הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

בית המשפט דחה תביעת רשת מתאים לי נגד גוגל

 

01/08/2006 | גיליון מספר 82 | משה הלוי halemo

 

פסיקה ראשונה בישראל בנושא מנועי חיפוש וסימני מסחר: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, מגן אלטוביה, דחה את תביעתה של רשת ההלבשה "מתאים לי" (ml) כנגד הרשת המתחרה "קרייזי ליין" וכנגד מנוע החיפוש הפופולרי "גוגל" google.

 

 

רשת "מתאים לי" תבעה את מתחרתה ואת מנוע החיפוש גוגל בשל עוולות מתחום סימני המסחר וטענה להפרת סימן המסחר שלה בכך שחברת גוגל סיפקה שירותי פרסום באתר שלה באמצעות מודעות מוכוונות מילות מפתח. לטענת "מתאים לי", רשת "קרייזי ליין" רכשה שירות מודעות בתשלום, כאשר בנוסף, מסרה לגוגל מילות מפתח, בהן גם מילות מפתח שהן סימן מסחרי מוכר של "מתאים לי".

 

המחלוקת המשפטית נסבה סביב שימוש שנעשה באמצעות גוגל בסימני המסחר הרשומים של רשת "מתאים לי", האם יש בו משום הפרת זכויותיהן ומשום שימוש העולה כדי שימוש פוגע.

 

כאמור, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, מגן אלטוביה, דחה את התביעה. בפסיקה ראשונה מסוגה קבע בית המשפט כי האינטרנט הוא אתר פרסום נוסף בנוסף למדיות המוכרות האחרות. נקבע כי חופש העיסוק כמו גם תחרות חופשית משמשים בסיס רעיוני משפטי להצדקת אסטרטגיות פרסום מעין אילו.

 

בית המשפט הסביר כי השימוש היחיד שעושה רשת "קרייזי ליין" בצירוף המלים והאותיות הנטענות, הוא כמלות מפתח. נקבע כי שימוש זה אינו עולה כדי הפרה, גם לפי גישה שאינה מצריכה קיומה של הטעיה מפורשת.

 

בית המשפט קבע כי צירוף המילים "מתאים לי" הוא צמד מילים נפוץ בשפה העברית ולכן שימוש בו, גם אם הוא סימן מסחר מוכר של המבקשות, רק ככלי איתור גולשים שמודעת "קרייזי ליין", עשויה לעניין את הגולשים, ואינו שימוש מפר בסימן מסחר, אלא "שימוש בין מחשבים".

 

בית המשפט קבע כי אין הטעיה במובן זה שמוצרי רשת "קרייזי ליין" יכולים להיות מזוהים עם מוצרי רשת "מתאים לי".

 

בית המשפט הסביר שגולש באתר גוגל, אשר מקיש את מילות החיפוש הנטענות, ידע להבחין בין המידע שעולה לבין מודעת "קרייזי ליין" המופיעה במקום מובדל כקישור ממומן. עוד נקבע כי הואיל ובהודעת "קרייזי ליין" אין כל אזכור גלוי לצירוף המילים והאותיות הנטען, לא יכולה להיות זהות שמות ומילים כה קרובה עד כי אין צורך בהוכחת הטעיה. נקבע כי אין כל אזכור של סימני המסחר של המבקשות בהודעת "קרייזי ליין".

 

בית המשפט הסביר כי בחינת היתרון הפרסומי שצומח ל"קרייזי ליין" שעה שבחרה בצירוף המלים והאותיות במלות מפתח, תעשה על רקע הגנה של זכות הקניין הרוחני, ומאידך קיומו של שוק תחרותי פתוח.

 

בית המשפט בחן את מאזן האינטרסים וקבע כי הפרת סימן המסחר של "מתאים לי", מצדיק התעלמות מלשונה הברורה של פקודת סימני המסחר.

 

על המבקשת, רשת "מתאים לי" הוטל לשלם את הוצאות המשיבות,רשת "קרייזי ליין" וחברת "גוגל" בסך 1,000 ש"ח לכל אחד, ובנוסף, לשלם שכר טרחת עורך דין בסך 44,000 ש"ח לכל אחד מהמשיבים.

 

זוהי פסיקה ראשונה מסוגה בישראל בנושא מנועי חיפוש מול קניין רוחני. תביעה נוספת שתלויה ועומדת נגד גוגל, היא של הגרפולוגית חנה קורן, שתבעה בנושא דומה. התביעה של קורן מתבררת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בחיפה.

 

 

הפ 506/06 (מחוזי תל אביב),

מתאים לי רשת אופנה למידות גדולות בע"מ נגד קרייזין ליין ואח',

פסק דין של השופט מגן אלטוביה מיום 31/07/2006.

ml_vs_crazyline.htm

 

 

 

 






 

 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים