הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

האם יורשע גולש שהמדינה נכנסה לו לתחתונים?

08/05/2004 |   גיליון מספר 52

halemo

 

עמיר כהן הוא אדם נורמטיבי. כהן, כמו רבים אחרים גולש ברשת האינטרנט. כהן כמו רבים אחרים קורא תכנים ברשת ואפילו שומר אותם. בין שאר התכנים: תמונות פורנוגרפיות. כהן אינו מפיץ תמונות כאלו ברשת. את הצפייה בתמונות הוא עושה בביתו שלו. המדינה החליטה יום אחר להיכנס לתחתונים שלו והגישה נגדו כתב אישום בגלל שעל הדיסק שלו נמצאו גם תמונות של קטינים מקיימים יחסי מין. כהן לא הפיץ. כהן רק גלש.

 

 

עמיר כהן הוא בעל חברת מולטימדיה ואיש מחשבים מרמת השרון. ככזה, הוא משתמש מחשב כבד ומדיי פעם גם גולש להנאתו ברשת האינטרנט.

 

ביום 27 מרץ 2003 הופיעה בביתו המשטרה מצוידת בצו חיפוש. הם תפסו את המחשבים שלו ועצרו אותו לחקירה לאחר שקיבלו מידע מהאינטרפול שהוא מוריד תמונות עירום באינטרנט גם מאתרים הנחשבים לאתרי פורנוגרפיה הכוללים תמונות של קטינים. את התמונות שמר למחשב לשימוש אישי ולא הפיץ אותם כלל לאחרים.

 

 

כתב אישום

 

ביום 14 פברואר 2004 הוגש לראשונה בישראל כתב אישום כנגד אדם אשר ששמר על דיסק המחשב שלו חומרי פורנו ובהם גם חומרים בהם נראים ילדים מקיימים יחסי מין. כתב האישום נגד עמיר כהן אינו מייחס לו כלל וכלל הפצה כלשהי של חומר כזה או הפעלה של אתר אינטרנט בנושא. חטאו היחיד על פי כתב האישום הוא בהחזקה של חומרי מחשב אסורים.

 

ת"פ 2140/04: כתב האישום המלא, כאן

http://halemo.net/edoar/0045/amircohen.htm

 

 

כתב האישום התמוה, המפתיע, הקצר והיבש, הוגש לבית המשפט השלום בתל אביב. כתב האישום מייחס לעמיר כהן, יליד 1972, תושב רמת השרון, החזקת שני מחשבים, אחד של חברת ניורון ושני של חברת קומפאק (זה הפירוט היחיד בכתב האישום). על המחשבים הללו החזיק עמיר כהן "מאות רבות של קבצים, תמונות וסרטים הכוללים מעשים מיניים שונים, בכללם קיום יחסי מין מלאים בין בגירים לבין קטינים בטווחי גיל שונים ובין קטינים לבין עצמם" (לשון כתב האישום, ת"פ 2140/04, שלום תל אביב).

 

כתב האישום מייחס לעמיר כהן עבירה אחת בלבד: עבירה על סעיף 214(ב3) לחוק העונשין הישראלי. בעבר, הורשע בעבירה זו אדם בשם סרגיי לבנפוס מחיפה.

 

זאת לשון סעיף 214(ב3) בחוק:

[ציטוט]

המחזיק ברשותו פרסום תועבה ובו דמותו של קטין, דינו - מאסר שנה; לעניין סעיף קטן זה, "מחזיק" - למעט המחזיק באקראי ובתום לב.

[סוף ציטוט]

 

 

לעמיר כהן מרמת השרון, לא מיוחסת הפצה כלשהי, וכל חטאו הוא בהורדה למחשב של סרטים פורנוגרפיים מאתרי אינטרנט שונים, וביניהם גם סרטים פורנוגרפיים בהם מעורבים קטינים וקטינות.

 

זהו כתב אישום ראשון מסוגו בישראל. כנגד אדם, איש מחשבים במקצועו, אזרח ישראלי ללא עבר פלילי, חי חיים נורמטיביים, בעל חברת מולטימדיה, שנעצר בידי משטרת ישראל כשנה לפני. על כתב האישום חתום עו"ד חיים ויסמונסקי, סגן פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי).

 

 

ההקראה וההודאה

 

ביום 18 אפריל 2004 הוקרא כתב האישום לכהן על ידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, השופט מרדכי פלר.

 

כהן הודה בעובדות והגיע כבר קודם להסדר טיעון, לפיו הוא מודה בכתב האישום ולא יורשע. "הוא יישלח לתסקיר שירות המבחן שיבחן את שאלת ההרשעה ואת שאלת מסוכנותו, אם יש כזאת בכלל, בהתאם לאמור בכתב האישום", לשון פרקליט המאשימה בדיון.

 

השופט מרדכי פלר הורה לקצין מבחן למסור תסקיר בדיון הבא שיתקיים ביום 20 יוני 2004 בשעה 8:30 באולמו. קצין המבחן מיפו יחליט האם יש להרשיע את הנאשם מרמת השרון.

 

אם אכן יורשע, זו תהה הרשעה ראשונה בישראל של אדם שבסך הכל החזיק חומרים במחשב שהוריד מהאינטרנט ולא הפיץ אותם הלאה, אלא הסתכל בהם בדלת אמותיו.

 

 

דעה אישית

 

המקרה הזה צריך להדליק נורה אצל אבירי זכויות האדם בישראל. לא ייתכן מצב שבו מדינה תיכנס לתחתוניו של האזרח, תבדוק לו את המחשב, תחרים אותו, תשפיל אותו, תגיש נגדו כתב אישום לאקוני וקצר, ותקצור הצלחה משפטית על דברים שעושים רק במדינות לא נאורות.