הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






הארי פוטר ופסק הדין הקסום

12/06/2003 |   גיליון מספר 15

halemo

 

 

לפני כשבועיים, ביום 1 יוני 2003, נתנה כבוד השופטת יהודית שבח מבית משפט השלום בתל אביב יפו, פסק דין כנגד יבואן צעצועים שייבא פאזלים מזויפים מסין עם דמותו של הארי פוטר. דוד דהן, יבואן צעצועים מקרית אתא ישלם 25,000 ש"ח לחברת "האחים וורנר", בעלי הזכויות על דמותו של הארי פוטר, וכן יישא בהוצאות משפט בסך 5,000 ש"ח.

 

 

בחודש יולי 2002 נודע לחברת האחים וורנר, חברה אמריקנית להפקת סרטים המחזיקה גם בזכויות על דמותו של הארי פוטר, יצירתה הספרותית של הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג, כי לישראל עומד להגיע משלוח של צעצועים זולים מסין הרחוקה, וביניהם גם פאזלים מצויירים הנושאים את דמותו של הארי פוטר.

 

על מנת להקדים תרופה למכה, הגישה חברת האחים וורנר, או בשמה המשפטי "The Warner Entertainment Company" באמצעות משרד עורכי הדין תומס קולב סנפורד תביעה לבית המשפט השלום בתל אביב כנגד יבואן הצעצועים, דוד דהן מקרית אתא, על סך של 70,000 ש"ח. הנתבעת השניה שצורפה לכתב התביעה היא מדינת ישראל שצורפה כנתבעת פורמלית, על מנת שזו תמנע את שחרור הטובין המיובא מהמכס.

 

התביעה הוגשה לבית המשפט השלום בתל אביב ביום 31 יולי 2002 ונדונה בפני סגן נשיאת בית משפט השלום של תל אביב, השופטת יהודית שבח (תיק א 191335/02).

 

מדינת ישראל ביקשה מבית המשפט (תיק בש"א 134617/02) לשחרר אותה מהצורך להופיע לדיונים ומהצורך לכתוב כתב הגנה. המדינה טענה כי ממילא הצעצועים המיובאים לא ישוחררו מהמכס, אלא לאחר החלטת בית המשפט בעניין ומתן פסק דין.

 

ביום 10 דצמבר 2002, קיימה כבוד השופטת יהודית שבח דיון בעניין ולאור העובדה שהתובעת, חברת האחים וורנר, לא דרשה פיצוי כספי כלשהו מהמדינה, שוחררה המדינה מהצורך להתגונן.

 

הנתבע דוד דהן, לא היה מיוצג ע"י עורך דין במהלך המשפט. דהן השיב בכתב ההגנה שלו כי פעל בתום לב וכי כל שביקש שהזמין הם פאזלים עם דמויות מצויירות, והוא קיבל בניגוד לבקשתו גם פאזלים של הארי פוטר.

 

בכתב ההגנה שלו לא הביע דהן התנגדות להשמדת הסחורה ע"י המדינה כפי שדרשה זאת חברת האחים וורנר, התובעת. כמו כן הציע (בתמימות) לתרום את הסחורה, וכי הוא אינו מבקש כל בעלות על הסחורה.

 

באותו דיון דחתה כבוד השופטת שבח את בקשתה של חברת האחים וורנר לראות בכתב ההגנה של דוד דהן הודיה בעובדות, ולתת פסק דין על פי הודאתו.

 

ביום 13 ינואר 2003 התקיים דיון נוסף בתביעתה של חברת האחים וורנר כנגד דוד דהן. הנתבע דהן לא התייצב כלל לדיון וכאמור לא היה מיוצג ע"י עורך דין. עו"ד שאולסקי שייצג בפועל את התובעת, טען כי הנתבע כלל לא ציית לצו גילוי המסמכים שבית המשפט נתן.

 

השופטת יהודית שבח נתנה החלטה כי יוגשו תצהירי עדות ראשית ומוצגים.

 

ביום 19 מרץ 2003 התקיים קדם דיון נוסף בו הופיע הנתבע דוד דהן, אבל עד לאותו תאריך, הוא כלל לא הגיש תצהיר עדות ראשית כפי שקבע בית המשפט.

 

ביום 1 יוני 2003, נתנה השופטת יהודית שבח פסק דין בתביעתה של חברת האחים וורנר, מחזיקת הזכויות על דמותו של הארי פוטר, כנגד יבואן הצעצועים דוד דהן שייבא פאזלים זולים מסין עם דמותו של הארי פוטר.

 

פסק הדין מתאר כי באגף המכס התקבלו כ 2,800 פאזלים מזויפים מסין, וכי שחרורם עוכב במכס עד למתן פסק הדין בעניינם.

 

פסק הדין מוסיף כי דוד דהן לא טען כי קיבל היתר או זיכיון לייבא צעצועים עם דמותו של הארי פוטר, שאת זכויות היוצרים שלו מחזיקה חברת האחים וורנר. דהן טען בבית המשפט כי אין ביכולתו לשלם על ייצוג משפטי הולם וכי אין ביכולתו לשלם הוצאות שונות הקשורות לתיק בית המשפט.

 

בפסק הדין מתואר כי חברת האחים וורנר לא הצליחה להוכיח לבית המשפט כי הזמנתם של הפריטים המזויפים בוצעה ע"י דוד דהן, אבל מכיוון שלא טרח להכחיש זאת, הרי טענתה ותביעתה כנגד דהן מתקבלת.

 

לגבי טענתו של דוד דהן כי הזמין פאזלים מצוירים ולאו דווקא פאזלים של הארי פוטר, וכי קיבל אותם בלא שהזמין אותם כלל וכלל, פסקה כבוד השופטת שבח כי מדובר בטענה בעלמא שלא הוכחה.

 

השופטת שבח מוסיפה וכותבת כי אינה מוצאת כל הגיון בטענה לפיה יספק היצרן הסיני מיוזמתו 20 ארגזים של סחורה "לוהטת" בדמות הארי פוטר שעה שבפועל הוזמנה סחורה "פשוטה" המכילה דמויות מצוירות בלבד.

 

דוד דהן חויב לשלם לחברת האחים וורנר סכום פיצוי של 25,000 ש"ח ועוד 5,000 ש"ח הוצאות משפט. חברת האחים וורנר תבעה 70,000 ש"ח. ההפרש בין הסכום הנתבע לבין הסכום שנפסק הוא בשל התרשמותה של כבוד השופטת שבח כי מדובר ביבוא חד פעמי ובתקלה שלא חזרה על עצמה.

 

פסק הדין מסיים בדבריה של השופטת:

"יש לשים קץ לזלזול בקניין הרוחני ובדעה הרווחת כי הפרתו נחשבת לדבר של מה בכך".

 

פסק הדין ניתן בהעדר הצדדים.

 

 

 

קישורים

פסק הדין בעניינו של הארי פוטר