטל.

 

האנשים המומחים הללו שיעבדו בחינם בשביל המשטרה, לא ייהנו מאגורה שחוקה אחת ממפעל הפיס למשל, שרודה במשטרה לעצור מפעילי אתרי הימורים שגוזלים את הכנסותיו של מפעל ההימורים הלאומי.

 

 

(3)

לשוטרים אמיתיים יש הכשרה, סמכויות, ידע וניסיון. למתנדבים אין

 

האם אנחנו האזרחים היינו רוצים שאזרח שאינו שוטר, יחטט לנו בגוף? בדירה? במכונית? במחשב? האם אנו רוצים שאזרח יידע את כל הסודות שלנו שנמצאים במחשב התפוס?

 

מדינה ומשטרה שמפעילה אזרחים כדי שיחפשו לאזרחים אחרים עבירות, היא מדינה פאשיסטית שאינה יודעת את גבולות חוק היסוד של כבוד האדם וחירותו.

 

אסור לאזרחים אנונימיים (אותם מתנדבים) לטפל בעבירות פליליות לכאורה של אזרחים אחרים. זה לא תפקידם. הם לא קיבלו הכשרה לכך. אי אפשר לתבוע אותם על מחדלים (כי מדובר במתנדבים ששמם לא יוודא לחשוד). אין להם הכשרה משפטית והם אינם מכירים את החוקים והפסיקה בנושאי מחשב ואינטרנט (גם שוטרים לא תמיד מכירים).

 

כששוטר מבצע מחדל כלפי אדם חשוד, אפשר להתלונן עליו. הוא חייב בהזדהות. אפשר לתבוע אותו על אותו מחדל. השוטר נמצא בסביבה שבה הוא יודע ומתודרך תמידית כיצד להתמודד מול אזרחים. יש בקרה. יש נהלים ברורים (למרות שלא תמיד אלה מיושמים בחוכמה בשטח).

 

מה יהיה כאשר מאות מתנדבים ישמשו כאח הגדול של המשטרה ברשת האינטרנט? האם אותו אזרח מתנדב אנונימי שגרם לאזרח להיעצר ולהיחקר יוכל לשלם על כך אם בסופו של דבר לא הוגש כתב אישום ולא נמצאו ראיות?

 

האם אנו צריכים יחידת מלשינים של המשטרה? אזרח טוב שרואה עבירה, יכול להתלונן כמו שנעשה כיום. שמו נרשם על התלונה. אפשר למצות עמו את הדין אם גרם לאזרח עוולה בתלונת שווא או תלונה לא מבוססת (עוולת הנגישה).

 

 

(4)

למשטרה עלולים לחדור פושעים

 

המשטרה מתייחסת כיום לאנשים בעלי ידע רב במחשבים כאל עבריינים בפוטנציה. המילה "האקר" אינה מפורשת נכון על ידי המשטרה. כל "האקר" שכזה, שהוא בעצם מומחה מחשבים, נחשב לא פחות מאדם שיש ברשותו ידע רב על נשק או על סמים. האקרים, לידיעת המשטרה, הקימו את רשת האינטרנט.

 

 

בתקופה האחרונה אנו עדים לטענותיה של המשטרה כי פושעים מנסים לחדור לשורותיה. הטיעון הזה שמצוץ מהאצבע, נועד כדי להשיג תקציבים נוספים למשטרה ב"מלחמתה בפשיעה".

 

כל אדם שמתגייס למשטרה כיום, עובר תחקירים ביטחוניים עד לרמה שיודעים האם לקרובי משפחתו יש עבר פלילי, האם יש לחבריו בעיות עם צה"ל והאם הוא כשיר בכלל להיות שוטר.

 

גיוס מתנדבים למפלג עבירות מחשב שנחשב לאחת היחידות הממודרות והמסווגות במשטרה, יוצר "באג" במערכת המשטרתית. מדוע שהאקרים בעלי כוונות זדון אך בעלי ידע עצום במחשבים, לא יתגייסו למשטרה?

 

חה"כ הכנסת מלי פולישוק הציעה למשטרה לגייס את האנלייזר, אותו עבריין מחשבים שנשלח לרצות מאסר בגין עבירות מחשב.

 

מזלה של חברת הכנסת פולישוק שאינה חברת ליכוד. מיד היתה נחשדת כעבריינית שמנסה להחדיר עבריינים אחרים לשורות השלטון ולגופי האכיפה במדינה.

 

אם הייתי עיתונאי מנייק, הייתי עושה מזה סיפור: "חברת הכנסת מלי פולישוק בלוך מנסה להחדיר פושעים מורשעים לשורות המשטרה".

 

 

 

קחו דוגמה משירות הביטחון הכללי

 

כשהחלה אינטיפדת אל אקצה בחודש אוקטובר 2000, החלה גם מתקפה על מחשבים במדינת ישראל, מצד משתמשים במדינות פרו פלסטיניות. רוב המחשבים המותקפים היו שרתי אינטרנט, אך העוצמה במתקפות הממוחשבות הללו, הביאה את מדינת ישראל למחשבה ולמסקנה שיש צורך בהקמת יחידה שתעסוק בהכנות כנגד מתקפות כאלו בעתיד.

 

כיום, כשרוב התשתית במדינת ישראל היא מבוססת מחשבים (חברת חשמל, בזק, מקורות וכדומה), קיימת סכנה למתקפות דומות בעתיד.

 

שירות הביטחון הכללי, כפי שדווח בוועדת המדע והאינטרנט של הכנסת, הקים יחידה מיוחדת ללוחמת מידע. השב"כ גייס לשורותיו 9 אנשים מומחים במשרה מלאה.

 

מדינת ישראל צריכה לקחת דוגמה דומה מהשב"כ, ולתת תקציבים למשטרה כדי להוסיף ולאייש תקנים חדשים של מומחי מחשב שיעסקו אך ורק בנושאים הללו של עבירות מחשב.

 

אל לה למדינת ישראל לסמוך על מתנדבים שתקבל בחינם.

 

 

סוף דבר

 

וכמה מילים למתנדבים המתלהבים שרוצים להצטרף למשמר האזרחי של המשטרה: בקרו קודם בבתי המעצר במדינת ישראל. בקרו במרתפי המעצר המחניקים הנמצאים בבתי המשפט בישראל. תראו אין הם נראים. תפנימו את המראה בצורה טובה, כדי שאם אתם תגרמו לאדם חף מפשע לשבת שם יותר משעה, המצפון שלכם עדיין יעבוד (בניגוד למצפון של השופטים והשוטרים שמשלימים יום יום עם המראה הזה)

 

תחזרו לשיעורי הדמוקרטיה והאזרחות שלמדתם בבית הספר (אם למדתם בכלל. רובכם הייתם עסוקים בכתיבת תוכנות בשפת בייסיק או בשפת פסקל באמצע השיעור).

 

תבינו שהידע והמומחיות שלכם שווים כסף, וגם אם אתם פראיירים ומתלהבים כמו ילדים קטנים שקיבלו צעצוע חדש, המדינה לא צריכה לקבל את זה בחינם. לכו תתנדבו בבתי אבות ותאכילו זקנים סיעודיים.

 

צננו את ההתלהבות הדפוקה שלכם. העולם האמיתי זה לא מה שנמצא על מסך המחשב שלכם. בעולם האמיתי המשטרה משקרת, מנפנפת בנתונים שקריים והאינטרסים שלה לא נחשפים בציבור בצורה מיידית.

 

לכו תמצאו לכם תחביבים אחרים בשעות הפנאי. במקום לרבוץ מול המחשב, לכו שחקו כדורגל או כדורסל. תפעילו את הגוף שלכם, חבורת פדלאות וירטואליות שכמוכם.

 

בעולם החופשי אין צורך באנשים כמוכם. בעולם החופשי אין צורך באף קאפו וירטואלי.

 

 

קריאה נוספת על המשמר האזרחי

 

אתר נענע, מדור "חיים ברשת" עידו קינן

http://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=98966&sid=10

 

אתר ynet, מדור מחשבים, גל מור

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2855275,00.html

 

דואר חשמלי, גיליון 12: אינטרנט מושחת

http://halemo.com/edoar/0012/0003.html

 

 

 

 

 

 

 

 








 

תגובות הקוראים