הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הורשע גולש שהחדיר סוס טרויאני למחשבים אחרים

 

01/03/2006 | גיליון מספר 80 | משה הלוי halemo

 

שופט בית משפט השלום כמאל סעב הרשיע גולש בפורומים של IOL, בפרשה ראשונה מסוגה. מיכאל לרמן, חוקר פרטי, הואשם בהחדרת סוס טרויאני ונגיפי מחשב למחשבים שלא היה מורשה לחדור אליהם. אחד מהקורבנות הוא איש הפנתרים השחורים לשעבר, שמש כוכבי.

 

 

ביום 28 פברואר 2006 באה סאגה משפטית לסיומה. מיכאל לרמן, חוקר פרטי במקצועו, גלש לפורומים של IOL ז"ל, השתתף בהם בשם בדוי, ואך יצר קשרים עם גולשים נוספים. לפחות בשני מקרים הוא הצליח לחדור למחשבים של אותם גולשים ולשאוב מהם חומר פרטי.

 

כתב האישום נגד לרמן הוגש ב 15 אוגוסט 2002. כתב האישום ייחס ללרמן את העבירות הבאות:

א. שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב, עבירה על סעיף 2 לחוק המחשבים, התשנ"ה  1995.

ב. חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת - עבירה על סעיף 5 לחוק המחשבים.

ג. עריכת והחדרת נגיף מחשב, עבירה על סעיף 6 לחוק המחשבים.

ד. פגיעה בפרטיות, עבירה על סעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א 1981.

 


כתב האישום


על פי עובדות כתב האישום, החל מיום 13 אפריל 2000, היה לרמן מחובר לאינטרנט באמצעות חברת בזק בינלאומי, תחת שם המנוי "
mirlan". בעזרת חיבור האינטרנט, השתמש בתוכנת ICQ שמספר המנוי שלו היה 17581504. החיבור לרשת האינטרנט היה באמצעות מודם שחובר לקו הטלפון בביתו של לרמן.

 

במהלך חודש דצמבר 2000, פרסם לרמן הודעות שונות בפורומים של IOL, ואל הודעות אלה צירף קובץ מחשב שהכיל וירוס והיה בעצם סוס טרויאני, שכל המוריד אותו אל המחשב ומפעיל אותו, נדבק ומאפשר חדירה מרחוק לשם שאיבת מידע וקבצים על ידי מפיץ התוכנה הזדונית.

 

על פי עובדות כתב האישום, את אותו תרגיל הפצה בפורומים, עשה גם באמצעות תוכנת הצ'אט ICQ שכשהוא מדביק אחרים שיצרו עמו קשר באמצעות התוכנה.

 

באמצע שנת 2003 הוקרא כתב האישום בפני לרמן, אך הוא כפר בעובדות כתב האישום. לרמן יוצג בתחילה על ידי ראש מפלג עבירות מחשב לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה), סנ"צ (בדימוס) בועז גוטמן, שמאז פרישתו מהמשטרה, מייצג חשודים ונאשמים בעבירות מחשב. בהמשך החליף לרמן את ייצוגו ונעזר בשירותיו של עורך הדין מוטי לוי.


אתר האינטרנט של עו"ד בועז גוטמן
http://www.4law.co.il



הוכחות בבית המשפט

בין השנים 2003 עד 2005 נערכו מספר ישיבות הוכחה בבית המשפט. נציגי התביעה ובהם חוקרים ושוטרים מיחידה ההונאה הצפונית של משטרת ישראל וכן חוקרי מפלג עבירות מחשב בבת ים, בהם רפ"ק אייל פטרבורג, עלו לדוכן והסבירו את מלאכתם ואת הראיות כנגד הנאשם.

 

חקירת המשטרה נגד לרמן נפתחה לאור מידע מודיעיני שהגיע למפלג עבירות מחשב ביאח"ה, לפיו במהלך חודש דצמבר 2000, גולש שכינה את עצמו "משה גרוס", פרסם בפורום האקטואליה של אתר IOL (ישראל און ליין) הודעות, שאליהן צירף קבצים שהכילו וירוס מסוג סוס טוריאני.

 

מבדיקה שערכה המשטרה, התברר שהקבצים שצורפו להודעות, נגועים בסוס טרויאני מסוג סאב סבן (SUB7). בהמשך התברר שמקור הקבצים הוא בביתו של לרמן. בדיקה נוספת באמצעות בזק בינלאומי, גילתה כי מדובר במנוי ששמו מיכאל לרמן.

 

במהלך ישיבת ההוכחות חסרה עדותו של החוקר נאסר סאלמה ז"ל, אשר נפטר ממחלה קשה, וכל שנותרה היא תיעוד שעשה בכתב לאחר בדיקת המחשבים של לרמן. למרות שההגנה התנגדה לקבילות ראיות של אדם שנפטר, בית המשפט קיבל חלק מהראיות שהיו מבוססות על תרשומות שערך החוקר נאסר ז"ל.

 

הקורבן הראשון למעשי החדירה של לרמן, היה איש הפנתרים השחורים לשעבר, שמש כוכבי. על פי הכרעת הדין, כוכבי התייחס להודעות שנכתבו בכינויים "שרול", "משה גרוס" ו"שפלן", הוריד את הקבצים, הפעילם ואפשר כניסה למחשב שלו בדלת אחורית בשיטת הסוס הטרויאני. מספר קבצים ששלף לרמן ממחשבו של הקורבן כוכבי, פורסמו בפורום IOL ברבים, בהם קובץ קורות חיים, מכתב לביטוח הלאומי ומכתב בנושא עיסקי.

 

קורבן אחר של לרמן היתה קרן איינזברג. על פי עדותה היא גלשה בפורום IOL וכן השתמשה בתוכנת ICQ. בשיחות שערכה עם משתמש בכינויים "שפלן" ו"איילון", היא החליפה גם מספר קבצים. חלק מהקבצים שנשלפו ממחשבה ללא ידיעתה, היא זיהתה בחקירת המשטרה שעברה. בין הקבצים שהוצגו לה ומקורם במחשבו של לרמן: קורות חיים והתכתבויות שערכה.

 

את הגנתו ביסס מיכאל לרמן על אפשרות שמישהו אחר השתלט על מחשבו ועשה כבתוך שלו, תוך התקשרות למחשבים אחרים. בית המשפט התייחס בכובד ראש לטענה זו, למרות שחוקרי המשטרה שללו זאת בחקירתם.

 

בית המשפט הגיע למסקנה כי בשל העובדה שההתקשרות לרשת האינטרנט נעשתה באמצעות קו טלפון בשעות מסויימות, הרי שאדם שרצה להשתלט על מחשבו של לרמן, היה חייב לדעת מתי הוא מתקשר לאינטרנט ו"לעלות על הקו" שלו.

 

עוד הסביר בית המשפט כי לרמן השתמש בשם משתמש ידוע כשלו, כדי להשתלט על מחשבים אחרים. בנוסף, לרמן לא דיווח על בעיות ותקלות כלשהן במחשב שלו, מה שלדעת בית המשפט מאפיין מצב דברים של מחשב נגוע.

 

בית המשפט לא הסכים עם דבריו של מומחה המחשבים מטעם ההגנה, גולן ברנר, שהסביר בעדותו כי קיימות שיטות שונות לשימוש במחשבים בתור פלטפורמה, כדי לתקוף מחשבים אחרים. בית המשפט הסביר כי המומחה ברנר לא ביסס את דבריו על סמך מחקרים או סטיסטיקות. את טענות ההגנה לגבי מחדלים בחקירה, דחה בית המשפט.

 


הכרעת הדין

בית המשפט זיכה את לרמן מעבירה של עריכת וירוס וכן מהעבירה של החדרת וירוס למחשבה של קורבן נוסף בשם דניאלה.

 

בית המשפט מצא כי לרמן חדר שלא כדין למחשבים של שמש כוכבי ושל קרן אייזנברג, והרשיע אותו בעבירות הבאות:

א. שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב, עבירה בניגוד לסעיף 2 לחוק המחשבים.

ב. חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת - עבירה בניגוד לסעיף 5 לחוק המחשבים.

ג. החדרת נגיף מחשב, עבירה בניגוד לסעיף 6 (ב) לחוק המחשבים.

ד. פגיעה בפרטיות, עבירה בניגוד לסעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א 1981.

 

גזר הדין צפוי להינתן במועד מאוחר יותר, לאחר שתתקיים ישיבת הטיעונים לעונש.

 

 

פ 4888/02 (שלום חיפה), מדינת ישראל נגד מיכאל לרמן

הכרעת דין של השופט כאמל סעב מיום 28 פברואר 2006

עותק מהכרעת הדין, כאן
lerman.htm

 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
עדכון 12/06/2006:
מפיץ סוס טרויאני בפורומים של IOL, יירצה ארבעה חודשי מאסר  

 

פרקליטות המדינה הגיע להסדר טיעון עם החוקר הפרטי מיכאל לרמן, כי יירצה עונש מאסר בפועל של ארבעה חודשים. לרמן הורשע לפני מספר חודשים (28/02/2006) על ידי שופט בית המשפט השלום חיפה, כמאל סעב, בעבירות מחשב שונות הכוללות שיבוש, חדירה והפרעה לחומר מחשב, זאת לאחר שעסק בהפצת סוס טרויאני בקרב גולשי אינטרנט בפורומים של אתר IOL.

 

בנוסף למאסר המוסכם (שאולי יירוצה בעבודות שירות), ייגזר על לרמן מאסר על תנאי לפי שיקול דעת בית המשפט. לרמן הסכים לפצות כספית את שני המתלוננים נגדו (אחד מהם איש הפנתרים השחורים לשעבר, כוכבי שמש), שהביאו לפתיחת החקירה ובעקבותיה להעמדה לדין פלילי.

 

הסדר הטיעון בין הפרקליטות ללרמן הובא לידיעת בית המשפט השלום בחיפה ביום 15 מאי 2006.

 

פ 4888/02 (שלום חיפה), מדינת ישראל נגד מיכאל לרמן

 

 

 

 

 

 


 



השופט כאמל סעב
מבית המשפט השלום חיפה



עו"ד בועז גוטמן
ייצג את לרמן בשלבים
הראשונים של המשפט



גולן ברנר
מומחה מחשבים מטעם ההגנה



 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים