הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

למה באינטרנט מותר ובתקשורת אסור?

 

09/10/2004 | גיליון מספר 71 | halemo

 

חברת רשת, אחת מזכייניות ערוץ 2, תקרין בקרוב סרט המנסה לחושף את מעלליו של אלחנן טננבוים, שנחטף באוקטובר 2000 על ידי ארגון החיזבאללה הלבנוני, והוחזר לארץ רק בינואר 2004 ביחד עם שלושת גופות החיילים החטופים. בעבר פנתה חברת רשת לבית המשפט והלינה על הפרסומים ברשת האינטרנט בנוגע לטננבוים. רשת ביקשה להסיר את צו איסור הפרסום. בית המשפט קבע כי הפרסום באינטרנט אינו עילה מספקת כדי להסיר את צו איסור הפרסום, וכי מדובר בשמועות לא מבוססות.

 

 

בקרוב תקרין חברת רשת, אחת מזכייניות ערוץ 2 סרט תיעודי העוסק באלוף משנה במילואים, אלחנן טננבוים, אשר נחטף ללבנון על ידי ארגון החיזבאללה והוחזק בשבי יותר משלוש שנים.

 

ההפקה והסרט ינסו לקבוע כי מדובר במחדל בטחוני שהמדינה ידעה עליו, אך מידע זה הוסתר מהציבור תוך כדי פיזור דיסאינפורמציה מכוונת לאוויר. הסרט ינסה לשרטט פרופיל של החטוף וכן להביא עדויות של מרואיינים אשר יספרו על המחדל הגדול.

 

בחודש 29 ינואר 2004 הוחזרו גופותיהם של שלושת החיילים החטופים ביחד עם השבוי אלחנן טננבוים. כבר חודשים רבים לפני השחרור, פורסמו ידיעות מידיעות שונות בעיתונות, בתקשורת וברשת האינטרנט על טיב מעשיו של אלחנן טננבוים. טננבוים הואשם בסחר בסמים, בניהול עסקים כושלים, בצבירת חובות ובהתחמקות מנושים. את עברו הצבאי ניסו להסתיר ולייחס לו שירות מילואים כקצין בגדוד תותחנים רגיל.

 

לאחר שהוחזר אלחנן לארץ, נפתחה חקירה משטרתית בעניינו. אלחנן בודד מהעולם והחקירה התנהלה הרחק מזרקורי התקשורת, מה שלא הפריע לתקשורת לצטט מקורות שהדליפו בנושא החקירה ועל צורת התנהגותו של הנחקר, שבודד אף מעיון בעיתונים שכתבו עליו.

 

כבר בחודש פברואר 2004 עתרה חברת רשת לבית המשפט השלום בפתח תקווה על מנת שזה יסיר את צו איסור הפרסום הקיים על החקירה המשטרתית. לעתירה של חברת רשת הצטרפה גם ההפקה של תוכניותו של העיתונאי ניסים משעל, מנחה התוכנית "משעל חם" בערוץ 2. בהמשך הצטרפו חדשות ערוץ 10 וכן העיתונאי יוסי מלמן ועיתון הארץ בו הוא כותב (בש 1676/04).

 

לטענת חברת רשת והעותרים האחרים, יש בידיהם פרטים חשובים על אלחנן טננבוים אך הם מנועים מלפרסמם בשם צו איסור הפרסום העומד וקיים בנושא.

 

ביום 25 פברואר 2004 התקיים דיון באולמה של השופטת נוגה אוהד, סגנית הנשיא של בית המשפט השלום בפתח תקווה. חברת רשת טענה כי בידה חומרים הנוגעים לאלחנן טננבוים, שיש בהם אינטרס ציבורי בפרסום.

 

בא כוחה של חברת רשת, עו"ד פז מוזר, טען כי עניין של בטחון המדינה אינו בסמכותו של בית המשפט אלא בסמכותו של גוף אחר במדינת ישראל: הצנזורה הצבאית.

 

חברת רשת המשיכה וטענה כי קורים דברים בימים אלה בסוגיית טננבוים. לטענתה, לציבור יש זכות לדעת מה קורה ולבקר את ההחלטות של המדינה בנושא. רשת טענה כי חופש הביטוי אינו סיסמא, אלא צריך להתקיים הלכה למעשה.

 

על מנת להראות את האבסורד של איסור הפרסום הקיים, צירפה חברת רשת לבקשתה עשרות צילומי דפים מאתרי אינטרנט אשר כתבו בנושא אלחנן טננבוים. חברת רשת טענה כי בעידן שבו קיים כל המידע ברשת האינטרנט, אין טעם להגביל את הפרסום בצו בית משפט, כך שכלי התקשורת הממוסדים (רדיו, טלוויזיה ועיתונות) אינם יכולים לפרסם את המידע הקיים ברשת האינטרנט.

 

ביום 1 מרץ 2004 נתנה השופטת נוגה אוהד את החלטה בנושא. השופטת אוהד קבעה כי למרות שקיימים פרסומים מסוימים בנושא אלחנן טננבוים ברשת האינטרנט, אין זה מתיר את הפרסום שנמנע בצו.

 

השופטת אוהד קבעה בהחלטתה כי הפרסום הקיים ברשת האינטרנט הוא בגדר שמועות שאינן מבוססות, וכי מדובר בפטפטת ותגובות לשמועות. עוד הוסיפה וכתבה כי אין בהפרת צו איסור פרסום כדי לייתר את צו איסור הפרסום. השופטת אוהד הסבירה כי לא קיימת פסיקה לפיה אם פורסם או פורסמו ידיעה בעיתונות מקומית, או זרה תוך הפרת צו איסור פרסום, יש בכך לייתר את הצו. מבחינת בית המשפט, כל עוד אין פרסום מוסמך, הרי כל מה שיש הוא בגדר שמועות. השופטת אוהד הסבירה כי משמועות לא יגרם נזק לאף אחד מהמעורבים בפרשה, גם לא לחקירה עצמה על כל היבטיה.

 

בהחלטה קבעה עוד כי היום בעידן האינטרנט, כל שמועה באה לידי ביטוי, פרסום, וכתבות באמצעות האינטרנט. לדברי השופטת אוהד, אם תתקבל טענת חברת רשת והמבקשים האחרים, הרי פירושה המעשי כי אין טעם במתן צו אסור פרסום מלכתחילה, וכי על המדינה לחדול מלפנות בבקשות אלה לבית המשפט רק בגלל שהדברים כבר פורסמו ברשת האינטרנט.

 

השופטת אוהד קבעה נחרצות כי אין מקום להתיר למבקשים לפרסם את מה שפורסם רק משום שפורסם באינטרנט.

 

השופטת התירה רק את נסיבות הגעתו של אלחנן טננבוים ללבנון ואסרה על פרסום שאר הפרטים.

 

בש 1676/04, בית משפט שלום פתח תקווה

חברת רשת ואח' נגד מדינת ישראל

ההחלטה המלאה, כאן

http://halemo.net/edoar/0071/reshet.htm

 

וגם כאן

reshet.htm

 

 

על החלטתה של השופטת אוהד הגישו חברת רשת וערוץ 10 ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב (בש 90802/04). ככל הידוע לי, לא ניתנה החלטה או פסיקה רשמית בנושא למרות שנערכו מספר דיונים בבית המשפט.

 

כל שנשאר הוא לחכות לתוכנית הטלוויזיה של חברת רשת בנושא אלחנן טננבוים ולגלות האם הפרסומים ברשת האינטרנט בנושא טננבוים היו מבוססים דיים או שהיו בגדר שמועות לא מבוססות ופטפטת מיותרת בנושא השנוי במחלוקת. את התוכנית ינחה העיתונאי רונן ברגמן.

 

דף התוכנית באתר רשת: "מי אתה אלחנן טננבאום"

http://www.reshet-tv.co.il/pages/minihp.asp?ProgId=772

 

 

פרסומים קודמים

 

29/01/2004 | סוכן המוסד אלחנן טננבאום, חוזר הביתה

http://halemo.net/info/views/0006.html

 

16/10/2004 | אלחנן טננבאום, הסיפור הכמעט מלא של החטיפה ללבנון

http://halemo.net/edoar/0026/0002.html

 

 

 


 



אלחנן טננבוים



מי אתה אלחנן טננבוים?
 




 
 


 
 



 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים