הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

לראשונה בישראל: גולש איים באינטרנט על חבר הכנסת אברהם פורז ונשלח למאסר בפועל

 

28/02/2004 | גיליון מספר 44 | halemo

 

 

השבוע שלח השופט חנן אפרתי מבית המשפט השלום בתל אביב אם ובנה לשמונה ולתשעה חודשי מאסר, לאחר שאיימו על חבר הכנסת אברהם פורז בשנת 2002 בעת שכיהן כיושב ראש וועדת הכלכלה של הכנסת. פורז ביקש להפסיק את אספקת החשמל חינם לעובדי חברת חשמל. בתגובה זכה פורז לאיומים על חייו בטלפון ובפורומים ברשת האינטרנט. את פרטיו של אברהם פורז השיגה האם לאחר שעברה על חוק המחשבים וחדרה לחומר מחשב ללא רשות וסמכות.

 

 

הנאשמים

 

גברת אמיה שוורצמן היתה עד לשנת 2002 עובדת חברת החשמל לישראל במשך 30 שנה. בתוקף מעמדה, קיבלה זו כמו כל עובדי חברת החשמל, חשמל חינם לביתה בלא שנאלצה לשלם עליו כמו שאר אזרחי מדינת ישראל.

 

בנה של אמיה שוורצמן, אביחי, עמד לפני גיוס לצה"ל לאחר שסיים את לימודיו. עד לגיוסו לצה"ל, עבד אביחי בעובד זמני בחרת מקורות בחולון, החל מיום 1 יולי 2002 ועד ליום 15 יולי 2002. בתוקף תפקידו בחברת המים הישראלית מקורות, הוא עבד ליד מחשב והיתה לו גישה באמצעות המחשב לרשת האינטרנט.

 

 

חבר הכנסת אברהם פורז והחוק להגבלת צריכת חשמל חינם

 

חה"כ אברהם פורז מסיעת שינוי פעל במסגרת שיקול דעתו הפרלמנטרית ובמסגרת תפקידו הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק להגבלת צריכת חינם של חשמל על ידי עובדי חברת החשמל.

 

בהצעת החוק שהגיש חה"כ פורז הוא הציע כי עובדי חברת החשמל יוכלו לצרוך חשמל חינם בשיעור של עד פי שניים מצריכה ממוצעת של משפחה ישראלית ממוצעת, וכי צריכת חשמל מעבר למה שנקבע בהצעת החוק, ישלמו עובדי חברת חשמל את המחיר המלא. סעיף נוסף בהצעת החוק קבע כי עובדים חדשים שיצטרפו לחברת חשמל, ישלמו את המחיר המלא ולא יקבלו בחינם את החשמל לביתם.

 

הכנסת עמדה לדון בהצעת החוק כבר ביום 2 יולי 2002, אלא שהצבעה נדחתה ליום 15 יולי 2002. בפרק הזמן הזה אושפז חה"כ פורז לאחר שלקה בבריאותו, וההצבעה שוב נדחתה, הפעם ליום 22 יולי 2002.

 

 

חדירה לא מורשית לחומר מחשב ואיומים

 

במשך אותה תקופה בחודש יולי 2002 שבה עמדה הכנסת לדון בהצעת החוק, החלו איומים אנונימיים על חייו של חה"כ אברהם פורז, עת כיהן כיו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת. האיומים על פורז נועדו כדי לגרום לו שלא להעלות את הצעת החוק להגבלת צריכת החשמל, ולהימנע בעתיד מכך.

 

במסגרת תפקידה בחברת חשמל, נכנסה אמיה שוורצמן למחשב חברת חשמל על מנת להוציא את פרטיו החסויים והפרטיים של חה"כ אברהם פורז, שגם הוא כמו כל עם ישראל, מנוי של חברת חשמל הישראלית.

 

האם אמיה שוורצמן מסרה לבנה אביחי את הפרטים וביניהם מספר הטלפון הפרטי ואת הטלפונים החסויים של חה"כ אברהם פורז, על מנת שיעשה בהם שימוש. מטרת בנה היתה להתקשר לחה"כ פורז, לאיים ו"לשכנע" אותו שיוריד את הצעת החוק שלו משולחן הכנסת.

 

במהלך חודש יולי 2002,עד ליום 22 בחודש, התקשר אביחי אל חה"כ פורז אל מספרי הטלפון החסויים שלו. בשבע הזדמנויות שונות יצר אביחי קשר עם פורז.

 

בשיחות הטלפון שיצר אביחי עם חה"כ פורז, הוא איים עליו וניסה לשכנע אותו לבטל את הצעת החוק. על פי עדותו של חה"כ פורז במשטרה, נאמר לו: "אם תבטל את החשמל חינם, תמות". עוד הוסיף: "אם תבטל את החשמל חינם, חייך בסכנה". "חבל, יש לך פנים יפות". בנוסף לאיומים, ספג חה"כ פורז קללות ונאצות.

 

 

חה"כ פורז מתארח בפורומים של  ynet וסופג איומים

 

ביום 14 יולי 2002 התארח חבר הכנסת אברהם פורז בפורומים של אתר החדשות ynet. הפורומים של ynet מארחים מדיי שבוע אישים שהיו בחדשות לשיחה עם הגולשים. גולשי האתר יכולים להרשם ולכתוב שאלות שעליהם יענה האורח.

 

כאמור, ביום 14 יולי 2002 התארח חה"כ אברהם פורז בפורום "חדר החדשות" של אתר ynet. נושא השיחה הלוהט הוא ביטול צריכת החשמל בחינם של עובדי חברת חשמל. חלק מהגולשים תומכים בעמדתו של חה"כ פורז ומעודדים אותו שלא להיכנע לסחטנות ולטרור האישי נגדו שמפעילים עובדים בחברת החשמל.

 

לתמונה ולפורומים נכנס גם אביחי, בנה של עובדת חברת החשמל ובעל הכרות טלפונית עם חבר הכנסת המתארח. אביחי שוורצמן נרשם תחת הכינוי avisva, ככל הנראה קיצור שמו ושם משפחתו.

 

אביחי מחובר לרשת האינטרנט דרך מסוף מחשב בחברת מקורות בה עבד. אביחי כותב מספר הודעות מאיימות ומלאי קללות, אך הללו נמחקות מבעוד מועד על ידי הנהלת הפורומים הקשוחה של אתר ynet.

 

באחת ההודעות רושם אביחי את הדברים הבאים:

"למה אתה רוצה כל כך שעובדי חב' החשמל ישלמו חשמל... אם אתה לא עונה חבל על הפנים היפות שלך... אם תעשה משהו כדי לבטל את החשמל חינם של עובדי חב' החשמל אתה תמות, חבל שיש לך פנים יפות".

 

ההודעה הזו כמו שאר ההודעות נמחקת וחה"כ אברהם פורז לא טורח לענות לה. חה"כ אברהם פורז עונה לגולשים אחרים בנושאים אחרים כמו גישתה של סיעת שינוי בה הוא חבר לחברה החרדית.

 

הודעה בודדת של אביחי תחת הכינוי avisva נותרת גלמודה עד לעצם יום כתיבת שורות אלו (צילום מסך וקישור מצורפים). בהודעה זו כותב אביחי: "פורז, למה אתה לא מגיב על מה שכתבתי".

 

ההודעה האחרונה של אביחי שוורצמן

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-815-148-1658783,00.html

 

ההודעה נמצאת באשכול ההודעות הבא

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-870-148-1335,00.html

 

וכל שאר ההודעות של חבר הכנסת אברהם פורז עונה לגולשים, כאן

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-870-148-1338,00.html

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-870-148-1337,00.html

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-870-148-1336,00.html

 

 

באחת ההודעות בפורום "חדר החדשות" של ynet, מביע חה"כ פורז את דעתו על עובדי חברת חשמל.

 

וכך הוא כותב:

[ציטוט]

נושא : אני מאמין

תאריך : 14/07/02  12:56

מחבר/ת : ח"כ פורז 

 

שהפעם יש סיכוי של אמת להביא לאישורו של החוק להביא לצמצום בצריכת החשמל חינם. חברת החשמל היא חברה בלתי יעילה, משום שעד כה, המערכת הפוליטית לא השכילה לנטרל את המונופול ולהפריד בין חברת הולכה לבין חברות המספקות אנרגיה, על בסיס תחרותי. אני מודע לכך שצמצום צריכת החשמל חינם לא תפתור את כל הבעיות אבל זהו צעד בכיוון הנכון.

[סוף ציטוט]

 

ההודעה כאן:

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-815-148-1658962,00.html

 

הודעה של גולש אחר שמעודד את חה"כ פורז לא להיכנע לאיומים של חברת חשמל

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-815-148-1658763,00.html

 

לאחר האירוח בפורומים של אתר ynet, ממשיך אביחי להתקשר ולאיים על חה"כ פורז בטלפון החסוי בביתו של חה"כ. חלק מהאיומים הם על רעייתו של פורז, בעוד חה"כ פורז מאושפז בבית החולים לאחר שחש ברע. האיומים הטלפוניים נמשכים עד ליום 22 יולי 2002.

 

 

כתב אישום והכרעת דין ראשונה

 

לאחר מספר ימים, עוצרת משטרת ישראל את אביחי ואת אימו אמיה שוורצמן, לאחר שהצליחה לאתר את מקור השיחות הטלפוניות והאיומים באינטרנט.

 

ביום 16 פברואר 2003 נערכת בבית המשפט השלום בתל אביב באולמו של השופט גלעד נויטל, הקראה של כתב האישום. האם ובנה מואשמים בעבירות הבאות: קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים, העלבת עובד ציבור, חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה, פגיעה בפרטיות והטרדה באמצעות מתקן בזק. האם מואשמת גם במרמה והפרת אמונים.

 

לאחר תקופת התדיינות בין הסנגוריה לפרקליטות, נערכת הסכמה בין הצדדים כי הנאשמים אביחי ואימו יודו בעבירות המיוחסות להן, והתביעה תסכים להטלת עונשים קלים יחסית. עיסקת טיעון נערכת בין הצדדים.

 

ביום 4 מאי 2003 כותב השופט גלעד נויטל את הכרעת הדין הראשונה בתיק. גזר הדין והעונש נדחים עד לאחר קבלת תסקיר מקצין המבחן.

 

הכרעת הדין הראשונה של השופט גלעד נויטל, כאן

a20030504verdict.htm

 

 

איפה האקטוס ראוס של האמא?

 

ביום 13 יולי 2003, יום לאחר פטירתו של יורם אוברקוביץ', ראש הועד החזק של עובדי חברת חשמל, מתקיימת ישיבה נוספת בבית המשפט השלום בתל אביב באולמו של השופט גלעד נויטל. הישיבה אשר נועדה לגזור את דינם ולקצוב את עונשם של האם ובנה, מתקיימת בצל כבד שהתביעה, למרות שהנאשמים הודו בעובדות, אינם עשו את המעשים תוך כדי מחשבה פלילית. עיקר הבעיה היא האם, אשר טוענת כי רק העבירה את פרטיו של חבר הכנסת פורז לבנה, ולא ידעה כלל שהוא מאיים עליו

 

על מנת להרשיע אדם כלשהו בעבירה פלילית, לא מספיקה הודאתו בעובדות, אלא נדרשת גם מחשבה פלילית בביצוע המעשה, ולפעמים אף נוכחות פיזית בזירת הפשע בעת המעשה. יסוד נפשי או פיזי זה נקרא בעגה המשפטית "אקטוס ראוס", והוא מרכיב עיקרי בהרשעה פלילית. אדם יכול להודות בעובדות מבלי להבין את ההשלכות הפליליות במעשה שעשה. כדי להרשיע אדם, בית המשפט צריך להיות משוכנע כי האדם התכוון במעשיו לביצוע עבירה פלילית וכי היה שותף פיזי לביצוע העבירה.

 

הסניגור, עו"ד שלמה פרומרמן, טוען כי לגבי הבן אביחי, מדובר במשובת נעורים והוא לא הבין את המעשה שעשה כאשר דיבר על פורז באמצעות רשת האינטרנט ובטלפון. לטענת הסניגור, לא התקיים כלל איום על חבר הכנסת אברהם פורז.

 

לאור דברי הסניגור והכפירה בעבירות אך לא בעובדות, נדחה הדיון המשפטי למועד אחר.

 

ביום 14 ספטמבר 2003 מתקיימת ישיבה נוספת בה חוזר הסניגור מדברי הכפירה בכתב האישום שהשמיע בישיבה הקודמת, והוא מצמצם את בקשתו להקלות בעונש בלבד.

 

ביום 19 נובמבר 2003, לאחר שהסניגור הסדיר את צאתה לפנסיה מסודרת של האם, עובדת חברת חשמל למעלה מ 30 שנה, הוא פונה לבית המשפט וטוען להקלות בעונש של האם ובנה.

 

הסניגור מפרט את אורח חייהם הסדיר והלא פלילי של משפחת שוורצמן, מציג את שיתוף הפעולה המלא שלהם עם רשויות החקירה ובהם המשטרה ושירות הביטחון הכללי (שב"כ). הסניגור שוב חוזר על כך כי האם לא ידעה על מעשי בנה וכי לא היתה שותפה לדברים שהטיח בנה בחבר הכנסת פורז. היא, האם, בסה"כ מסרה לבנה את פרטיו של חה"כ פורז על פי בקשתו של בנה.

 

לאחר דברי הסניגור, מחליט השופט גלעד נויטל לבטל את ההרשעה של האם ובנה. השופט נויטל מעביר את התיק בחזרה למזכירות לשם שמיעת ראיות.

 

 

שופט חדש והכרעת דין שניה

 

ביום 15 ינואר 2004, מתקיים דיון ראשון בפני השופט החדש בתיק האישום, חנן אפרתי. הסנגוריה מבקשת מהפרקליטות עסקת טיעון, אך זו מסרבת לבקשה. הסניגור עו"ד שלמה פורמרמן טוען להודאה בעובדות כפי שהן כתובות בכתב האישום.

 

השופט חנן אפרתי מחליט להרשיע באותה ישיבה את האם ובנה בכל הסעיפים בכתב האישום:

1. קשירת קשר לביצוע פשע, עבירה לפי סעיף 499 (א) (1) לחוק העונשין התשל"ז - 1977.

2. סחיטה באיומים, עבירה לפי סעיף 428 רישא, לחוק.

3. העלבת עובד ציבור, עבירה לפי סעיף 288 לחוק הנ"ל.

4. חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת, עבירה לפי סעיף 5 לחוק המחשבים, תשנ"ה - 1995.

5. פגיעה בפרטיות, עבירה לפי סעיף 5 לפי חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א - 1981.

6. הטרדה באמצעות מתקן בזק, עבירה לפי סעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) תשמ"ב - 1982.

 

האם, אמיה שוורצמן, הורשעה גם בעבירה של מירמה והפרת אמונים, עבירה לפי סעיף 284 לחוק העונשין התשל"ז - 1977.

 

הכרעת הדין השניה של השופט חנן אפרתי, כאן

a20040115verdict.htm

 

 

טיעונים לעונש

 

ביום 4 פברואר 2004, מתקיים דיון בפני השופט חנן אפרתי על הטיעונים לעונש. הסניגור טוען בבית המשפט כי אנשים אחרים שנטען כנגדם שהם מאיימים על חברי כנסת, יוצאים ובאים לבית המשפט בשיטת הדלת המסתובבת, ואינם מקבלים עונש קשה על מעשיהם. הסניגור מזכיר את איתמר בן גביר ואת נעם פדרמן שלהם למעלה מ 40 תיקים פליליים בנושאים של איומים על אנשי ציבור וחברי כנסת. העונש שלהם, טוען הסניגור, נגמר במאסר על תנאי, קנס כספי או בביטול כתב האישום. הסניגור טוען כי צריכה להיות גזירה שווה בין המקרים.

 

 

גזר הדין

 

ביום 24 פברואר 2004 כותב השופט חנן אפרתי את גזר הדין. השופט אפרתי מפרט את המקרה, את האיומים הטלפוניים, את האיומים ברשת האינטרנט על חה"כ אברה םפורז כאשר זה התארח בפורום "חדר החדשות" של אתר ynet,

 

השופט מציין את העובדה כי הנאשמים אינם בעלי עבר פלילי וכי הביעו חרטה על מעשיהם.

 

על נאשמת מספר 1, אמיה שוורצמן, נגזרים 24 חודשי מאסר, מהם 8 חודשי מאסר בפועל והשאר מאסר על תנאי למשך 3 שנים. כמו כן נגזר על הנאשמת קנס כספי של 10,000 ש"ח בצורת התחייבות חתומה להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים.

 

על נאשם מספר 2, אביחי שוורצמן, נגזרים 24 חודשי מאסר, מהם 9 חודשי מאסר בפועל והשאר מאסר על תנאי למשך 3 שנים. כמו כן נגזר על הנאשם קנס כספי של 10,000 ש"ח בצורת התחייבות חתומה להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים.

 

השופט מסרב לבקשת הסניגור לדחות את העונש שהוטל על הנאשמים, והם יחלו לרצות את עונשן כבר ביום 14 מרץ 2004.

 

זאת הפעם הראשונה בישראל בה נשלח אדם המעורב באיום מילולי בפורום ברשת האינטרנט על אדם אחר הכותב באותו הפורום, למאסר בפועל ללא עבודות שירות.

 

גזר הדין המלא של השופט חנן אפרתי, כאן

a20040224sentence.htm

 

 

 

 

 

 



אברהם פורז
 

 






 

 

 

 





 

תגובות הקוראים