בתי המשפט

 

א  009623/03

בית משפט השלום ירושלים

 

31/10/2004

 

בפני כב' השופט נֹעם סולברג

 

 

 

יעקב שרביט                                         

בעניין:

התובע

 ע"י ב"כ עו"ד נדב העצני ואח'

 

 

 

-נגד-

 

 

 

נטוויז'ן בע"מ

 

הנתבעת

ע"י ב"כ עו"ד רונן ברק ואח'

 

 

פסק דין

 

  1. התובע הינו אזרח ישראלי, תושב קרית-ארבע, המשמש למעלה מתריסר שנים כמנהל איזור מטעם קופת-חולים מאוחדת;

הנתבעת הינה חברה לשירותי אינטרנט, ומפעילה את אתר האינטרנט "נענע".

 

  1. ביום 25.11.02 פירסמה הנתבעת במדור החדשות של נענע, כתבה, ואֵלו עיקריה:

 

מתנחלי חברון - מתנכלים לפלסטינים ויוכרו כחיילים

                2 מתנחלים חשודים בפריצה לחנויות פלסטיניות; 3 אחרים בגזל עצי זית; מופז: להכיר בנפגעי כיתות כוננות כחיילים; אושרה העברת סיוע כספי ליישובי קו התפר

                 

משטרת מרחב השומרון עצרה הלילה (שני) שלושה מתנחלים בחשד שגנבו 15 עצי זית של פלסטינים סמוך ליישוב אלקנה... השלושה נעצרו לאחר שחיילי צה"ל דיווחו למשטרה על פעילות חשודה במטע הזיתים.

בתוך כך, הבוקר הובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים צעיר ישראלי כבן 22, החשוד שפרץ למספר חנויות נעליים בבעלות פלסטינית הממוקמות סמוך לאיזור שבו בוצע הפיגוע בחברון לפני שבוע וחצי. החשוד נתפס אמש בשעת מעשה והודה בחלק מהמעשים המיוחסים לו. צעיר נוסף, קטין, נעצר בפרשה ואולם  שוחרר לאחר שנחקר.

אפשרות שאנשי כיתות הכוננות יוכרו כחללי ונכי צה"ל

בתוך כך, שר הביטחון, שאול מופז, הורה היום לאנשי משרדו ולצה"ל לפעול להכרת מערכת הביטחון באנשי כיתות כוננות, הנפגעים במהלך תעסוקה מבצעית, כחללי ונכי צה"ל. הדיון בנושא בא בעקבות מות שלושה מאנשי כיתת הכוננות של קרית ארבע - יצחק בואנשים ז"ל, אלכס דוכן ז"ל ואלכס צביטמן ז"ל - בקרב עם אנשי הג'יהאד האיסלאמי לפני עשרה ימים.

שר הביטחון קבע, כי מי שנפגעו תוך כדי ועקב פעילות מבצעית, שאליה הוזעקו על ידי צה"ל, יזכו למעמד דומה לזה של חיילים...

בתוך כך, הקבינט החברתי כלכלי אישר היום העברת סיוע ל - 11 יישובים בקו התפר. כל יישוב צפוי לקבל כשלושה מיליון שקלים לצורך פיתוח ושיקום תשתיות שנהרסו...

 

בצמוד לכּתבה ובאופן בּולט פּוּרסמה תמונתו של התובע - ביחד עם אדם נוסף המחזיק בשתי ידיו אבן גדולה - ומתחתיה הכיתוב: "מתנחלים בגדה. חשד להתנכלויות בפלסטינים".

           

  1. אין עוררין על כך שלתובע אין כל קשר למה שנאמר באותה כתבה. זאת, בניגוד לרושם הבלתי-נמנע למִקרא הכתבה, למראה התמונה, ובשים לב לכיתוב ולאופן הצגת הדברים כשהתמונה בתווך, בין הכותרת הראשית וכותרת המשנה לבין גוף הכתבה.

 

  1. לטענת הנתבעת בכתב ההגנה, הוּסרה תמונתו של התובע ממאגר הכתבות החדשותיות של האתר לאחר שעות ספורות, ואינה מופיעה עוד באתר; לטענת התובע בתצהיר עדותו הראשית (המגובּה בתדפיס מאתר נענע מיום 14.10.04), תמונתו עודנה מתפרסמת בצד הכתבה במאגר הכתבות של האתר.

 

  1. ביום 19.8.03 פורסמה במדור החדשות בנענע התנצלות כדלקמן:

 

התנצלות כלפי מר יעקב שרביט

חברת נטוויז'ן בע"מ ואתר "נענע" מביעים את צערם ומתנצלים

ביום 26.11.02 פורסמה באתר האינטרנט "נענע" תמונה של מר יעקב שרביט, כאשר היא מופיעה בתוך כתבה אשר עסקה, בין היתר, בהפרות חוק לכאורה ובהתנכלויות לכאורה שביצעו יהודים נגד ערבים.

פרסום זה של תמונת מר שרביט נעשה על ידינו בשוגג והרינו להדגיש כי אין ולא היה למר שרביט כל קשר לתוכן הכתבה שפורסמה ולכל מעשה של הפרת חוק ו/או התנכלויות כלשהן.

חברת נטוויז'ן בע"מ ואתר נענע מביעים את צערם על הפרסום ומתנצלים בפני מר יעקב שרביט.

 

מחלוקת בין ב"כ הצדדים עיכבה את פירסום ההתנצלות למשך חודשים ארוכים, וחבל שכך. אך טוב מאוחר מאשר לעולם לא; טוב שהנוסח הינו חד-משמעי; וטוב שההתנצלות מפורשת וכּנה. בכך השׂיגה את תכליתהּ.

6.   [על חשיבותהּ של התנצלות בעקבות פירסום לשון הרע בכלל, ובסמוך לאחר הפירסום הפוגע בפרט; ועל יחסי-הגומלין בין התנצלות לבין פיצויים, עמדתי במקום אחר: "על לשון הרע, 'לשון טובה' ופיצויים - הכסף לא יענה את הכל", פרשת השבוע (תשס"ב) גיליון מס' 70 (בעריכת אביעד הכהן ומיכאל ויגודה), בהוצאת המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים והמרכז להוראת המשפט העברי ולימודו במכללת "שערי משפט" http://www.justice.gov.il/].

 

  1. בישיבת קדם-המשפט, ובמאמץ משותף של באי-כוחם המלומדים של הצדדים, נתגבשה הסכמה דיונית (כמפורט בפרוטוקול ובהחלטה מהבוקר), ודומני כי הסכמה זו משקפת אינטרס משותף לבעלי-הדין. 

בעקבות אותה הסכמה לא נשמעו הוכחות ולא סיכומים; ובשל כך לא אכביר מילים על האחריות ולא על הנזק.

אכן, "יפה כוח פשרה מכוח הדין" (בבלי סנהדרין ה, ב).

 

  1. הנתבעת תשלם לתובע פיצויים בסך של 10,000 ₪.

בגדרי ההסכמה הדיונית מהבוקר, יישקול התובע לייחד מסכום הפיצויים סכום כסף לצרכי צדקה.

הנתבעת תישא בשכ"ט עו"ד התובע בסך של 1,000 ₪ בצירוף מע"מ.

החזר האגרה, בהתאם לתקנות.

 

ניתן היום, ט"ז בחשון תשס"ה (31 באוקטובר 2004), בהעדר הצדדים.

המזכירות תשלח העתק פסק דין לב"כ הצדדים.

נֹעם סולברג, שופט