הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

האם ספקיות האינטרנט יחשפו את משמיצי ש"ס באתר היידפארק?

 

21/02/2004 | גיליון מספר 43 | halemo

 

 

במהלך משפטי מפתיע, ביקשו מפעילי אתר האינטרנט והפורומים היידפארק, לחייב את ספקיות האינטרנט בישראל, אינטרנט זהב, בזק בינלאומי ונטוויז'ן, להסגיר את פרטיהם של הגולשים אשר כתבו השמצות כנגד אנשי תנועת ש"ס בפורומים של היידאפרק. השופטת יהודית שבח מבית משפט השלום בתל אביב שדנה בבקשה, קבעה כי לישיבת קדם משפט הראשונה, יופיעו גם נציגי ספקיות האינטרנט וידונו בהשלכות הסגרת פרטיהם של גולשים אנונימיים ברשת.

 

 

רקע

 

אתר האינטרנט היידפארק הוא אתר המרכז בתוכו מאות פורומים וקבוצות דיון שונות. האתר קיים מספר שנים ברשת, והפך לשם דבר בתחום הפורומים הפרטיים ברשת האינטרנט בישראל.

 

אתר האינטרנט היידפארק

http://www.hydepark.co.il

 

באתר מרוכזים מאות קבוצות דיון בנושאים שונים, כאשר לכל פורום יש מנהל פורום היכול למחוק ולערוך את התכנים, וכן סגני מנהלים עם סמכויות לחסום גולשים ולערוך תכנים בוטים.

 

אחד מהמאפיינים בפורומים של היידפארק כמו בכל פורום אינטרנט בישראל, הוא האנונימיות היחסית בה יכולים גולשים להירשם ולכתוב כאוות נפשם. הדברים שיכתבו יעלו מייד לתצוגה ועד שמנהל הפורום יבחין בתוכן הבוטה, יכולים לקחת מספר דקות עד שעות.

 

באתר נכתבות כ 20,000 הודעות ביום ובעלי האתר אינם שולטים בתכנים המועלים לאתר.

 

 

התביעה

 

בחודש יוני 2003 הגיש איציק סודרי, דובר תנועת ש"ס לשעבר ועוד ששה אחרים, חלקם בני משפחתו הקרובים, תביעת לשון הרע כנגד אתר האינטרנט היידפארק בגין דברי בלע ולשון הרע שנכתבו כנגדם באתר האינטרנט היידפרק. הדברים שנכתבו כנגד סודרי ואחרים, נכתבו ככל הנראה על ידי מתנגדיהם בתנועת ש"ס, ובמקופ לפרסמם בפשקווילים על לוחות המודעות ברחבי העיר, הם ניצלו את האנונימיות ואת הטכנולוגיה, וכתבו את השמצותיהם באתר היידפארק הפתוח לכולם.

 

לאחר שפנו אנשי תנועת ש"ס להנהלת היידפארק למחיקת הפרסומים המשמיצים, נמחקו הפרסומים מאתר האינטרנט. למרות המחיקה, הוגשה תביעת לשון הרע כנגד מפעילי אתר האינטרנט.

 

התביעה שהוגשה לבית המשפט השלום בתל אביב (ת"א 37692/03), פירטה אחת לאחת את ההשמצות כנגד איציק סודרי ובני משפחתו.

 

רשימת התובעים כללה את:

1. איציק סודרי, דובר יו"ר תנועת ש"ס לשעבר ח"כ אלי ישי.

2. מיטל סודרי, רעייתו של איציק סודרי ואחותו של השר לשעבר אלי ישי.

3. שלומי סודרי, אחיו של איציק ונהגו של מנכ"ל משרד הפנים.

4. גבי פרץ, מנכ"ל אגף ההכשרים של תנועת ש"ס, בד"ץ בית יוסף.

5. יעל פרץ, רעייתו של גבי פרץ ומזכירה בבטאון תנועת ש"ס "מיום ליום". אחותו של איציק סודרי.

6. בן ציון בר שלום, חבר הנהגת ההסתדרות מטעם תנועת ש"ס, וגם נכדו של הרב עובדיה יוסף.

7. יהודית יוסף, לשעבר מנהלת לשכתו של יו"ר תנועת ש"ס, ח"כ אלי ישי, אחותו של איציק סודרי וכלתו של הרב עובדיה יוסף.

 

כתב התביעה פירט השמצות קשות כנגד איציק סודרי ובני משפחתו. על איציק סודרי נכתב כי "הוא חילוני גמור, הוא לא מתפלל, הוא רודף שמלות, הוא גרוש, הוא לא שירת בצה"ל, הוא נואף".

 

השמצות נוספות נכתבו כנגד רעייתו של איציק סודרי ושאר בני משפחתו.

 

התביעה הוגשה כנגד שלושה נתבעים: "היידפארק, מרכז הפורומים הישראלי", חברת "אינטרדאז", וכנגד ארנון שטלריד, בעל האתר הרשום.

 

סכום התביעה נקבע על 120,000 ש"ח. התובעים גם דרשו מבעלי האתר לפרסם מודעת התנצלות, תיקון והכחשה בשלושה עיתונים יומיים ובשלושה עיתונים המופצים לציבור הקוראים החרדי, בנוסף לפרסום באתר האינטרנט הנתבע.

 

כתב התביעה המלא, כאן

http://halemo.net/edoar/0015/hydepark01.htm

 

 

ההגנה

 

אתר היידפארק הגיש כתב הגנה ובה פירט כי האחריות לפרסומים אינה מוטלת עליו וכי אין ביכולתו אמצעים טכניים לעקוב אחרי פרסומים או גולשים המפרסמים השמצות בזמן אמת בפורומים.

 

עו"ד אביב אילון ממשרד עורכי הדין אילון ארגט ושות' שקיבלו על עצמם את ייצוגו של אתר היידפארק, פירטו בכתב ההגנה הגנות שונות העומדות לפרסומים באינטרנט.

 

נטען כי הראיות שצורפו לכתב התביעה אינן עומדות בדיני הראיות מעצם היותם תדפיסי מחשב שהופקו ממחשב הנתבעים, בהתאם ל"כלל הראייה הטובה ביותר" והכלל האוסר עדות מפי השמועה.

 

הסבר על כלל הראייה הטובה ביותר והכלל האוסר עדות מפי שמועה, כאן

http://halemo.net/edoar/0024/0005.html

 

כמו כן נטען כי נתבעות 1 ו 2 אינם יישויות משפטיות, וכי רק נתבע 3, ארנון שטלריד, הוא בעל האתר. נטען עוד כי חוק איסור לשון הרע אינו קובע כי אתר אינטרנט הוא עיתון כמשמעותו בפקודת העיתונות, וכי אין על עורך אתר אינטרנט את האחריות המשפטית הקיימת על עורך עיתון.

 

עו"ד אביב אילון טען כי התובעים, אנשי תנועת ש"ס, אינם מחפשים באמת את האנשים שהשמיצו אותם וכי הם יודעים מי עומד מאחורי ההשמצות, ומנסים להטיל את העוולה על אתר אינטרנט שאינו מעורב מלחמות הפנימיות של ש"ס.

 

עו"ד אילון הסביר בכתב ההגנה כי אתר האינטרנט היידפארק אינו שונה מכיכר העיר בה כל אדם יכול להשמיע את דעתו על אחרים. עו"ד אילון הסביר כי אתר היידפארק הוא בסך הכל תשתית טכנולוגית מתקדמת לכיכר העיר.

 

כתב ההגנה גם פירט את הגנות חוק איסור לשון הרע, סוגיית אחריות ספקי האינטרנט לתכנים העוברים דרכם, וכן את סוגיית חופש הביטוי בישראל.

 

כתב ההגנה המלא, כאן (קובץ pdf)

http://halemo.net/edoar/0024/hydepark_hagana.pdf

 

 

מאבק ציבורי

 

אתר היידפארק, שהתביעה נפלה עליו כרעם ביום בהיר, פתח באתר היידפארק מדור הקורא לגולשים לתמוך בו ולעזור לו כנגד התביעה שהגישו כנגדו אנשי תנועת ש"ס. כמו כן נפתח פורום להודעות הגולשים בנושא.

 

היידפארק תחת מתקפה

http://www.hydepark.co.il/hydepark/mi.asp

 

פורום "תחת מתקפה - חופש הביטוי"

http://www.hydepark.co.il/hydepark/forum.asp?forum_id=15

 

 

בקשה לחשוף גולשים

 

לאחר הגשת כתב ההגנה, ביקש עו"ד אביב אילון ואנשי אתר היידפארק לחשוף את שמותיהם ופרטיהם של הגולשים שהשמיצו את אנשי תנועת ש"ס ואיציק סודרי בראשם. בבקשה שהגיש, הוצבו שלושה מספקי האינטרנט בישראל כמשיבות פורמליות בבקשה (בש"א 150146/04). משיב פורמלי הוא צד בעל עניין בסכסוך משפטי, לאו דווקא בתפקיד של תובעת או נתבעת.

 

כבר בשלב הגשת התביעה נראה על פניו כי התובעים יודעים במי המדובר ומי הם המשמיצים, אך אינם רוצים להתעמת מולם בבית משפט אזרחי, כי הרב עובדיה יוסף אסר בעבר לפנות לבתי דין חילוניים. הרב יוסף קבע, על פי כותרת בעיתון מעריב, כי מי שפונה לבית משפט של חילוניים, יחלה בצרעת.

 

אתר היידפארק, כמו כל אתר פורומים אחר בישראל, יכול לשמור פרטים מסוימים של גולשים הכותבים בו כגון כתובת איי פי (IP - כתובת מספרית של המחשב המחובר לרשת האינטרנט), כתובת דואר אלקטרונית שלרוב היא אנונימית ואינה יכולה להצביע על המקור ועוד פרטים נוספים.

 

עוד פרטים על מה היא כתובת איי פי, כאן

http://halemo.net/info/internet/ipaddress.html

 

את הקשר בין כתובת האיי פי (IP) לשמו של האדם, יכולות לעשות רק ספקיות האינטרנט המספקות את שירות ההתחברות לרשת האינטרנט, וגם זאת רק בטווח זמן קצר.

 

כך למשל, אם גולש מזוהה בכתובת איי פי כלשהי באתר היידפארק, בעל האתר יכול לדעת מאיזה ספק אינטרנט מחובר הגולש, על ידי בדיקה פשוטה בעזרת תוכנה פשוטה הממירה את הכתובת המספרית לכתובת פנימית טקסטואלית של ספק האינטרנט.

 

דוגמה לכלי הממיר כתובת איי פי לכתובת ספק אינטרנט

http://www.ripe.net/perl/whois

 

הכניסו למשל כדוגמה את הכתובת המספרית הבאה:  192.114.80.166

התשובה צריכה להיות שזו חברת אקטקום.

 

כאמור, הבקשה של אתר היידפארק היתה לחייב שלוש מספקיות האינטרנט בישראל, במתן פרטים על הגולשים. במשיבות היו חברת אינטרנט זהב, חברת בזק בינלאומי ווחברת נטוויז'ן.

 

על פניה, לבקשה אין סיכוי להביא לכך שהגולשים המשמיצים יוסגרו לידי בית המשפט, מכיוון שבנוסף לכתובת האיי פי, יש למסור את התאריך והשעה שבה נרשמה כתובת האיי פי. מכיוון שחלק מחשבונות האינטרנט המסופקים לגולשים הם בקו חיוג (מודם מחייג), לא תמיד כתובת האיי פי היא קבועה, ולכן לא ניתן לקבוע שגולש בעל כתובת מסוימת הוא אותו גולש שהיה בעל אותה כתובת בזמן ובתאריך שנרשמה ההשמצה בפורום.

 

כמו כן, ספקיות האינטרנט אינן שומרות נתונים על גולשים ליותר מחודש ימים, מכיוון שמדובר במידע רב המצריך משאבים אדירים לשמירת המידע הזה במחשבי החברה.

 

על מנת שחברה כלשהי תשמור מידע לגבי גולשים, יש לבקש זאת ממנה כבר בשבוע הראשון. לא תמיד תסכים החברה לכך ולרוב יש להוציא צו בית משפט לצורך העניין. צו בית משפט נושא בחובו הוצאות כבדות על המבקש ומתן ערבויות והתחייבויות כספיות לפיצוי עתידי, במידה הצו לא היה מוצדק.

 

 

הדיון בבקשה והחלטת בית המשפט 

 

כאמור, ביום 18 פברואר 2004, דנה השופטת יהודית שבח בבקשתם של אנשי אתר היידאפרק לחייב את ספקיות האינטרנט בישראל להסגיר את פרטי הגולשים, ולזמנן כעדים בתיק.

 

השופטת שבח קבעה מצד אחד כי בשם האנונימיות ברשת האינטרנט, גולשים מרשים לעצמם להשמיץ אחרים, אך מצד שני סוד קיסמה של רשת האינטרנט היא האנונימיות.

 

וכך הוסיפה וכתבה:

"סוגיה זו של חשיפת פרטי גולשי האינטרנט הינה סוגיה נכבדה המצריכה עיון בכובד ראש. על בית המשפט לאזן בין האינטרסים נשוא חוק הגנת הפרטיות והזכות לאנונימיות אל מול ניצול לרעה של זכות זו על דרך פגיעה בחפים מפשע תוך הסתתרות, מגונה לטעמי, תחת מגן האנונימיות.

 

על בית המשפט למצוא את הכלים המתאימים לאפשר סעד לאדם שנפגע מדברי לשון הרע שפורסמו כנגדו באופן אנונימי .

 

יש לדון בסוגיה בצורה רצינית ומעמיקה .

 

לטעמי, אף לגולשים עצמם, אשר זהותם עשויה להיחשף , ומכל מקום איננה ידועה גם לבית משפט, זכות להגיב לבקשה ולהביע עמדתם. "

 

 

כבוד השופטת שבח קבעה כי בדיון קדם משפט הבא שיתקיים בעוד מספר שבועות, יוזמנו ספקיות האינטרנט לדיון בנושא חשיפת שמות הגולשים. ספקיות האינטרנט ישמיעו את עמדתן העקרונית בנושא.

 

ההחלטה המלאה כאן

decision.htm

 

וגם כאן

http://halemo.net/edoar/0043/20040218decision.htm

 

 

 

 



איציק סודרי
דובר תנועת ש"
ס לשעבר



עו"
ד אביב אילון
מייצג את אתר היידפארק



השופטת יהודית שבח
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים