הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

בעידן הדואר האלקטרוני והאינטרנט, לא ניתן לעקל מחשב

 

21/06/2006 | גיליון מספר 81 | משה הלוי halemo

 

עורך דין עם חובות, שהמדינה ביקשה לעקל מיטלטלין ממשרדו, עתר לבית המשפט על מנת לקבל פסק דין הצהרתי שיקבע כי לא ניתן לעקל ממשרדו ציוד מחשבים. המדינה טענה כי הוא יכול לנהל משרד ללא ציוד מחשבים. בית המשפט קבע כי בעידן התיק האלקטרוני המחייב תקשורת אינטרנט ודואר אלקטרוני בין עורך הדין לבית המשפט, לא ניתן לעקל מחשבים.

 

 

דורון רז, עורך דין במקצועו, חייב למדינת ישראל כסף. החובות למס הכנסה, מע"מ והמוסד ביטוח לאומי מסתכמים לסכום המתקרב ל 600,000 ש"ח.

 

המדינה, באמצעות הממונה על הגביה (יש תפקיד כזה), ביקשה לבצע עיקול במשרדו הפעיל של עו"ד רז. בין המיטלטלין שביקשה לעקל היו שלושה מחשבים, מכונת צילום, מכונת פקס, כסאות, שולחנות משרדיים, ארונות, מדפים צמודי קיר, פלטה חשמלית, מקרר קטן ועוד.

 

עו"ד רז עתר לבית המשפט השלום בחיפה, על מנת לקבל פסק דין הצהרתי הקובע כי לא ניתן לעקל את  המחשבים ושאר הציוד האלקטרוני המשמשים אותו לפרנסתו ולפרנסת בני משפחתו.

 

המוסד לביטוח לאומי שהיה המשיב השלישי בעתירה, הסכים לטענותיו של עורך הדין, ולכן כבר בתחילת ההליך המשפטי, ניתן פסק דין הקובע כי למוסד לביטוח לאומי אין זכות לעקל או להוציא מיטלטלין ממשרדו של עורך הדין. פסק הדין ניתן ביום 19 אוקטובר 2003.

 

מס הכנסה ומע"מ שהיו שני המשיבים הראשונים בעתירה טענו כי עורך דין יכול לנהל משרד ללא מחשבים ושאר ציוד אלקטרוני כגון מכונת צילום ומכשיר פקס.

 

לאחר הליך הוכחות שבו לא הצליחו המשיבים לסתור את טענתו של עורך הדין שהציוד במשרדו אינו יקר ואינו עולה על סך של 500 ש"ח, נתן השופט אמיר טובי מבית המשפט השלום בחיפה את פסק דינו.

 

השופט טובי הסביר כי טענתו של העותר, עורך הדין רז, מקובלת עליו. השופט טובי הסביר כי הציוד שבו מדובר נחוץ לעורך הדין לניהול משרדו ולפרנסתו ופרנסת בני משפחתו. עוד הוסיף השופט טובי כי אין בידיו לקבל את טענת המדינה (מס הכנסה ומע"מ) לפיה יכול עורך הדין לנהל את משרדו אף ללא ציוד מחשבים.

 

השופט טובי הסביר כי כיום, לא ניתן לקיים כיום משרד ראוי לעריכת דין ללא ציוד מחשבים מינימלי, לא כל שכן, כאשר אנו מצויים ערב השקתו של התיק האלקטרוני שיחייב תקשורת אינטרנט ותכתובת דואר אלקטרוני בין משרדי עורכי הדין לבית המשפט.

 

בשולי פסק הדין בית המשפט הוסיף בית המשפט כי ספק רב אם עיקול הציוד ממשרדו של עורך הדין רז, יצמצם את חובו הגדול לרשויות המס.

 

נזכיר כי בעבר, הונחה הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת מיכאל איתן שביקשה לאסור על עיקול מחשבים במסגרת הליכי הוצאה לפועל. למרבית הצער, הצעת החוק לא עברה קריאה שלישית, ואף לא נדונה בוועדות הכנסת.

 

פ/1783, הכנסת ה 16, הצ"ח ההוצאה לפועל (איסור עיקול מחשב אישי), התשס"ד 2004,

עותק מהצעת החוק, כאן

http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/16/1783.rtf

 

 

 

הפ 383/02 (שלום חיפה), דורון רז עו"ד נגד מדינת ישראל - הממונה על הגביה,

פסק דין של השופט אמיר טובי, מיום 20/06/2006.

עותק מפסק הדין, כאן

raz_vs_state.htm

 

 

 





 



 

 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים