הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

האנציקלופדיה של ynet דפקה את הכלב המסכן

 

10/01/2004 | גיליון מספר 37 | halemo

 

 

מקרה של תגרה בין שני כלבים, הגיע לפתחו של בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב. כלב מסוג קוקר ספנייל נשך את אשכיו של פודל וקרע אותן ממקומן. בעלת הפודל תבעה פיצוי. השופטת שדנה בתיק פנתה לאנציקלופדיה של ynet כדי לקבל מידע על גזעי הכלבים. בשל מידע שגוי באנציקלופדיה של ynet, הפודל המסורס הפסיד לא רק את אשכיו, אלא גם חלק ניכר מהפיצוי שהגיע לו.

 

 

ביום 28 יולי 2003, טיילה מירית גולד עם בתה בת ה 9 ועם כלב הפודל הננסי הגזעי שלה בן השנה וחצי ברחובות העיר.

 

באותה עת עברה בצידו השני של רחוב טינה פרידמן עם כלב הקוקר ספנייל שלה. כלב הקוקר ספנייל שלא היה קשור, חצה את הכביש ונעמד ליד הפודל. שני הכלבים, הפודל והקוקר ספנייל החלו לרחרח זה את ישבנו של זה. לאחר רחרוחים ונביחות, החלה תגרת כלבים עזה.

 

אשכיו של הפודל הננסי המסכן ננשכו על ידי כלב הקוקר ספנייל ונקרעו במריבה. הפודל המסכן הועבר לניתוח ושם הוסרו אשכיו לצמיתות. היכולת של הפודל הננסי להביא גורים לעולם, סורסה.

 

 

התביעה

 

לאחר שבעלת הפודל, מירית גולד, דרשה פיצוי של 500 ש"ח מבעלת כלב הקוקר ספנייל, וסורבה, היא תבעה את את טינה פרידמן בבית משפט לתביעות קטנות בסכום של 3,300 ש"ח.

 

ביום 6 ינואר 2004 התקיים דיון רווי אמוציות באולמה של כבוד השופטת חנה פלינר. התובעת טענה כי כלב הפודל שלה אינו יכול להביא צאצאים לעולם, וכי זה הפסד כספי ניכר מאחר וכל גור של פודל ננסי נמכר במחיר של 1,300 ש"ח לפחות.

 

כדי להכריע בסוגיה הקשה, נדרשה השופטת לא רק לדיני הנזיקין אלא גם למידע נוסף על גזעי הכלבים שהשתתפו במריבה.

 

כדי לקבוע האם מדובר בגזעים שווים או בעלי תכונות דומות, נזקקה כבוד השופטת למידע מתוך ספר או אנציקלופדיה שאינם קיימים בספריית בית המשפט.

 

השופטת חנה פלינר פנתה לפיכך לאנציקלופדיה החדשה של ynet כדי לעמוד על טיבם של הכלבים, וכדי להחליט האם פודל ננסי וקוקר ספנייל אנגלי הם דומים. הדבר נדרש כדי לקבוע האם כלב הקוקר ספנייל הוא בעל עבר בעייתי או כזה שבעליו חייב להחזיקו קשור לרצועה ועם מחסום לפיו.

 

הבדיקה באנציקלופדיה של ynet תחת הערך "כלב", העלתה את העובדות הבאות:

כלב קוקר ספנייל שייך לקבוצת כלב הצייד הבריטי. כלב הפודל שייך לקבוצת כלבי הליווי.

 

מתחת לסיווג, נכתבה באנציקלופדיה הפיסקה הבאה:

"רבים מכלבי השמירה והעבודה, כלבי הרועים והציד, אינם משמשים כיום למילוי תפקידם המקורי, אלא מוחזקים כחיית ליווי וככלבי תצוגה לתערוכות כלבים."

 

להלן הערך "כלב" באנציקלופדיה של ynet

http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-216225,00.html

 

 

פסק הדין

 

על סמך הערך החסר והחלקי באנציקלופדיה של ynet, קבעה השופטת חנה פלינר את העובדה הבאה:

"לכן, חרף סיווגם השונה של הכלבים, לא מצאתי שוני ממשי בין שניהם ושניהם ידועים ככלבים ידידותיים ונוחים ולא מסוכנים, ולכן חובת הזהירות לגבי שניהם הינה שווה."

 

השופטת סרקה מספר פסקי דין בנושאי כלבים, ופסקה בסופו של דבר פיצוי חלקי לכלב הפודל שהותקף וננשך ואיבד את אשכיו.

 

השופטת קבעה כי סכום הנזק לפודל הוא 2,000 ש"ח, אך קיימת רשלנות של 25 אחוזים בלבד של הנתבעת בעלת כלב הקוקר ספנייל. השופטת קבעה כי בעלת הקוקר תשלם לבעלת הפודל סכום של 500 ש"ח בלבד ועוד 100 ש"ח הוצאות משפט.

 

כלב הפודל המסכן, לא איבד רק את אשכיו ואת יכולתו להעמיד צאצאים לעולם, אלא גם את הפיצוי המגיע לו.

 

פסק הדין המלא (ת"ק 9293/03, תביעות קטנות תל אביב), כאן

dogs01.htm

 

וגם כאן:

http://halemo.net/edoar/0037/dogs01.htm

 

 

ערך שגוי באנציקלופדיה של ynet

 

האנציקלופדיה של ynet

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-1361,00.html

 

השימוש באנציקלופדיה של ynet על ידי שופטת בפסק דין, חייב להדליק נורה אדומה. מה שמתיימר להיות הפרוייקט הגדול של ynet, מתגלה אט אט כפארסה של מידע.

 

בתי המשפט בישראל אינם נוטים לקבל כתבות בעיתון כראייה לאמיתותו של מידע כלשהו. בתי המשפט בישראל מעדיפים עדויות מומחים או הסתמכות על מה שנקרא בעגה המשפטית "ספרי מלומדים".

 

כך למשל, בתביעה בנושאי כלבים, כאשר יש צורך לקבל מידע נכון על גזע כלשהו של כלב והאם הוא גזע בעייתי, השופטים פונים לאנציקלופדיות ולספרות רלוונטית לעניין.

 

חיפוש באתרי אינטרנט אחרים המתמחים בכלבים, מוצא דווקא כי גזע הקוקר ספנייל הוא גזע של כלב עם בעיות התנהגות קשות, כלב נמרץ, אנרגטי ונשכן במיוחד. המידע קובע כי כיום קשה להשיג קוקר ספנייל נורמלי, וכי מדובר בכלב שעומד בראש רשימת הכלבים הנושכים.

 

באתר הכלבים הישראלי http://www.dog.co.il/ מתחת לערך "קוקר ספנייל" מופיע המידע הבא:

 

"

קוקר ספנייל

כלב צייד קטן.

מוצא: אנגליה

גובה 38-41 ס"מ

משקל: 13-15 ק"ג

אופי: כלב אנרגטי, עצמאי, נאמן, בעל סף גירוי בינוני, אוהב מאוד לשחק:  יצר מפותח. הקוקר ספנייל של ימנו סובל מבעיות התנהגות קשות.

 

הגזע משמש: צייד, כלב משפחה. היות והוא בעל חוש ריח מפותח, הוא אוהב לשחק ואף משמש ככלב לאיתור סמים וחומרי נפץ.

 

התאמה: למי שמעוניינים בכלב אנרגטי ויש להם זמן לפרוק לו את המרץ

 

הערות: הכלאות- בעקבות הכלאות חסרות אחריות בין כלבי הקוקר, בהן השביחו המגדלים את התאמת צורתו החיצונית של הכלב לתקן הגזע ללא כל התחשבות באופיו, והרסו לחלוטין את האופי הנהדר של הקוקר שהכרנו- כמה חבל!!! הקוקר עומד בראש רשימת הכלבים הנושכים. קשה להשיג כלב נורמלי.

"

 

המידע המלא נמצא בדף הבא

http://www.dog.co.il/bre25.htm

 

 

בעלת הפודל המסורס עדיין יכולה לנסות לערער על פסק הדין. פסק הדין מתבסס על מידע שגוי מתוך אנציקלופדיה שלא הוכיחה את עצמה, ובכל יום מתגלים בה שגיאות מידע קשות. סיווג לא נכון ומידע חסר על גזעי הכלבים, איפשר לכבוד השופטת פלינר לקבוע כי קוקר ספנייל שווה בהתנהגותו לכלב פודל ננסי. האם היתה קובעת כך לגבי כלב רוטוויילר או דוברמן שתקף כלב פודל ננסי? ספקני…

 

 

דעה אישית

 

הנהלת בתי המשפט צריכה לתת הוראה לשופטיה שלא להשתמש באנציקלופדיה של ynet. האנציקלופדיה הזו היא חסרה, מכילה מידע שגוי וחסר, ואינה יכולה לשמש בסיס רציני כלשהו לכתיבת פסקי דין או לעבודות אקדמאיות.

 

פרוייקט האנציקלופדיה של ynet הוא מרשים בהיקפו, אבל אינו יכול להוות בסיס מידע שעליו יסתמכו בחיים האמיתיים. האנציקלופדיה העברית נכתבה במשך שנים על ידי מיטב המומחים בכל תחום. לא כך האנציקלופדיה של ynet שנראית מיום ליום כפרוייקט שיווקי, יותר מאשר כפרוייקט חינוכי.

 

אם אתם מחפשים ערך ומידע כלשהו, גשו לאנציקלופדיה אמיתית. לא לכתבה בעיתון. בטח שלא למידע שגוי שנמצא באינטרנט ולא עבר מבחנים ובדיקות.

 

ועצה קטנה לעורכי האנציקלופדיה של ynet:

אנא צרפו את שמו של המחבר לכל ערך שכתב. זה דבר נדרש. כך נוכל אנחנו הקוראים למלוק לו את האשכים, במידה והערך שכתב הוא שגוי או חסר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



כלב פודל
איבד את אשכיו

(למצולם אין קשר לכתבה)



כלב קוקר ספנייל אנגלי
גזע נשכן במיוחד

(למצולם אין קשר לכתבה)






 

 

 


 

תגובות הקוראים