הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

בזק בינלאומי תבעה מאות גולשים בבית המשפט בחיפה

20/03/2004 |   גיליון מספר 47

halemo

 

 

חברת האינטרנט בזק בינלאומי תבעה מאות גולשים בבית המשפט השלום בחיפה. התביעות בחיפה הוגשו גם כנגד גולשים שמקום מגורם הוא בתל אביב. כל התביעות הוגשו בסדר דין מקוצר ולא כתביעה רגילה. רוב התביעות כיום נמצאות בטיפולו האישי של נשיא בית משפט השלום בחיפה, השופט קיטאי, לאחר שהתעוררה בעיה משפטית חוזרת ברוב התביעות.

 

 

החל מסוף שנת 2003, החליטה חברת בזק בינלאומי לגבות חובות אבודים וחובות לא משולמים של גולשי אינטרנט שגלשו דרך חשבונות האינטרנט שלה, וגם כאלו שהיו מחוברים בעבר דרכה ולא שילמו את חובם, לטענתה.

 

על מנת לתבוע מאות גולשים, פנתה חברת בזק בינלאומי אל עו"ד אליהו מלך מחיפה. עו"ד מלך הוא בעל משרד המייצג מוסדות וחברות ובהן גם את חברת התקשורת פלאפון.

 

עו"ד אליהו מלך, עורך דין ותיק מחיפה, הגיש בצורה אלקטרונית מאות תביעות כנגד לקוחות לשעבר ובהווה של חברת בזק בינלאומי. הגשת תביעה בצורה אלקטרונית היא תביעה הנפתחת במחשב ואין צורך לעבור פרוצדורה מתישה של פתיחת הליך לכל תביעה. כל תביעה שכזו מאופיינת במספר תיק בעל 6 ספרות ומספר התיק מתחיל בספרה 7 (למשל ת"א 700123/04, המציין תיק אזרחי משנת 2004 בעל הזיהוי 700123).

 

את כל התביעות הגיש עו"ד מלך בסדר דין מקוצר.

 

 

מה הוא סדר דין מקוצר?

 

משמעות הגשת תביעה בסדר דין מקוצר היא שהתביעה היא על חוב קצוב וידוע, המגובה בראיות ומסמכים שצורפו לכתב התביעה. תביעה שלא צורף לה הסכם או חוזה יכולה ליפול אם יטען זאת הנתבע, והליכי התביעה הופכים להיות בסדר דין רגיל.

 

כדי שנתבע יוכל להתגונן בסדר דין מקוצר, הוא חייב להגיש תחילה בקשת רשות להתגונן או בקשת רשות למחיקת כותרת (כדי למחוק את הכותרת "בסדר דין מקוצר"), או שניהם. בקשת רשות להתגונן חייבת להיות מגובה בתצהיר (עדות בכתב) חתום על ידי עורך דין או רשם בית משפט.

 

לאחר שבית המשפט מקבל את בקשת הרשות להתגונן, הוא מזמין את הנתבע להיחקר על תצהירו בידי התובע. מדובר בישיבה אחת בבית המשפט. במידה ויש הגנה קלושה כלשהי לטובת הנתבע, הוא מקבל רשות להתגונן. אם אין לו הגנה שכזו מול כתב התביעה, ניתן פסק דין מלא או חלקי, תלוי בהודאה על סכום החוב. התובע יכול לגשת להוצאה לפועל ולפתוח בהליכי גבייה של החוב.

 

נתבע שבוחר שלא להגיש בקשת רשות להתגונן, עלול לקבל לאחר 30 יום פסק דין כנגדו על מלוא הסכום הנתבע. פסק הדין יוגש להוצאה לפועל לשם הליכי גבייה.

 

בתביעות בסדר דין מקוצר משתמשים לרוב מוסדות כמו בתי חולים, רשויות מקומיות, בנקים וחברות תקשורת.

 

 

תביעות מוגשות דווקא בחיפה

 

כאמור, הגיש עו"ד אליהו מלך תביעות בסדר דין מקוצר כנגד מאות אזרחים. התביעות הוגשו קרוב לאזור מגוריו של עורך הדין בעיר חיפה.

 

בעיר חיפה קיים בניין בית משפט חדש ומפואר הכולל בתוך המבנה שלו את בית המשפט השלום, בית המשפט המחוזי, בית הדין לעבודה, בית הדין למשפחה, לשכת ההוצאה לפועל ואפילו ספריה משפטית מפוארת וקפיטריה נקיה.

 

חלק מהתביעות שהוגשו כנגד מנויי בזק בינלאומי בעבר ובהווה, הוגשו בבית משפט השלום בחיפה דווקא כנגד אזרחים שכל חייהם גרו בעיר תל אביב ואת החוזה שלהם עשו עם חברת בזק בינלאומי שמקום מושבה הוא העיר פתח תקווה.

 

בחלק מהתביעות, הגישו הנתבעים בקשה למחיקת התביעה מחוסר סמכות מקומית.

 

 

מה היא סמכות מקומית של בית משפט?

 

סמכות מקומית של בית משפט מוגדרת בתקנות סדר הדין האזרח תשמ"ד 1984. התקנות שעל פיהן יישק דבר בפרוצדורות השונות בבתי המשפט בעניינים אזרחיים, קובעות את הדברים הבאים:

 

[ציטוט]

3. תובענה שאינה במקרקעין

(א) תובענה שאינה כולה במקרקעין תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי אחד מאלה:

(1) מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;

(2) מקום יצירת ההתחייבות;

(3) המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות;

(4) מקום המסירה של הנכס;

(5) מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים.

 

(א1) על אף האמור בתקנת משנה (א), היו לעסקו של התובע מספר סניפים, והיה אחד מהם בתחום השיפוט שבו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע, תוגש התובענה לבית משפט באותו תחום שיפוט.

 

(ב) היו נתבעים אחדים, יכול שתוגש התובענה לכל בית משפט שבו ניתן להגישה נגד אחד הנתבעים.

 

[סוף ציטוט]

 

 

אופס, יש לנו כאן בעיה

 

כאמור, חלק מהנתבעים שגרים באזור המרכז, טענו בפני בית המשפט השלום בחיפה כי אין לו סמכות מקומית לדון בתביעה וכי יש למחוק או לדחות את התביעה על הסף.

 

בתי המשפט אינם נוטים למחוק תביעות מחמת חוסר סמכות מקומית, והם מעבירים את התביעות כפי שהם לאזור השיפוט שבוחר הנתבע, לרוב לבית משפט הקרוב לאזור מגוריו.

 

בעשרות תביעות של מנויי בזק בינלאומי ושל חברות אחרות כמו פלאפון המיוצגות על ידי עו"ד אליהו מלך נטענה הטענה של חוסר סמכות מקומית.

 

לאחר שמספר רשמים דנו בבקשות ונתנו את החלטותיהם השונות, לקח על עצמו נשיא בית משפט השלום בחיפה, השופט אורי קיטאי, את הטיפול בבקשות לתיקים של עו"ד אליהו מלך המייצג את בזק בינלאומי ואת חברת פלאפון. בית המשפט הרגיש בפאשלה הפרוצדורלית של עו"ד מלך בעשרות תיקים המיוצגים על ידו, מה שגורם לבית המשפט להיות תחת עומס תיקים לא מוצדק.

 

כיום, השופט קיטאי מעביר את התיקים בהן נטענת טענה מוצדקת של חוסר סמכות מקומית, לבית המשפט המתאים לפי בקשת הנתבע.

 

 

בירור מצב הליכים

 

מכיוון שמדובר במאות תביעות, וחלקן הוגשו כנגד נתבעים שתעודת הזהות שלהם אינה ידועה לבזק בינלאומי או לבא כוחה עו"ד מלך, נקלעו רבים מהנתבעים למצב שאינם יכולים לברר במחשב בית המשפט את ההליכים בעניינם ואת הבקשות ותגובות בית המשפט.

 

הבעיה נפתרת כאשר הנתבע מברר את מספר עורך הדין של עו"ד אליהו מלך ובעזרתו נכנסים לתיק התביעה המנוהל כנגדו בבית המשפט. לטענת אחד הנתבעים, מספר הרשיון של עו"ד מלך כפי שהוא הצליח לברר הוא 8674 ובעזרתו ניתן להיכנס לתיק התביעה דרך אתר בתי המשפט ולברר את ההליכים התלויים ועומדים.

 

 

הערה

 

לטענה המשפטית כי האינטרנט הוא בכל מקום וכי ניתן לתבוע בכל מקום כפי שנקבע במספר פסקי דין בעבר, אין משמעות מעשית לתביעות של חברת בזק בינלאומי כנגד מנויים. כאן מדובר על חוזה או הסכם שנעשה לפני ההתחברות לרשת האינטרנט.

 

 

החלטה של הרשמת ג. ספרא ברנע בעניין הסמכות המקומית

bezeqint01.htm

 

החלטות של הנשיא אורי קיטאי בדבר חוסר הסמכות המקומית

bezeqint02.htm

bezeqint03.htm

bezeqint04.htm

 

אתר בתי המשפט

http://www.court.gov.il

 

אתר חברת בזק בינלאומי

http://www.bezeqint.net