הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

מתח את חברו בפורום ונאשם על ידי המשטרה

 

14/08/2004 | גיליון מספר 64 | halemo

 

 

אדם שנטען כנגדו כי פרסם מודעה באתר סקס בשם חברו על מנת להתבדח על חשבונו, חטף כתב אישום מידי משטרת ישראל בגין פרסום לשון הרע. המשטרה, שבדרך כלל אינה מגישה כתבי אישום בגין לשון הרע, ושולחת את הצדדים לריב בבית משפט בדיון אזרחי, לא עשתה זאת הפעם, והחליטה להגיש כתב אישום. בחודש מרץ 2004 זוכה הנאשם. המשטרה חטפה ביקורת על אי גיבוש ראיות מספיקות כנגד הנאשם.

 

 

תארו לכם מצב שכזה: יום אחד מתקשרים אליכם לטלפון בעניין מודעה שלכאורה פרסמתם באתר אינטרנט. לא סתם מודעה, אלא מודעה באתר סקס, במדור לחיפוש גברים גאים. כל אלו שמתקשרים אליכם למספר שהושאר באותו אתר, מתעניין עד כמה אתם מחפשים זיון חזק וכואב בתחת.

 

מתברר, שמישהו פרסם בשמכם מודעה המזמינה את הגולשים להתקשר אליכם. כך נכתב במודעה: "גבר שמחפש מפגש שובב עם גברים !!! מחפש אותך היודע להעניק ולפנק, אני ביישן אוהב משחקים ואם אתה". במדור אחר באתר נכתב בשמכם: "אני מחפש זיון חזק וכואב בתחת אז קדימה צרו קשר אני חם".

 

זה מה שקרה לאדם בשם רפאל אסד שהחל לקבל בתחילת חודש אוקטובר 1999שיחות נאצה לטלפון הנייד שלו. בין השיחות היו גם שיחות איום, שיחות חיסול ושיחות מתובלות בקללות עסיסיות.

 

אחד המתקשרים טרח לספר לרפאל כי מקור המודעה הוא באתר הסקס הישראלי "פיפ".

 

אתר פיפ

http://www.peep.co.il

 

רפאל פנה לאתר, בדק ומצא את שני המודעות שהתפרסמו בשמו.

 

רפאל חשד באדם שהיה לו סכסוך עימו, והוא פנה אליו וביקש לברר עימו את הנושא. חברו, חן סבן, שוחח איתו וניסה לעזור לו להוריד את המודעה, אבל לא הצליח בכך. הסיסמה לא עבדה, המודעה לא נמחקה, ורפאל החל לחשוד כי סבן ממשיך לעשות ממנו צחוקים.

 

בצר לו, פנה רפאל למשטרה והתלונן כנגד חברו לשעבר שחשד בו שהוא פרסם את הפרסום המשמיץ והפוגע. המשטרה זימנה את סבן, וחקרה אותו. סבן לא שמר על זכות השתיקה אלא טען כי הכל צחוקים ודאחקות ובסך הכל עקיצה. הוא הכחיש שמדובר במודעת סקס, וטען בפני השוטרים כי מדובר במודעה למכירת מכשיר פענוח לסרטי הום סינמה. עוד הוסיף שזו היתה נקמה קטנה בגלל יחסים עסקיים שעלו על שרטון.

 

ביום 18 פברואר 2001 הוגש כתב האישום לבית המשפט השלום בקרית גת. משטרת מרחב לכיש החליטה למרות הכל להגיש כתב אישום כנגד סבן (ת"פ 220/01). כתב האישום נסב על פרסום לשון הרע בניגוד לסעיף 6 לחוק, הקובע עונש מאסר שנה אחת למפרסם לשון הרע.

 

בימים כתיקונם, משטרת ישראל אינה מגישה כתבי אישום בנושא לשון הרע, אלא מאפשרת למתלונן להגיש תביעה אזרחית. המתלונן יכול לבחור במסלול של הגשת כתב אישום פרטי הנקרא "קובלנה פלילית פרטית". היתרון בכך הוא שאין צורך לשלם אגרה לבית המשפט כמו בהליך אזרחי וההליך הוא זול ביותר. החסרון הוא שיש להציג את כל הראיות כבר בתחילת ההליך, ואי אפשר להפתיע את הנאשם בראייה שתוגש מאוחר יותר.

 

בתביעה שהתבררה בבית המשפט השלום בקרית גת בפני השופט אבי זמיר, התבררה הפארסה המשטרתית הגדולה. בתחילה, לאחר שכבר הוגש כתב האישום, ביקשה המשטרה להוסיף את תדפיס המודעה מאתר האינטרנט "פיפ", שלא הוגש כלל בכתב האישום.

 

השופט אבי זמיר הקל עם המשטרה והתיר לה להגיש את המסמך המהווה ראייה מרכזית לפרסום, כפי שנדרש מחוק איסור לשון הרע.

 

אבל, הפארסה הגדולה יותר של המשטרה התגלתה בסיום המשפט.

 

בהכרעת הדין שנכתבה ביום 16 מרץ 2004, התברר כי המשטרה שטרחה והגישה כתב אישום על לשון הרע כנגד חן סבן, לא טרחה כלל לתפוס את המחשב שלו, הדיסק הקשיח לא נבדק, המשטרה לא ביקשה מידע וכתובת אייפי (IP) מהאתר "פיפ" שבו התפרסמה המודעה, לא נבדק לאילו אתרים גלש הנאשם ביום הפרסום, ובקיצור, המשטרה הסתמכה רק על הודאת הנאשם בפרסום ידיעה בשמו של המתלונן.

 

כדי להרשיע אדם בפרסום לשון הרע, יש להוכיח תחילה את הפרסום. הנאשם הודה כי פרסם דברים בשמו של המתלונן, אבל לא פרסם את המודעה נשואת כתב האישום. דבר זה לא הוכח כלל, למרות הראייה הנסיבתית כי קיים סכסוך כלשהו בין המתלונן לנאשם.

 

כמו כן, היסוד הנפשי לביצוע עבירה פלילית, כלל לא הוכח. כדי להרשיע אדם בעבירה פלילית, יש להוכיח לבית המשפט את היסוד הנפשי ואת "המחשבה הפלילית". בעבירת לשון הרע יש צורך להוכיח את "הכוונה לפגוע". הפרסום חייב לבוא ממניעים אנטי חברתיים, הניזונים מרשעות, שנאה, נקם, קנאה ורגשות טפלים דומים.

 

בתביעה אזרחית אין כלל צורך להוכיח זדון וכוונה לפגוע. ניתן לקבל פיצוי כספי בגין פרסום לשון הרע, אם מוכיחים שההגנות השונות של חוק איסור לשון הרע ובהן הגנת תום לב, לא חלות על הנתבע. אם מצליחים להוכיח זדון, אפשר לדרוש ולקבל פיצוי כפול. כיום הסכום הכספי ללא צורך בהוכחת נזק עומד על 50,000 ש"ח. הוכחת כוונת זדון מכפילה את הסכום ל 100,000 ש"ח.

 

כאמור, בית המשפט זיכה את חן סבן מחמת הספק, ולא הרשיע אותו בעבירת לשון הרע. שופט בית המשפט אבי זמיר מתח ביקורת על המשטרה שלא טרחה לאסוף ראיות כנגד החשוד, ולא טרחה כלל לתפוס את המחשב שלו כדי להפיק ממנו ראיות.

 

זהו אחד המקרים הבודדים בעידן האינטרנט ובעידן שנות ה 2000 שבו המשטרה או המדינה מחליטים להגיש כתב אישום כנגד אדם על פרסום לשון הרע ברשת האינטרנט. לרוב, המשטרה רק עוצרת או מזמנת לחקירה, אך אינה טורחת להגיש כתבי אישום בנושא. 

 

 

ת”פ 220/01, שלום קריית גת

מדינת ישראל נגד סבן חן

הכרעת הדין המלאה, כאן

http://halemo.net/edoar/0064/saban.htm

saban.htm

 

 

 

 

______________

פורסם לראשונה בבלוג של ynet

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2961089,00.html

 

 


 



 




 
 


 
 



 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים