הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

כשעיתונאית ובלוגרית הופכת לספאמרית גאה

 

17/02/2006 | גיליון מספר 80 | משה הלוי halemo

 

אדר שלו, בלוגרית במקצועה, זגוגיות, ג'יין ליין וכאלה, וכותבת לעת מצוא באתר האינטרנט של מעריב NRG, מוצאת את עצמה מדיי שבוע שולחת דואר זבל לאנשים שחפצה נפשה שיופיעו בטור הרכילות הלא חשוב שלה. ספאמר קלאסי רוצה שתקנו מוצר. אדר שלו (רוגלה) רוצה שהמוטרדים יככבו אצלה.

 

 

קיצור תולדות הספאם

 

ספאם, דואר זבל בעברית, הוא הטרדתו של האזרח שלא ביקש זאת, בנסיון לשכנעו לקנות מוצר כלשהו. השכנוע יכול להיעשות באמצעות שיחת טלפון הביתה, או גרוע מכך באמצעות שיחה לטלפון הנייד שלו. הטרדת דואר זבל נעשית גם באמצעות משלוח מכתב בדואר אלקטרוני מאדם או גוף שלא ביקשתם להתכתב עימו.

 

דואר זבל לא מוגבל רק למוצרים מוחשיים, אלא יכול גם להציע שירות כלשהו לנמען. דואר זבל התפתח עד כדי כך שאפילו לא מוצר לא צריך למכור לנו, אלא אנשים שרוצים להרוויח טובת הנאה כלשהי, משתמשים באמצעות דואר זבל טלפוני או אינטרנטי  כדי להשיג את מה שרצו.

 

פוליטיקאי יכול באמצעות הטרדה טלפונית לבקש את התמיכה שלכם. עיתונאית רכילאית יכולה באמצעות הטרדה לא צפויה להוציא מכם מילים שנונות שיכנסו לטור הרכילות שלה שעליו היא מקבלת מספר שקלים כדי שתוכל לתחזק את החתול ביחד עם הבלוג הנידח שלה.

 

 

ספאם א'

 

ברוב עוונותיי באינטרנט, יוצא לי לגלוש פה ושם למקומות עלומים שלא הייתי מגיע אליהם, אילמלא מגיב כלשהו באחד הבלוגים נותן קישור לאחד מדפי האתר שלי. באתר שלי, כמו בכל אתר, מותקן לו טראקר (Tracker), שעוקב אחרי הפניות לדפים באתר.

 

כמובן שגם באתר המפנה יש טראקר משלו, שעוקב אחרי ההפניות מהטראקר שלי אליו. מה שעלול לגרור רקורסיה טראקרית שאחד מפנה לשני, ללא תנאי עצירה שהוא תנאי חשוב ליציאה מלולאה רקורסיבית.

 

כך, ביום 27 נובמבר 2005, נחת אצלי מכתב בתיבת הדואר החשמלית, מאת אחת JaneLame לא מוכרת, שחתמה את שמה בכינוי "אדר". האחרונה הסבירה כי היא נוטה לפארנויה קלה, וחושבת שכל מי שמגיע אליה לבלוג, כנראה שם לה קי-לוגר (KeyLogger) על המחשב. אדר ג'יין ליים ביקשה לברר איך ולמה ומה פתאום הגעתי לבלוג הסודי שלה.

 

בדרך כלל אני לא נוהג להשיב או להתכתב עם בנות מהאינטרנט שאני לא מכיר, במיוחד כאלו הנוטות לפארנויה על גבול המשטרתיות, אבל בכל זאת, בדקתי ומצאתי שמדובר באחד שטרחה וקנתה לעצמה IQ גבוה אצל יואל גבע.

 

בתחילה לא הבנתי על מה מדובר. מה זה הבלוג שלה שנקרא "זגוגיות". אדר, למרות ה IQ הגבוה שלה הושג במאמצים רבים אצל יואל גבע המיתולוגי, לא טרחה ונתנה קישור כלשהו לבלוג הסודי שלה. למרות שביקשתי את הקישור ואפילו כתבתי את המילה "URL" במכתב התשובה, אדר לא חזרה עם קישור. רק במכתב שלישי, אחרי שנפל לה האסימון שבו היא משתמשת להטריד גולשים, היא נתנה לי את הקישור לבלוג שלה, "זגוגיות" (zgugiot.com).

 

הסברתי לאדר ג'יין ליים שכנראה באחת התגובות לפוסט על "מי הוא בלדד השוחי", מישהו נתן קישור למשהו שכתבתי עליו בעבר באחד מדפי "דואר חשמלי".

 

 

ספאם ב'

 

בשבוע האחרון, אני מקבל שיחת טלפון מטרידה למכשיר האורנג' הנייד שלי. על הקו נמצאת אדר שלו שמתחילה לשאול אותי שאלות. מכיוון שאני מזהה ציניות ממרחק של 10 מרכזיות בזק לפחות, מייד זיהיתי את הציניות בקולה של המטרידה.

 

לרוב, אני די עדין וסובלני עם ספאמריות של חברות גדולות, ולכן האזנתי לשאלות ועניתי. אדר ניסתה להוציא ממני הגיגים מבלי להסביר שהיא סוכנת מכירות של אתר האינטרנט NRG, שמנסה למכור בכל סוף שבוע טור רכילותי לקוראיו הוירטואליים של עיתון מעריב. בשלב כלשהו, השיחה הפכה לרועשת. לא חלילה בגלל קולה הצווחני של הספאמרית הפובליסיצטית על הקו, אלא בגלל תנאי מזג האוויר והמקום שבו הייתי עם מכשיר הטלפון הנייד דור ראשון של נוקיה.

 

מסרתי לנציגת המכירות של NRG את מספר הטלפון הקווי שלי (זה של בזק) והמתנתי לשיחה עימה. אחרי שתי דקות היא התקשרה, אבל היתה יותר מתונה. ככל הנראה חששה שאני מקליט אותה ולכן לא ניסתה למכור לי את שאלות הבולשיט שלה באותו סגנון שמוכרים פאסט פוד.

 

בהמשך היתה גם התכתבות קלה בדואר אלקטרוני, אבל זו לא מצאה פרסום בתוצר הסופי שמנסה אדר שלו למכור לעשרות קוראי הטור שלה השבוע. את המוצר הסופי מנסה אדר למכור תחת שם המקלדת "רוגלה".

 

 

ספאמריות עיתונאית

 

זה די מקומם שעיתונאית מתחילה כמו רוגלה-JaneLame-אדר-שלו-זגוגיות שעובדת במפעל של נמרודי, צריכה לעסוק בהטרדת נשואי כתבותיה בגלל אילוץ עיתונאי וכלכלי שאליו נקלעה. במקום להתקשר, להציג את עצמה, לבקש רשות לשאול שאלות, להסביר אם מדובר און רקורד או אוף רקורד, היא עושה מעשה נבלה בזריזות מדהימה של אשת מכירות נגועה בשיווק זבל, זאת כדי להציל לעצמה כמה הגיגים שאותם תנסה למכור לפליטי וואלה ו YNET (ואין בכלל כאלה).

 

הייתי מציע לאדר שלו להקים מפלגה של עיתונאיות ספאמריות. היא וציפורה ואפילו סאשה ברקוביץ מהמקומון של העיר מודיעין והסביבה, יכולים להשיג שניים או שלושה מנדטים בקלי קלות. איך, תשאלו? באותן שיטות שבו הן משיגות את ההגיגים לטור הרכילות השבועי של מדור הרשת במעריב: ציניות מוסתרת, התלהבות מזוייפת, מתן מחמאה מאולצת לנמען וירידה מאוד רצונית לקורבן כדי למצוץ הגיגים בשיטת השפיכה המוקדמת.

 

אדר שלו, ילידת 1983, נצר למלך ג'ורג' ה 37 (יש המלהגים שהיא בכלל הבת של יחיאל) אולי חולמת להיות גיל ריבה של האינטרנט בישראל, אבל יש לה די הרבה ללמוד על מלכודות דבש ועל תחזוקת כוורות. במיוחד מול קורבנות רכילות עוקצניים שיכולים להחזיר לה באבי אביה. אדר גם יודעת את זה. לפעמים היא גם מתחננת בפני הקורבן שלא יעשה לה את ה...

 

[רגע, לוחשים לי באוזניה משהו]

 

אדר רוגלה שלו שלנו התחננה שאני לא אתן במה נרחבת לעובדה שהיא כותבת את בלוג "זגוגיות" תחת הכינוי JaneLame, לכן אני אתחשב בה ואבקש מכם קוראים יקרים, שכל מה שכתבתי פה למעלה, ישובש על ידכם מיידית כשאתם מדברים עליה (כזכור, היא בעלת IQ גבוה שקיבלה מיואל גבע): לבלוג שלה תקראו "זנוניות", את שמה בבקשה תכתבו עם הא הידיעה (הדר) ואת הכינוי שלה "רוגלה" היפכו ל"מוגלה".

 

[עוד לחישה על סף ההיסטריה והבכי, הפעם באימייל לא מוזמן]

 

נכון אדר, הכל בצחוקים. אין צורך לבכות, אדר. בחייך, זה רק צחוקים. נו, אדר... תגידי אדר, אין איזה קורס אצל יואל גבע לצמצום האינטליגנציה הרגשית או משהו כזה?

 

 

למי שרוצה לכתוב טוקבק, שיעשה את זה אצל רוגלה

http://www.nrg.co.il/online/10/ART1/049/140.html

 

 

 

 

 


 



אדר שלו
(JaneLame)

 


יואל גבע
(אילוסטרציה של
IQ מהלך)





 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים