הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

פסיקה: אתרי הימורים זרים עוברים על החוק הישראלי

 

30/01/2007 | גיליון מספר 86 | משה הלוי halemo

 

בית המשפט השלום בראשון לציון אימץ את עמדת המדינה וקבע בהחלטה כי אתרי הימורים באינטרנט הפונים לגולש הישראלי, עוברים על החוק. ההחלטה קובעת דברים נוספים שלא ידענו על הכפר הגלובלי.

 

 

ביום 10/01/2007 נעצר מנכ"ל אתר ההימורים הבינלאומי "ויקטור צ'נדלר" מייקל קרלטון. המעצר בוצע על ידי מפלג עבירות מחשב שביחידה הארצית לחקירות הונאה. החשד: הפעלת הימורים בלתי חוקיים באינטרנט.

 

לטענת המדינה, הפועלת בשנים האחרונות בחסות מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו), אתר האינטרנט המפורסם הפועל משרתי מחשב המצויים בג'יברלטר ופונה לישראלים בשפתם שלהם, עברית, עובר על הוראות חוק העונשין האוסרים ארגון משחקי מזל והימורים.

 

ביום 11/01/2007, לאחר שכבר שוחרר מייקל קרלטון מחקירתו, נערך דיון בבית המשפט השלום בראשון לציון בעניינו של קרלטון. המדינה, באמצעות קצין המשטרה אהוד שפרן ובאמצעות עו"ד מאור אבן חן מפרקליטות המדינה, טענו כי לדעת משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, קיימת עבירה של ארגון ופרסום. זאת מכיוון שהאתר פונה לקהל יעד ישראלי.

 

מנגד, טען סניגורו של קרלטון, עו"ד שריג דמארי כי אין לקבל את עמדת המדינה. לטענתו, ההימורים מבוצעים ומאורגנים מחוץ לישראל במקום שהדין המקומי מתיר זאת. עו"ד דמארי השווה את אתר ההימורים לארגון נסיעות לחו"ל (למשל לעיר פראג), למטרות הימורים, כאשר במקרה האחרון אין פרשנות ודרישה שהדבר אינו חוקי.

 

השופט אברהם הימן מסר את החלטתו השבוע.

 

ביום 29/01/2007 קבע בית המשפט השלום בראשון לציון כי חברת ההימורים "ויקטור צ'נדלר" ומנהלה מייקל קרלטון עוברים עבירה לפי סעיפים 225 ו 227 לחוק העונשין, עבירות של ארגון ופרסום הימורים אסורים. עוד קבע כי חלה סמכות מקומית של בית משפט ישראלי על מעצרו ושחרורו בערובה של מייקל קרלטון, תושב בריטניה. זאת מאחר ומדובר בביצוע "עבירת פנים" לפי הגדרתה בסעיף 7(א)(1) לחוק העונשין. הערבויות שהוטלו על קרלטון, הושארו על כנם. מה שאומר שאם האזרח הבריטי יוזמן לחקירה בישראל, הוא יהיה חייב להגיע תוך 45 יום.

 

בכך נקבע בפעם הראשונה כי אזרח שאינו ישראלי המפעיל אתר אינטרנט העובר על החוק בישראל, עלול לתת את הדין בישראל, או לפחות להיות מטורטר לחקירה פלילית במשטרה.

 

בהחלטתו התקדימית הסביר השופט הימן כי אתר אינטרנט המזמין את הציבור הישראלי לגלוש בו, יוצר מצב שאותו אתר הוא "שטח ישראלי" ואין שטחו של הקזינו המקוון מצטמצם למיקומם הפיזי של שרתי המחשב מחוץ לישראל.

 

עם זאת, ההחלטה בעניין "ויקטור צ'נדלר" מתבססת על חומר החקירה עם המנכ"ל חשוד שהסביר כי אתר ההימורים הכתוב גם בעברית אכן מכוון לציבור הישראלי על מנת שהאחרונים יהמרו במיטב כספם על קבוצות ישראליות.

 

בית המשפט ניתן גם את סוגיית הכפר הגלובלי ואת הוירטואליות הטבועה באינטרנט. בית המשפט הסביר שרשת האינטרנט אינה ממש וירטואלית, אלא כפר גלובלי שבו נערך מסחר בספרים ובחלקי חילוף למכוניות. התשלום אינו וירטואלי כי אם בכסף אמיתי. המוצר האמיתי נשלח לכתובת אמיתית ולא וירטואלית.

 

בית המשפט הסתמך על הפסיקה בעניין אתר יאהו (Yahoo). באותו מקרה נקבע בבית משפט צרפתי כי האתר המתיר לגולשיו למכור מזכרות נאציות, אסור על פי החוק הצרפתי, אך מותר בארה"ב. באותו עניין נקבע בערכאה סופית בארה"ב כי אין בהכרח לבטל את הפסיקה הצרפתית.

 

ההחלטה של בית המשפט השלום בראשון לציון פותחת פתח מסוכן למצב שבו אתרי אינטרנט שאינם נמצאים בישראל אלא על שרתים בחו"ל, ומרגיזים מישהו מבין מקבלי המשכורת של מדינת ישראל, עלול לתת את הדין או לכל היותר להיות מטורטר לחקירות במשטרת ישראל.

 

אחרי הכל, אם העלבתם עובד ציבור בצ'אט הולנדי, או הפרתם איסור פרסום בפורום דרום אפריקני, עברתם עבירה כי מישהו בישראל בטח ראה את זה...

 

 

מ 1106/07 (שלום ראשל"צ), משטרת ישראל נגד קרלטון מיכאל

החלטה של השופט אברהם הימן מיום 29/01/2007

police_vs_carlton.htm

 

 

____________

עדכונים:

 

24/06/2007 | בית המשפט המחוזי התיר למשטרה לרדוף בעלי אתרים זרים

http://halemo.net/edoar/0094/0006.html

 

 

 






השופט אברהם הימן

 




 
 


 


 

תגובות הקוראים