.





.

.

   
 

מאמרים >> שבל - מגזין בולאות >> בוליטיקה: ההיבט הפוליטי בבולי ישראל

 

.

 

ינואר פברואר 1994 - גליון מספר 7 של שבל
בוליטיקה: ההיבט הפוליטי בבולי ישראל
מאת: משה הלוי

האם בהנפקת חלק מבולי ישראל קיימת השפעה פוליטית ? האם הנפקות מסויימות של בולים היו יכולות להופיע בזמנים אחרים ? ננסה לברר זאת במאמר זה.

"הבולאות, איסוף הבולים..", כפי שהיא מוגדרת באחת מן האנציקלופדיות "היא אחד התחביבים הנפוצים בעולם. צעירים, מבוגרים, עשירים ועניים בכל ארצות העולם שוקדים על איסופן של פיסות הנייר הקטנות והצבעוניות ברובן, המשמשות אישור, כי שכרו של הדואר, המעביר את המכתב או דבר הדפוס שולם".

עד כאן נכון. למעשה כיום ניתן להחליף את בולי הדואר בחותמות אישור על תשלום בתוויות מס"ד, תוויות אחרות ממכונה או בסתם מדבקות בעלות אישור תשלום דמי המשלוח. הבולים כיום משמשים כמוצר אומנותי הנושא מסר מסוים או תמונות יפות היכולות לפאר את אלבומי האספנים. למעשה, אם לא היה ביקוש לבולים ע"י האספנים, לא היה כדאי לנפקם.

הנפקות הבולים בישראל, מיוחדות בכך שהבולים נושאים מסרים על העם היהודי, על מדינת ישראל, הווי החיים בה ואפילו על אופי השלטון בזמן הנפקת הבולים (קיימים יוצאים מן הכלל - למשל בול מוצארט). במשך כ 45 שנים שבהם מופיעים בולי ישראל, הופיעו הרבה דיוקנאות אישים על גבי הבולים, וכן מסרים פוליטיים שונים. נשאלת השאלה: האם המפלגה שבשלטון, או השר הממונה ישירות על הדואר בעלי השפעה על הנפקות הבולים? האם הונפקו בולים פוליטיים - כלומר האם בולים אלו היו מונפקים אם המפלגה היריבה היתה בשלטון או ששר התקשורת היה מתחלף באחר? אבהיר כאן שההשפעה על אופי המסר בבולים אינה בהכרח שלילית, ואולי להפך מזה - מועילה ונותנת פן חדש. לדוגמה, זוכרים לפני מס' שנים את הקמפיין הענק על החסכון במים שהונהג ע"י שר החקלאות דאז רפאל איתן. בינואר 88 הונפק בול החסכון במים וזאת כאמור לא נכלל בתוכנית ההנפקות לתאריכים אלו. כלומר השפעה של גורם כלשהו. הקמפיין ב 93 הוא איכות הסביבה המובל בצורה ברורה ע"י השר לאיכות הסביבה. הונפק בול איכות הסביבה ב 93 למרות שלא היה בתוכנית ההנפקות. אלו הם מסרים חיוביים. מכאן שההשפעה הפוליטית על ההנפקות לאו דווקא מזיקה, אלא אפילו מועילה וחינוכית.

זווית אחרת להיבט הפוליטי של ההנפקות נוכל למצוא בעיתוי. ניקח לדוגמה את דמותו של זאב ז'בוטינסקי שעד לפני מרץ 70 לא הונפק בול הנושא את דיוקנו. תורתו שמפלגת "חרות" דאז דגלה בה נחשבה כקיצונית ימנית. לאחר ש"חרות" הצטרפה לממשלת האחדות ביוני 67, "ניתן הכשר" להנפקת בול היובל להגנת ירושלים בו הוטבע דיוקנו של האיש (מרץ 70). לאחר מס' שנים, הונפק בול נוסף הנושא את דיוקנו בסדרת האישים הגדולה של 1978. בדצמבר 90 הונפק בול 50 שנה לפטירתו של ז'בוטינסקי, למרות שלא היה בתכנון כלל. השפעה פוליטית ? אולי. אבל זהו יובל שלא כדאי לפספס בהנפקת בול.

היבט פוליטי נוסף הוא המסר שנושא הבול (הכוונה למסר פוליטי נסתר). בול שהיה בתכנון ונשא מסר חיובי הוא בול "לא לגזענות" שהונפק ביולי 86. נזכיר שבבחירות 1984 נכנסה לכנסת תנועת "כך" ברשות הרב כהנא ז"ל שדגלה בגזענות כנגד הערבים. תנועה זו לא היתה מקובלת על חלק גדול מן הציבור - ימין ושמאל בשל דעותיה הקיצוניות. לא פלא שהונפק בול שנשא מסר כזה. נשאלת השאלה ההיפוטטית: אם תנועת "כך" לא היתה נכנסת לכנסת, האם היינו זוכים לראות בול זה ? בהקשר לבול זה, נזכיר כי בתכנון ההנפקות לשנת 1994, יופיע בול "לא לאלימות". אם תשימו לב לעיתונים ולדיווחי החדשות בטלויזיה, סיסמה זו רצה ע"י מפגיני השמאל ומופנית לעבר מפגיני הימין (ובעיקר למתנחלים). האם מסתתר פה מסר פוליטי למרות שהסיסמה "לא לאלימות" צריכה להיות מקובלת על כולם ?

בול שההעלה אצלי תהיות הוא בול הכור הגרעיני שהונפק ביולי 60. למה מדינת ישראל הכחישה, או לא הודתה בקיומו של כור כזה, אם למעשה הונפק בול שכזה ע"י השירות הבולאי ? האם היה כאן מסר פוליטי לעבר מדינות ערב, למשל ? הרי הבולים הם מסר רישמי של המדינה המנפיקה.

בולים אחרים שלא היו מונפקים בימים אלו, בגלל המסר הפוליטי הברור שהם נושאים הם בולי ההתישבות. בפברואר 83 הונפקו שלושה בולי התיישבות: התיישבות בגולן, בגליל וביהודה ושומרון. בשנת 1982 התקבל חוק הגולן, שלמעשה היה חלק מקובל ע"י חלק גדול מן העם כולל ע"י שתי המפלגות הגדולות. האם בימים אלו היה יכול להיות מונפק בול זה ? הבול היתר בעייתי מבחינה פוליטית הוא בול ההתיישבות ביהודה ושומרון. המפלגה השלטת בזמן הנפקת הבולים היה הליכוד שזו היתה מדיניותו - יישוב כל חלקי א"י בכלל ויהודה ושומרון בפרט, למרות שחלק לא מבוטל בקשת הפוליטית התנגד לכך. בולי התיישבות נוספים הם בולי ההתיישבות של מרץ 84 - ההתיישבות בחבל הבשור, בערבה ובחבל עזה. כמו כן בול חידוש היישוב היהודי בגוש עציון - אוגוסט 80.

בולים שלא היו בתכנון ההנפקות, אך הונפקו היו בולי אצ"ל ולח"י. נזכיר שבול שתוכנן והונפק היה בול "70 לארגון ההגנה". בתקופה זו היתה ממשלת אחדות. בזמן הנפקת בולי אצ"ל ולח"י, הליכוד ניהל את השלטון ללא המערך וכנראה שעל מנת לאזן את התמונה, הונפקו בולי צ"ל ולח"י. הרי לא היה יובל או תאריך מיוחד לצורך הנפקת הבולים הללו. האם היה כאן לחץ פוליטי ? כדי לאזן את התמונה, נבהיר שבול הפלמ"ח שגם לו לא היה תאריך מיוחד כלשהו בהנפקתו, הונפק ללא תכנון מוקדם. התמונה התאזנה. היה חלק מקובל ע"י חלק גדול מן העם כולל ע"י שתי המפלגות הגדולות. האם בימים אלו היה יכול להיות מונפק בול זה ? הבול היתר בעייתי מבחינה פוליטית הוא בול ההתיישבות ביהודה ושומרון. המפלגה השלטת בזמן הנפקת הבולים היה הליכוד שזו היתה מדיניותו - יישוב כל חלקי א"י בכלל ויהודה ושומרון בפרט, למרות שחלק לא מבוטל בקשת הפוליטית התנגד לכך. בולי התיישבות נוספים הם בולי ההתיישבות של מרץ 84 - ההתיישבות בחבל הבשור, בערבה ובחבל עזה. כמו כן בול חידוש היישוב היהודי בגוש עציון - אוגוסט 80.

בולים שלא היו בתכנון ההנפקות, אך הונפקו היו בולי אצ"ל ולח"י. נזכיר שבול שתוכנן והונפק היה בול "70 לארגון ההגנה". בתקופה זו היתה ממשלת אחדות. בזמן הנפקת בולי אצ"ל ולח"י, הליכוד ניהל את השלטון ללא המערך וכנראה שעל מנת לאזן את התמונה, הונפקו בולי אצ"ל ולח"י. הרי לא היה יובל או תאריך מיוחד לצורך הנפקת הבולים הללו. האם היה כאן לחץ פוליטי ? כדי לאזן את התמונה, נבהיר שבול הפלמ"ח שגם לו לא היה תאריך מיוחד כלשהו בהנפקתו, הונפק ללא תכנון מוקדם. התמונה התאזנה.

בשנים האחרונות אנו עדים להופעתם של בולים הנושאים את דיוקנותיהם של רבנים חשובים, אך לא מוכרים לציבור החילוני. נזכיר את החיד"א (אפריל 92), הרב יוסף חיים (אפריל 92), הרב שמעון חכם (יוני 91) ועוד. הסיבה למבול ההנפקות הללו הוא במי שכיהן כשר התקשורת דאז - רפאל פינחסי מש"ס. בכתבה בידיעות אחרונות במוסף לשבת (20 אוגוסט 1993) התפרסמה כתבה על פועלו של השר לשעבר. באחת הפסקאות מצוטט פנחסי על הצלחתו בהנפקת מס' רב של בולים של חכמי ישראל. השפעה פוליטית ברורה.

ניתן לייחס בולים נוספים להשפעות פוליטיות. אנו צריכים להבין שבולי ישראל משקפים את אורח חיינו ואת תקופות הזמן השונות בהן אנו חיים. בולים אלו מראים אותנו בעולם. זו ייחודיותם של בולי ישראל. השפעות פוליטיות אינן בהכרח שליליות אלא ניסיון להטביע השקפה מסויימת שתונצח על פיסת נייר קטנטנה אך חשובה. בול הוא דבר ניצחי, ואם נעשתה טעות בהנפקתו, טעות זו תונצח לעולמי עולמים.

ברור שבעתיד נראה הנפקות נוספות של בולים הנושאים מסרים שונים בהתאם לשדולות השונות המנסות להשפיע על עיצוב בולי ישראל. זוהי תמצית הבולאות הישראלית ואם נרצה נוכל לכנות זאת בוליטיקה.


 

מידע על הבולים המוזכרים במאמר
1991 - בול - מוצרט
1988 - בול - חסכון במים
1993 - בול - איכות הסביבה
1970 - בול - יובל להגנת ירושלים - זאב ז'בוטינסקי
1978 - בול - זאב ז'בוטינסקי
1990 - בול - חמישים שנה לפטירתו של זאב ז'בוטינסקי
1986 - בול - לא לגזענות
1994 - בול - לא לאלימות
1960 - בול - הכור הגרעיני
1983 - בול - ההתיישבות ביהודה ושומרון
1983 - בול - ההתיישבות בגליל
1983 - בול - ההתיישבות בגולן
1984 - בול - ההתיישבות בחבל הבשור
1984 - בול - ההתיישבות בערבה
1984 - בול - ההתיישבות בחבל עזה
1980 - בול - חידוש הישוב היהודי בגוש עציון
1991 - בול - האצ"ל - ארגון צבאי לאומי
1991 - בול - לח"י - לוחמי חרות ישראל
1990 - בול - שבעים לארגון ההגנה
1992 - בול - פלמ"ח - פלוגות המחץ של ההגנה
1992 - בול - החיד"א - הרב חיים יוסף דוד אזולאי
1992 - בול - הרב יוסף חיים
1991 - בול - הרב שמעון חכם







   

..