הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

אודטה נופלת ברשת

 

08/05/2004 | גיליון מספר 52 | halemo

 

 

אודטה דנין שוורץ היא מלכת הטיפים והעיצות בעיתונות הכתובה והמשודרת. פעם היה לה טור בעיתון ידיעות אחרונות. לאחר שעברה למתחרים, היא קיבלה טור בעיתון מעריב. משם גם נסללה דרכה לתוכנית טיפים של אחר הצהרים בערוץ 10. אודטה הוציאה מספר ספרים עם עיצות טובות ומתכונים. חלק מהעיצות והטיפים מגיעים מגולשי אינטרנט ששולחים לה מכתב. לפעמים אודטה נופלת בזה. השבוע זה קרה לה שוב.

 

 

מי גונב מתכונים בלי רשות של איה וחמדה?

 

איה היא גולשת אינטרנט. איה היא גם מעצבת גרפית במקצועה בונה ומעצבת אתרי אינטרנט. תחת השם "איה עיצובים", מעצבת איה אתרי אינטרנט בצורה מקצועית, ומשתתפת בבנייתם של אבני חן ברשת האינטרנט העברית.

 

את תיק העבודות של איה אפשר לראות באתר האישי שלה

http://www.ayasyard.com/design

 

אחד האתרים הפופולאריים שהקימה איה ביחד עם חברתה חמדה הוא אתר מתכונים נט.

http://www.matkonim.net

 

איה וחמדה הן שתי חיות רשת ותיקות, ששיתוף הפעולה ביניהן כבר הוליד כמה וכמה אתרי אינטרנט ותיקים ואהובים.

 

חמדה מבלה את זמנה ברשת בשעת סיפור, ובמיקרו קוסמוס.

http://www.micro-cosmus.com/sipur

 

אתר מתכונים נט נבנה כדי לרכז מתכונים עם זיכרונות ילדות, המחזירים לבית אמא, או מדיפים את ניחוחות המטבח של סבתא. מתכונים בגובה העיינים שלא צריך לעשות שמניות באוויר כדי למצוא מרכיב למתכון.

 

באתר מתכונים.נט קיים גם בלוג שעוסק בנושא אוכל ומטבח: "המטבחון, בלוג עם טעם". כמו כן קיים פורום פעיל מאוד, ובכל יום מתעדכן האתר במתכון חדש.

 

אתר מתכונים עלה לרשת ביום 25 מרץ 2004. עד כה קיבל האתר פירגון גדול בתקשורת וברשת, ואף נבחר באתר ynet כאתר היום.

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-2531-2896548,00.html

 

באתר הדפים באתר "מתכונים נט" הופיעו מספר עיצות מועילות. העיצות היו כל כך מועילות עד שקרה להן כל מה שקורה לדף אינטרנט מוצלח ברשת: מישהו עושה "גזור והדבק" לטקסט, וללא קרדיט מתאים הוא שולח את הדף לכל מכריו בדואר האלקטרוני או מפרסם את הטקסט ללא קישור למקור בקבוצת דיון כלשהי (פורום).

 

הדף עם העיצות באתר מתכונים נט תחת הכותרת "קחו פטנט"

http://www.matkonim.net/patent/patent.html

 

שלל העיצות של איה וחמדה הועתק על ידי מאן דהו ונשלח לכל העולם. כמובן בלי קרדיט ובלי קישור למקור, כמו שהרבה מנייקים ברשת עושים. העיצות המקוונות הללו נחתו גם בתיבת הדואר האלקטרונית של מלכת הטיפים אודטה שוורץ.

 

אודטה התלהבה כל כך מהטיפים המועילים והחליטה לצרף אותם לטורה בעיתון מעריב בתוספת קרדיט לאיזה ינקל'ה וחבריו מכפר וורדים (שנמצא בגליל המערבי) ששלחו לה את הטקסט המועתק.

 

ביום שישי, 30 אפריל 2004, פירסמה אודטה בטורה תחת הכותרת המועתקת "קחו פטנט" את הטקסט המלא שקיבלה. הטקסט הועתק מילה במילה מהדף המקורי של איה וחמדה באתר מתכונים נט. קצת טיפול של העורך וזהו. על הטור המועתק הזה קיבלה אודטה את שכרה הגבוה שמשלם לה הבעלים של מעריב, עופר נמרודי. נמרודי למי שעדיין לא יודע, שילם סכום גבוה כדי שאודטה תעבור למעריב משנים של כתיבה בעיתון הגדול המתחרה - ידיעות אחרונות.

 

הטור של אודטה במעריב מיום 30 אפריל 2004

http://images.maariv.co.il/cache/ART698455.html

 

הטור של אודטה בארכיון מעריב (ללא תגובות גולשים)

http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/30042004/ART698455.html

 

איה פנתה לעיתון מעריב על מנת לקבול בנושא ולהתריע על הפרת זכות היוצרים שלה. על פי העיתונאי אביב הורביץ ממקומון העיר מיום 6 מאי 2004, כרגע מתנהל משא ומתן בין הצדדים על פיצוי כספי ועל התנצלות שתפורסם השבוע בעיתון מעריב ,ולכן אף צד אינו מעוניין להגיב בנושא.

 

סריקה של הטור של אביב הורביץ

http://www.ayasyard.com/odetta.html

 

אודטה, מציינת כי היא מקפידה על מתן קרדיט לשולחי טיפים לשולחנה. למרות זאת, הטור שפירסמה ביום 30 אפריל 2004 בעיתון מעריב מועתק מילה במילה מאתר מתכונים נט, ומעלה תהיות על מה מקבלת אודטה שכר גבוה בגין "כתיבתה".

 

השבוע, ביום שישי, 7 מאי 2004, התנצלה אודטה מעל דפי המדור במעריב על שהעתיקה את הטיפים מאתר מתכונים נט של איה וחמדה.

http://www.maariv.co.il/cache/ART703814.html

 

 

הפאדיחה של שירות בזק 144

 

אין זאת הפעם הראשונה שאודטה שוורץ החביבה נופלת בגלל טקסטים שמקורם ברשת האינטרנט. בעבר כותב שורות אילו היה מעורב בבדיחת אינטרנט שהפכה לשמועה שהוכחשה על ידי חברת בזק, אבל הגיעה בטעות לשולחנה של אודטה.

 

ביום 27 נובמבר 2002 פורסמה ידיעה כאילו חברת בזק גובה על שיחת טלפון רגילה שבוצעה דרך שירות מודיעין 144, ארבע פעימות מונה. שיטת פעימות המונה הופסקה זה מכבר, וחברת בזק כבר אינה משתמשת בה.

 

השמועה די תפסה והועתקה לפורומים אחרים ולרשימות תפוצה בדואר אלקטרוני, עד שהגיעה אפילו לחברת בזק.

 

ביום 9 דצמבר 2002, פחות מחודש לאחר הפצת השמועה, הכחישה חברת בזק באופן רשמי את המידע כאילו היא גובה ארבע פעימות מונה על שיחה שבוצעה דרך שירות מודיעין 144. חברת בזק הוציאה הודעה לעיתונות. גם עיתון ידיעות אחרונות קיבל את ההכחשה. אודטה שעבדה שם, לא קיבלה.

 

ביום 9 דצמבר 2002, לאחר הכחשתה הרשמית של חברת בזק, פירסמתי את הסיפור כולו באתר חדר המידע. הסברתי כיצד נולדה השמועה וכיצד הוכחשה רשמית על ידי חברת בזק. למרות זאת, המידע עדיין המשיך להסתובב ברשת בתיבות הדואר של גולשים.

 

על היסטוריה של שמועות ברשת: נוכלות בזק 144

http://halemo.net/info/bezeq144/index.html

 

ביום 20 דצמבר 2002 פירסמה אודטה שוורץ במדורה במוסף "7 ימים" בידיעות אחרונות מילה במילה את מה שקיבלה ככל הנראה בדואר אלקטרוני על בזק 144. זאת לאחר יותר משבוע שבזק הוציאה הכחשה רשמית. תחת הכותרת "בזק מכה בנו שוב" היא פירסמה את המידע השגוי.

 

אודטה מפרסמת אזהרה לקוראיה על שירות בזק 144

http://halemo.net/info/bezeq144/20021220byediot.jpg

 

מכיוון שמוסף "7 ימים" מודפס ומתפרסם כבר ביום חמישי, יום לפני ההפצה הרשמית, המידע הגיע גם לחברת בזק. בזק דרשה התנצלות מעיתון ידיעות אחרונות. ואכן, ביום שישי, בין דפי החדשות, הופיעה התנצלות העיתון לחברת בזק.

 

עיתון ידיעות אחרונות מפרסם התנצלות בעקבות טורה של אודטה

http://halemo.net/info/bezeq144/20021220ayediot.jpg

 

וגם גדי שמשון כותב על זה באתר נענע

http://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=49672

 

 

הפאדיחה של הוירוסים

 

ביום 12 מרץ 2004 נכנסה אודטה לעובי הקורה של נושא הוירוסים ברשת האינטרנט ובדואר האלקטרוני. בטורה בעיתון מעריב, כתבה בנושא. תחת הכותרת "טריק נהדר להגנה מפני וירוסים", תיארה משהו שהסתובב ברשת האינטרנט די הרבה זמן: לפנקס הכתובות של הדואר האלקטרוני יש להוסיף את הכתובת הפיקטיבית 000 (שלושה אפסים). כך, הוירוס יוטעה, ייקח את הכתובת הזו, ישלח אליה מכתב, והמכתב יחזור לשולח, מכיוון שאין כתובת כזו. כך יידע בעל תיבת הדואר שיש לו וירוס במחשב. עוד הוסיפה אודטה כי ברגע שהוירוס יתקל בכתובת לא קיימת, הוא יפסיק לשלוח מכתבים.

 

ארכיון: הטור של אודטה בנושא וירוסים בדואר אלקטרוני

http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/12032004/ART666019.html

 

הטור של אודטה בתוספת תגובות הקוראים

http://www.maariv.co.il/cache/ART666019.html

 

הטיפ החביב שגוי מיסודו. וירוסים כיום הם די מתוחכמים ומזייפים את כתובת הנמען ואתר כתובת השולח שאף היא נלקחת מפנקס הכתובות. כאשר המכתב מוחזק, הוא מוחזר למישהו אחר, שהופך לקורבן ולא מבין מדוע מכתב שלא כתב מוחזר דווקא אליו. כמו כן, המידע השגוי כאילו הכתובת נבדקת לפני המשלוח היא לא נכונה. אפשר לשלוח מכתב לכתובת לא קיימת והמכתב יישלח ללא בדיקה מקדימה. זה אחד מיסודות הדואר האלקטרוני. בדיוק כמו שרשות הדואר לא בודקת בזמן משלוח המכתב בדלפק, האם כתובת הנמען שגויה.

 

הטיפ הלא נכון של אודטה הביא לתגובות של קוראים שכן מבינים בנושא.

 

שימי, הסיס אדמין (מנהל מערכת) של אתר פרש (www.fresh.co.il ) ומומחה בנושא אבטחת מחשבים, שלח מכתב לאודטה וניסה להסביר לעיתונאית מדוע מה שכתבה אינו נכון. שימי הסביר שתוכנות הדואר האלקטרוני של מיקרוסופט אינן בטוחות לשימוש והן המקור לצרות הללו של הוירוסים בדואר אלקטרוני.

 

עוד הוסיף כי רצוי שתתייעץ במומחה אבטחה לפני שהיא מפרסמת טורים שכאלו. שימי ניסה להסביר את פרוטוקול הדואר האלקטרוני (SMTP) וניסה להסביר שאסור לפתוח מכתבים ממקורות לא ידועים עם קבצים מצורפים שעלולים להיות וירוסים בעצמם.

 

שימי לא קיבל עד היום תשובה מאודטה היקרה. וירוסים הוא דווקא מקבל הרבה. עצותיה של כוהנת הטיפים ממעריב לא עזרו לו כל כך.

 

 

מי מפר את זכויות היוצרים של אודטה?

 

אודטה לוקחת טיפים מרשת האינטרנט ומפרסמת אותם אצלה בטור בעיתון. על כך היא מקבלת שכר מלא. אבל, גם קוראיה של אודטה לוקחים את הטיפים שלה ומעלים אותם לרשת האינטרנט, תוך הפרת זכויות יוצרים.

 

ביום 3 מרץ 2003 העלה מישהו את ספר הטיפים של אודטה לאתר אינטרנט אנונימי. הספר עלה בהמשך גם לפורום אוכל באתר ynet לאחר שהופץ בדואר אלקטרוני בין מעריציה של מלכת הטיפים. מישהו טרח והקליד מחדש את ספר הטיפים ופרסם ברשת האינטרנט.

 

גולש דיווח על כך בפורום העניין שלנו באתר "הייד פארק"

http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=331501

 

ביום 5 מרץ 2003 דיווח אורן הוברמן באתר נענע (מדור "חיים ברשת") על אתר שהעלה את ספר הטיפים של אודטה שוורץ. האתר שנמצא על שרתי החינם של גאוסיטיס בחו"ל הציג טקסט מוקלד של כל ספר הטיפים של אודטה. אתר נענע בחר שלא לפרסם את כתובת האתר שאליו עלה ספר הטיפים.

 

הידיעה באתר נענע

http://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=57178&sid=10

 

הקישור המקורי שאליו עלה הספר של אודטה לאינטרנט

http://www.geocities.com/gerernet/8BookGenTips-OdeD.html

 

ספר הטיפים של אודטה בגרסת הרשת שלו הגיעה גם לידיעתה של אודטה. אודטה ראתה בכך הפרת זכויות יוצרים וביקשה לתבוע כל מי שיפיץ עותק מהספר שלה ברשת. בכתבה הודיעה אודטה לכתב שהיא כלל אינה גולשת ברשת האינטרנט.

 

מאז שעברה למעריב, ועופר נמרודי סיפק לה ביחד עם המרצדס שקיבלה (כך על פי השמועות) גם תיבת דואר אלקטרוני, יש לה כבר אפשרות לקבל מגולשים וקוראים טקסטים מועתקים מרשת אינטרנט.

[email protected]

 

באותה עת שעברה אודטה מכתיבה בעיתון ידיעות אחרונות לכתיבה בעיתון מעריב, פורסם. עותק מהספר בפורום האוכל של אתר ynet מבית ידיעות אחרונות. מספר שעות לאחר שהתפוצצה פרשת העתקת הספר, נמחק הספר מאתר האינטרנט של ידיעות אחרונות לאחר שנודע לעורכיו על כך.

 

ההודעה המקורית על ספר הטיפים של אודטה (עם מחיקה של קובץ הספר)

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-889-167-3299281,00.html

 

 

 

 

 

 

 


 

















 


 


 
 



 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים