הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

עדי ז'ורבין תבע גולש ynet על לשון הרע וחויב להשיב לשאלון שלו

31/01/2004 |   גיליון מספר 40

halemo

 

 

לפני כשנה, בינואר 2003, תבעו חברת אובייקטיבי מחקרים ומנהלה עדי ז'ורבין גולש באתר ynet, בשם שבתאי עזריאל, על לשון הרע, לאחר שהאחרון פירסם פרטים לא מחמיאים על ז'ורבין בפורום צרכנות באתר. השבוע,  לאחר מספר בקשות ודיונים בבית המשפט השלום בתל אביב שהתקיימו במהלך שנת 2003, חויב עדי ז'ורבין לענות על חלק משאלות ששלח הנתבע אליו.

 

 

חברת אובייקטיבי

 

חברת אובייקטיבי מחקרים עולמיים בע"מ היא חברה המתארת את עצמה כגוף מחקרים בלתי תלוי, גוף אשר מבצע מחקרים השוואתיים בישראל בנושאי צרכנות. חברת אובייקטיבי קיימת מזה 7 שנים והוציאה מספר פרסומים ומחקרי צרכנות שערכה.

 

את תוצאות המחקרים שעושה חברת אובייקטיבי, היא מנסה למכור לזוכים במחקר ההשוואתי על מנת שישתמשו בתוצאות המחקר בפרסומים שונים. אם החברה הנחקרת הזוכה אינה מעונינת לקנות התוצאות, חברת אובייקטיבי מעניינת את המפסידים במחקר, ומציעה להם לגנוז את התוצאות העגומות תמורת תשלום נאה.

 

את חברת אובייקטיבי מחקרים הקים ומנהל עדי ז'ורבין שהוא הדמות הדומיננטית בחברה. כיום החברה פועלת ממשרדה במגדלי עזריאלי בתל אביב.

 

אתר האינטרנט של חברת אובייקטיבי

http://www.v.co.il

 

עיסוקה של החברה וניסיונה למכור את תוצאות מחקריה העצמאיים, מרגיזים לפעמים את החברות הנבדקות, והללו מגישים תביעות לבית המשפט ומבקשים צווי מניעה או להגיש תביעה על לשון הרע וכדומה.

 

חברת אובייקטיבי הפכה במשך השנים לאחת החברות הנתבעות ביותר בישראל ואף שנואה על כמה גופים, כולל מכון התקנים ומשרד התעשייה ומסחר. האחרונים אף הגישו כתב אישום פלילי כנגד חברת אובייקטיבי ומנהלה עדי ז'ורבין.

 

חברות שונות אף התאגדו והקימו אתרי אינטרנט כנגד חברת אובייקטיבי, המציגות את עמדתן מול ערוותה של חברת המחקרים.

 

דוגמה לאתר נגד חברת אובייקטיבי מחקרים שהוקם על ידי חברת care שירותי רפואה

http://www.object.co.il

 

 

הפרסום הפוגע לכאורה בפורום צרכנות באתר ynet

 

שבתאי עזריאל הוא גולש אינטרנט מוכר, ומרבה לכתוב תגובות בפורומים ובכתבות. שבתאי עזריאל הוא מהנדס תעשיה וניהול במקצועו, ומרבה להלחם ולהביע את דעותיו בנושאים של בתי משפט, נושאי צרכנות, נושאים של הוצאה לפועל וכינוס נכסים ונושאים חברתיים רבים אחרים. לעיתים הוא אף כותב מאמרים מעניינים בנושאים הללו שמתפרסמים באתרי האינטרנט השונים.

 

שבתאי עזריאל תבע בעבר את חברת אובייקטיבי מחקרים ואת מנהלה עדי ז'ורבין בבית משפט לתביעות קטנות ואף זכה בסכום כסף. בעת שניסה לגבות את סכום כסף מהחברה, הוא נתקל בקשיים לגבות את הסכום, מכיוון שכתובת החברה הוחלפה.

 

את המקרה שלו עם חברת אובייקטיבי, שיתף עזריאל עם הקוראים בפורום צרכנות באתר ynet.

 

פורום צרכנות באתר ynet

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-883-274,00.html

 

 

ביום 2 אוקטובר 2002 בשעה 11:58, פירסם שבתאי עזריאל בשמו המלא וכתובת הדואר  האלקטרונית שלו את בעייתו. עזריאל פירסם כי עדי ז'ורבין מסתתר, מחליף כתובות, מסתתר מאחורי טלפונים חסויים, מפעיל שכירים וספקים ומפטר אותם בלא לשלם את שכרם ועוד האשמות.

 

עזריאל אף צירף קישורים וקובץ המכילים קטעי עיתונות ישנים בנושא חברת אובייקטיבי ומנהלה עדי ז'ורבין. בנושף פירסם את מספר תעודת הזהות של ז'ורבין ואת מספר החברה שלו אצל רשם החברות. הפרסום ככל הנראה היה לצורכי תביעה של אחרים.

 

ההודעה של שבתאי עזריאל בפורום צרכנות ב ynet בגינה הוגשה תביעת לשון הרע

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-884-274-2161616,00.html

 

 

שבתאי עזריאל ביקש באמצעות ההודעה שפירסם בפורום צרכנות ב ynet להגיע אל האיש ז'ורבין. ואכן, זה לא איחר לבוא, בדמותה של תביעת לשון הרע כנגד שבתאי עזריאל וכנגד ידידתו הקרובה.

 

 

תביעת לשון הרע

 

ביום 9 ינואר 2003, כשלושה חודשים לאחר הפרסום, הגישה חברת אובייקטיבי מחקרים עולמיים לישראל בע"מ ומנהלה עדי ז'ורבין תביעה כנגד שבתאי עזריאל על לשון הרע. סכום התביעה עמד על 200,000 ש"ח (ת"א 11469/03, בית משפט השלום תל אביב).

 

לתביעה צורפה גם ידידתו של שבתאי עזריאל, נאוה גליק, לאחר שנחשדה על ידי התובעים כי עזרה לעזריאל להפיץ את הפרסום הפוגע לכאורה כנגד ז'ורבין.

 

ביום 1 ספטמבר 2003, נמחקה מהתביעה נאוה גליק, לאחר שכתב התביעה לא הראה עילה כלשהי ללשון הרע שביצעה כלפי ז'ורבין וכלפי חברת אובייקטיבי. חברת אובייקטיבי חוייבה בהוצאות של 1,000 ש"ח לטובת גליק.

 

שבתאי עזריאל לא כפר בפרסום שביצע בפורום צרכנות באתר ynet, ואי לכך הפרסום באינטרנט התקבל כראיה לפרסום לשון הרע שבוצע לכאורה כנגד התובעים.

 

השופטת יהודית שבח שישבה בקדם המשפט באותו היום, הורתה לצדדים להגיש תצהירי עדות ראשית. השופטת שבח החליטה להתעלם מאי נוכחותו של ז'ורבין באולם בית המשפט, והחליטה לא למחוק את התביעה בשל אי התייצבות.

 

בישיבה הבאה שהתקיימה בבית המשפט השלום בתל אביב ביום 8 ינואר 2004, התייצב עדי ז'ורבין בעצמו לדיון ללא ייצוג משפטי כלשהו. בהמשך אותו היום, ללא נוכחותם של הצדדים, נתנה כבוד השופטת שבח החלטה ובה מופיע מספר הטלפון הפרטי הנייד של ז'ורבין שנועד ליצור קשר עימו.

 

ההחלטה

a20040108decision.htm

 

 

ביום 26 ינואר 2004, ניתנה החלטה נוספת בהעדר הצדדים, המורה לעדי ז'ורבין לענות על מספר שאלות מתוך השאלון שנשלח לו בעבר על ידי שבתאי עזריאל, הנתבע.

 

ההחלטה

a20040126decision.htm

 

 

קריאה נוספת

 

דואר הזבל של אובייקטיבי כמודל עסקי לגיטימי

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2866767,00.html