עדכון אחרון: 3 מרץ 2004 | שלח לי מכתב | צפה בספר האורחים | חתום בספר האורחים | אודות חדר המידע | דף ראשי

 

 

 

 

 

ימיה האחרונים של העיתונות הממוסדת

 

27/02/2004 | חדר המידע | משה הלוי | halemo

 

 

מספר שנים לאחר פריחתה התקנית של השפה העברית ברשת האינטרנט, מתברר שזו משמשת גולשים פשוטים ולא מקצועיים לכתוב ולפרסם ידיעות, שמועות, חדשות, כתבות ומאמרים שמאפילים על אילו בעיתונות הממוסדת, שמשמיעה בימים אלו את פרפורי הגסיסה שלה באמצעות מריחת צבעים סיטונית והדפסת גופנים ענקיים על נייר עשוי דק.

 

 

בימים אילו, עיתונות הנייר הממוסדת משדרת מצוקה סמויה. אם בעבר יכול היה אדם לקנות עיתון ולקרוא כבר בעמוד הראשון מגוון ידיעות, הרי שבשנתיים האחרונות רובו של העמוד הראשון מוקדש לכותרות באותיות ענק על רקע צבעים עזים. לא נפקד מקומן של תמונות הענק מתחת או ליד.

 

עיתונות הנייר שהיא חלק מן העיתונות הממוסדת מתחרה על הקהל שרובו יכול לקבל את מנת החדשות היומית שלו מאתרי חדשות ברשת ואם חפצה נפשו לקרוא עוד, גם לקבל זאת מאתרי מידע פרטיים שלא כפופים למועצת העיתונות, לצנזורה, לבעל הון או לעורך קפדן.

 

 

העיתונות בבעיה

 

רשת האינטרנט גימדה את העיתונות הממוסדת ואת העיתונאים העובדים בה. האינטרנט עשתה אותם קטנים. והקטנים, שאינם מפנימים עדיין שהם הוקטנו, רומזים במאמרים מלומדים כי הם גזע עליון שלמד עיתונות מה היא בבית ספר לתקשורת. הם עובדים תחת כללי אתיקה נוקשים ועם עורך קפדן, שלא יעלה לאוויר ידיעה שלא נבדקה ולא הוצלבה עם מקורות מידע אחרים. "אנחנו", הם יטיפו לכם, "אנחנו עובדים במערכת עיתון. אתם לא".

 

איך קורה כדבר הזה? הם למדו, השקיעו, חקרו, עבדו במלצרות בלילות וסיימו סופסוף תואר ראשון בתקשורת. הם, עם התואר שלהם והרזומה המרשים, התקבלו לעבודה בעיתון המעניין ביותר של המדינה. והנה, בא לו הגולש פלוני'לה, כותב חופשי בפורומים, משחרר מידע חדשותי חם לאוויר שהעיתונות עדייו לא הספיקה לעלות עליו, וגורם לעיתון להראות אנכרוניסטי ולא מעודכן מול מאות אלפי קוראיו.

 

פלוני'לה ממשיך בשלו, מתקדם בחיים ואף פותח אתר חדשות משלו ברשת האינטרנט באזור מגוריו. הוא מספק ידיעות חמות בחינם לכל מי שנכנס, ככה סתם, ללא עריכה, ללא כללי אתיקה, ללא צעקות של דד ליין מהעורך הראשי. איך, איך הוא עושה לנו דבר כזה?

 

"אנחנו נתפוס את פלוני'לה דוט קום בפרסום מידע מסולף שפורסם לפני שהבשיל", קובעים העיתונאים הממוסדים שמדיי שבוע מפסידים סיפורים טובים בגלל פלוני. "או, הנה פלוני כתב משהו שהוכח שהוא לא בדוק. הבה ניכנס בו", מציע עיתונאי בכיר בעיר.

 

מאמרי ביקורת נחרצים עולים על הנייר. כל מילת ביקורת נבדקת, עוברת הגהה. מלוטשת. מדובר בעיתון ממוסד ולא בפורום נפסד.

 

 

מקורות מידע מפוקפקים

 

טעות אחת קטנה של פלוני, עורך חדשות אלמוני ברשת, עלתה לו בכתבת ביקורת על מקורות המידע המפוקפקים שלו. "אצלנו זה לא היה קורה", קובע רטרואקטיבית העיתונאי הממוסד.

 

הממוסדים לא יספרו לנו כי את מקורות המידע שלהם הם יונקים בשקיקה ובהנאה ממקומות ומגופים שהוכחו בעבר כמפוקפקים ובעלי אינטרסים. הללו למשל הם אנשי משטרה שתמיד ידעו לספר לממוסד עד כמה החשוד הוא מסוכן ופלילי. אף עיתונאי לא יבקש לקחת תגובה מהחשוד או מבני משפחתו. גם החוקר הוא בעל אינטרס להופיע בכתבה בצורה טובה, וזאת על מנת שיוכל לתייק את גזיר הנייר באלבום המשפחתי ולהתקדם לתפקיד הבא על גבו של הנחקר.

 

מקורות ביטחוניים "רמי דרג" תמיד ידאגו למלא את מימיותיהם של העיתונאים הצבאיים במידע "רב ערך", שימצא דרכו אל המערכת ומשם ישר לדפוס. זריית חול בעיניי הקוראים היא דבר של מה בכך. מדובר במקורות צבאיים והחול הוא חלק מהתפקיד הצבאי. בישראל אין הרבה קוראים שמעיזים לפקפק ביושרה של הזווית הצבאית.

 

חברי כנסת ושרים, מגובים בעוזרים פרלמנטריים מקושרים היטב, תמיד יתרמו מידע לממוסדים, כדי שזה יופיע בעיתון. הממוסדים תמיד יודעים שמדובר במידע אינטרסנטי, אבל זה ממש לא מפריע להם לצטט בדקלום שם.

 

 

מטרה סמויה

 

לעיתונות הממוסדת מטרה אחת בלבד: למכור. לעשות בלאגן. לייצר סיפור המשך. לגרום שידברו על זה. לייצר פרובוקציה סמויה. ספין. להפיץ מידע. לקבוע עמדה. לגרום למצב שלעובדים שלה תהיה גם מחר עבודה. הפרובוקציה הכתובה של היום היא העבודה של מחר.

 

לאמינות המידע בעיתונות הממוסדת אין הרבה רלוונטיות. מה שקובע הוא פיקנטיות המידע. לא אמינותו. אם אמינות היתה קובעת, מקורות המידע של העיתונות היו מתפוגגים, והעיתונאים היו נותרים חסרי תעסוקה.

 

רשת האינטרנט משבשת ומפריעה לעיתונות הממוסדת. אם בעבר זה הצליח להם, אז לא עוד. כל גולש הוא מלך וכל קורא מסך הוא עיתונאי. רשת האינטרנט יצרה מצב שכל אחד יכול לפרסם חדשות ללא כללים, ללא עורך, ללא דד לייו, ללא תעודה, וללא צורך לעורר פרובוקציות מרוחות בצבע אדום ריבה, רק כדי למכור את העיתון של היום הבא.

 

 

 

 

 

.


פרובוקציות מרוחות בצבע אדום ריבה
 


רק כדי למכור את העיתון של היום הבא



עיתונות אינסטנט באינטרנט
(צילום אילוסטרציה)

 
(למצולם אין קשר למאמר)

 




תגובות הקוראים