הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הזבלן העברי הראשון הולך לכלא בגין עבירות מס

 

25/04/2005 | גיליון מספר 79 | משה הלוי halemo

 

עופר שדות נחשב כשולח דואר הזבל העברי הראשון בישראל. בעבר נעצר בגין משלוח דואר אלקטרוני מסיבי דרך שרתי ספקית האינטרנט אקוונט. לאחר שהאחרונה התלוננה עליו, הוא נעצר ונאסר עליו להתחבר לאינטרנט למשך 60 יום. במקביל, נוהל נגדו הליך פלילי בגין העלמת מס מתוחכמת באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת שכתב. לאחר שנמלט מהארץ, חזר ונעצר, הוא נשלח בחודש ינואר האחרון לרצות 42 חודשי מאסר בפועל.

 

 

 

מעצר ראשון של שולח דואר זבל

 

ביום 17 ינואר 1999 נעצר אדם בשם עופר שדות, בן 50, לאחר שמנהל ובעלים של ספקית האינטרנט "אקוונט", מני נחמן, התלונן במשטרת ישראל על משלוח מסיבי של דואר זבל ועל איומים כנגדו מצד שדות.

 

קצין משטרה החתים את שדות על כתב ערובה בסך 1,500 ש"ח שתוקפו ל 30 יום, שלא יצור קשר עם עובדי חברת אקוונט ומנהליה. המשטרה גם דרשה כי שדות לא יתחבר לרשת האינטרנט, אך מכיוון שסמכות זאת אינה מוקנית לקצין המשטרה, דרשה זאת המשטרה מבית המשפט השלום בתל אביב.

 

ביום 18 ינואר 1999, יום למחרת, נעתרה שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, רחל גרינברג, לבקשת המשטרה ואסרה על עופר שדות, בהסכמתו, להתחבר לרשת האינטרנט עד למתן החלטתה הסופית בנושא.

 

המשטרה האשימה את שדות בכך שבמהלך מספר חודשים הוא "חדר" למחשבי חברת אקוונט, ושלח עשרות מכתבי "זבל" אלקטרוניים המכילים השמצות ונאצות במטרה לפגוע בגישה לשרות הניתן על ידי החברה. על פי המשטרה, המשלוח המסיבי של דואר זבל על ידי שדות, נועד לחסום את קווי התקשורת של החברה בפני העולם החיצון, בשל משלוח דואר זבל מסיבי. בנוסף, האשימה המשטרה באיומים על מנהל אקוונט, מני נחמן, שהתלונן על שדות וצירף לתלונתו פלטי מחשב על מנת שיתמכו בתלונתו. נחמן, בתלונתו, הוסיף כי החברה נותקה מחברות אינטרנט שונות בעולם כתוצאה מדואר זבל שנשלח על ידי שדות.

 

עורך דינו של שדות, עו"ד אלי גור, התנגד לבקשת המשטרה. לטענת שדות, קיים סכסוך עיסקי בינו לבית חברת אקוונט. עוד הוסיף כי שדות מחובר לאינטרנט באמצעות חברות אחרות. סניגורו של שדות הוסיף כי העובדות עליהן מצביעה המשטרה אינן מהוות כלל עבירה פלילית, ועל כן אין מקום להטיל על החשוד כל תנאי מגביל.

 

ביום 21 ינואר 1999 נתנה השופטת גרינברג את החלטתה הסופית. לאחר שהסבירה כי לא מצאה בפסיקה עבירת מחשב דומה, היא סבורה כי ניתן ליחס לחשוד עבירות מתוך חוק המחשבים שכותרתם "שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב".

 

השופטת גרינברג אסרה על עופר שדות להתחבר לרשת אינטרנט למשך 60 יום, כאשר בתקופה זו הוטל על המשטרה לגבש כתב אישום נגד שדות בהתאם לראיות שבידיה.

 

מ 12214/99, שלום תל אביב

מדינת ישראל נגד עופר שדות

החלטה מיום 21 ינואר 1999 של השופטת רחל גרינברג

(מתוך האתר המשפטי של עו"ד חיים רביה)

http://www.law.co.il/showarticles.php?d=th&article=195

 

 

 

ערעור על איסור התחברות לאינטרנט

 

שדות וסנגורו לא השלימו עם החלטתה של השופטת גרינברג, ועתרו לבית המשפט המחוזי בתל אביב. רק לאחר יותר מ 60 יום ניתנה ההחלטה בעניין שדות.

 

המשטרה טענה בסיכומיה כי במחשבו של שדות נמצאו תוכנות "מרושעות" המבצעות פעולות פליליות תוך זיוף נתונים, הפקת פלטים כוזבים, שיבוש השימוש במחשב ועוד, תוכנות אותן כתב שדות בעצמו.

 

המשטרה טענה כי תיק החקירה בעניין שדות הועבר ביום 24 ינואר 1999 ליחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה). עוד הוסיפה כי ביום 4 פברואר 1999 התקבלה תלונה נוספת נגד שדות, הפעם מחברת "אינטרנט זהב", אף היא ספקית אינטרנט. האחרונה הסבירה בתלונתה כי שדות נותק משירותי החברה ביום 20 ינואר 1998, עקב "מאסות דואר אלקטרוני" שנשלחו על ידי שדות דרך מחשב החברה, מה שגרם לטענתה לעומס ולשיבוש של פעולת מחשב החברה. בית המשפט סירב להתייחס לתלונה זו מאחר ולא הוגש חומר חקירה רציני בנושא.

 

 

ביום 21 מרץ 1999 נתן השופט עמיחי דוויק את החלטתו. השופט דוויק הסביר כי אין מקום למנוע משדות את הגלישה ברשת האינטרנט באופן כה גורף. השופט אסר על שדות להתחבר דרך שירותי אקוונט, אך התיר לו להתחבר לרשת האינטרנט על ידי ספקית אינטרנט אחרת.

 

בית המשפט קיבל את הערעור, אך הסביר שגם כך עבור וחלפו 60 ימי האיסור

ניתן היום 21.3.99 בהעדר הצדדים.

 

 

בש 90198/99, מחוזי תל אביב

עופר שדות נגד מדינת ישראל

החלטה מיום 21 מרץ 1999 של השופט עמיחי דוויק

(מתוך האתר המשפטי של עו"ד חיים רביה)

http://www.law.co.il/showarticles.php?d=th&article=207

 

 

 

 

משפט פלילי על עבירות מס

 

במקביל להתעסקות בדואר זבל, עמד שדות לדין פלילי בגין עבירות מס. בשנת 1993 הוגש נגד שדות ונגד ארבעה חברות בבעלותו של שדות העוסקות במכירת מזגנים, כתב אישום בגין אי העברת כספים של מס קניה. כתב האישום הוגש לבית המשפט השלום בתל אביב (ת"פ 5494/93).

 

המדינה האשימה את שדות בכך שניהל מערכת חשבונאית ממוחשבת כפולה, כאשר במחשב שלו היתה מותקנת תוכנה שאיפשרה העלמת מס בצורה מתוחכמת, והעברת הכספית שקיבל לחשבון של הוריו.

 

המשפט נגד שדות נמשך במשך 7 שנים תמימות, כאשר במקביל, מתנהלים משפטים פליליים נוספים נגד שדות בגין עבירות פליליות אחרות. שדות, שניהל את המשפט ללא עורך דין, הצליח למשוך את המשפט במשך זמן רב מאוד תוך טענה כי הליכים מקביליים המתנהלים נגדו, קשורים למשפט על עבירות מס, ותוך כך להשיג דחיות חוזרות ונשנות.

 

ביום 23 נובמבר 2000 ניתנה הכרעת הדין נגד ארבעת החברות של שדות, שבינתיים פורקו על ידי כונס נכסים. שדות לא התייצג לדיון בהכרעת הדין.

 

מאוחר יותר התברר כי ביום 29 אוקטובר 2000 עזב שדות את הארץ דרך מעבל הגבול במסוף טאבה ליד אילת, מבלי שהדבר יירשם במחשבי משטרת הגבולות. כל אותה העת לא נרשם כי שדות עזב את הארץ.

 

ביום 21 דצמבר 2000 נפסקו זמנית ההליכים הפליליים נגד שדות לאחר שהתברר לבית המשפט כי שדות נמלט מן הארץ ללא הודעה כלשהי ובדרך לא דרך, תוך הערמה על מחשבי משטרת הגבולות.

 

לאחר געגועים למשפחתו, רעייתו וילדיו, ולאחר שאמו נפטרה בעת ששהה מחוץ לישראל, הוא החליט לחזור לארץ, שנה לאחר מות אמו.

 

ביום 29 יולי 2004, נעצר שדות בשדה התעופה, ובבוקר הובא להארכת מעצר בפני שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, יהודית אמסטרדם. בהארכת המעצר הסביר שדות כי שב "כדי לסיים את ההליך הפלילי בעניינו". השופטת אמסטרדם האריכה את מעצרו עד לתום ההליכים נגדו (ב"ש 3775/04).

 

ביום 3 אוגוסט 2004 התקיים דיון נוסף בהארכת מעצרו של שדות, וכן דיון בטיעונים לעונש בתיק הפלילי על עבירות מס משנת 1993. במהלך הדיון התרברב שדות בעובדה שמפלג עבירות מחשב של משטרת ישראל ביקש בעבר לגייס אותו לשורותיו לאור יכולותיו הטכניות. בית המשפט לא התרשם מהעובדה שמשטרת ישראל ומפלג עבירות מחשב ביקשו לגייס עבריין לשורותיהם, והורה על דיון נוסף לשם מתן גזר הדין.

 

 

גזר דין ראשון

 

ביום 1 ספטמבר 2004 נתנה השופטת יהודית אמסטרדם את גזר הדין. השופטת אמסטרדם גזרה על שדות עונש מאסר בפועל של 25 חודשים, 15 חודשי מאסר על תנאי, וקנס בסך 150,000 ש"ח לתשלום בעשרה תשלומים שווים.

 

בית המשפט סירב לבקשת שדות לאפשר לו לעלות לקבר אמו שנפטרה בעת ששהה בחו"ל, שנה לפני חזרתו לישראל, וקבע כי שדות יוכל להלין רק על עצמו בנושא זה.

 

 

פ 5493/93, שלום תל אביב

מדינת ישראל נגד עופר שדות

גזר דין מיום 1 ספטמבר 2004 של השופטת יהודית אמסטרדם

state_vs_sadot_1.htm

 

 

 

ערעור והחמרת העונש

 

המדינה ושדות לא השלימו שניהם עם גזר הדין ועתרו לבית המשפט המחוזי בתל אביב (ע"פ 71730/04, ע"פ 71802/04, בהתאמה).

 

ביום 3 ינואר 2005 התקיים דיון בפני השופטים דבורה ברלינר, זאב המר ויהודית שיצר. בית המשפט הסביר את חומרת עבירות המס שביצע שדות, והדגיש שלמרות זאת, בית המשפט אינו ממצה את הדין עמו.

 

בפסק הדין קבע בית המשפט כי עופר שדות ישלח לרצות עונש מאסר בפועל למשך 42 חודשים.

 

זהו מאסר ראשון בישראל שהוטל על שולח דואר זבל ישראלי, אם כי המאסר אינו בגין המשלוח שנעשה בעבר, אלא בגין עבירות מס שנעשו בעזרת תוכנת מחשב מתוחכמת שכתב הנאשם.

 

 

ע"פ 71730/04, מחוזי תל אביב

מדינת ישראל נגד עופר שדות

פסק דין מיום 3 ינואר 2005

state_vs_sadot_2.htm

 

 


(אילוסטרציה)



 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים