הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

נדחתה עתירה נגד תעמולת בחירות באתר רוטר נט

 

02/02/2006 | גיליון מספר 80 | משה הלוי halemo

 

השופטת דורית בייניש, יושבת ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה 17, דחתה את עתירתו של גולש באתר רוטר נט, שביקש צו מניעה נגד האתר שיאסור עליו לפרסם תעמולת בחירות שלא על פי הוראות החוק הנוגע לפרסום בעיתונים.

 

 

ביום 1 פברואר 2006 הגיש אמיר לירן, תושב ראש העין ופעיל בענייני איכות החיים והסביבה, עתירה כנגד אתר האינטרנט רוטר נט, לאחר שהאחרון סירב לבקשתו של לירן שהגיע בדואר אלקטרוני, לתת את שמותיהם של מפרסמי תעמולה באתר רוטר נט.

 

אתר רוטר נט

http://www.rotter.net

 

על פי נוסח העתירה, ביום 30 ינואר 2006 גלש לירן באתר האינטרנט והבחין כי באתר מפורסמת תעמולת בחירות נגד מפלגת "קדימה". המדובר בבאנר פרסומי המפורסם באתר בסבב עם פרסומות אחרות בתשלום. בבאנר או בקרבתו, לא צוין שמם של מזמיני הפרסום התעמולתי.

 

אמיר לירן פנה לבעלי אתר רוטר נט  באמצעות דואר אלקטרוני, וביקש את שמותיהם של מזמיני הפרסום התעמולתי נגד מפלגת "קדימה". בתגובה, השיב לו הרב ישעיהו רוטר כי "הנושא נבדק ואושר". עוד על פי העתירה, השיב לו הרב רוטר כי "שם המפרסם יינתן לכל מי שיבקש". בהמשך, התבקש לירן לשלוח את בקשתו באופן מסודר באמצעות דואר רשום רגיל.

 

אמיר לירן לא אמר נואש, ופנה בעתירה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת השבע עשרה, השופטת דורית בייניש. בעתירתו קבל כי אתר רוטר נט עובר על חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט 1959. לירן טען כי אתר רוטר נט אינו מקיים את הוראות סעיף 10(א)(3) לחוק.

 

וכך קובע חלקו הרלבנטי של הסעיף:

10. הגבלה של מודעות מודפסות [תיקון: תשכ"ט, תשמ"ט, תשנ"ג, תשס"א]

(א) לא תהא תעמולת בחירות באמצעות מודעות מודפסות המוצגות ברבים, אלא בהגבלות אלה:

(1) המודעה לא תהא גדולה מ-50 על 70 סנטימטר;

(2) בוטל.

(3) המודעה תישא את שמו ומענו של המדפיס שהדפיס אותה ושל האדם האחראי להזמנתה; ואם פעל אותו אדם מטעם סיעה, רשימת מועמדים, מועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות מקומית או גוף אחר, תישא המודעה את שם הסיעה, רשימת המועמדים, המועמד או הגוף כאמור, או את האות או הכינוי של הסיעה או רשימת המועמדים;

"נפה" לצורך הוראה זו - נפה שנקבעה על ידי הממשלה לפי סעיף 3 לפקודת סדרי משרדיה ומועדוניה של המפלגה המפרסמת את המודעה.

 

 

ביום למחרת, 2 פברואר 2006, דנה השופטת בייניש בעתירה. השופטת בייניש קבעה בהחלטתה כי חוק הבחירות הנוגע לתעמולת בחירות, אינו חל על האינטרנט.

 

השופטת בייניש קבעה כי דין הבקשה שהגיש לירן להידחות. בהחלטתה הסבירה השופטת בייניש, כי חוק התעמולה אינו עוסק כלל בתעמולת בחירות באינטרנט ואין בו הוראות המגבילות את תעמולת הבחירות הנעשית באמצעות ערוץ תקשורת זה.

 

השופטת בייניש הפנתה להחלטתו הקודמת של השופט מישאל חשין ששימש יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה 15, בשנת 2001. בהחלטתו אז (תב"מ 16/2001 ש"ס נגד פינס) קבע השופט חשין כי חוק הבחירות המגביל תעמולת בחירות באמצעי התקשורת השונים (עיתונות, רדיו וטלוויזיה), אינו חל רשת האינטרנט, והמחוקק עדיין לא תיקן את החוק בנושא. באותו מקרה, פנתה תנועת ש"ס בעתירה כנגד מפלגת ישראל אחת (מפלגת העבודה כיום) בדרישה למנוע קיום צ'אט בין חבר הכנסת אופיר פינס לבין הגולשים באתר האינטרנט של עיתון מעריב.

 

בשולי החלטתה קבעה השופטת בייניש כי הסתמכותו של לירן על סעיף 10(א) לחוק התעמולה, בטעות יסודה, שכן עניינו של סעיף זה הוא "מודעות מודפסות" המוצגות ברשות הרבים על גבי לוחות מודעות, והסעיף כלל אינו עוסק במודעות המופיעות באתרי אינטרנט.



עותק סרוק מהעתירה שהגיש אמיר לירן

liran.pdf

 

תב"כ 3/17, וועדת הבחירות, אמיר לירן נגד רוטר נט בע"מ

החלטה מיום 02/02/2006 של השופטת בייניש

liran_vs_rotter.rtf

liran_vs_rotter.htm

 

תב"מ 16/2001, וועדת הבחירות , תנועת ש"ס נגד אופיר פינס

החלטה של השופט מישאל חשין

shas_vs_pines.rtf

shas_vs_pines.htm

 

חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט 1959

http://www.knesset.gov.il/elections16/heb/laws/prop_law.htm

 

 

 

 

 

 

 


 



השופטת דורית בייניש

 


השופט מישאל חשין





 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים