הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

מי הרג את המחשב של יצחק רבין?

 

02/11/2008 | גיליון מספר 103 | משה הלוי halemo

 

באותו יום בו נרצח יצחק רבין, הגיעו אנשי לשכתו למשרד ראש הממשלה וביקשו להדליק את המחשב כדי לשחק סוליטר. לתדהמתם הם גילו שלא רק רבין מת, אלא גם המחשב שעליו עבד, נפח את נשמתו בצירוף מקרים מדהים. ממה מת המחשב של יצחק? תחקיר.

 

 

לשם כך נפגש כתבינו עם האנשים מאותה תקופה שהיו קרובים ליצחק בימים שלפני הרצח, כדי לשמוע מהם ממקור ראשון ממה לדעתם מת המחשב של יצחק רבין.

 

 

מערכת הפעלה לא אמינה

 

איתן פוסיקס היה בימים שלפני הרצח, יועץ המחשוב והרשתות במשרד ראש הממשלה. הוא היה בין העדים הבודדים לאירוע שבו ראש הממשלה קיבל את הבשורה הקשה שמערכת ההפעלה החדשה "אוסלו" גורמת לבעיות עצבניות אצל משתמשים.

 

איתן: "ליצחק הייתה גישה ידידותית מאוד למערכות הפעלה שונות. יצחק היה מעודכן בפיתוח החדש של מיקרוסופט שנקרא אז 'שיקגו', שם קוד למערכת ההפעלה 'חלונות 95' שראתה אור לאחר מותו. יצחק גם היה פתוח מאוד למערכות הפעלה אחרות. יצחק נורא אהב את משחקי המילים של המפתחים שכינו כל פרוייקט שלהם בשם של עיר בעולם.

 

אני זוכר שהתקבלה בלשכה מעטפה שעליה היה כתוב 'אוסלו'. בתוך המעטפה היו 12 דיסקטים 1.44 אינטש, וגם היה הסכם שימוש. אנחנו קראנו לזה 'הסכם אוסלו'.

 

אוסלו היתה קשה מאוד להתקנה. אוסלו היתה מערכת קשה לתפעול. לא היה ממשק לה ממשק משתמש נורמלי. כל הפעולות נעשו באמצעות פקודות ארוכות וסקריפטים של עשרות שורות שהיה צריך להקליד ולשמור. כל דבר באוסלו היה מלווה בקשיים. הקלדנו דבר טוב וקיבלנו בתמורה דבר רע. ניקינו שטחים בזכרון ובתמורה קיבלנו מסך שחור וצלילים צורמים ברמקולים.

 

 

שאלה: ממה לדעתך מת המחשב של יצחק?

 

לאחר מותו של יצחק התברר לנו ש'אוסלו' היתה פיתוח חובבני של מתכנת סקנדינבי מתוסכל שרצה לקבל עבודה בחברת נובל. אתה מבין? אנחנו אכלנו את הבאגים ושגעונות הילדות של משהו שנקרא היום 'לינוקס'. זו היתה גירסה 0.92.

 

אין ספק, לינוקס הרגה את המחשב של יצחק".

 

 

 

חומרה לא אמינה

 

שמעון הארדי שימש בימים שלפני הרצח, ממשק המשתמש בין משרד ראש הממשלה למשרד החוץ. הוא היה בין האנשים שדאגו שבמחשב של יצחק, תותקן חומרה אמינה.

 

שאלה: שמעון, איך מה היה היחס של רבין לחומרה?

 

שמעון: יצחק התייחס לחומרה מאוד בחומרה. יצחק דרש חומרה אמינה. היית צריך לראות את הפרצוף שלו כשהוא הקליד משהו ובמקום אותיות בעברית, יצאו לו אותיות באנגלית. יצחק מאוד כעס. הוא האדים. הוא היה מכה באגרופו על המקלדת ומקלל. לעיתים האגרופים עזרו והעברית חזרה לעבוד, אבל עדיין היה צריך להחליף מקלדת, כי מקש ה break נשבר.

 

שאלה: הסברת לו שפשוט צריך לשנות את מצב ה CAPS LOCK ?

 

שמעון: בהתחלה גם אני לא הבנתי שצריך ללחוץ על המקש הזה, ואפילו החלפתי מספר מקלדות, עד שהתגלגל לידיי ספר תפעול שנכתב לילדים בכיתה א', והבנתי את הטעות שלי. אחר כך הסברתי ליצחק את העניין הזה בטלפון.

 

אבל עשיתי טעות. יצחק איבד אחוזים מהשמיעה שלו בעת שהוא פיקד על הפגזת אוניית אלטלנה. רעש התותחים מאוד הפריע לו, אז הוא פשוט דחף אוזניות לאוזניים ושמע מוסיקה מרגיעה בנגן MP3 שלו. שיר הרעות בגירסאות רמיקס. ההאזנה הרציפה פשוט דפקה ליצחק את השמיעה.

 

בשיחת הטלפון איתי, יצחק שמע בטעות "קפסולות" במקום CAPS LOCK, והחליף את הגלולות שהוא צרך באותה תקופה לכדורים כחולים חדשים שהוא קנה באינטרנט. רק אחרי שראיתי שהוא מחזיק על הברכיים שלו גם ג'ויסטיק, הבנתי שעשיתי שגיאה קריטית.

 

שאלה: אז לקחת לו את הג'ויסטיק?

 

שמעון: קודם כל לקחתי ממנו את הכדורים הכחולים. זה היה זיוף. כשחזרתי אחרי כמה שעות, הג'ויסטיק שהיה על הברכיים של יצחק, נעלם. עד היום אני לא מוצא אותו.

 

שאלה: ממה לדעתך מת המחשב של יצחק?

 

שמעון: העכבר של פרס עשה בעיות. למשרד החוץ היה עכבר שידע להזיז דברים. גם ב'אוסלו'. פרס נורא התלהב מהעכבר והציע אותו לשימוש גם לרבין. בהתחלה יצחק נורא כעס. שעכבר של פרס יסתובב לו במשרד ויזיז לו את העניינים? לא יעלה על הדעת.

 

שאלה: רגע, אתה לא מתבלבל? אני זוכר שרבין כעס על הפודל של פרס, לא על העכבר שלו.

 

שמעון: לא, זה לא נכון. רבין בכלל לא הבין בחומרה. למקלדת הוא קרא מדפסת, את המסך הוא כינה טלוויזיה, ולעכבר הוא התייחס כמו אל פודל. אני אומר לך, זה לא היה פודל, זה היה עכבר, וזה היה של פרס. היה על זה את ראשי התיבות שלו. היה כתוב PS/2.

 

המחשב של רבין שבק חיים בגלל העכבר. תפס יותר מדיי עצמאות העכבר הזה ונורא הרגיז את העובדים במשרד. פתח חלונות. סגר חלונות. עשה קליקים בלי רשות. ממש חתרן בלתי נלאה. אחד העובדים שם לו מלכודת, תפס אותו וזרק אותו החוצה. מי שאכל אותה בסוף היה המחשב. מחשב בלי עכבר זה לא מחשב. מחשב לא יכול לעבוד בלי עכבר.

 

פאקינג שיט, העכבר הרג את המחשב של יצחק".

 

 

 

דרייבר לא טוב

 

אריקה פורד היתה אחראית על הנהגים שהסיעו את ראש הממשלה רבין למקומות שונים בארץ. אריקה, עם מבטא אנגלו סקסי כבד ועברית מעט קלוקלת, מספרת על הנסיעות הארוכות שעשה יצחק עם המחשב שלו.

 

אריקה: אני זוכרת אני שיבצתי דרייברים ליצחק. אני נתתי יצחק את הדרייבר שרעבי להסיע יצחק לכל מיני מקומות ביזרעאל. יצחק נסע לעפולה. יצחק נסע לדימונה. יצחק בא כל הזמן ירושלים. דרייבר עבד כמו שעון. שרעבי היה דרייבר טוב מאוד.

 

אפילו פעם, היה כל פעם מגיע ירושלים, היה קופץ על האוטו פופ אפ ימין קיצוני, צועק "כל ארץ ישראל שלנו! רוצח! בוגד". אני זוכרת דרייבר שרעבי לא עשה להם חשבון. ישר מחק פופ אפ מהאוטו. דרייבר שרעבי היה פופ אפ קילר טוב מאוד.

 

שאלה: ממה לדעתך מת המחשב של יצחק?

 

אריקה: אני זוכרת עשיתי טעות. דרייבר שרעבי נעלם, ואני חיפשתי דרייבר מחליף. נתתי ליצחק דרייבר דמתי ואמרתי ליצחק זה דרייבר גם טוב. תעבוד איתו. אבל טעיתי. דרייבר דמתי עבד לא כל כך טוב. לא מהר. דמתי לא היה קילר אפליקיישן. דמתי התנגש עם דרייברים אחרים. אם היה לו GPS הוא היה מגיע יותר מהר לאיכילוב..

 

אוי מיי גוד, הדרייבר הרג את המחשב של יצחק.

 

 

בסך הכל קצת אבק

 

פרופ' יהודה היס הוא מומחה בינלאומי למחשבים מתים. פרופ' היס יכול לקבוע בוודאות ממה מת המחשב. את קביעתו הוא מגיש כחוות דעת לבתי המשפט, המקבלים את דבריו כמעט תמיד בעיניים עצומות.

 

שאלה: פרופ' היס, ממה מת המחשב של יצחק רבין?

 

היס: כבר שהמחשב המת הגיע למכון הפתולוגיקה, הבחנו שצבע המארז שלו בהיר מדיי. ממש כמו המחשבים האפורים של שנות ה 80. שמנו אותו על השולחן ופתחנו אותו בעזרת מברג פיליפס. המחזה שהתגלה לעיננו לא הותיר בכלל ספק. אבק רב הצטבר על הכרטיסים האלקטרוניים. באמת, הרבה זמן לא ניקו אבק. זה ידוע שאבק רב מדיי על כרטיס המסך, גורם למסך לא לעבוד. אם קצת היו משקיעים בניקוי החלקים הפנימיים. קצת סבלנות. המחשב היה מתעורר. קצת אויר בפנים והופ... הוא היה חוזר לחיים.

 

שאלה: אבל רגע, אני לא מבין, אם אתה ואנשי המכון הייתם מנקים את האבק מהכרטיסים, המחשב היה חוזר לעבוד, לא?

 

היס: זה נכון, אבל מה שקרה הוא שהמאבטחים של יצחק היו כל כך לחוצים שהמחשב לא נדלק, אז הם היכו אותו חזק, ירו בו בחזית וגרמו ללוח האם לשברים קשים. אחר כך הם באו אלינו ואיימו שאם נדבר, הם ישלחו לנו וירוסים וסוסים טרוייאניים.

 

תבין, אפשר היה לנקות את האבק ולהחיות את המחשב, אבל המאבטחים חשבו שהמחשב כבר מת ונלחצו, אז הם ירו בו, כדי שלא יגלו שהם לא ניקו את האבק שהצטבר.

 

אלוהים אדירים, האבטחה הרגה את המחשב של יצחק...

 

 

 

 

__________

 

27/10/2004 | האינטרנט בלי יצחק רבין

http://halemo.com/edoar/0074/0002.html

 

 

 

 

 

 


 




יצחק רבין ז"ל



 

 

 




 
 
 

 






 

 

 

 







תגובות הקוראים