הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הסדרה 24 שוברת את חוקי הטכנולוגיה

 

03/09/2006 | גיליון מספר 83 | משה הלוי halemo

 

סדרת טלויזיה מצליחה עם הרבה דמיון טכנולוגי, מצליחה להדהים בפלופים קטנים שאפילו טכנאי מחשבים מתחיל היה מבחין בזה. הנה סיפור אחד מני רבים.

 

 

אודה ואתוודה: לסדרה 24 שמשודרת בערוץ 10 כמעט בכל יום, נחשפתי רק בשבועות האחרונים. שמעתי על העונות הקודמות של הסדרה, אבל לא ידעתי במה מדובר. ככה זה שמנסים למעט בצפייה בטלוויזיה במיוחד אם מנסים לא להיחשף לסדרות חדשות (כדי לא להתמכר), וגם בגלל שזה משודר בערוץ 10 שלא כל כך נקלט עם אנטנה רגילה.

 

אחרי שבניתי לי בצורה קצת חובבנית מקלט (מבוסס מחשב PC ישן עם כרטיס טלוויזיה ותוכנת פענוח של כרטיסים חכמים) שמסוגל לקלוט ולפענח את שידורי הלווין המקודדים של חברת YES, הטלוויזיה סופסוף הראתה לי את ערוץ 10.

 

הסדרה 24 עשתה לי את זה. אם הייתי יודע כבר מקודם שמדובר בסדרת טלוויזיה שיש בה אקשן טכנולוגי כל כך מעניין, הייתי צופה כבר בפרק הראשון של העונה הראשונה. אבל את זה כבר פספסתי ביחד עם כל שלוש וחצי העונות. התחלתי לצפות רק מאמצע העונה הרביעית (צריך לחפש באימיול את הפרקים הקודמים).

 

בסדרה 24 יש הרבה אקשן טכנולוגי. מחשבים מתקדמים, מידע מודיעיני משובח, לוויני ריגול מתוחכמים, ועוד, יד הדמיון הטובה של יוצרי הסדרה בה מככב הסוכן ג'ק באואר בכיכובו של קיפר סטרלנד (הבן של דונלד סתרלנד), גורמים לצופה להתמכר לבדיונות הטכנולוגיה שמוצגים כמעט בכל פרק.

 

כשצפיתי בטקס חלוקת פרסי האמי, החזקתי להם אצבעות. הסדרה זכתה ב 5 פרסי אמי, אחד מהם על סדרת הדרמה הטובה ביותר, והשני על פרס השחקן הטוב ביותר.

 

אבל מה? יש כמה דברים בסדרה שמפריעים לי. הם לא אמיתיים. כל כך לא אמיתיים, שכל טכנאי מחשבים מתחיל היה צוחק צחוק גדול כשהיה צופה בפרק הרלבנטי.

 

אתמול, מוצאי שבת (02/09/2006), הקרינו את שני פרקי הפתיחה של העונה החמישית. אני לא מתכוון לספר את העלילה, אלא רק את הפלופ המרכזי שלה.

 

בפרק השני, ג'ק באואר, בעזרתה של מנתחת המערכות בלוט"ר (המטה ללוחמה בטרור, CTU), קלואי (Chloe), מתגנב לחדרו של הנשיא (לשעבר) שנרצח (דיויד פלמר), ומנסה לחדור לחומר מחשב של הנשיא, בעיקר לתכתובת האימייל שלו ולמסמכים שכתב.

 

ג'ק, סוכן שטח שיודע להטיס הליקופטר שגנב, לא מצליח לפענח את המסמך שנראה על המסך. לפי מה שהתרשמתי, מישהו שינה את הפונט של המסמך מפונט Times New Roman לאיזה פונט סיני. ג'ק מתקשר לקלואי (שהביאה אותו עד הלום במכונית, וממתינה בחנייה התת קרקעית של הבניין עם מחשב נייד).

 

קלואי, מנתחת מערכות במקצועה, אומרת שהיא תשלח לג'ק תוכנת פענוח, אבל זה רק אחרי שהוא ייתן לה את כתובת ה IP של המחשב, אותה כתובת מספרית שמזהה כל מחשב ברשת האינטרנט. רק אחרי שהיא תדע את כתובת ה IP, היא תוכל לשלוח את תוכנת הפענוח למחשב שעליו עובד הסוכן ג'ק.

 

ג'ק בודק ומקריא לה:

292.162.12.2

 

לא, זאת לא טעות. יוצרי הסדרה אפילו עשו תרגיל מחוכם והקרינו את כתובת ה IP בכתובית (או שהיו אלה מתרגמי הסדרה לעברית). המונח IP הוא ראשי תיבות של הביטוי "פרוטוקול אינטרנט" (Internet Protocol).

 

כל טכנאי מחשבים מתחיל, והיום אפילו כל גולש אינטרנט יודע שכתובת IP אינה יכולה לכלול בין הנקודות שלה מספר שהוא גדול מ 255. פשוט לא. גם טכנולוגית וגם מתמטית. אפילו שוטרי מפלג עבירות מחשב של משטרת ישראל כבר יודעים את זה, אחרי שכמה פעמים נחקרים עבדו עליהם ושלחו אותם לשרתי פרוקסי אנונימיים באיראן.

 

ולמה? קצת הסבר על כתובת IP שמזהה כל מחשב ברשת האינטרנט.

 

הכתובת IP, שמכונה גם IPv4 (כתובת בגירסה 4) לצורך הבדלה עם כתובות IP דור שישי (IPv6), היא מספר בן 32 סיביות (ביטים), כלומר צירוף של 32 ספרות (בינאריות) שיכולות להיות רק 0 או 1.

 

כל 8 ביטים מבין 32 הביטים, מופרדים בנקודה, רק למען נוחיות הקורא. ועוד לנוחיות הקורא, כל מספר מבין הארבע שיוצרת ההפרדה עם הנקודות, הוא מספר שנע מ 0 עד 255. ולמה? כי המספר 255 הוא מספר שכל 8 הביטים שלו הם 1. מספר האפשרויות ליצירת מספר בינארי בן X סיביות, הוא 2 בחזקת X. המספר 2 מייצג את מספר הספרות, שהם 0 או 1. כלומר, 2 בחזקת 8, יתנו 256 צירופים אפשריים, כלומר מספר בין 0 ל 255 (המספר 0 גם נספר).

 

ומה הסדרה 24 עושה? היא ממציאה כתובת מחשב ברשת האינטרנט, שלא יכולה להיות קיימת. הקידומת 292 היא קידומת בלתי אפשרית למספר המייצג IP, כי המספר המקסימלי יכול להיות רק 255. המספר 292 גדול מהמספר 255.

 

גיגלתי קצת באינטרנט את מה שראיתי, ואכן, גולשי אינטרנט נוספים שמו לב לזה, עוד כשפרק מספר 2 בעונה החמישית, שודר בארה"ב בחודש ינואר 2006.

 

יכול להיות שיוצרי הסדרה לא רצו להסתבך עם בעל כתובת IP אמיתית, ולכן המציאו כתובת שלא קיימת באמת. אם היו משתמשים בכתובת אמיתית, כל הפריקים של הסדרה היו מנסים לברר מי נמצא מאחורי כתובת ה IP האמיתית, ואולי היו גורמים קריסת מערכת ועגמת נפש למישהו. גולשים משווים את זה לקידומת המספרית 555 של מספרי הטלפון בסרטים ובסדרות טלוויזיה.

 

אבל לפעמים כוונות טובות, עלולות ליצור משהו אחר, וזה מאוד תלוי בתוכנה שאליה מזינים את הכתובת הבלתי אפשרית 292.162.12.2.

 

אם התוכנה טורחת לבדוק את כתובת ה IP, אולי היא תגיד למשתמש שהכתובת שגויה. אבל, אם התוכנה כן תנסה להתעסק עם הכתובת, היא עלולה להגיע לכתובת אמיתית, בטעות.

 

חלק מהתוכנות שמקבלות כתובת IP מספרית מהמשתמש, מתרגמות את הכתובת המספרית העשרונית, לאסופה של 32 ביטים, כאשר כל מספר עשרוני בין 0 ל 255 מיוצג על ידי 8 ביטים. כל מה שמעל לזה, מקוצץ או שמתעלמים ממנו.

 

כך, המספר העשרוני 292 יהפוך למספר הבינארי 100100100 (שימו לב שיש 9 סיביות). התוכנה תתעלם מהסיבית התשיעית (השמאלית ביותר), ותתייחס רק למספר 00100100 בן 8 הסיביות. אם נתרגם חזרה למספר עשרוני, נקבל את המספר 36.

 

כלומר, בתוכנות מסוימות, הכתובת הבלתי אפשרית 292.162.12.2 תהפוך לכתובת האמיתית 32.162.12.2.

 

האם מעניין אתכם מי עומד מאחורי הכתובת הזו ועלול לסבול?

 

אני לא הצלחתי לגלות עם התוכנות שאני עובד איתם. אבל מבדיקה במסמכים של הארגון הבינלאומי שאחראי על המספרים באינטרנט (IANA), מתברר שמדובר בכתובת IP שמורה, כלומר לא משמשת לשום דבר כרגע.

 

ראו כאן

http://www.iana.org/assignments/ipv4-address-space



כלומר, אף אחד אמיתי לא יסבול מהכתובת הבדיונית שהמציאה הסדרה 24. דעת הרבה גולשים בחו"ל היא שכתובת ה IP שמתחילה במספר 292, תהפוך לז'אנר בסרטים ובסדרות טלוויזיה, בדיוק כמו הקידומת 555 של מספרי הטלפון בני 7 הספרות.

 

ואגב, בסוף הקטע הטלוויזיוני עם ה IP המפוברק, ההאקרית המוסדית קלואי, שולחת לג'ק את תוכנת הפענוח, ממש לכתובת ה IP שלו. בלי אימייל, בלי מסנג'ר, רק כתובת IP. תקשורת אינטרנט מתקדמת בשיטת קובי אלכסנדר. ג'ק מקבל את התוכנה ומצליח לפענח ולקרוא את המסמכים של הנשיא לשעבר ז"ל. כמו זה נראה על המסך, מישהו עשה אפקט יפה של החלפת פונטים, והחזיר בחזרה את הפונט האנגלי המתאים...

 

 

 

 

 


 

 

 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים