הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הגאון החשמלי

 

11/04/2007 | גיליון מספר 90 | משה הלוי halemo

 

שמעון הוא גאון, לפחות עד לרגע שהוא מתנתק מהאינטרנט

 

 

איש אחד, נקרא לו שמעון, היה כל כך חכם, שלא היה בנמצא עניין או נושא שלא ידע עליו דבר אחד או שניים. על כל שאלה הייתה לו תשובה. לכל בעיה מצא פתרון.

 

כולם ידעו שהגאון משתמש ברשת האינטרנט כדי למצוא פריטי מידע שמדברים עליהם באותו הרגע, אבל המיומנות הגבוהה שלו בחיפוש ואיתור מידע, גרמו לסובבים אותו להתעלם מהשימוש הנרחב והמסיבי שעשה בטכנולוגיה המדהימה והזמינה.

 

גם הרטוריקה המשובחת ויכולת ההסבר המצוינת שבהן ניחן, לא גרמה לאנשים סביבו להרים גבה או לפקפק ביכולותיו של הגאון שתמיד הסתובב עם המחשב הנייד שלו ועם המודם הסלולרי שחיבר אותו למאגרי המידע העצומים של אוטוסטרדת המידע.

 

בעיני רבים, שמעון היה גאון.

 

שמעון שלנו, כמו רבים בדורו, לא טרחו ללמוד מקצועות הומניים משעממים בבית הספר. על פי התפיסה של אותה תקופה, בעידן האינטרנט אין צורך לשנן פריטי טריוויה משעממים שניתן למצאם בקלות ברשת האינטרנט.

 

יום אחד אירעה תקלה בשכונה של שמעון. רשת החשמל נפלה. תושבי השכונה לא יכלו לעשות דברים שהיו מורגלים לעשות עם חשמל. אחרי שעתיים, גם מכשירים ניידים עם סוללות הפסיקו לעבוד, בגלל שלא היה בנמצא מטען חשמלי להטעינם.

 

כדי להעביר את הזמן נטול החשמל, יצאו התושבים לרחוב. פתאום, אחרי שנים רבות, אנשים החלו משוחחים זה עם זה גם בשעות הערב, שעות שהיו מוקדשות לצפייה בטלוויזיה ולגלישה באינטרנט.

 

גם שמעון, הגאון שלנו, יצא לרחוב. בלי המחשב.

 

אנשים שפגשו את שמעון, שראו אותו בפעם הראשונה ללא מחשב בידיו, החלו לשוחח עמו. הם שאלו שאלות, אבל שמעון לא ידע לתת תשובות. הם העלו בעיות, אבל שמעון לא ידע לתת פתרונות. שמעון היה מנוטרל. בלי חשמל, איבד שמעון את גאונותו.

 

פתאום, התגלה לרבים ששמעון אינו גאון כפי שחשבו, אלא אף יותר טיפש מאלה ששאלו אותו שאלות.

 

הפסקת החשמל הגדולה חשפה את שמעון שלנו במערומיו. לא עוד ידען שיודע לתת תשובות, המוצא חיש באינטרנט, אלא אדם טיפש, יציר כפיה של מערכת חינוך שקידשה באותה עת את ערכי החיפוש באינטרנט, על פני הליך של צריבת ידע ומידע במוחותיהם של התלמידים הצעירים.

 

הסיפור הנ"ל אינו סיפור דמיוני מארץ רחוקה. זה הוא משל המתאר מציאות עכשווית מטרידה המאיימת על מערכת החינוך הישראלית, שאת רעיונותיה מקבלת מגאונים חשמליים של הרגע, שגילו את עוצמתה של רשת אלקטרונית שלא הייתה בתקופת ילדותם.

 

זכרו את הנמשל בסיפור הזה: אל תשעבדו את ההשכלה של הילדים שלכם למערכת טכנולוגית מרשימה ככל שתהיה, כי ביום שהחשמל יפסיק לזרום, המידע והידע יפסיקו להתקיים. במצב זה, הילד שלכם יישאר אדיוט כמו פוליטיקאי שאיבד הרגע את העוזר האישי שלו.

 

 

לקריאה נוספת:

פרס: יש אינטרנט, לא צריך ללמוד היסטוריה

http://www.nrg.co.il/online/10/ART1/567/382.html

 

 

 

 

 






 




 
 


 

 

 

 


 

תגובות הקוראים