הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 


 
אחד מספריו של יגאל מוסינזון המנוח



ספרה של שפרה האפרתי

הזכות לעשות פרודיה לא פוגעת בזכויות יוצרים

05/06/2003 |   גיליון מספר 14

halemo

 

 

שפרה האפרתי כתבה את הספר "לא תשווה" העוסק בצורה סאטירית בדמויות מחבורת חסמב"ה של הסופר המנוח יגאל מוסינזון, כפי שהם כיום: ירון זהבי הוא הומוסקסואל המאוהב באהוד השמן, שהפך לרזה. תמר היפה איבדה את צמותיה. מנשה התימני הפך למשורר מחאה כושל ושולמית החובשת הופכת לרוצחת סדרתית. ביום 26 מרץ 2003, הורה השופט יהודה זפט לגרוס את כל עותקי הספרים בגלל הקביעה שמדובר בהפרת זכויות יוצרים. ביום 29 מאי 2003, כחודשיים לאחר פסק הדין ההוא, כתב השופט יהודה פסק דין חדש ומתוקן הקובע כי האפרתי לא הפרה זכויות יוצרים. לאפרתי ולכולנו הזכות לעשות פרודיה מבלי שנואשם בהפרת זכויות יוצרים.

 

התביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב החלה ע"י אלמנתו הסופר יגאל מוסינזון ז"ל, חנה מוסינזון, לאחר ששפרה האפרתי, סופרת וכותבת, ביקשה את חתימתה ואת בירכתה על ספר הסאטירה שכתבה המתבסס על דמויות חסמב"ה המיתולוגיות. בספר "לא תשווה" בהוצאת תמוז, נעשתה פרודיה על הדמויות המיתולוגיות של חבורת חסמב"ה, פרי יצירתו של יגאל מוסינזון ב 44 ספרים שראו אור עד ליום מותו.

 

חנה מוסינזון הזדעזעה מהפרודיה שעושים לדמויות של בעלה המנוח, והגישה באמצעות עו"ד יעקב קלדרון תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב (תיק א 1437/02) וביקשה למנוע את הפצתו של הספר.

 

את שפרה האפרתי ייצג עו"ד ערן סורוקר המוכר גם מייצוגו את ארגון ה BSA נגד העתקות תוכנה, ייצג פרו בונו (כלומר ללא שכר)

 

בפסק דין שניתן ביום 26 מרץ 2003, לאחר שלא הוגשו במועד הסיכומים ע"י עו"ד ערן סורוקר שייצג את שפרה האפרתי, פסק השופט יהודה זפט לטובת התובעת חנה מוסינזון, והורה לאסור את השיווק של הספר בשל הפרת זכויות יוצרים. את הנתבעות, הוצאת תמוז והסופרת שפרה האפרתי הוא חייב בתשלום של 25,000 ש"ח הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין. חנה מוסינזון לא תבעה סכום כספי כלשהו בתביעתה ולכן גם לא קיבלה פיצוי כלשהו.

 

לאחר פסק הדין שבעצם אסר על הפצת פרודיה על דמויות דמיוניות בטענה של הפרת זכויות יוצרים, הגיש עו"ד ערן סורוקר בקשה לביטול פסק הדין (תיק בש"א 7225/03). השופט יהודה זפט קיבל את הבקשה לאחר שעו"ד סורוקר הראה כי קיים סיכוי להצלחת הבקשה ולשינוי ההחלטה בעניין. וכי הפסיקה המוקדמת לא נעשתה ביזמת התובעת.

 

ביום 29 מאי 2003, כחודשיים לאחר פסק הדין הראשון, הפך כבוד השופט יהודה זפט את החלטתו בעניין ופסק כי שפרה האפרתי לא הפרה זכויות יוצרים של יצירותיו של הסופר יגאל מוסינזון המנוח.

 

בפסק הדין המפורט מתאר כבוד השופט את דמויות חסמב"ה הפרודיות המופיעות בספרה של האפרתי:

 

"גיבורי עלילת הספר הם בני חבורת חסמבה: ירון זהבי, ירחמיאל, אהוד, מנשה, תמר, שלומית ועוזי...

 

בספר המפר מתוארים בני החבורה לעת זקנתם. ירון הינו גבר מזדקן בעל נטיה לטיפה המרה עם נטיות הומוסקסואליות. תמר אישה מבוגרת ועשירה ששערה נשר המנהלת בית אבות מצליח, היתה נשואה לירחמיאל, והתגרשה ממנו לאחר שזה חזר בתשובה.

 

אהוד הינו גבר מבוגר שהתעשר וירד מנכסיו, לקה בשבץ ורותק לצמיתות לכסא גלגלים. מנשה מתואר בספר כאדם דכאוני העוסק בכתיבת שירה מזרחית, הממתין לחילוץ מאי בודד אליו נסחפה ספינתו ממנה נהג לשדר את שיריו.

 

עוזי מתואר בספר בדמות של אדם מזדקן, משמין, הסובל מנכות רגשית, שניהל רומן עם שולמית ונטש אותה, ומגדל לבדו ילד לאחר שגרם לדריסת אמו.

 

שולמית מתוארת בספר כרוצחת סדרתית שריצתה בכלא מאסר של 22 שנה. שולמית מאתרת ומחסלת את האיש שהביא לתפיסתה בבית האבות המנוהל על ידי תמר.

 

לבד מהדמויות הללו מופיעה בספר גם דמותו של הסופר יגאל מוסינזון, כמי שנפטר וכניסתו לגן עדן עוכבה על ידי היושב במרומים עד לתיקון דרכיו ושיפור מצבם של בני חבורת חסמבה."

 

 

השופט יהודה זפט קבע ומצא כי האפרתי כלל לא הפרה את זכויות היוצרים של הסופר יגאל מוסינזון, אלא עשתה טיפול הוגן ביצירה על פי סעיף 2(1)I לחוק זכויות יוצרים 1911:

 

2. הפרת זכות יוצרים

(1) רואין זכות יוצרים ביצירה כאילו הופרה ע"י אדם אם שלא בהסכמת בעל זכות היוצרים הוא עושה מעשה שהזכות היחידה לעשייתו נתונה בחוק זה לבעל זכות היוצרים: בתנאי שהמעשים דלקמן לא יהא בהם משום הפרת זכות יוצרים:

(I) כל טיפול הוגן ביצירה לשם לימוד עצמי, מחקר, בקורת, סקירה, או תמצית עיתונאית;

 

הקביעה היא כי יצירתה של שפרה האפרתי היא ביקורת על פי סעיף 2(1)I בחוק.

 

בפסק הדין מקיים כבוד השופט זפט דיון האם דמויות וירטואליות שאינן גרפיות זכאיות להגנה מפני העתקה. פסיקות קודמות במשפט הישראלי שהוזכרו באותו נושא, היו פסק הדין בעניינו של הקריקטוריסט דודו גבע שיצר את מובי דק, מן פרודיה על דמות דונלד דק של וולט דיסני, והפסיד בתביעה כנגדו בשל הפרת זכויות יוצרים.

 

כמו כן הוזכר פסק הדין של בעלי הזכויות על דמותו של צ'רלי צ'פלין שתבעו את מפעל הפיס ואת השחקן ספי ריבלין שגילם את דמותו של צ'פלין המנוח. בתביעה זו זכו יורשיו של צ'פלין ומפעל הפיס נאלץ לפצותם על הפרת זכויות יוצרים.

 

דמויות חסמב"ה כפי שנכתב בפסק הדין, אינן גרפיות, אבל דמותן הוירטואלית עוצבה בכל אחד מ 44 הספרים של מוסינזון.

 

השופט יהודה זפט קבע כי יצירת הדמויות ע"י האפרתי לא נעשתה על דרך העתקה. האפרתי לא העתיקה את דמויות גיבורי חסמב"ה ולאחר מכן עוותה את הדמויות כדי לטשטש את ההעתקה. השופט זפט כותב כי מלכתחילה ובכוונת מכוון עיצבה האפרתי את הדמויות על דרך הניגוד המוחלט מהדמויות ביצירה המקורית. לבד משיתוף השם אין לדמויות דבר במשותף.

 

השופט זפט קובע כי האפרתי לא העתיקה את דמויות חסמב"ה אלא עיצבה דמויות שונות תכלית השינוי מדמויות חסמב"ה, וקראה להן שמות כשמות אשר קרא הסופר מוסינזון לגיבורי סדרת חסמב"ה.

 

כבוד השופט זפט מגלה כי בספרה של האפרתי התקיימו יסודותיה של הפרודיה. השופט זפט ממשיך וכותב כי האפרתי בחרה בדרך של סיפור עלילה דמיוני במתכונת סדרת חסמב"ה, כדי להציג את דמויות חסמב"ה באור מגוחך.

 

בסופו של הסעיף בפסק הדין המפרט את השימוש ההוגן, יוצא כנגד הצרת חופש הביטוי של מבקרי היצירות המוגנות בזכויות יוצרים.

 

פסק הדין של השופט יהודה זפט הוא אבן דרך בנושא הזכות לחופש הביטוי ע"י יצירת פרודיה על יצירה קיימת והנהנית מזכויות יוצרים.

 

פסק הדין קובע חד משמעית כי לכל אדם המבקש לבקר יצירה כלשהי על דרך הסאטירה, הזכות לעשות זאת, וזה נחשב כ"טיפול הוגן" על פי סעיף 2(1) בחוק זכויות יוצרים משנת 1911.

 

הספר "לא תשווה" של שפרה האפרתי לא יגרס, אלא ימשיך להיות על המדף לצד 44 ספרי חסמב"ה המקוריים של הסופר יגאל מוסינזון המנוח.

 

 

שפרה האפרתי, כותבת הספר הסכימה לענות לשאלות ששאלתי אותה בדואר האלקטרוני:

 

ברכות שפרה. האם הופתעת מפסק הדין הראשון (מיום 26/3/2003) שבעצם קבע כי הפרת זכויות יוצרים והספר ייגרס?

 

"הופתעתי מאוד, וגם לקחתי את זה מאוד קשה. זה כמעט בלתי אפשרי להסביר מה זה אומר לסופר שהספרים שלו עומדים להיגרס. זאת ממש תחושה פיזית."

 

מה חשת כשקיבלת את פסק הדין השני (מיום 29/5/2003) שהפך את הפסיקה על פיה?

 

"כמובן ששמחתי מאד, ובעיקר הרגשתי הקלה גדולה. אני האמנתי בצדקתי כל הזמן, אבל גם בטחתי במערכת המשפט שתדע לקבוע אם אני אשמה באמת. סיקרן אותי לדעת מה יהיה פסק הדין בסוף, ולדעתי כבוד השופט זפט הוכיח בכמה מהלכים מאוד מדויקים את זכותי לכתוב מה שכתבתי."

 

האם ידוע לך אם חנה מוסינזון תערער על פסק הדין בבית המשפט העליון?

 

"לחנה מוסינזון 45 יום מיום הוצאת פסה"ד לערער. אני מקווה בכל ליבי שהיא תוותר על כך, כי בקריאת פסק הדין אפשר להבין שיש לי זכות לעשות מה שעשיתי, אבל יכול להיות שתקוותי תתבדה. והיא תבחר לערער."

 

האם כתבת עוד ספרים?

 

"לא. עד היום כתבתי בעיקר מחזות"

 

אילו עוד פרסומים פרסמת (במה חדשה, תוכניות טלוויזיה)?

 

"אני עובדת כבר שנים בערוץ הראשון, בתוכנית זאפ לראשון. כותבת את "איפה הצדק" עם נתיב רובינזון, ובעבר השתתפתי בכתיבת התוכנית "תוסס" באותו ערוץ, בין השאר."

 

שפרה האפרתי באתר במה חדשה

http://stage.co.il/Authors/21242

 

האם את מתכוונת לכתוב עוד ספר פרודיה ולשבור עוד מיתוס? למשל דני דין של און גפני?

 

"לא, הגעתי לחסמב"ה במקרה, ולא נראה לי שזה יחזור, אבל אני לא מבטיחה..."

 

שכר סופרים הוא לא גבוה, ואת בוודאי הוצאת הרבה כסף על עו"ד, וגם לא נפסקו לטובתך הוצאות. זה שווה?

 

"את הוצאת הספר מימנתי, ועדיין לא כיסיתי עשירית מזה, עורך הדין שלי כאמור עבד פרו בונו, מה שאיפשר לי את ההתמודדות המשפטית בכך שלא היו לי הוצאות, אבל נגרם לי מתח רב וצער. זה בהחלט שווה. המאבק על הפרסום הוא מאבק על הקיום, וזה תמיד מאבק שווה, מה גם שהסוף, בינתיים הוא טוב."

 

מה עבר לך בראש בכל פרק הזמן שבו התנהל המשפט?

 

"כמויות עצומות של מחשבות מכל הסוגים. מדובר בתקופה של שנה פלוס.

דוגמאות: 'מה יהיה? אני מקווה שאני אנצח במשפט',  'אוף, נגמר החלב', 'צריך לתלות כביסה', 'כדאי לי להסתפר?' וכו'."

 

האם חברים וידידים תמכו בך בתקופה זו?

 

"מאוד. ואני מודה לכולם, חברים ומשפחה. היה קשה מאוד לעבוד את זה בלעדיהם"

 

האם זה משפט אזרחי ראשון שלך בחיים?

 

"חוץ ממשפטי תעבורה על רפורטים ששכחתי לשלם, כן"

 

האם את מודעת לזה שאם פסק הדין יישאר על כנו, הוא יצוטט בכל פסיקה משפטית בנושא של הפרת זכויות יוצרים? האם את מתכוונת לעקוב אחרי הנושא של הפרות זכויות יוצרים?

 

"בהחלט. אני שמחה שפסיקה שקשורה אלי תהווה סימן דרך בתחום חופש הביטוי.  כל הזמן חששתי מהפסד גם בגלל זה, שבכל אופן המקרה היה הופך למצוטט. שמחה שהמקרה יצוטט לצורך הגנה על החופש ולא נגד.  ואני אעקוב אחרי משפטים נוספים."

 

ראיתי שאת כותבת בבמה חדשה. כמה זמן את גולשת ברשת האינטרנט? אילו אתרים אהובים עלייך או את ממליצה עליהם לציבור הגולשים?

 

"אני לא גולשת הרבה, יש מעט אתרים שאני מבקרת בהם. כך שאין לי כל כך על מה להמליץ. אולי על הפורומים של אורט, הפורום שם של מיץ פטל, והאייל הקורא."

 

הפורומים של אורט

http://www.ort.org.il

 

הבית (פורום) של מיץ פטל

http://forums.ort.org.il/scripts/forum.asp?forum=160

 

האייל הקורא

http://www.haayal.co.il

 

שוב ברכות ותודה

 

"בשמחה."

 

 

 

קישורים

כתבה קודמת על פסק הדין הראשון נגד האפרתי

http://halemo.com/edoar/0008/0002.html

 

שפרה האפרתי באתר במה חדשה

http://stage.co.il/Authors/21242

 

פסק הדין הראשון של השופט יהודה זפט בעניין חסמב"ה

החלטה על ביטול פסק הדין בעניין חסמב"ה מיום 10 אפריל 2003

פסק הדין המתוקן של השופט יהודה זפט בעניין חסמב"ה