הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

גולשת אינטרנט שהשמיצה, תשלם פיצוי לוטרינר המושמץ

 

17/07/2004 | גיליון מספר 61 | halemo

 

 

גולשת אינטרנט הפעילה באגודות לזכויות בעלי חיים, נפגעה מיחס של ווטרינר חיפאי שדרש תשלום עבור טיפול ביונה פצועה וכתבה על זה בפורום באינטרנט. לאחר פרסום שלוש הודעות ועוד הודעת התנצלות אחת, תבע הווטרינר המושמץ את הגולשת. בית המשפט השלום בחיפה חייב את הגולשת בתשלום פיצוי של 36,000 ש"ח לווטרינר הפגוע. מי אמר שיונה מביאה שלום?

 

 

 

רקע

 

ביום שישי, 30 מרץ 2001 גילתה נערה בת 11 בשם שיר פרקש, כי במרפסת דירתה מצויה יונה שאינה מצליחה לעוף. ניסיונותיה של שיר לסייע ליונה להתאושש עלו בתוהו, היא חששה לחייה והחלה להתקשר לרופאים וטרינרים על מנת שיטפלו ביונה. בין היתר היא התקשרה אל הווטרינר החיפני ד"ר אופיר מרקו. ד"ר אופיר דרש סכום של 350 בגין הטיפול.

 

בידי שיר הקטנה לא היה סכום הכסף הדרוש לטיפול ביונה, וזו פנתה לאגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים וכן באגודה לזכויות בעלי חיים.

 

אתר האינטרנט של האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים

http://www.isav.org.il

 

אתר האינטרנט של האגודה לזכויות בעלי חיים (אנונימוס)

http://www.anonymous.org.il

 

אתר האינטרנט של ד"ר אופיר מרקו

http://www.veterinar.co.il

 

 

אחת הפעילות באגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים היא רונית הולינגר, שגם היתה לקוחתו של ד"ר אופיר שטיפל בכלבה. שיר הקטנה הופנתה לטיפול אצל רונית.

 

רונית, שהכירה את ד"ר אופיר שוחחה עימו וזה הסביר לה לטענתה כי סיכוייה של היונה לשרוד אפסו.

 

רונית לא אמרה נואש ופנתה לאבינועם לוריא, מנהל ה"חי-בר". זה בדק את היונה ומצא כי היא היא הורעלה וכי הוא יעשה לה שטיפת קיבה ואינפוזיה. למחרת הטיפול התאוששה היונה והיא שוחררה לחופשי. לוריא התקשר לרונית ובישר לה את הבשורות הטובות.

 

 

הפרסום בפורום באינטרנט

 

את הסיפור הנרגש עם היונה, סיפרה רונית בפורום "זכויות בעלי חיים". על פי הודעותיה של רונית, אירוע הצלת היונה ריגש אותה, אך התנהגותו של של ד"ר אופיר אכזבה אותה עד מאוד.

 

ביום למחרת, יום שבת, 31 מרץ 2001, כתבה רונית את סיפור המעשה בפורום. היה זה הפרסום בפרשה. רונית כתבה כי "הרמנו טלפון לאותו וטרינר שרצה לגבות עבור הביקור את הסכום המופקע". היא ציינה כי  ד"ר אופיר מסר כי הוא לא מעוניין בביקור ואין תקווה ליונה. עוד הוסיפה כי לעומתו אבינועם לוריא "הרגיע אותנו באנושיות ובאיכפתיות שלו". ההודעה נחתמה  במשפט "עכשיו מה שנשאר לי הוא לחפש וטרינר אמיתי כזה שיהיה אכפת לו שילדה בת 11 תתקשר אליו בוכיה והוא לא יראה רק את הכסף לנגד עיניו גם אם זו בסך הכל במרכאות כפולות ומכופלות יונה. מישהו מכיר כזה וטרינר באזור חיפה?". בהודעה זו לא ציינה את שמו של ד"ר אופיר מרקו.

 

ביום ראשון, 1 אפריל 2001 פירסמה רונית את הודעתה השנייה בנושא. לאחר שמספר גולשים בפורום ביקשו את שמו של הווטרינר מההודעה הקודמת, רשמה רונית כי "שם הוטרינר שלא נתן צ'אנס ליונה הוא ד"ר מרקו אופיר שנמצא בנווה שאנן שבחיפה. יש לו אמבולנס נייד 24 שעות והוא נחשב יקר וידוע בגלל זה העדפתי אותו אבל כאמור יש לו אמבולנס 24 שעות ביממה אבל אין לו רצון לטפל בשעת אמת כשבאמת צריך".

 

ביום רביעי, 4 אפריל 2001 הוסיפה רונית את הודעה שלישית נוספת בפורום. תחת הכותרת "פרט קטן אבל חשוב לגבי הוטרינר שלא נתן צ'אנס ליונה", היא כתבה בגוף ההודעה כי "נודע לי שהוא עורך ניסויים בחזירי ים בבסיס חיל הים שבחיפה וזה למי שעוד חשב ללכת אליו או עדיין הולך אליו. לא פלא שהרגישות לחיי חיות ממנו והלאה". בתוספת להודעה הוסיפה רונית קישורים להודעות אחרות באותו נושא של היונה החולה. בשולי ההודעה כתבה את המשפט "כתובות אינטרנט נלוות לסיפור המלא על היונה שרצתה והצליחה לחיות למרות שד"ר אופיר מרקו לא נתן לה צ'אנס".

 

 

הודעת ההתנצלות

 

הודעותיה של רונית גררו תגובות זעם נגד ד"ר אופיר מרקו. גולשים אחרים צידדו בד"ר אופיר וגררו תגובות זעם נגד רונית עצמה. הפורום להט, רתח וגעש.

 

 

ביום שישי, 9 אפריל 2001, פרסמה רונית הודעת התנצלות תחת הכותרת "התנצלות אמיתית וכנה לוטרינר מסיפור היונה", רשמה את הדברים הבאים:

[ציטוט]

"אני מקבלת את הביקורת שנאמרה על ידי תרעומת ואחרים בפורום. לא הייתי צריכה לציין את שם הוטרינר. אכן גם אני פניתי אליו בשעות מאוחרות והוא נענה לפנייתי ועזר לכלבי. ומתוך ההיכרות האישית איתו הינחתי שאוכל גם לפנות אליו כשנתקלתי ביונה פצועה וסובלת אשר זקוקה לעזרה ולא שייכת לאף אחד. אני מכירה כמה וטרינרים במרכז הארץ שהצילו חיות רחוב שהבאתי במצוקה ולא דרשו על עבודתם המקודשת תמורה כספית. בגלל שהייתי שבעת רצון מטיפולו של הויטרינר הינחתי שגם הוא יפעל באותה דרך. אני רוצה להתנצל בכנות בפני אותו וטרינר שהזכרתי את שמו וכן בפני כל מי שנפגע מכך".

[סוף ציטוט]

 

 

תביעה לבית המשפט

 

הדברים בפורום באינטרנט הגיעו גם לידיו ולאוזנו של הווטרינר ד"ר אופיר מרקו. ד"ר אופיר החליט על הגשת תביעה משפטית על הוצאת לשון הרע נגדו.

 

ביום 31 מאי 2001 הגיש ד"ר אופיר מרקו תביעה לבית המשפט השלום בחיפה. סכום התביעה עמד על 100,000 ש"ח. את התביעה הגיש באמצעות עו"ד עופר כהן (ת"א12752/01, שלום חיפה).

 

ד"ר אופיר מרקו סבר כי מכלול הפרסומים האמורים הוציא דיבתו רעה. עוד ביקש מבית המשפט לצוות על הנתבעת לפרסם הכחשה והתנצלות בעיתונות היומית ובכל אתרי האינטרנט העוסקים בריפוי בחיות.

 

ביום 9 יולי 2001 הגישה רונית הולינגר את כתב הגנתה באמצעות עו"ד יצחק ריינפלד.

 

בית המשפט הפנה את הצדדים לגישור, אך הללו לא צלחו והתיק חזר לבית המשפט. בית המשפט הורה לצדדים להגיש תצהירי עדות ראשית. התובע, ד"ר אופיר מרקו צירף לתצהירו את כל הפרסומים בפרשה באתרי האינטרנט השונים. עוד צירף תמלילי שיחה טלפונית מוקלטת שקיים עם הנתבעת רונית ללא ידיעתה. השיחה הוקלטה ביום 11 אפריל 2001.

 

התיק עבר לידיו של השופט שלמה לבנוני.

 

 

פסק הדין

 

ביום 7 יולי 2004 נתן שופט בית המשפט השלום בחיפה, השופט שלמה לבנוני, את פסק דינו בתיק.

 

השופט לבנוני קבע כי במסגרת חופש הביטוי, רשאית הייתה הנתבעת לפרוק רגשותיה בפורום האינטרנט ולתאר את סיפור המעשה, לרבות השקפתה השלילית על פועלו של התובע. זאת עשתה בפרסום הראשון כאשר הקפידה שלא לציין את פרטיו של התובע, ד"ר אופיר מרקו.

 

השופט לבנוני קבע כי בפרסום השני חרגה הנתבעת מכל מידה ושיעור, כאשר ציינה את שמו המפורש של הרופא הווטרינר. עוד הוסיף כי בפרסום השלישי בו פירסמה הנתבעת כי התובע עורך ניסויים בבעלי חיים בבסיס חיל הים בחיפה ולכן רגישותו לבעלי חיים היא נמוכה, היא חרגה.

 

השופט לבנוני קבע כי בפרסומה הרביעי של רונית, הוא "פרסום ההתנצלות", היא המשיכה בדרך פסולה ולא ראויה. השופט קבע כי אם בפרסום הראשון הוא היה מוכן להתייחס בסלחנות בשל פורקן מיידי של סערת רגשות, הרי בפרסום השני ביום למחרת, היה הפרסום מתוך שיקול ומודעות.

 

בית המשפט קבע כי הנתבעת אינה נהנית מהגנת תום לב לאור פרטיו של הפרסום השלישי ובו פירוט "פרט שנשכח" בפרסום הראשון והשני.

 

עוד נקבע כי הפרסום הרביעי, הודעת ההתנצלות, היתה יכולה לצמצם את נזקיו של התובע, לו היתה גלויה ובלתי מסוייגת. בית המשפט קבע כי פרסום שהחל עם גרעין של אמת, חרג מכל פרופורציה ופגע במוניטין של התובע.

 

בית המשפט פסק שהנתבעת רונית הולינגר תשלם פיצוי לתובע ד"ר אופיר מרקו בסכום של 30,000 ש"ח, ועוד שכר טרחה עו"ד בסך 6,000 ש"ח.

 

 

ת"א 12752, בימ"ש שלום חיפה

ד"ר אופיר מרקו נגד רונית הולינגר

פסק הדין המלא, כאן

http://halemo.net/edoar/0061/20040707vedict.htm

 

וגם כאן

20040707vedict.htm

 

 

 

 

 


יונה פצועה



מדריך ליונה פצועה
ספר שכתב ד"ר יוסי ביילין
(לספר אין קשר לכתבה)





 
 


 
 



 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים