הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הורשע חייל שחסם משתמשים באתר תפוז

 

02/12/2008 | גיליון מספר 104 | משה הלוי halemo

 

שרון עזריה לא אהב גולשים אחרים באתר תפוז והחליט לחסום אותם בצ'אט על ידי קבלת סמכויות מנהל שהשיג לעצמו באמצעות תוכנה אחרת. בית המשפט הרשיע אותו במסגרת הסדר טיעון וגזר עליו מאסר על תנאי, קנס ועבודות שירות.

 

 

אתר תפוז הוא אחד מאתרי הקהילות הגדולים בישראל. חברת "תפוז אנשים" המפעילה את האתר, נותנת שירותי פורומים, קומונות, בלוגים ובלוג טיוי (חדרי שיחות צ'אט מלווים בערוץ וידאו).

 

אתר תפוז

http://www.tapuz.co.il

 

 

הכניסה לצ'אט בתפוז מתבצעת דרך ממשק המשתמש של האתר ובאמצעות דפדפן רגיל. מנהלי הערוצים לעומת זאת, מתקשרים באמצעות תוכנת mIRC שיודעת לנהל את פרוטוקול התקשורת, שנקרא IRC, פרוטוקול שהוא חלק טריוויאלי של משפחת פרוטוקולי האינטרנט TCP/IP.

 

כניסת המנהלים בתפוז מתאפשרת אך ורק באמצעות סיסמת ניהול אשר ניתנת להם על ידי חברת תפוז. מנהלים אלה מפקחים על רצף התקשורת בבלוג ובצ'אט לרבות ניתוק גולשים. ומניעת כניסתם מחדש.

 

במועד בלתי ידוע, השיג עזריה תוכנות מחשב שונות המאפשרות כניסת מנהלים לבלוג ולצ'אט. בית המשפט מתייחס לתוכנות אלה כאל תוכנות פריצה, ולפי בית המשפט היה צריך עזריה לקבל את רשותה של חברת תפוז כדי להשתמש בתוכנות נפוצות אלה.

 

על פי עובדות כתב האישום, חדר עזריה לבלוג ולצ'אט של תפוז באמצעות תוכנת mIRC, וחסם משתמשים שלא כדין. עזריה השיג לעצמו סמכויות ניהול שלא כדין ושיבש שיחות בין משתמשים אחרים.

 

לאחר מספר דיון בבית המשפט השלום בתל אביב, בפני השופט חנן אפרתי, הגיעו עזריה והתביעה להסדר טיעון. עזריה יודה בעובדות כתב האישום המתוקן, יישלח לתסקיר מבחן ויקבל עונש מופחת.

 

ביום 02/12/2008 התקיים דיון לפני השופט אפרתי.

 

הצדדים ביקשו לקבל את הסדר הטיעון ולהימנע מהרשעתו של עזריה בשל נסיבותיו האישיות. השופט אפרתי סבר אחרת, והחליט בכל זאת להרשיע את עזריה.

 

על פי בית המשפט, עבירות לפי חוק המחשבים קלות לביצוע מחד גיסא, וקשות למניעה ואכיפה מאידך גיסא. בית המשפט הסביר כי הנזק הנגרם לציבור ולציבור המשתמשים הגדול והמתרחב בשירותי הרשת רב, אמינות התפעול השוטף נפגעת, ואמון המשתמשים ביעילותו של אמצעי תקשורת חשוב זה נפגעים גם כן.

 

השופט אפרתי סבור כי במציאות החיים דהיום, אמון הציבור מחד והרחבת השימוש בשירותי התקשורת רבי הפנים שרשת האינטרנט זמינותה המתמדת לכול, ובטחון המידע הזורם בה – הינם אינטרס חברתי חשוב ביותר, לקידום והתפתחות של חברה מודרנית בכלל ולתקשורת בין אישית /בין קהילתית של בני אדם בארץ ובעולם.

 

לפיכך, אינטרס זה טעון הגנה ושמירה גם באמצעות העברת מסר ברור: עבירות מחשב אינן ולא יחשבו למעשי שובבות וקונדס של  צעירים מוכשרים ומוכשרים פחות החרות להתקשר כדין עם הזולת ברשת האינטרנט הינה בפועל פן נוסף לזכות היסוד לחירות וחופש הביטוי וכל הפוגע שלא כדין באמצעי התקשורת הנ"ל – פוגע בזכות יסוד.

 

לדעת בית המשפט הכמות הרבה שבה בוצעו העבירות וזאת לאחר הכנה התייעצות , ושיתוף פעולה עם אחר שסיפק את התוכנה, מצביעות על תכנון קר רוח ומחשבה תחילה מחד, התעלמות וזלזול מהזכות לחופש ההתקשרות וחופש הביטוי של  גולשים אחרים.

 

השופט אפרתי החליט להרשיע את שרון עזריה בעבירות לפי חוק המחשבים: חדירה לחומר מחשב שלא כדין (סעיף 4) ועבירה של שיבוש והפרעה לחומר מחשב (סעיף 2).

 

בגזר דינו סקר השופט אפרתי את האינטרס הציבורי בקיומם של בלוגים חופשיים, המחליפים את העיתונות הכתובה, וחפים מאינטרסים זריםף מה שהופך אותם לעיתונות חופשית באמת, הלכה למעשה.

 

השופט אפרתי סבור כי חשוב, במיוחד בימים אלה, לשמור על עצמאותם של הבלוגים והפורומים ועל חופש הביטוי בהעדר הפרעה שלא כדין, לערוץ תקשורת זה, הפתוח לכל.

 

יחד עם זאת, הסביר השופט אפרתי כי הענישה צריכה להיות מידתית, אנושית לא דורסנית, שגם רואה את האדם שמאחורי הנאשם.

 

 

בית המשפט גזר על עזריה את העונשים הבאים:

א. עבודות שרות לטובת הציבור כמומלץ על ידי שרות המבחן ובפיקוחו.

ב. 15 חודשים מאסר על תנאי על כל העבירות בגינן הורשע הנאשם ועל כל עבירה אחרת לפי חוק המחשבים וזאת למשך שלוש שנים החל מהיום.ף

ג. קנס כספי בשיעור 1,500 ש"ח, אשר ישולם ב 10 תשלומים שווים ורצופים.

ד. חתימה על על התחייבות כספית על סך 10,000 ש"ח להימנע במשך 24 חודש מכל ביצוע עבירה על חוק המחשבים.

 

 

 

פ 3192/08, שלום תל אביב, מדינת ישראל נ' שרון עזריה.

גזר דין מיום 02/12/2008 של השופט חנן אפרתי.

state_vs_azaria.htm

 

 

 

_________________

פרסומים קודמים דומים:

 

29/11/2008 | חברת תפוז נכנעה לזבלן. הקפיאה את בלוג הבית

http://halemo.net/edoar/0104/0004.html

 

13/11/2008 | חברת תפוז אנשים נסחטת על ידי עבריין

http://halemo.net/edoar/0104/0002.html

 

 






 

 


 




השופט חנן אפרתי
 

 


 

 




 
 
 

 






 

 

 

 

 







תגובות הקוראים