הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

האם גולשים ישראלים יוסגרו לארה"ב?

 

21/04/2005 | גיליון מספר 78 | משה הלוי halemo

 

בהחלטת הסגרתו של זאב רוזנשטיין לארה"ב בגין חשד לעבירות של ייבוא סמים, עלולים גולשי אינטרנט להיות מוסגרים לארה"ב בגין עבירות שהן עבירות על חוקי ארה"ב. בהחלטת השופט יעקב צבן, הוא הביע דעתו כי אם העבירה בוצעה באינטרנט, אין מניעה מהסגרת המשתמש למדינה אחרת שתשפוט אותו.

 

 

 

ביום 19 אפריל 2005 נתן השופט יעקב צבן החלטה מעוררת מחלוקת. בהחלטתו הוא קיבל את עמדת המדינה ואת עמדת ארה"ב בדבר הסגרתו של זאב רוזנשטיין לארה"ב. ההסגרה התבקשה על ידי האחות הגדולה מיבשת אמריקה לאחר שייחסה לרוזנשטיין ייבוא של סמים מסוג אקסטזי לארה"ב, בניגוד לחוק.

 

בהחלטתו של השופט צבן, קבע השופט את הדברים הבאים:

"מכל האמור מסקנתי הינה, כי כאשר מדובר בעבירות בעלות אופי בינלאומי, כמו עבירות אינטרנט, או עבירות תרמית בינלאומיות, סחר בסמים, עבירות קשר, יש לעקרון התחולה הטריטוריאלית משקל מופחת. מקום יצירת הקשר הפלילי יכול להפוך נטול חשיבות אף אם הוא מהווה עבירה מושלמת, אם התוצאות המעשיות של הקשר יוצאות אל הפועל במדינה אחרת. לצורך זה ניתן לאבחן בין עבירות טריטוריאליות מובהקות כגון רצח, עבירות מין, שוד וכיו"ב לבין עבירות מקיפות עולם או כאלה שמיקומן הפיזי מקרי, אך ביצוען במקום או מדינה אחרת, בה מרכז הכובד ולה האינטרס לשפוט את המבוקש. כמפורט לעיל, במקרה לפני, לארצות הברית אינטרס עדיף לשפוט את המשיב, שכן אף שהקשר נוצר בישראל, כל ביצועו מחוץ לישראל, הסמים הופצו ויועדו להפצה בארה"ב, החקירה החלה והתנהלה שם, שם עיקר הראיות ושם נשפטו רוב אנשי הרשת".

 

ב"ש 4023/05 (מחוזי ירושלים), מדינת ישראל נגד זאב רוזנשטיין

ההחלטה מיום 19 אפריל 2004, כאן

rozenstein.htm

 

משמעות הדברים הנחרצים שכתב השופט צבן בהחלטתו, היא שאם גולשים ישראלים יבצעו מעשה הנחשב לעבירה בארה"ב, ושם תתחיל חקירה בנושא, עלולים אותם גולשים להיות מוסגרים לארה"ב לשם שפיטה על ידי מערכת המשפט האמריקאית על מושבעיה.

 

בעבר כבר נקבע על ידי בית משפט אזרחי כי אתר אינטרנט ישראלי המוכר את מוצריו לתושבי ארה"ב, חשוף לתביעות אזרחיות בארה"ב ולאכיפת פסק הדין בישראל. חברה אמריקאית המשווקת את מוצרי מעבדות ים המלח תחת המותג AHAVA, תבעה חברה ישראלית המפעילה אתר אינטרנט המוכר את אותם מוצרים לכל העולם בלא הבדל בין הקונים.

 

ראו הרחבה בנושא, כאן

http://halemo.net/edoar/0072/0002.html

 

 

בעבר נערך דיון בבית המשפט השלום בירושלים בהארכת מעצר לצורך הסגרתו של משתמש אינטרנט ישראלי אשר איים באמצעות דואר אלקטרוני על תושב ארה"ב. השימוש בדואר האלקטרוני היה באמצעות אתר יאהו, שמקום מושבו בארה"ב. המשתמש הישראלי נעצר ומעצרו הוארך בכל פעם לשם דיון מחודש בהסגרתו לארה"ב. לא ידוע לי האם הוא הוסגר בסופו של דבר.

 

 

מ 7818/04 (שלום ירושלים), היועץ המשפטי לממשלה נגד אורן בר

החלטה מיום 29 מרץ 2004, של השופט אהרון פרקש

hasgara.htm

 

 

בעתיד עלולים גולשי אינטרנט שעברו על חוקים אמריקאים באינטרנט, למצוא עצמם מול הליכי הסגרה. כבר היום, מערכת המשפט בישראל היא שפוטה של הממשל האמריקאי, בעיקר בנושאים של עבירות מחשב שבוצעו נגד מוסדות ואזרחים אמריקאים, וכן בנושאים של זכויות יוצרים וקניין רוחני (פטנטים, סודות מסחריים וכדומה).

 

לדעת כותב שורות אלו, בעתיד יבקשו שלטונות ארה"ב להסגיר לידיהם שולחי דואר זבל ישראלים. תאגיד מיקרוסופט כבר עובד על הנושא...

 

 

 

 


זאב רוזנשטיין
(צילום של משטרת תל אביב)




השופט יעקב צבן

הסגיר את רוזנשטיין
ויסגיר גם כל גולש
 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים